سرمربی تیم فوتبال فولاد خوزستان، گفت: تشنه بازگشت سروش رفیعی در نیم فصل به فولاد خوزستان هستیم و برای او یک جای خالی نگه داشتیم.

به گزارش خبرگزاری فارس، نعیم سعداوی در ابتدای فصل جدید هدایت فولاد خوزستان را برعهده گرفت تا در لیگ شانزدهم در جمع قرمزپوشان اهوازی کار خود را دنبال کند.

این اولین تجربه سرمربیگری سعداوی پس از سال‌ها فعالیت در سطح اول فوتبال ایران به عنوان سرمربی در لیگ برتر است. فولاد نسبت به سال‌های اخیر بسیار جوان شده و تغییرات زیادی نسبت به سال قبل داشته است که همین مسئله باعث شده تا انتظارات در هفته‌های ابتدایی از این تیم زیاد نباشد.

سعداوی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، در مورد مسائل مختلف تیمش صحبت‌های زیر را انجام داد.

فارس: در تعطیلات لیگ چه برنامه‌هایی را دنبال می‌کنید؟

بعد از دیدار مقابل سیاه‌جامگان ۴ روز به بازیکنان استراحت دادیم و سپس کارمان را در اهواز آغاز کردیم. بعد از انجام سه جلسه تمرین در یک بازی دوستانه به میدان رفتیم و سپس یک روز به برخی از بازیکنان استراحت دادیم و از روز یکشنبه اردویی را در کردان آغاز کردیم. تمرینات خود را به صورت منظم و براساس برنامه مدونی که داریم برگزار می‌کنیم و روز گذشته با تیم ملی دانشجویان روبرو شدیم. می‌خواهیم یک بازی دوستانه دیگر هم برگزار کنیم که البته هنوز حریف بعدی ما مشخص نشده است. هدف ما این است که از لحاظ بدنی و تاکتیکی خودمان را تقویت کنیم و به شرایط بهتری برسیم.

در ۴ بازی گذشته نقاط ضعف و قوتی داشتیم که خودمان را به خوبی آنالیز کردیم. تلاش می‌کنیم تا نقاط ضعف‌مان را به حداقل برسانیم و با یک رویکرد جدید و بهتر به مصاف سایپا در هفته پنجم لیگ برتر برویم.

فارس: خیلی از تیم‌ها به تعطیلات لیگ انتقاد داشتند آیا این وقفه برای فولاد خوب بود یا اینکه شما هم معترض هستید؟

اگر بخواهم این مسئله را به طور کلی بیان کنم من هم نظرم این است که تعطیلات و وقفه به لیگ آسیب می‌زند اما در این مقطع به تعطیلی نیاز داشتیم. یک تیم جوان و جدید را تشکیل دادیم. تیم‌هایی مثل فولاد که تغییرات زیادی داشتند فاکتور هماهنگی را هنوز به طور کامل به دست نیاوردند. به همین خاطر این جوان‌ها نیاز به برگزاری تمرینات بیشتر دارند. این تعطیلی به سود تیم ما بود اما همانطور که گفتم از لحاظ فوتبالی لیگی می‌تواند موثر باشد که کمترین وقفه را داشته باشد.

فارس: یک روز قبل از سفر به کردان راهی گرجستان شدید آیا بازیکن خاصی مدنظرتان بود که به این کشور رفتید؟

به گرجستان دعوت شدم تا یک مسابقه را از نزدیک نظاره کنم. کل این سفر کمتر از دو روز بود و بلافاصله برای حضور در تمرینات به ایران بازگشتم. روز شنبه که این بازی برگزار می‌شد تمرین ما تعطیل بود و یکشنبه شب به ایران برگشتم یک بازیکن تا به اندازه‌ای مورد توجه ما قرار گرفت و صحبت‌های مقدماتی را انجام دادیم اما باشگاه این بازیکن هنوز متقاعد به جدایی این فرد نشده و رضایت نداده است.

فارس: به نظر می‌رسد فولاد امسال برخلاف گذشته رویکردش را تغییر داده و با کاهش بودجه و شرایطش به طور کلی تغییر کرده است.

در ارتباط با این موضوع بهتر است مسئولین باشگاه صحبت کنند. این موضوع در راستای مسائل فنی نیست. در رابطه با بودجه و اینکه چه اتفاقی افتاده است وباید چه برنامه‌ریزی صورت بگیرد بهتر است مسئولان باشگاه پاسخگو باشند.

فارس: به هر حال بیان این مسئله می‌تواند سیاست‌های باشگاه را مشخص کند و هواداران تکلیف خود را بدانند که تیم به دنبال قهرمانی و کسب سهمیه نیست.

اگر برای قهرمان شدن فقط صرف هزینه کافی بود خیلی از باشگاه‌ها می‌آمدند بودجه سنگینی تعریف می‌کردند و به مقام قهرمانی می‌رسیدند. فقط بعد مالی در کسب قهرمانی موثر نیست. خیلی عوامل دخیل است تا خروجی کار قهرمانی شود. شما فصل گذشته دیدید که استقلال خوزستان با کمترین هزینه قهرمان شد. خیلی از باشگاه‌ها سه چهار برابر استقلال خوزستان هزینه کرده بودند. بحث مالی متضمن موفقیت و قهرمانی نیست. هدف‌گذاری که از سوی هیات‌مدیره برای باشگاه صورت گرفته است بها دادن بیشتر به جوانان و بازیکنان آکادمی در کنار استفاده از نیروهای بومی استان است. باید تلفیق مناسبی از جوانان و بازیکنان با تجربه داشته باشیم تا خروجی این مسئله ارائه یک کیفیت قابل قبول باشد. این مسئله مستلزم داشتن صبر و تحمل است. اگر این فاکتورها را کنار هم قرار دهیم می‌توانیم به موفقیت برسیم.

فارس: آیا در نقل و انتقالات توانستید این تلفیق را انجام دهید یا اینکه از برگزیدن چنین هدفی پشیمان هستید.

خیر هیچ وقت از تصمیمی که گرفتم پشیمان نیستم و اتفاقا خوشحال هم هستم. وقتی نگاه شما بها دادن به جوانان است باید تاوان این کار را هم بدهید. هیچ ترس و واهمه‌ای ندارم و تا به اینجا افرادی که به آنها بها دادم کیفیت‌شان را نشان دادند. بازیکن ۱۹ ساله‌ای که برای اولین بار در لیگ برتر به میدان رفته عملکرد خوبی ارائه کرده است اما همانطور که گفتم نیاز به زمان بیشتری دارد تا بتواند به شرایط ایده‌آل برسند. متاسفانه مسائلی اتفاق افتاد که ما در بخش هجومی ما با مشکلاتی روبرو شدیم. تلاش می‌کنیم در فصل نقل و انتقالات چند مهره را جذب کنیم تا به شرایط بهتری برسیم. در همین راستا ارنست انفور را جذب کردیم. یکی دو مهره دیگر هم مدنظرمان است که با هماهنگی مدیریت اقدامات لازم را می‌کنیم.

فارس: مصدومیت‌ها هم در هفته‌های ابتدایی تمیتان را اذیت کرد.

با وجود اینکه دو بازی را در اهواز واگذار کردیم وقتی با همکارانمان بازی‌های تیم را بررسی می‌کنیم می‌بینیم که استحقاق متحمل شدن شکست را نداشتیم. با تمام این تفاسیر با وجود شایستگی مقابل ذوب‌‌آهن و ماشین‌سازی بازنده شدیم. درس‌های لازم را از این دو بازی گرفتیم و نگاه ما تغییر کرده است. با وجود اینکه نتایج قابل قبول نبوده هواداران حمایت همه‌جانبه‌ای از ما کردند امیدوارم در ادامه نتیجه بهتری بگیریم.

فارس: اکنون استقلال، سپاهان و ... که با مربیان جدیدی به لیگ شانزدهم آمده‌اند دائم در رابطه با اینکه نیاز به زمان دارند صحبت می‌کنند؟

بدون شک در هر کاری اگر ثبات باشد منتج به کسب نتیجه می‌شود. باشگاه‌هایی که مثال زدید با تغییرات عمده‌ای روبرو شدند. این تغییرات آنها را با چالش‌های مختلفی روبرو کرده است. فوتبال شرایط خاصی دارد و متضمن این نیست که شما بهترین‌ها را جذب کنید و حتما نتیجه هم بگیرید. فاکتور هماهنگی بسیار حیاتی است. پرسپولیس نسبت به فصل قبل کمترین تغییرات را داشته و به خوبی هم خودش را تقویت کرده است. به همین خاطر آنها وضعیت آرام و بسیار خوبی دارند. تیم‌هایی که به این شکل کارشان را آغاز کردند تا اندازه‌ای وضعیت بهتری دارند. مطمئن باشید در ادامه کار تغییرات زیادی رخ می‌دهد. تیم‌هایی که تغییرات زیادی داشتند کم کم به هماهنگی لازم می‌رسند. شک نکنید جایگاه استقلال و فولاد مکان فعلی نخواهد بود و در هفته‌های آینده این جایگاه تغییر می‌کند.

فارس: چرا در فوتبال ایران زمان لازم به مربیان داده نمی‌شود؟

این مسئله بسیار مهم است که کادر فنی و بازیکنان آرامش لازم را برای پیشبرد کار داشته باشند و بدانند مورد حمایت لازم هستند تا تفکرات فنی خود را در زمین پیاده کنند. آنهایی که نگرش عمقی دارند حمایت لازم را انجام می‌دهند و تحت تاثیر ۴ نتیجه خوب یا بد قرار نمی‌گیرند. قطعا این تفکر به موفقیت می‌رسد. شما بارها دیدید خیلی از مربیان در شروع موفق نمی‌شوند اما در ادامه رفته رفته به وضعیت بهتری می‌رسند. شرایط در فوتبال ایران عادی نیست تا همین لحظه ۴ هفته گذشته هنوز تیم‌مان را به طور کامل نبستیم. تا روز آخر نقل و انتقالات به دنبال جذب بازیکن هستیم. وقتی یک مربی هنوز تیم کاملش را ندارد چطور می‌تواند تفکراتش را در زمین پیاده کند. این نشان می‌دهد تنها نقش مربی تاثیرگذار نیست و عوامل دیگری هم موثر هستند. فدراسیون و سازمان لیگ باید تدابیری بیندیشند که دیگر مربی دغدغه‌ای از این بابت نداشته باشد و اگر می‌خواهد برنامه یک ماهه دو ماهه‌ای برای آماده‌سازی تنظیم کنند مطمئن باشید که تیم‌شان را به طور کامل در اختیار دارند. در این شرایط می‌توان عیار افراد را سنجید. اکنون می‌بینیم که خیلی از تیم‌ها به دنبال جذب بازیکن هستند. این نشان می‌دهد که وضعیت اصولی و مناسب نیست.

فارس: جذب مجتبی حق‌دوست به کجا انجامید؟

ما خواهان جذب حق‌دوست هستیم و با توجه به سیاست بومی گرایی باشگاه و به خاطر کیفیت این بازیکن موافق حضور او در فولاد خوزستان هستیم اما به شرطی که انتقال حق دوست از نفت به فولاد خوزستان به صورت قطعی صورت بگیرد. اینکه این بازیکن بخواهد به صورت قرضی راهی فولاد شود سیاست ما و باشگاه نیست و این هدف را نداریم که این بازیکن سرمایه گذاری کنیم و سال بعد او از جمع ما جدا شود. به همین خاطر در صورتی که بستر برای جذب دائمی این بازیکن فراهم باشد اقدامات لازم را انجام خواهیم داد.

فارس: تا به این لحظه کدام تیم را مدعی قهرمانی دیدید؟

تا به اینجا که ۴ هفته از لیگ گذشته به نظر من تیمی مثل پرسپولیس وضعیت بهتری نسبت به سایر حریفان دارد. حریفان دیگری هستند که در حال تلاشند که می‌توانند مدعی باشند. پرسپولیس را یکی از مدعیان قهرمانی می‌دانم.

فارس: وضعیت تیم ملی را قبل از بازی با قطر چطور ارزیابی می‌کنید؟

تیم ملی اهمیت بسیار زیادی دارد و مهم‌ترین توجیه برای تعطیلات لیگ تیم ملی است که همه وظیفه داریم با تمام وجود از آن حمایت کنیم. باید برای شکوفایی فوتبال ایران به تیم ملی کمک کنیم و امیدوارم ایران بتواند بار دیگر راهی جام جهانی شود.

فارس: در تیم‌تان بازیکنی دارید که بتواند به تیم ملی برسد؟

بدون شک گزینه‌هایی داریم که می‌توانند به فوتبال ایران کمک کنند. آنها باید خودشان را نشان بدهند. تلاش ما مربیان این است که این بازیکنان را به حداکثر کیفیت برسانیم. امیدوارم مربیان اعتماد کنند و این نفرات به رشد کافی برسند. بازیکنان با انگیزه و پرتلاشی داریم که در آینده حرف زیادی برای گفتن دارند. بازیکنان باتجربه‌ای هم در تیم داریم که شاید در ظاهر سنی از آنها گذشته باشد اما خیلی خوب و با کیفیت کار می‌کنند و می‌توانند موثر باشند.

فارس: ایوب والی هم پس از دوران محرومیت به فولاد بازگشت در این مورد چه نظری دارید؟

والی را ۱۰ سال است از نزدیک می‌شناسم. او از لحاظ اخلاقی و فنی الگوی بسیار خوبی برای جوانان ورزشکار است. متاسفانه او ناخواسته مرتکب اشتباهی سهوی شده که با حداکثر محرومیت روبرو شد. از افرادی که با تمام وجود تلاش کردند تا یکی دو ماه پایانی محرومیت این بازیکن بخشیده شود تشکر می‌کنم. از هیات فوتبال استان تا مجموعه، باشگاه و فدراسیون در این راستا تلاش کردند. خوشبختانه والی مجوز بازی گرفت و حضورش در مقوله‌های مختلف به تیم کمک می‌کند.

فارس: باز هم بحث بازگشت ساسان انصاری از پرسپولیس به فولاد مطرح شده است.

این گمانه‌زنی‌ها زیاد است. تلاش می‌کنیم اتفاقی را که در عالم حقیقی رخ می‌دهد بیان کنیم. اگر انصاری را در تمرینات فولاد دیدید می‌توانید در این مورد صحبت کنید. اینکه گمانه‌زنی می‌کنند و می‌گویند قرار است او برگردد در حد همان گمانه‌زنی است و نمی‌توان در موردش صحبت کرد.

فارس: به نیم‌فصل و پایان سربازی سروش رفیعی نزدیک می‌شویم. آیا او بازیکن فولاد است؟

با سروش رفیعی چندین جلسه صحبت کردم. او جزو معدود بازیکنان بسیار خوب از لحاظ فنی و اخلاقی است. توانایی رفیعی خیلی بالاتر از چیزی است که اکنون می‌بینید. امیدوارم او به حداکثر توانایی‌اش برسد. جایگاه او فراتر از آسیا است. او قراردادی با مجموعه فولاد دارد و ما تشنه این هستیم که هرچه زودتر او را در مجموعه فولاد داشته باشیم. بر همین اساس با وجود اینکه می‌توانیم ۱۸ بازیکن بزرگسال در لیست تیم داشته باشیم تصمیم قطعی ما این است که نام ۱۷ بازیکن را رد کنیم و یک جای خالی با افتخار برای رفیعی حفظ کنیم. باشگاه و هواداران منتظر بازگشت او هستند.

فارس: بدین ترتیب برخلاف اینکه گفته می‌شود او آزاد است فولادی‌ها معتقدند رفیعی با آنها قرارداد دارد؟

در مورد جزئیات و نحوه قرارداد باید از باشگاه سوال کنید اما اینطور که مدیریت باشگاه ما را در جریان گذاشته او با فولاد قرارداد دارد و می‌توانیم نیم‌فصل از این بازیکن استفاده کنیم.

فارس: آیا ITC ارنست انفور رسید؟

فکر می‌کنم کار صدور مجوز این بازیکن به اتمام رسیده و طی یکی دو روز آینده این مسئله نهایی شود.

فارس: و در پایان چه صحبتی با هواداران دارید؟

با تمام وجودمان تلاش می‌کنیم تا فولاد موفق شود. بازیکنان، کادر فنی و مدیران باشگاه تمام تلاش‌شان را می‌کنند. خوشبختانه باشگاه هم امکانات سخت‌افزاری را در اختیار‌مان گذاشته است. با کمی صبر و حوصله می‌توان به موفقیت رسید. بارها دیدید هواداران در سخت‌ترین شرایط و شرجی‌ترین هوا خودشان را به ورزشگاه رساندند و ما را کمک کردند. روزهای خوب را در آینده رقم خواهیم زد. اعضای تیم همه عاشق مجموعه فولاد هستند و با تمام وجود تلاش می‌کنند که به موفقیت برسند. وقتی یک تیم جدیدی شکل می گیرد نیاز به زمان دارد. امیدوارم این فرصت در اختیارمان قرار بگیرد و بتوانیم به موفقیت برسیم.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.