رئیس کمیته فنی و توسعه فدراسیون فوتبال گفت: بازی با تیم‌های کی‌روش برای هر مربی سخت است. او حتی آرژانتین را هم زمین‌گیر کرد.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، تیم ملی فوتبال ایران روز پنج‌شنبه در اولین بازی خود در مرحله مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه در ورزشگاه آزادی میزبان تیم قطر است. ملی‌پوشان ما قبل از این مسابقه اردویی نسبتاً طولانی در کشور ایتالیا برگزار کردند و اکنون خود را برای این مسابقه حساس و مهم آماده می‌کنند.

خبرگزاری فارس با مرتضی محصص یکی از کارشناسان خبره فوتبال که رئیس کمیته فنی و توسعه فدراسیون فوتبال هم هست، گفت‌وگویی در مورد شرایط تیم ملی ایران و دیدار با قطر به شرح زیر انجام داده است.

* دیدار با قطر مهم‌ترین مسابقه ماست

دیدار با قطر به نوعی مهم‌ترین بازی ماست، زیرا اولین بازی تیم ملی در این مرحله حساس محسوب می‌شود، یک ضرب‌المثل هلندی که معمولاً در کلاس‌های مربیگری آن را بازگو می‌کنیم، می‌گوید شروع خوب نیمی از موفقیت است، بنابراین امیدوارم تیم ملی در بازی با قطر شروعی خوب داشته باشد.

* بزرگ‌ترین اشتباه ایران، دست‌کم گرفتن حریفان است

ما در این بازی در ورزشگاه آزادی به مصاف حریف می‌رویم، اما بزرگ‌ترین اشتباه تیم ملی در مصاف با تیم‌هایی مثل قطر، امارات، کویت و سوریه این است که آنها را دست‌کم بگیریم و این حریفان را از پیش بازنده بدانیم، فوتبال تغییر کرده است، حریفان تدارکات خوبی داشته‌اند و اطلاعات خوبی نیز از یکدیگر به دست آورده‌اند. قطر هم سرمایه‌گذاری بسیار بزرگی بر روی فوتبالش انجام داده است. مجتمع ورزشی اسپایر امکانات بسیار ایده‌آل ورزشی دارد که تیم‌های بزرگ اروپایی در آنجا اردو می‌زنند.

* قطر و ایران هر دو استرس دارند

تیم ملی ما قطعاً قوی‌تر از قطر است و قطری‌ها هم اطلاعات خوبی از تیم ملی ما دارند، با این حال هم کارشناسان داخلی و هم کارشناسان خارجی ما را تیم برتر این بازی می‌دانند، ولی فراموش نکنیم که فوتبال اکنون درصدی شده است و تیمی موفق می‌شود که درصد حملاتش بیش‌تر باشد و درصد دفع حملاتش هم از حریف بهتر و بیش‌تر باشد. برای این مسابقه هم قطر و هم ایران استرس دارند، قطعاً این مسابقه گل‌های زیادی نخواهد داشت.

*‌ بازی با تیم‌های کی‌روش برای هر مربی سخت است

کی‌روش مربی کاردان و پخته‌ای است، او بازی را در میانه زمین کنترل می‌کند و تیمش از میانه زمین دست به دفاع می‌زند و اجازه طراحی حملات را به حریف نمی‌دهد. قطر هم یک مربی اروگوئه‌ای به نام خوزه دانیل کارنو دارد که مربی بزرگی در فوتبال دنیا نیست و در تیم العربی قطر مربی بوده، اما قطر و امارات با این مربی آمریکای جنوبی نتایج بدی نگرفته‌اند. بازی با تیم‌های کی‌روش برای هر مربی سخت است، فراموش نکنیم ما با روش مربی‌گری کی‌روش آرژانتین را به دردسر انداختیم، در دیدار با بوسنی که به روش کی‌روش بازی نکردیم، سه گل از حریف خوردیم، بنابراین بازی با ایران برای قطر بسیار سخت است.

* قطر سه بازیکن خطرناک دارد

تیم فوتبال قطر سه بازیکن خطرناک دارد، یک دفاع چپ به نام عبدالکریم حسن که فوتبال را روبه‌جلو بازی می‌کند و در کارهای تهاجمی حضوری مثبت دارد و شوت‌های خوبی هم از راه دور می‌زند. کریم عفیف هافبک طراح قطر است که در تیم اسپورتینگ خیخون اسپانیا بازی می‌کند، این بازیکن هم یکی از بازیکنان کلیدی قطر محسوب می‌شود. سومین بازیکن خوب قطر احمد اعلا است، مهاجمی که در تیم الریان قطر بازی می‌کند، نمی‌دانم سرمربی اروگوئه‌ای قطر چگونه از این بازیکنان استفاده خواهد کرد، اما به نظر من این سه بازیکن نقش اساسی و کلیدی در تیم حریف دارند.

* جوان‌گرایی به تیم ملی انگیزه‌ای مضاعف داده

کی‌روش در تیم ملی ایران جوان‌گرایی کرده و با این کار انگیزه تیم ملی ایران مضاعف شده است، بازیکنان جوان تیم ملی می‌خواهند خودشان را در تیم تثبیت کنند، برخی از این بازیکنان حتی ۱۰ بازی ملی هم ندارند. نسل جوان فوتبال ما باهوش است و از موقعیت‌هایی که به دست می‌آورد، به خوبی استفاده می‌کند، انگیزه تیم ملی ما بسیار بالاست.

* با درایت کی‌روش در ایتالیا اردو زدیم

با درایت کی‌روش تیم ملی به اردوی ایتالیا رفت و در یکی از بهترین مراکز فوتبال اروپا تمرین کرد. حریفان تیم ملی اگرچه گمنام بودند، اما این گمنامی نقطه مثبت بزرگی محسوب می‌شود. به نظرم در دیدار با این حریفان گمنام تیم ملی می‌تواند به هماهنگی بیش‌تری بین خطوطش برسد و کی‌روش به راحتی می‌توانست در این مسابقات تعویض‌هایش را انجام بدهد و به هدف موردنظرش برسد. اردو در ایتالیا استرس را از تیم ملی ما دور کرد و بازیکنان با اعتمادبه‌نفس بیش‌تری به کشور برگشتند.

* شانس پیروزی ما مقابل قطر زیاد است

احتمال درصد برد ما مقابل قطر بسیار زیاد است، همان‌طور که گفتم کی‌روش به‌خوبی طراحی حملات حریف را به هم می‌زند و ایستادگی مقابل تیم کی‌روش کار هر مربی نیست، البته قطر حریفی دست‌وپا بسته نخواهد بود و این تیم سرمربی زیرک و کاردانی دارند،‌ هرچند معتقدم شانس ما برای پیروزی مقابل قطر نزدیک به صد درصد است.

* کی‌روش و مورینیو به جزئیات اهمیت زیادی می‌دهند

اینکه کارلوس کی‌روش اجازه نمی‌دهد اطلاعات تیم ملی ایران به راحتی در اختیار حریف قرار بگیرد، کار درستی است. در فوتبال مدرن یکی از فاکتورها توجه به جزئیات است، در این فوتبال حریفان حتی بازیکنان ذخیره تیم مقابل را هم آنالیز می‌کنند، زیرا در نیمه دوم که مسابقه حساس‌تر می‌شود، قرار است ذخیره‌ها به میدان بیایند، بنابراین وقتی فوتبال تا اینجا پیشرفت کرده، کی‌روش هم کار درستی می‌کند اطلاعات تیم ملی را مخفی نگه می‌دارد. او یک مربی حرفه‌ای است و خودش هم در آسیا و امارات مربی‌گری کرده است و با ذهنیت بازیکنان و مربیان این منطقه آشناست. ضمن اینکه مریبان پرتغالی مثل خوزه مورینیو و کی‌روش به این معروف هستند که به جزئیات توجه زیادی می‌کنند و اهمیت فراوانی می‌دهند. کی‌روش هم به کوچک‌ترین جزئیات دقت می‌کند، زیرا اگر غیر از این باشد، کار سخت می‌شود، کارلوس کی‌روش روزی ۸ تا ۱۰ ساعت مطالعه و کار می‌کند و می‌خواهد همه چیز تحت کنترلش باشد.

* به انتخاب کی‌روش در مورد نکونام احترام بگذاریم

من مسئول آموزش فدراسیون نیستم، اما می‌دانم که جواد نکونام مدرک C مربی‌گری را گرفته و برای حضور در کلاس B مربی‌گری هم ثبت‌نام کرده است، ضمن اینکه فراموش نکنید بازیکنان تیم ملی سریع‌تر می‌توانند دوره‌های مربی‌گری را طی کنند و این مسئله در قوانین AFC هم وجود دارد. نکونام انتخاب کی‌روش بوده و باید به نظرش احترام بگذاریم. یکی از دلایلی که او نکونام را انتخاب کرده، این است که فاصله سنی او با ملی‌پوشان ما کم است و با جوان‌گرایی که در تیم ملی انجام داده، می‌خواهد با این نسل جوان از طریق نکونام ارتباط خوبی داشته باشد و این کار کی‌روش هم درست است.

نظر کاربران را اینجا ببینید. ( تعداد نظرات: ۶ )