دبیرکل کمیته برگزاری جام‌جهانی ۲۰۲۲ گفت: صعود ایران به جام‌جهانی قطر بهترین کمک برای میزبانی ما خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری فارس، ناصر الخاطر دبیرکل کمیته برگزاری جام‌جهانی ۲۰۲۲ در نشست خبری گفت: از میهمان‌نوازی ایرانی‌ها تشکر می کنم.

وی افزود: از طرف کمیته برگزاری جام جهانی قطر امروز از آکادمی فوتبال ایران بازدید کردیم.

ناصر الخاطر ادامه داد: کمیته برگزارکنندگان جام جهانی از طرف دولت قطر مأموریت یافته تا قبل از سال ۲۰۲۲ زیرساخت‌ها را آماده کنند البته قبل از نشست خبری می‌خواهم برای هر دو تیم ایران و قطر آرزوی موفقیت کنم. البته قاعدتاً باید برای قطر بیشتر امیدوار باشم چون این کشور تا به حال به جام جهانی صعود نکرده اما ایران چهار بار به جام جهانی رفته و برای ما مهم است که تا قبل از ۲۰۲۲ به جام جهانی برویم و از آنجایی که سهمیه آسیا ۴.۵ سهمیه است امیدوارم ایران و قطر به جام جهانی روسیه صعود کند.

وی تأکید کرد: همانطور که گفتم کمیته ما مسئولیت برگزاری جام جهانی را بر عهده دارد. در قطر با توجه به شرایط خاصی که دارد یک کمیته ایجاد شده تا نهادهای مختلف دولتی را به هم مرتبط کند تا بتوانیم یک میزبانی دلپذیری را تجربه کنیم. در واقع این کمیته دو وظیفه دارد که اولین وظیفه آن به عملکرد ما مربوط می‌شود و دومین وظیفه میراثی است که از خود به جای می‌گذارد.

الخاطر گفت: ما در یک قسمت زیرساخت‌ها را بررسی می‌کنیم و قطعاً موافقیم که این جام جهانی فشرده‌ترین رقابت‌هایی است که از لحاظ مساحت در یک کشور برگزار می‌شود. چرا که فاصله بین شمالی‌ترین و جنوبی‌ترین ورزشگاه کمتر از ۷۰ کیلومتر است ضمن اینکه مذاکراتی را با فیفا داریم تا این رقابت‌ها در ۸ استادیوم القطر برگزار شود که تعداد نهایی آن تا پایان سال جاری مشخص خواهد شد.

دبیر کمیته برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲ قطر یادآور شد: می‌خواهم در مورد فلسفه قطری‌ها برای برگزاری جام جهانی صحبت کنم قطر کشور کوچکی است و این تعداد استادیوم شاید بعد از جام جهانی برای ما قابل استفاده نباشد اما برای ما یک میراث باقی می‌ماند. ما به طور مثال از مردم الوکره سؤال کردیم که چه کمبودهایی دارند که آنها به برخی امکانات مثل هتل و مدرسه اشاره کردند و بعد از این صحبت‌ها به این نتیجه رسیدیم که استادیومی بسازیم تا کمبودهای مردم را تأمین و جبران کند تا به طور مثال بتوان در آنجا علاوه بر برگزاری مسابقات جشن‌ها را نیز برگزار کرده و از پارک و مدرسه هم برخوردار باشد چون پیش از آن مردم برای این مسائل به دوحه سفر می‌کردند. هر چند که این امکانات را بخش خصوصی ساخته و آنها سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

وی افزود: همچنین استادیوم البیت در شهر الخور طوری ساخته شده که نیاز مردم را برطرف می‌کند و پارک‌های عمومی هم دارد. استادیوم مؤسسه قطر نیز توسط دانشجویان مورد استفاده قرار می‌گیرد و استادیوم الریان پس از جام جهانی به باشگاه الریان می‌رسد. البته استادیوم‌های فعلی که وجود دارد خراب شده و به جای آنها استادیوم جدید ساخته می‌شود. ضمن اینکه به فیفا پیشنهاد دادیم تا زمین‌های تمرین جام جهانی پس از این مسابقات به پارک تبدیل شود و از سوی دیگر مرکز تحقیقات برای ایجاد بهترین چمن نیز ساخته شده است.

الخاطر گفت: اینکه این مسابقات چه میراثی از خود می‌گذارد باید بگویم برنامه‌هایی داریم که مختص کشورهای آسیایی است که تا به حال در پاکستان، اردن، سوریه، قطر و غیره اجرا شده و از سوی دیگر تعهد ما به دولت و مردم قطر این بود که این کشور را از لحاظ محیطی ارتقا دهیم و برنامه‌هایی درباره زندگی سالم و همچنین محیط زیست نیز در مدارس اجرا می‌شود.

دبیر کمیته برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲ قطر گفت: در رسانه‌ها اعداد و ارقام زیادی شنیدم که مثلاً می‌گویند هزار کارگر برای جام جهانی جان خود را از دست داده‌اند و یا برخی دیگر می‌گویند ۴ هزار کارگر و حتی شنیده‌ام که تا جام جهانی ۷ هزار نفر دیگر جان خود را از دست می‌دهند اما الان می‌گویند که این اطلاعات اشتباه است و هیچ پایه و اساسی ندارد. ما برای کارگران برنامه سلامت و امنیت داریم که حتی بیشتر از استانداردهای بین‌المللی برای سلامت و رفاه آنها هزینه می‌شود که حتی این موضوع باعث مشکل شده چون بقیه نهادها در واکنش اعلام کردند که کار ما سخت شده چون کارگران ما نیز سطح توقع‌شان بالا رفته است. ما همچنین یک برنامه حسابرسی داریم که سلامت و امنیت کارگران را بررسی می‌کند و در نهایت وزارت کار آخرین بررسی‌ها را انجام می‌دهد. از سوی دیگر ما به طور منظم با مردم قطر در ارتباط هستیم و از آنها می‌خواهیم تا مشکلاتشان را بگویند چون قصدمان این است که آنها خود را از ما جدا ندانند.

وی افزود: در این منطقه از دنیا یک مرکز مدیریت ورزش کم داشتیم تا مسابقات بزرگ بین‌المللی را مدیریت کند که چنین مرکزی از سال ۲۰۱۳ تأسیس و ۱۸۰۰ نفر تا به امروز در آن کار می‌کند. هدفمان از بخش میراث فوتبال و جام جهانی این است که فواید برگزاری این رقابت‌ها را گوشزد کرده چون جام جهانی پس از ۳۰ روز تمام می‌شود و همه برمی گردند اما نمی‌خواهیم برای ما تمام شود بلکه می‌خواهیم این صنعت به جامعه کمک کند و اگر به اهدافمان برسیم یک جام جهانی واقعی را برگزار کردیم.

وی در پاسخ به این سؤال که کشور ایران تا چه اندازه می‌تواند به قطر برای جام جهانی کمک کند گفت: در مورد تفاهم نامه‌هایی که می‌خواهد امضا شود یک نفر از فدراسیون قطر باید پاسخگو باشد اما بهترین کمک ایران صعود تیم ملی این کشور به جام جهانی ۲۰۲۲ است. چون ایرانی‌های مشتاق فوتبال در تمام دنیا هستند و من در برزیل،‌استرالیا و قطر آنها را دیده‌ام. حتی در دو جام جهانی گذشته که ایران در آن حضور نداشت نیز ایرانی‌های زیادی حضور داشتند و جو خوبی را به راه انداختند و صعود ایران می‌تواند به واسطه حضور تماشاگران بهترین کمک به قطر برای برگزاری این رقابت‌ها باشد. از لحاظ تجاری نیز صحبت‌هایی در سطح دو دولت شده چرا که برای ساخت‌وسازها نیاز به مواد اولیه داریم که ایران می‌تواند به دولت قطر کمک کند.

الخاطر گفت: صراحتاً می گویم جام‌جهانی مختص ما نیست و برای تمام منطقه است و دوست داریم تأثیرات آن را در تمام کشورهای منطقه ببینیم البته در مورد صنعت توریست هم برنامه‌هایی داریم.

دبیر کمیته برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲ قطر در مورد اینکه چه برنامه‌هایی برای جذب هوادار از کشورهای مختلف وجود دارد،‌گفت: ما برای آینده توریست نیز برنامه‌ریزی کردیم و می‌خواهیم به یک مقصد توریستی در کشورهای منطقه تبدیل شویم. از استفاده از سواحل گرفته تا برگزاری کنسرت‌ها و نمایش. ولی یادمان باشد در روسیه و آفریقای جنوبی و برزیل برای هر سفر این دو شهر سه ساعت زمان لازم است اما اینجا با یک ساعت و نیم پرواز می‌توانیم در تهران به قطر سفر کرده و یا حتی به کشورهای همسایه هم برویم. الان نیز دولت این تعهد را داده که تمام کشورهای صعودکننده به جام جهانی ۲۰۲۲ با هوادارانشان بدون ویزا به این منطقه بیایند.

وی در پایان در مورد اینکه هزینه ساخت هر استادیوم چقدر می‌شود،‌گفت: ما تخمین زده‌ایم بین ۳۵۰ تا ۶۰۰ میلیون دلار هزینه هر استادیوم می‌شود.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.