مدیر تیم‌های ملی فوتبال ایران گفت: برنامه مسابقات بین‌المللی دست کشورها نیست و روزهایش از مدت‌ها قبل تعیین شده و هیچ راه‌حلی برای تغییر زمان دیدار با کره‌جنوبی وجود نداشت.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، تیم ملی فوتبال ایران این روزها در کشور ارمنستان اردوی تدارکاتی خود را برگزار کرده است تا برای دو دیدار حساس پیش رو مقابل تیم‌های ازبکستان و کره جنوبی آماده شود.

بر همین اساس گفت‌وگویی را با محمدرضا ساکت مدیر تیم‌های ملی که همراه با این تیم راهی کشور ارمنستان شده است انجام داده‌ایم که متن آن را در زیر می‌خوانید.

فارس: شرایط اردوی ارمنستان چطور دنبال می‌شود؟

شرایط عالی است. تیم ملی در یک کمپ مجهز که بالغ بر ۸ زمین تمرینی با کیفیت فوق‌العاده دارد، اردوی خود را برگزار کرده و تمرینات ادامه دارد. در ۲۵ سال گذشته از کمپ‌ها و اردوهای زیادی در کشورهای مختلف بازدید کرده‌ام،‌اما شرایط اینجا واقعاً فوق‌العاده است، ضمن اینکه یک آب‌وهوای عالی را نیز شاهد بودیم. در این بین تیم با تمرکز بالایی در حال تمرین است و جلسات فنی، آنالیز فیلم و جلسات هماهنگی به طور مرتب انجام می‌شود. بچه‌ها با انگیزه زیادی در حال تلاش هستند و آنچه که مهم است این است که ما دو بازی حیاتی و سرنوشت‌ساز پیش رو داریم، ضمن اینکه باید باز هم یادآوری کنیم برنامه‌ریزی برای مسابقات انتخابی جام جهانی به هیچ عنوان در اختیار کشورها و فدراسیون‌ها نبوده و به صورت متمرکز طبق یک برنامه‌ریزی از پیش‌ تعیین‌شده توسط فیفا و کنفدراسیون‌ها طراحی و انجام می‌شود.

فارس: برنامه تیم ملی برای بعد از اردوی ارمنستان چگونه طراحی شده است؟

تیم ملی تا پنجشنبه در ارمنستان کارش را دنبال کرده و از شنبه این تمرینات در تهران ادامه پیدا خواهد کرد. پس از آن نیز از طریق یک پرواز چارتر هواپیمایی آتا راهی ازبکستان خواهیم شد و بلافاصله بعد از بازی ملی‌پوشان به تهران برخواهند گشت تا برای بازی با کره جنوبی آماده شوند.

فارس: با این حال برای دو بازی آینده شرایط بسیار خاصی وجود دارد.

درست است، بازی با ازبکستان از حساسیت بالایی برخوردار است و لازم است که تیم ملی با یک آمادگی کاملاً بالا در این دیدار حضور پیدا کند. بازی با کره جنوبی نیز یک دیدار سرنوشت‌ساز برای تیم ملی محسوب می‌شود.

فارس: با این حال تعطیلات لیگ انتقاداتی را نیز به همراه داشته است.

طبق برنامه‌ای که از قبل داده شده بود، مشخص بود که در چه تاریخ‌هایی تیم ملی اردو دارد و تاریخ این اردو هم از قبل اعلام شده بود. الان هم سازمان لیگ با تمهیداتی که اندیشیده، رقابت‌ها را تعطیل نکرده و مسابقات جام حذفی پیگیری می‌شود. البته باشگا‌‌ه‌هایی که ۳ بازیکن یا بیشتر در تیم ملی داشتند، می‌توانستند درخواست لغو رقابت‌های خود را ارائه کنند که آنها نیز با اعتماد به سایر بازیکنانشان آمادگی خود را برای جام حذفی اعلام کردند. در این بین از همه باشگاه‌هایی که تیم ملی را حمایت و همراهی کردند، تشکر می‌کنم. کی‌روش نیز پس از بازی با قطر تأکید کرده بود که در این موفقیت همه مربیان و باشگاه‌ها دخیل هستند و از ما خواست تا مراتب تقدیر و تشکر خود را ابراز کرده و اعلام کنیم که آنها در این موفقیت شریک اصلی هستند.

فارس: فدراسیون فوتبال به نظر می‌رسد این روزها بیشتر توانش معطوف تیم ملی است.

این روزها فضای خاصی بر کشور حاکم است. علی‌رغم همه مشکلاتی که فدراسیون با آن مواجه است، مانند محدودیت‌های مالی، بدهی‌هایی که وجود دارد و مشکلاتی که برای انتقال پول موجود است، تاج و هیأت رئیسه تلاش زیادی می‌کنند تا بستر مناسبی برای تیم‌ها و همچنین لیگ برتر فراهم باشد و بقیه فعالیت‌ها نیز بر قوت خودش ادامه پیدا کند.

فارس: به عنوان مدیر تیم‌های ملی حتماً شاهد قدرت‌نمایی تیم ملی فوتسال بوده‌اید. ارزیابی‌تان از موفقیت این تیم چیست؟

قدرت‌نمایی بچه‌های باغیرت فوتسال با وجود کمبودهایی که داشتند، بسیار ارزشمند است. آنها از قبل مشکلاتی در خصوص سالن و امکانات را مطرح کرده بودند و اولین خواسته ناظم‌الشریعه در زمان ریاست تاج این بود که کفپوش سالن تغییر کند و نسبت به این موضوع از سوی کادر فنی تأییداتی شده بود که فدراسیون در پی حل این مشکل در این مدت بود، اما این بچه‌های باغیرت کاری کردند، کارستان که بسیار قابل‌تقدیر است.

فارس: تیم ملی نوجوانان هم سهمیه حضور در جام جهانی را کسب کرد.

این موفقیت را به شیربچه‌های تیم ملی نوجوانان تبریک می‌گویم، آنها نیز با تلاش غیرتمندانه خود این زمینه را فراهم کرده و به جام جهانی رسیدند. از کادر فنی قبلی تشکر می‌کنم و به کادر فعلی دست‌مریزاد می‌گویم که در این مدت سه، چهار ماهه و همزمان با حضور رئیس جدید فدراسیون تمرکز خوبی داشتند. سازمان تیم‌های ملی نیز تلاش زیادی کرد که این تیم را حمایت کند و از روز اول معینی مأمور شد تا کنار این تیم باشد که در نهایت به این موفقیت منجر شد.

فارس: دوباره به بحث تیم ملی برگردیم، این روزها حساسیت خاصی نسبت به زمان دیدار تیم ملی مقابل کره جنوبی که شب عاشورا برگزار می‌شود، به وجود آمده و حتی شنیده می‌شود مجلس نیز به این موضوع ورود کرده است.

آقای تاج از بدو حضورش در فدراسیون تلاش ویژه‌ای برای تغییر زمان این دیدار انجام داد. باز هم تأکید می‌کنم برنامه مسابقات بین‌المللی دست کشورها نیست و روزهایش از مدت‌ها قبل تعیین شده و هیچ راه‌حلی ندارد. علی‌رغم این موضوع تاج در قالب هیأتی به فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا سفرهایی را انجام داده، اما این موضوع در نهایت محقق نشد.

فارس: واقعاً نمی‌شد ساعت بازی را بازهم جلوتر کشید؟

بازی قرار بود ساعت ۹ شب باشد که به ۶ و ۱۵ دقیقه زمان‌مان انتقال پیدا کرد تا هواداران هم به عزاداری روز تاسوعا برسند و هم به عزاداری شب عاشورا. به خوبی واقف هستیم که مجموعه مردم ایران حساسیت ویژه‌ای را بر روی تاسوعا و عاشورا دارند و از سوی دیگر خانواده فوتبال نیز یک خانواده حسینی به شمار می‌رود و اهالی این خانواده بزرگ‌شده این محافل هستند و حساسیت‌های خاص آن را درک می‌کنند. با این حال روزهای فیفادی بعد از تاسوعا تمام می‌شود و عملاً امکان تغییر برنامه از ما گرفته شد. به هر حال همه در تلاش هستند تا کمک کنند تا در این دیدار یک ورزشگاه، یک حسینیه، یک صدهزار عزادار عاشورایی را داشته باشیم. برنامه‌ریزی ویژه‌ای را پیش‌بینی کرده‌ایم تا بخشی از ارادت خانواده فوتبال به آستان مقدس امام حسین(ع) و یاران باوفایش را این‌چنین شاهد باشیم. ما همه گزینه‌های قابل پیگیری را به‌صورت جدی دنبال کردیم که این موضوع به یک نقطه‌ای برسد،‌ اما کسانی که با محافل بین‌المللی فوتبال آشنا هستند، می‌دانند که این برنامه‌ها از ماه‌ها قبل و حتی قبل‌تر از حضور تاج در منصب ریاست فدراسیون فوتبال انجام شده و البته از دست فدراسیون‌ها نیز خارج است.

فارس: در مورد لباس‌های تیم ملی و اینکه این تیم فقط یک دست لباس دارد، نیز این‌روزها اخبار عجیبی منتشر شده است.

هیچ مشکلی در این خصوص وجود ندارد و همان‌طور که گفتید یک سری اخبار خنده‌دار منتشر شد. مگر می‌شود که تیم ملی فقط یک دست لباس داشته باشد و پس از هر تمرین و مسابقه آنها را گرفته، شسته و دوباره تحویل بازیکنان داد؟ مگر می‌شود یک تیم ملی به زمین برود و دو دست لباس در رختکن آماده نداشته باشد؟ ما حتی یک دست لباس روی نیمکت می‌آوریم که اگر لباس بازیکنی پاره شد، آن را عوض کنیم. پس چطور چنین خبری منتشر می‌شود؟ ما الان در شرایطی سخت لباس تیم‌های ملی را تهیه می‌کنیم؛ چراکه برخی لباس‌ها که از قبل به دست ما رسیده، شرایط استاندارد از لحاظ مقررات فنی را دارا نبوده که در این مورد در زمان مقتضی، سازمان اقتصادی فدراسیون توضیح لازم را خواهد داد، اما درمورد تیم ملی بزرگسالان سعی کرده‌ایم در این بخش حدا‌قل نیازها تأمین شود.

فارس: آیا پاداش ملی‌پوشان در بخش‌های مختلف پرداخت شده است؟

هیأت رئیسه مصوباتی را برای تیم‌های ملی نوجوانان و فوتسال داشته و برای تیم ملی بزرگسالان هم خواهد داشت. در این رابطه به طور قطع مصوبات هیأت رئیسه انجام خواهد شد.

فارس: بحث بازی دوستانه تیم ملی در ارمنستان به کجا رسید؟

یک بازی دوستانه را برای روز سه‌شنبه یا چهارشنبه پیش‌بینی کرده‌ایم که چون قطعی نیست نمی‌توانم نام حریف را اعلام کنم، در هر صورت در حال تدارک لازم هستیم.

فارس: از مصدومان تیم ملی چه خبر؟

منتظری خوشبختانه در ارمنستان تحت نظر پزشکان به‌خوبی کارهای درمانی را انجام می‌دهد و خیلی هم باانگیزه است. اقتضای فوتبال آسیب‌دیدگی است و کی‌روش مرد روزها و شرایط مختلف.

فارس: از دژاگه چه خبر؛ این بازیکن به بازی با ازبکستان می‌رسد؟

ایشان هم به اردوی تیم ملی اضافه خواهد شد، اما در مورد بازی کردن، این موضوع بعداً مشخص خواهد شد.

فارس: اگر صحبت خاصی باقی مانده.

قرار است ملاقاتی را با رئیس آکادمی فوتبال ارمنستان داشته باشم و امکان دارد طی روزهای آینده نیز دیداری را با رئیس فدراسیون فوتبال ارمنستان انجام دهم.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.