داور بین‌المللی فوتبال کشورمان گفت: قضاوتی در فینال المپیک انجام دادیم که در داخل کشور هم همانطور قضاوت می‌کنیم اما در کشورمان مانور زیادی روی اشتباهات داوری می‌دهند.

علیرضا فغانی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس در خصوص قضاوت فینال المپیک ۲۰۱۶ ریو صحبت‌هایی کرد که در زیر می‌خوانید:

فارس: شما بازی‌های بین‌المللی زیادی را قضاوت کردید اما بگویید که فرق قضاوت در فینال المپییک با سایر بازی‌هایی که قضاوت آن را انجام داده‌اید، چیست؟

به هر حال بازی فینال از آن جهت که این دو تیم آلمان و برزیل در نیمه نهایی جام جهانی ۲۰۱۴ با هم بازی کرده بودند و برزیل نتیجه بدی گرفته بود حساسیت بیشتری داشت و ما در شرایطی که تماشاگران بسیار زیادی در استادیوم بودند این بازی را قضاوت کردیم. در خیلی از بازی‌ها وضعیت تماشاگران ۵۰-۵۰ است اما در بازی فینال المپیک تمام ورزشگاه هوادار برزیل بودند اما با این همه جو بسیار خوبی در استادیوم حکمفرما بود، ما هم سعی کردیم بازی را کنترل کنیم تا از حساسیت بازی کم شود و خوشبختانه این اتفاق هم رخ داد.

فارس: جوّ استادیوم در فینال المپیک چطور بود؟

بحث ما قبل از بازی همین بود که زیاد به جو استادیوم توجه نکنیم و آن چیزی را که می‌بینیم قضاوت کنیم. خوشبختانه اتفاق خاصی هم در بازی رخ نداد و بدون مشکل قضاوت کردیم.

فارس: به نظر شما جوّ بازی فینال المپیک بین آلمان و برزیل چه تفاوتی با بازی این دو تیم در نیمه‌نهایی جام جهانی ۲۰۱۴ دارد؟

اول باید بگویم که خدارا شکر می‌کنم که این سعادت نصیب ما شد که فینال را قضاوت کنیم و به عنوان نماینده ایران در این بازی حضور داشته باشیم. البته خیلی هم به این مسائل توجه نمی‌کردیم که داور آسیایی در اینگونه بازی‌ها قضاوت کرده یا نه اما ما همه تمرکزمان را روی این گذاشته‌ایم که وظیفه‌ای که به ما محول شده بود را به نحو احسن انجام دهیم. برای همین خیلی به اینکه در بازی جام جهانی چه اتفاقی افتاده بود، نکردیم.

فارس: چرا درباره شما می‌گویند که در خارج از کشور بهتر از داخل کشور قضاوت می‌کنید؟

باید بگویم ما همان قضاوتی که در خارج از کشور انجام می‌دهیم را در داخل کشور انجام می‌دهیم اما به هر حال آن حساسیت‌ها و فرهنگی که در داخل کشور ما وجود دارد از خارج از کشور بیشتر است. در خارج از ایران خیلی روی اشتباهات داوری مانور نمی‌دهند و این اشتباهات را جزئی از بازی می‌دانند اما امیدوارم در کشور ما هم به هر حال این فرهنگ حاکم شود چرا که داوران هم انسان هستند و اشتباه می‌کنند. نباید این طور باشد که مشکلات داوران را بزرگ جلوه دهند تا اشتباهات خودشان به چشم نیاید.

فارس: شما پیش از این چند بازی قضاوت کردید که در آن نیمار فوق ستاره برزیلی هم حضور داشته است. در بازی فینال المپیک بین شما موضوع خاصی پیش نیامد؟

این اولین بار نبود که ما برای نیمار قضاوت می‌کردیم. در فینال جام باشگاه‌های جهان هم بازی بارسلونا را قضاوت می‌کردیم که نیمار هم بازی می‌کرد البته بازی برزیل و دانمارک را هم قضاوت کرده بودم و اینجا هم خوشبختانه هر دو تیم همکاری لازم را انجام دادند اما اول بازی هم تذکرات لازم را دادیم که هر دو تیم کار خودشان را انجام دهند و به تصمیمات داوری احترام بگذارند. به همین دلیل اتفاق خاصی هم رخ نداد و شاهد بودیم که هر دو تیم جوانمردانه بازی کردند.

فارس: در پایان اگر صحبت خاصی دارید بگویید.

در پایان باید از همه کسانی که در این مدت از ما حمایت کردند تشکر کنم. پیام‌های زیادی از ایران به ما رسید که باعث دلگرمی ما شد. البته باید یک تشکر ویژه از آقایان قالیباف (شهردار تهران) و عبداللهی (معاون اجتماعی شهرداری تهران) داشته باشم چرا که قبل از بازی انرژی خوبی به ما دادند. همچنین از اصحاب رسانه هم که در این چند وقت با پیام‌هایشان حمایت خوبی از ما کردند تشکر کنم.

نظر کاربران را اینجا ببینید. ( تعداد نظرات: ۲ )