رئیس کمیته نظارت و صیانت از سازمان لیگ با هشدار به بازیکنان گفت که در فصل آینده با متخلفان برخورد جدی خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، حجت‌الاسلام علیرضا علیپور گفت: باید از مسئولان سازمان لیگ به خاطر برگزاری دیدار فینال جام حذفی در خرمشهر تشکر کنم و از همه هواداران آبادانی و خرمشهری می‌خواهم که برای دیدن این بازی به ورزشگاه بروند. برگزاری فینال جام حذفی در خرمشهر جای تبریک دارد.

وی افزود: دیدگاه اشتباهی وجود دارد که ما فقط منتظریم هر کسی خلاف کند، مچش را بگیریم. این دیدگاه با دیدگاه اسلامی مطابقت ندارد. ما برای پیشگری آمده‌ایم. صیانت و بازرسی دو مقوله‌ای است که با آن کار داریم.

رئیس کمیته نظارت و صیانت از سازمان لیگ در خصوص اینکه این کمیته با کمیته اخلاق منافاتی ندارد، خاطرنشان کرد: خیر، منافاتی ندارد. مهدی تاج تصمیم جدی برای کمیته اخلاق خواهد گرفت تا این کمیته مستقل بتواند شکل بگیرد. کمیته صیانت سازمان لیگ ارتباط با رکن‌های قضایی و ماموریت کمیته صیانت، برقراری ارتباط با نهاد قضایی است.در این باره به این نکته اشاره می‌کنم که دو دلال فوتبال در این زمینه دستگیر و به مراجع ذی‌ربط تحویل داده شده‌اند.

علیپور در خصوص برخورد با بازیکنان متخلف تصریح کرد: در مبانی دینی ما، همه چیز برگرفته از امر به معروف است. به ما گفته شده که در مراحل اول تا سوم برخورد مبتنی بر رأفت اسلامی باشد. در مراحل بعدی باید طبق مبانی دینی برخورد شود. در کنار همه عزیزان خواهیم بود تا بتوانیم یار و مددکار آنها باشیم.

وی در مورد اینکه برخی رفتارهای بازیکنان در شأن فوتبال ایران نیست، گفت: در ایران ۱۰،۱۵ هزار بازیکن و مربی شاغل داریم که در رده‌های مختلف فعالیت می‌کنند. درصد تخلفاتی از برخی افراد داریم که تعدادشان نسبت به حجم بالای فعالیت‌ها کم است. بارها از دوستان عزیز خواهش کرده‌ایم که وقتی وارد عرصه فوتبال می‌شوند، مراقب باشند. به همین دلیل است که فرم اخلاقی - تعهدی از بازیکنان گرفته می‌شود تا مراقب رفتارهای خود باشند. در فصل آینده کوچکترین تعارفی با بازیکنان متخلف نخواهیم داشت. تذکری که دادستان تهران داده را ما نیز اعلام کرده‌ بودیم و با بازیکنان متخلف برخورد خواهیم کرد.

علیپور در واکنش به این سوال که کمیته صیانت چه تدبیری برای تحت کنترل قرار دادن برخی ورزشکاران که گفته می‌شود به برخی مواد اعتیاد دارند، در نظر گرفته گفت: از ۲ سال پیش دغدغه چنین مسئله‌ای داشتیم، به این خاطر نیروی انتظامی، کمیته پزشکی فدراسیون و سازمان لیگ هماهنگی‌هایی را دارند. یکی از برنامه‌هایمان این بوده که به شکل سرزده از برخی بازیکنان آزمایش بگیریم. قطعا این موضوع در فصل آینده به شکل جدی‌تری پیگیری خواهد شد. افراد انگشت شماری هستند که باید به گوش باشند. احتمال دارد در فصل آینده به‌طور سرزده بخواهیم از آنها آزمایش بگیریم، این افراد باید به صورت ویژه مراقب خود باشند تا در تور آزمایش ما نیفتند.

رئیس کمیته صیانت سازمان لیگ در خصوص مسائلی که دو بازیکن پرسپولیس و استقلال اخیرا به وجود آوردند و به خاطر آن به کمیته اخلاق احضار شدند، گفت: هماهنگی خیلی خوبی بین باشگاه و کمیته اخلاق وجود دارد و در مورد یکی از همین بازیکنان دیدید که قبل از اینکه ما بخواهیم تصمیم بگیریم مدیریت و کادرفنی آن باشگاه در آن مورد اقدام کردند. ما حتی به طور ویژه از سرمربی یکی از این تیم‌ها تشکر کردم و طوری با آن بازیکن برخورد شد که ما تصمیم گرفتیم پرونده تحقیقات خود را در خصوص او در کمیته اخلاق مختومه اعلام کنیم.

علیپور با تمجید از تیم استقلال خوزستان خاطرنشان کرد: به فوتبال ایران تبریک می‌گویم. فدراسیون و سازمان لیگ شرایطی را به وجود آوردند که دوران گروهی که یک دهه در فوتبال ایران حاکمیت داشتند و تحت هر شرایطی یک مربی خاص چند هفته زودتر با تیمی قهرمان می‌شد به پایان رسید و لیگی را به وجود آوردند که قهرمان آن در ثانیه‌های آخر مشخص شود. در چند سال اخیر خوشبختانه شاهد لیگ پویا و سلامتی بوده‌ایم و این کار واقعا با برنامه‌ریزی صورت گرفته است لازم می‌دانم. در اینجا تشکری هم از اصحاب رسانه داشته باشم چرا که آنها زحمت کشیدند تا ما بتوانیم زوایای تاریک فوتبال را دیده و شناسایی کنیم و برای تغییر شرایط برنامه‌ریزی کردیم.

وی که در برنامه ورزش و مردم حضور یافته بود، افزود: مورد دیگری که می‌خواهم به آن اشاره کنم بحث آماری است، میانگین سنی لیگ ما نسبت به دوره قبل پایین آمد و در همین لیگ امسال خیلی از گل‌ها را بازیکنان زیر ۲۳ سال به ثمر رساندند. جوانگرایی که در لیگ صورت گرفت خیلی خوب و تاثیرگذار بود و به این شکل نبود که تیم‌ها صرفاً بخواهند تعداد زیادی بازیکن جوان را در لیست خود داشته باشند بلکه در ترکیب خود از بازیکنان جوان استفاده کردند. بحث دیگر در مورد تبلیغات بسیار منفی بود که در مورد فوتبال انجام شد و مطرح کردن به ناحق فساد در این رشته ورزشی و پرطرفدار که خوشبختانه نتیجه نداد. مورد دیگر ما در فصل جاری نسبت به دوره‌های قبل لیگ با افزایش ۱۲ درصدی حضور تماشاگران در ورزشگاه‌ها مواجه بودیم.

رئیس کمیته صیانت سازمان لیگ تصریح کرد: یکی دیگر از اتفاقات خوب لیگ کاهش ۱۰ میلیارد تومانی هزینه‌ها بود که نسبت به دور قبل با آن مواجه بودیم. در عین حال صحبت‌هایی در مورد قراردادهای میلیاردی فوتبالیست‌ها می‌شود، من امیدوارم در این مورد در اداره‌‌های دیگری هم از جمله وزارت نفت، بیمه و ... درباره این مسائل صحبت شود. آقایان در این ارگان‌ها بیایند قراردادها و حقوق‌های خود را شفاف‌سازی کنند تا مشخص شود قراردادهای میلیاردی برای فوتبالیست‌ها هست یا جاهای دیگر.

علیپور خاطرنشان کرد: در لیگ امسال تیم گسترش فولاد را به عنوان بااخلاق‌ترین تیم داشتیم، خشن‌ترین تیم نیز پرسپولیس بود و تیمی مثل استقلال خوزستان فصل پیش برای بقا در مرحله پلی‌آف جنگید اما در این دوره قهرمان لیگ شد، در حقیقت این تیم ۳۰ امتیاز بیشتر از فصل پیش کسب کرد. در تعداد گل هم پیشرفت داشتیم. کارت‌ زردها نیز نسبت به فصل پیش کمتر شد. بازیکنانی چون مهدی شیری، دخسوس و بیت‌سعید با بیشترین بازی کمترین کارت را دریافت کردند که از این حیث جزو بااخلاق‌ترین بازیکنان لیگ بودند، واقعا باید به ویسی تبریک گفت که تیمش تا این حد پیشرفت کرد و توانست با کمترین هزینه قهرمان لیگ شود. این تیم فصل ۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون هزینه کرد که ۳۰۰ میلیون آن کاهش پیدا کرد.

وی گفت: خوشبختانه مربیانی که سال‌های سال در فوتبال ایران بودند و آن طور که باید نتیجه نمی‌گرفتند کنار رفته و جا برای امثال ویسی، گل‌محمدی، منصوریان، خطیبی و... که کمترین ادعا را دارند باز شده است و آنها تیم‌هایشان نتایج خیلی خوبی گرفتند اما مربیان قدیمی در این فصل تیم‌هایشان برای بقا می‌جنگید. ما بدون اینکه منظورمان افراد خاصی باشد این توصیه‌ها را می‌کنیم که مدیران این موضوع را در دستور کار قرار دهند که با کمترین هزینه هم می‌شود بیشترین بازدهی را داشت.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.