گرگان – فوتبال گلستان سال‌هاست که هیچ تیمی در لیگ‌های برتر، دسته اول و دسته دوم کشور ندارد و به نظر می‌رسد این روند ادامه دارد تا استعدادهای استان یکی پس از دیگری تلف شوند.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها – محمد صالحی: فصل جدید رقابت‌های فوتبال کشور در لیگ‌های برتر، دسته اول و دسته دوم از اواسط تابستان آغاز می‌شود و به نظر می‌رسد استان گلستان مانند فصل گذشته تیمی در سه سطح نخست فوتبال ایران نخواهد داشت.

تنها نماینده فوتبال استان در فصل گذشته تیم شهدای آق قلا در رقابت‌های زیرگروه لیگ دسته سوم بود که به سختی در هفته پایانی بقایش در سطح چهارم فوتبال کشور را تضمین کرد و در فصل جدید نیز این تیم در کنار استقلال جوان خان ببین، نمایندگان گلستان در پایین‌ترین سطح فوتبال کشور هستند.

در حال حاضر ۱۶ تیم در لیگ برتر، ۱۸ تیم در لیگ دسته اول و ۳۶ تیم در لیگ دسته دوم فوتبال کشور حضور دارند و در مجموع ۷۰ تیم در سه سطح فوتبال ایران فعالیت می‌کنند.

این ۷۰ تیم از ۲۲ استان کشور هستند و گلستان در کنار ایلام، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، سمنان، چهارمحال و بختیاری، کردستان و زنجان، جزو ۹ استانی است که هیچ نماینده‌ای در سه سطح نخست فوتبال ایران ندارد.

تمامی این اتفاقات در حالی افتاده که تا دو سال پیش تیم اتکای گلستان در لیگ یک کشور حضور داشت و تیم عمارت گلستان نیز در آستانه صعود به لیگ دو قرار گرفته بود، اما اکنون فوتبال‌دوستان استان باید دلخوش به تیم‌هایی باشند که بتوانند به مرحله نهایی لیگ دسته سوم صعود کنند.

۱۰۰ میلیون تومان برای اتکا فراهم نکردند

بازیکن پیشین تیم فوتبال اتکای گلستان که فصل گذشته عضو تیم خیبر خرم آباد در لیگ یک بود در گفتگو با مهر، اظهار کرد: فوتبال گلستان هر سال در حال پسرفت است و حضور نداشتن نماینده‌ای از استان در لیگ‌های کشور موجب بی‌انگیزگی و در نهایت دل‌زدگی بازیکنان از فوتبال خواهد شد.

محمدعلی نعمتی افزود: این شرایط موجب می‌شود تا بازیکنانی که در سنین پایین به مدارس فوتبال استان می‌روند به آینده خود نا امید باشند، زیرا می‌دانند که گلستان تیمی در کشور ندارد تا برای رسیدن به آن تلاش کنند.

وی با اشاره به انحلال تیم فوتبال اتکای گلستان در سال ۹۳، یادآور شد: در پایان نیم فصل نخست سال ۹۳ که حامی مالی تیم کناره‌گیری کرد، ما فقط ۵ امتیاز با تیم‌های بالاتر از خودمان اختلاف داشتیم و می‌توانستیم این اختلاف را در نیم فصل دوم جبران کنیم.

نعمتی تصریح کرد: در آن زمان تیم هیچ صاحبی نداشت و مسئولان نیز نتوانستند ۱۰۰ میلیون تومان برای حضور در نیم فصل دوم فراهم کنند تا فوتبال گلستان اکنون در آرزوی داشتن تیمی در لیگ دو باشد.

وی ادامه داد: تمامی این اتفاقات موجب شد تا یکی از نسل‌های با استعداد فوتبال گلستان برای همیشه بسوزد و امیدوارم چاره‌ای برای نسوختن نسل‌های بعدی فوتبال این استان بیاندیشیم.

خیال مسئولان راحت است که گلستان تیمی در فوتبال ندارد

یکی از مربیان با سابقه فوتبال گلستان نیز در گفتگو با مهر، اظهار کرد: بازیکنان جوان و امید فوتبال استان تمام تلاش خود را می‌کنند تا در رده بزرگسال به تیمی ملحق شوند، اما گلستان تیمی ندارد تا این بازیکنان در آن بازی کنند.

علی‌حسین اسدی افزود: مسئولان استانی خیال‌شان راحت است که گلستان دیگر تیمی در فوتبال کشور ندارد و در شرایط موجود حمایتی نمی‌کنند و به دنبال اسپانسر هم برای تیم‌داری نمی‌روند.

وی گفت: تیم اتکای گلستان را در لیگ یک به راحتی از دست دادیم و تیم عمارت گلستان نیز که در مرحله نهایی لیگ دسته سوم حضور داشت، فروخته شد تا به نوعی فوتبال برای استان ما تعطیل شود.

وی ادامه داد: چندی پیش بهشهر در لیگ دو اقدام به خرید امتیاز کرد تا در فوتبال کشور تیم داشته باشد اما استان گلستان با این همه استعداد هیچ تیمی در لیگ‌های کشور ندارد.

مسئولان استانی باید سرمایه گذاران را به تیم‌داری ترغیب کنند

دبیر هیئت فوتبال گلستان نیز در گفتگو با مهر، نبود حامیان مالی را دلیل نداشتن تیمی از استان در لیگ‌های کشور دانست و گفت: در حال حاضر شرایط اقتصادی این اجازه را نمی‌دهد که کسی به سمت تیم‌داری بیاید و آن دوران که برخی برای عشق و علاقه اقدام به تیم‌داری می‌کردند نیز گذشته است.

مرتضی شکی افزود: به عقیده من چیزی به نام اسپانسر وجود ندارد و کسی که تیم‌داری می کند به دنبال سود است و مسئولان استانی باید سرمایه گذاران را ترغیب کنند تا برای تیمداری در گلستان قدم بردارند و در ادامه اداره کل ورزش و جوانان و هیئت فوتبال استان نیز راهنمایی‌هایی لازم را انجام دهند.

وی با اشاره به حامی مالی تیم فوتبال اتکای گلستان که در نهایت از ادامه تیم‌داری انصراف داد، یادآور شد: آقای میری با وعده‌های مسئولان اقدام به تیمداری در فوتبال گلستان کرد اما این وعده‌ها عملی نشد و ایشان از ادامه تیمداری انصراف داد.

وی ادامه داد: مسئولان گلستان باید طرح‌های اقتصادی استان را به سرمایه گذاران معرفی کنند تا آنها با این انگیزه وارد فوتبال شوند و به عقیده من با این کار می‌توان به فوتبال گلستان کمک کرد.

فوتبال گلستان ظرفیت حضور در لیگ دو را دارد

دبیر هیئت فوتبال گلستان با بیان اینکه نبود تیمی از استان در لیگ‌های کشور مانع پیشرفت این رشته خواهد شد، اظهار کرد: به عقیده من فوتبال گلستان حداقل ظرفیت حضور در لیگ دسته دوم کشور را دارد و اگر تیمی در این سطح داشته باشیم، فوتبالیست‌های استان با انگیزه و تلاش بیشتری فعالیت خواهند کرد.

شکی افزود: فوتبال گلستان در رده‌های پایه چندین تیم در سطح کشور دارد و شاید با این اوضاع آنها هم از ادامه فعالیت دل‌سرد شوند و هزینه‌ای در این بخش انجام ندهند.

وی تصریح کرد: سردار شهریاری که از افراد شناخته شده در مدیریت فوتبال کشور است در سال ۹۳ برای در اختیار گرفتن تیم اتکای گلستان به استان آمده بود، اما در آن زمان با شرایط و حضور ایشان موافقت نشد، اگر ایشان اتکا را در اختیار می گرفت، برای سال‌ها گلستان در سطوح بالای فوتبال کشور باقی می‌ماند.

شکی ادامه داد: سال گذشته نیز به سردار شهریاری پیشنهاد دادیم تا برای تیم‌داری به فوتبال گلستان ورود کند، اما ایشان اعلام کردند که دیگر آن اسپانسر مورد نظر حاضر به تیم‌داری نیست.

وی یادآور شد: شرایط استان در حال حاضر به صورتی نیست که اسپانسری بیاید و میلیاردی برای فوتبال گلستان هزینه کند و باید منتظر ماند و دید که چه کاری از دست مسئولان استانی بر می‌آید.

به گزارش خبرنگار مهر، در حال حاضر فوتبال گلستان در کشور با نام‌هایی مانند سردار آزمون، عزت پورقاز، احمد نوراللهی و ... شناخته می‌شود و شاید با نداشتن تیمی در سطح کشور دیگر چنین استعدادهایی ظهور نکنند و پسرفت این ورزش در استان سرعت بیشتری به خود بگیرد.

شرایط حال حاضر مساعدت مسئولان گلستان و در راس آن استانداری را می‌طلبد تا برنامه‌ای برای حضور تیمی از استان در لیگ دسته دوم فوتبال کشور داشته باشند، استانی که در این چند سال نشان داده استعدادهای فوق‌العاده‌ای در فوتبال دارد که می‌توانند در کشور زبانزد باشند و امیدواریم تا دیر نشده مسئولان ارشد استانی دست به کار شوند.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.