سرمربی تیم فوتبال استقلال گفت: مدیریت باشگاه می‌تواند حداقل یک کار مفید انجام دهد و آن این است که به صورت دسته‌جمعی استعفا دهند و از استقلال بروند.

به گزارش خبرگزاری فارس، استقلال با قبول شکست در ضربات پنالتی در دیدار فینال جام حذفی مقابل ذوب آهن به کار خود در فصل گذشته پایان داد.

عملکرد استقلال که در لیگ برتر و جام حذفی مدعی قهرمانی بود بدون موفقیت به پایان رسید تا این روزها پیکان تیز انتقادات به سمت این باشگاه باشد.

محمود فکری پیشکسوت استقلال که سال‌ها بازوبند کاپیتانی این تیم را بر دست بست و با پستی و بلندی‌های این تیم آشناست، در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس،‌در رابطه با شرایط اخیر صحبت‌های زیر را انجام داد:

* به سادگی دو جام را از استقلال گرفتند

فارس: استقلال با از دست دادن قهرمانی جام حذفی کار خود را به پایان رساند. این مورد صحبت می‌کنید؟

متأسفانه اتفاقی که نباید می‌افتاد رخ داد. از نیم فصل دوم به بعد مشکلاتی در تیم حس می‌شد که من به همراه تعدادی از پیشکسوتان که دل‌مان به حال مردم و استقلال می‌سوخت این مسائل را بارها گوشزد کردیم اما متأسفانه گوش شنوایی نبود تا این مسائل را بشنود. با عقل و تدبیر خودشان کارها را پیش بردند و به سادگی هرچه تمام دو جام قهرمانی از دست رفت و یک شکست سنگین مقابل پرسپولیس متحمل شدند.

*مشکلات تیم به مدیریت باشگاه بر می‌گردد

فارس: حالا که فصل تمام شده راحت‌تر می‌توان در مورد مشکلات صحبت کرد. مشکل اصلی کجا بود؟

بیشترین مشکل به مجموعه مدیریت باشگاه بازمی‌گردد. مدیریت تفکر خوبی نداشت و از شروع تصمیم‌گیری‌ها در خیلی از جاها مرتکب اشتباه شدند. این اشتباهات تا پایان فصل ادامه داشت.

*از دست دادن دو جام و متحمل شدن شکست سنگین در دربی دستاورد باشگاه بود

فارس: حالا باید برای مقابله با این مشکلات چه کرد؟

به نظر من شجاعانه‌ترین کار از سوی مدیریت باشگاه این است که به طور دسته‌جمعی استعفا دهند. تنها لطفی که وزیر ورزش می‌تواند به استقلال کند برکناری همه اعضای هیأت مدیره است. حتی اگر یکی دو عضو این هیأت مدیره کارایی دارند باید فعلا همه برکنار شوند و سپس در تصمیم‌گیری‌های جدید از آنها استفاده کرد. این هیأت مدیره قدرت تصمیم‌گیری نداشت و اگر تصمیمی هم می‌گرفتند اشتباه بود. من و برخی پیشکسوتان که دلسوز استقلال هستیم دورادور گاهی در مصاحبه‌ها یا پیام‌هایی که در شبکه‌های مجازی می‌دادیم سعی می‌کردیم برای بهبود کار پیشنهاداتی بدهیم اما هیچ توجهی به این مسائل نمی‌شد. متأسفانه کار به جایی رسید که استقلال در حالیکه می‌توانست یکی از فصل‌های تاریخی خود را رقم بزند و دو قهرمانی بیاورد یکی از بدترین سالهای خود را پشت سر گذاشت و علاوه بر از دست دادن دو جام یک شکست سنگین مقابل حریف سنتی خود متحمل شد. متأسفانه امسال تصمیمات اشتباه زیادی در استقلال بود.

*شجاعانه این بود که افشارزاده خودش استعفا دهد

فارس: بهرام افشارزاده بعد از بازی اعلام کرده پرویز مظلومی شاید برکنار شود.

افشارزاده یکی از مدیران قدیمی ورزش است اما به نظر من سخن شجاعانه این بود که او اول خودش استعفا می داد و سپس به بحث پرویز مظلومی و سرمربی تیم می‌رسید. آنها مدیریت قابل انتقادی داشتند. اصلا شاید در این شرایط خود مظلومی نخواهد بماند. ساده‌ترین تصمیم در مقطع فعلی برکناری مظلومی است و هر کسی می تواند این اظهار نظر را داشته باشد. اگر آنها چنین تصمیمی داشتند می‌توانستند قبل از جام حذفی و در شرایطی که مشکلات تیم را می‌دیدند تصمیم به برکناری مظلومی بگیرند و شوکی به تیم وارد کنند. در گذشته هم این اتفاق افتاده بود و وقتی تیم لیگ را از دست داد با اتخاذ چنین تصمیمی جام حذفی را زنده کردند اما امسال هیچ تصمیم قابل دفاعی گرفته نشد.

*قدرت گرفتن بیش از حد کاپیتان ضعف مدیریت و سرمربی است

فارس: خیلی‌ها به دامنه اختیارات مهدی رحمتی به عنوان کاپیتان انتقاد می‌کنند و می‌گویند او بیش از یک کاپیتان در استقلال اختیار داشت.

این مسئله به توان مدیریت باشگاه بازمی‌گردد. وقتی سرمربی و مدیریت ضعف داشته باشند بازیکن آنقدر قوت می‌‌گیرد که در تصمیم‌گیری‌های مهم تیم اظهار نظر می‌کند و نقش فراتری از یک کاپیتان پیدا می‌کند.

* بازیکن هیچ وقت نفع تیم را در نظر نمی‌گیرد

فارس: آیا شما این مسئله را در استقلال دیدید؟

ما هم از دور خیلی چیزها شنیدیم و نمی‌توانیم بگوییم همه شنیده‌ها کذب است. هیچ وقت یک بازیکن در تمامی تصمیمات منافع تیم را مدنظر قرار نمی‌دهد. شاید یک بازیکن دوست داشته باشد سرمربی و مدیریت باشگاه را انتخاب کند اما اگر او چنین قدرتی به دست بیاورد نشان از ضعف مدیریت و سرمربی است. بازیکن در تصمیم‌گیری‌ها نفع خود را در نظر می‌گیرد و این به ضرر باشگاه می‌شود. شاید او در ۱۰ بازی به شکلی عمل کند که کمک تیم باشد ولی در بخشی از کار به تیم ضربه خواهد زد که در این شرایط بدون شک باشگاه متضرر خواهد شد.

*بازیکن بزرگ در مواقع حساس خودش را نشان می‌دهد

فارس: انتقادات از آرش برهانی به دلیل از دست دادن موقعیت صددرصد گل در دقیقه پایانی بازی بالا رفته است. در این مورد چه نظری دارید؟

در فوتبال گاهی بازیکنان بزرگ توپ‌های ساده را از دست می‌دهند و گاهی هم توپ‌های مرده را به گل تبدیل می‌کنند. نقش بازیکن بزرگ در این لحظه‌ها تأثیرگذار است که وقتی تیم با مشکل روبه‌رو شده و بازی گره خورده است با یک حرکت تیم را نجات دهد. حتی اگر بازیکن دارای اسم و رسم مدتی روی نیمکت بنشیند وقتی به زمین می‌آید نباید بی‌روحیه باشد. یک گل در بازی دیروز می‌توانست قهرمانی را برای استقلال به ارمغان بیاورد. به هر حال در یک تیم ۲۵ بازیکن حضور دارند و نمی‌توان همه را به صورت ثابت به میدان فرستاد.

*رفتن مظلومی به سود استقلال و خودش است

فارس: در مقطع فعلی با برکناری مظلومی موافق هستید؟

اکنون جو خوبی اطراف تیم وجود ندارد و شرایط مهیا نیست. به نظر من اگر مظلومی خودش زودتر این تصمیم را بگیرد هم به سود استقلال و هم به سود خودش است. این که یک مربی از تیم برود نشان دهنده کم‌توانی او نیست بلکه گاهی وضعیت به شکلی رقم می‌خورد که جدایی بهترین راه‌حل است.

*منصوریان و اسکوچیچ گزینه‌های خوبی هستند

فارس: از علیرضا منصوریان و دراگان اسکوچیچ به عنوان سرمربی بعدی استقلال نام برده می‌شود. نظر شما چیست؟

هر دو گزینه بسیار خوب و باکیفیت هستند. باید دید نظر مدیریت باشگاه چیست. اگر آنها به دنبال مربی ایرانی هستند منصوریان گزینه بسیار خوبی است اما اگر مربی خارجی می‌خواهند اسکوچیچ که در ایران سابقه فعالیت دارد می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

* تنها کار مفید مدیریت استعفای دسته جمعی خواهد بود

فارس: و صحبت پایانی ...

در مدیریت باشگاه و هیأت مدیره و همچنین اطراف آنها افرادی حضور دارند که خیلی زحمت کشیده‌اند که استقلال را به این حال و روز بیندازند. امیدوارم آنها دیگر سرشان را پایین بیندازند و خودشان راه خروج را پیدا کنند و از باشگاه بروند. آنها شرایطی را رقم زدند که سال قبل مربی موفقی مثل امیر قلعه‌نویی نتوانست نتیجه بگیرد و امسال هم این شرایط به وجود آمد. این اتفاق‌ها نشان می‌دهد که گاهی ممکن است مربیان نقش‌شان در رقم خوردن ناکامی بسیار کم باشد. مدیریت باشگاه می‌تواند در مقطع فعلی حداقل یک کار مفید انجام دهد و آن این است که به صورت دسته‌جمعی استعفا دهند و از استقلال بروند.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.