بر خلاف حاشیه‌های ایجاد شده قبل از دیدار فینال جام حذفی فوتبال ایران، تنها نام بزرگ خرمشهر و فعالیت‌ها فرهنگی انجام شده در جریان برگزاری این دیدار بی‌حاشیه، برای ماندگاری‌ این رویداد کافی است.

به گزارش ایسنا، دیدار پایانی جام حذفی فوتبال ایران شامگاه یکشنبه ۹ خرداد در ورزشگاه نفت و گاز اروندان خرمشهر برگزار شد. جام حذفی فوتبال ایران یادواره آزادسازی شهر خرمشهر است و برای نخستین بار دیدار پایانی این مسابقه‌ها به دلیل همزمانی نزدیک بودن برگزاری این بازی به سالروز آزادسازی خرمشهر در این شهر برگزار شد.

همواره تجربیات نخست عاری از اشکال و کمبود نبوده است و در نگاه اول و برای فوتبال‌دوستان مشکلات عمدتا ورزشی به چشم آمد و عده‌ای انتقاداتی را نسبت به برگزاری این بازی وارد کردند اما اگر از حاشیه برگزاری این بازی دور شویم و به متن و موضوع اصلی بپردازیم، فعالیت‌های فرهنگی صورت گرفته در چند روز گذشته تاثیر بسزایی در ایجاد فضای مناسب و ارتباط بین ورزش و اقشار مختلف جامعه به وجود آورده است.

از یک روز مانده به آغاز بازی‌ سازمان لیگ و مسئولان خوزستان و شهر خرمشهر فعالیت‌های فرهنگی خود را آغاز کرده بودند. نخستین برنامه آن‌ها رونمایی از جام قهرمانی این مسابقه‌ها در محل یادمان شهدای شلمچه بود. جایی که خبرنگاران نیز که عمدتا سن و سال‌شان به دوران جنگ و ۸ سال دفاع مقدس نمی‌رسد، برای نخستین بار در این محل حاضر شدند. در حین برگزاری این برنامه حضور بانوان و کودکان خردسال نیز جلب توجه می‌کرد. شاید در روزهای آتی کمتر کسی به فکر این منطقه و خرمشهر بیفتد اما با برگزاری این دیدار توجه‌ها هم به خرمشهر جلب شد.

برنامه‌های بعدی عبور جام قهرمانی از روی پل آزادی که یکی از نمادهای آزادسازی این شهر است و همچنین رساندن این جام از طریق رودخانه اروند به مسجد جامع خرمشهر بود. حضور مردم در حین برگزاری این مراسم جالب توجه و چشمگیر بود. چشمگیر از این نظر که همگان خرمشهر را با نام جنگ، مقاومت و از خودگذشتگی می‌شاسند اما این بار با فوتبال در ذهن‌ها جاودانه شد.

در روز بازی نیز شاید یکی از منظم‌ترین و کم‌حاشیه‌ترین مسابقه‌های فینال جام حذفی فوتبال ایران را شاهد بودیم. وقتی پای خرمشهر وسط باشد، کمتر کسی به سراغ حاشیه‌های عمدتا ناپسند فوتبال می‌رود. در جریان این بازی مراسم‌های مختلفی از جمله اجرای سرود ملی، قرائت قرآن، مداحی و سرودهای محلی اجرا شد.

با وجود تجربه نخست ورزشگاه نفت و گاز در برگزاری یک مراسم فوتبال، هواداران برای رسیدن به این ورزشگاه کمتر دچار مشکل شدند چرا که وسایل حمل و نقل عمومی فراهم شده بود و در طول مسیر هم هیچ گاه شاهد شلوغی‌های قبل از دیدار‌های حساس فوتبال در ایران نبودیم که همه این اتفاق‌ها نشات گرفته از نام خرمشهر و فعالیت‌های فرهنگی قبل و بعد از مسابقه بود.

پیش از مسابقه افراد زیادی منتقد برگزاری این مسابقه در خرمشهر بودند اما این صحبت‌ها فقط برای پیش از مسابقه بود و زمانی که مراسم قهرمانی انجام شد و همه بدون دردسر راهی خانه‌هایشان شدند، کمتر کسی معتقد به پایان برگزاری فینال این مسابقه‌ها در خرمشهر بود. البته که در سال‌های آینده مشکلات جزئی مانند چمن و نور ورزشگاه هم برطرف می‌شود و دیگر ورزشگاه خرمشهر پای ثابت برگزاری این باز‌ها خواهد بود و شاید با برگزاری این بازی بتوان قدردانی کوچکی از مردم ایثارگر و بزرگ خرمشهر باشند.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.