برترین کمک داور پانزدهمین دوره مسابقات فوتبال لیگ برتر باشگاه‌های کشور از رئیس فدراسیون فوتبال خواست که به مقوله داوری توجه بیشتری کند.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، محمدرضا ابوالفضلی در مراسم برترین‌های لیگ پانزدهم به‌عنوان برترین کمک داور فصل گذشته انتخاب شد. این داور در خصوص شرایط داوران و عنوانی که به‌دست آورد، صحبت‌هایی را انجام داد که در زیر می‌خوانید:

* تسنیم: چه صحبتی درباره عنوانی که کسب کردید، دارید؟

باید از سازمان لیگ و دپارتمان داوری تشکر کنم که من را لایق قرار گرفتن در بین کاندیدا دانستند. خدا را شاکرم این جایزه و افتخار نصیب من شد. سایر کمک داوران هم لایق این جایزه بودند. تبریک من در این مراسم از همه کمک داورانی بود که خالصانه به داوران در مسابقات کمک می‌کنند. از پدر و مادرم و به‌ویژه همسرم نیز تشکر کردم که واقعاً در این راه به من کمک کردند.

* تسنیم: تصور می‌کردید که این عنوان به شما برسد؟

درصدش را صفر نمی‌دانستم و احتمال می‌دادم این اتفاق بیفتد. با توجه به اینکه رضا سخندان افتخارات زیادی دارد، باعث افتخار بود که با حضور او در جمع بهترین‌ها، این عنوان به من برسد. رقابت کردن با سخندان شیرین است.

* تسنیم: چرا کمک داوران به‌غیر از زمانی که اشتباه فاحشی انجام می‌دهند، دیده نمی‌شوند؟

واقعاً همین‌طور است. کمک داوران اصلاً دیده نمی‌شوند، مگر اینکه اشتباهی کرده یا تصمیم مشکوکی بگیرند. کمک داور کارت زرد و قرمز نشان نمی‌دهد که دیده شود. هیچ‌کس کمک داور را نمی‌بیند، مگر اینکه اشتباه سرنوشت‌سازی کند. جالب است اگر داور هم اشتباه کند، تماشاگران به‌دلیل نزدیک بودن به کمک داوران عقده‌های‌شان را سر کمک داور خالی می‌کنند.

* تسنیم: بهترین قضاوتی که انجام دادید؟

دربی رفت سال گذشته و آخرین دیدار لیگ بین تیم‌های استقلال خوزستان و ذوب‌آهن بهترین قضاوت من بود. دربی که حساسیت خودش را دارد، اما بازی حساس آخر لیگ چیز دیگری بود. پیش از آغاز این دیدار، محسن ترکی جلسه‌ای برگزار و اعلام کرد که اگر اشتباهی در نیم‌فصل اول از سوی داوری صورت گرفت، دیگر تمام شده است. امروز بازی‌ها همزمان است و تیم‌های پرسپولیس و استقلال خوزستان به‌دنبال قهرمانی هستند. هرگونه تصمیم اشتباهی که منجر به گل تیمی شود، جایز نیست. ترکی اعلام کرد که حتی اشتباه منجر به گل هم باعث پیروزی تیمی نشود و به‌دلیل اینکه قهرمان با تفاضل گل مشخص می‌شود، اجازه هیچ اشتباهی نداریم. همین مسئله خود به خود به ما استرس وارد کرد، اما خوشبختانه بازی خیلی خوب از آب درآمد و نتیجه بازی روی اشتباه داوری رقم نخورد. با وجود اینکه در این دیدار تیم‌های استقلال و پرسپولیس در یک طرف بازی نبودند، اما خیلی حساس بود.

* تسنیم: تاکنون در چند دربی حضور داشته‌اید؟

در دو دیدار رسمی استقلال - پرسپولیس قضاوت کرده‌ام و یک بار هم در جام ولایت کمک داور بودم.

* تسنیم: بدترین قضاوتی که انجام داده‌اید، کدام بازی بوده است؟

بازی استقلال و شاهین بوشهر در سال ۹۰. وحید طالب‌لو لب خط توپ را با دست گرفت، اما من خطای هند بیرون از محوطه جریمه را گرفتم. مجتبی جباری همان توپ را از روی ضربه ایستگاهی وارد دروازه طالب‌لو کرد. پس از پایان بازی متوجه اشتباهم شدم. زمانی که طالب‌لو به راه‌آهن پیوست، به‌خاطر شخصیتی که دارد، از او عذرخواهی کردم.

* تسنیم: ... و صحبت پایانی؟

متأسفانه داوران دیده نمی‌شوند. از مهدی تاج انتظار داریم که به مقوله داوری اهمیت بدهند. در فوتبال دنیا، هدست مانند سوت، کارت و پرچم جزز لاینفک داوری شده است. آنقدر درخواست هدست داده‌ایم که خسته شدیم. درست است که داوران با عشق و علاقه کار می‌کنند، اما داوران هم در این فوتبال سهم دارند و زحمت می‌کشند. در پایان برای تیم علیرضا فغانی و رضا سخندان که عازم المپیک هستند، از صمیم قلب آرزوی موفقیت می‌کنم.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.