پرونده مهمترین تورنمنت فوتبال باشگاهی اروپا در فصل ۱۶-۲۰۱۵ را دو تیمی می‌بندند که دو سال پیش نیز به ایستگاه پایانی این تورنمنت رسیدند و پایانی دراماتیک را برایش ساختند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، داستان لیگ قهرمانان اروپا در فصل ۱۶-۲۰۱۵ پس از ۹ ماه به فصل آخرش رسید، فصلی تکراری که اولین بار دو سال پیش در ورزشگاه لوژ شهر لیسبون نوشته شد. این بار فینال تمام اسپانیایی و بهتر بگوییم فینال تمام مادریدی باپرستیژترین تورنمنت باشگاهی دنیا به میزبانی ایتالیایی‌ها و در ورزشگاه سن‌سیروی شهر میلان برگزار می‌شود و اتلتیکو و رئال مادرید امیدوارند ورزشگاهی که مدت‌هاست از لیگ قهرمانان دور بوده را با جام قهرمانی ترک کنند.

مسیر صعود اتلتیکومادرید و رئال فردا شب (شنبه) در حالی از ساعت ۲۳:۱۵ در فینال لیگ قهرمانان به مصاف هم می‌روند که خیلی‌ها معتقدند شاید حق روخی‌بلانکو باشد که همشهری سفیدپوشش را شکست دهد و طلسم همیشگی ناکامی‌اش برای فتح رقابت‌ها را بشکند.

اتلتیکومادرید برای کسب دومین تجربه فینالیست شدنش در لیگ قهرمانان اروپا طی سه فصل گذشته پس از آن که از گروه C و رقابت با تیم‌هایی مانند بنفیکا، گالاتاسرای و آستانه قزاقستان به عنوان تیم اول صعود کرد، در مرحله یک هشتم نهایی پی‌اس‌وی آیندهوون هلند را از پیش رو برداشت. شاهکارهای مردان دیه‌گو سیمئونه اما از دومین مرحله حذفی یعنی مرحله یک چهارم نهایی شروع شد، جایی که مدافع عنوان قهرمانی رقابت‌ها یعنی بارسلونا را حذف کردند و مرحله بعد از آن هم مدعی اصلی عنوان قهرمانی، بایرن‌مونیخ را به لطف گل زده بیشتر در خانه حریف در حسرت کسب جام گذاشتند. بعد از حذف دو مدعی اصلی فتح جام حالا روخی‌بلانکو همشهری سفیدپوش خود را روبه‌روی خود می‌بیند.

در طرف مقابل رئال‌‌مادرید مسیر آسان‌تری را برای رسیدن به ایستگاه پایانی لیگ قهرمانان اروپا پیمود. کهکشانی‌ها از گروه A در رقابت با پاری‌سن‌ژرمن، شاختار دونتسک و مالموی سوئد به عنوان صدرنشین صعود کردند و در مرحله یک هشتم نهایی رم را حذف کردند. حریف بعدی مردان زین‌الدین زیدان ولفسبورگ بود که توانست از آن زهر چشم جدی بگیرد اما در نهایت زورش به کهکشانی‌ها نرسید و اسیر درخشش کریستیانو رونالدویی شد که در بازی برگشت دو تیم هت‌تریک کرد تا باخت دور رفت مادریدی‌ها در آلمان را جبران کند. رئال در نیمه نهایی نیز منچسترسیتی که پاری‌سن‌ژرمن را حذف کرده بود، از گردونه رقابت‌ها کنار زد و به همشهری‌اش رسید.

شوق انتقام‌گیری روخی‌بلانکو فینال این فصل از لیگ قهرمانان اروپا برای اتلتیکومادرید فینالی خاص‌ است، حتی خاص‌تر از فینال دو فصل پیش. مردان سیمئونه هنوز خاطره تلخی که در ورزشگاه لوژ لیسبون تجربه کردند را از یاد نبرده‌ و فراموش نکرده‌اند که چطور پیروزی یک بر صفر آنها در دقایق تلف شده نیمه دوم بازی با گلی که سرخیو راموس برای رئال زد از چنگ‌شان پرید و در وقت‌های اضافه با خوردن سه گل دیگر تحقیر شدند و در نهایت بازی را ۴ بر یک باختند.

برخلاف دو سال پیش امسال کمتر کسی است که جرأت کند بگوید شانس اتلتیکو‌مادرید برای کسب عنوان قهرمانی کمتر از رئال‌ است و بالعکس خیلی‌ها قرمزوسفیدپوشان شهر مادرید را با توجه به پیروزی‌‌های ارزشمندی که در مسیر سخت صعودشان به فینال کسب کرده‌اند، دارای شانس بیشتری می‌دانند.

رئال‌مادرید در این فصل نتوانسته همشهری‌اش را شکست دهد. بازی نیم فصل اول دو تیم در لالیگا در ویسنته کالدرون یک بر یک مساوی شد و بازی نیم فصل دوم‌شان در سانتیاگوبرنابئو با نتیجه یک بر صفر به نفع اتلتیکومادرید خاتمه یافت.

این سومین باری است که اتلتیکومادرید حضور در فینال لیگ قهرمانان اروپا (جام باشگاه‌های اروپا) را تجربه می‌کند و قطعاً تیم دوم شهر مادرید نمی‌‌خواهد هت‌تریک ناکامی‌هایش در این بازی کامل شود. اولین بار آنها در فصل ۷۴-۱۹۷۳ به بایرن‌مونیخ باختند و دومین بار هم فینال دو فصل پیش بود. خاطره تلخ دیگری که اتلتیکومادرید از مصاف‌های اروپایی‌اش با رئال مادرید دارد، مربوط به فصل گذشته است که کهکشانی‌ها در مرحله یک چهارم نهایی همشهری قرمزوسفیدپوش‌شان را حذف کردند.

آمارهایی که از برتری مطلق کهکشانی‌‌ها حکایت دارند اگرچه از زمان روی کار آمدن دیه‌گو سیمئونه به عنوان سرمربی اتلتیکومادرید، آمار این تیم در دربی‌ها مادرید به طرز چشمگیری ارتقا پیدا کرد و سلطه همیشگی رئال بر همشهری‌اش پایان یافت، اما نگاهی به آمار کلی دربی‌های پایتخت اسپانیا هنوز هم برتری بی‌چون‌و‌چرای کهکشانی‌ها را ثبات می‌کند. این دو تیم تاکنون مجموعاً ۲۱۲ بار در بازی‌های رسمی به مصاف هم رفته‌اند که سهم رئال ۱۰۷ پیروزی بوده است.

اگر رئال بازی امشب را ببرد، تعداد پیروزی‌هایش در مصاف با اتلتیکومادرید دقیقاً دو برابر برد‌های این تیم در دربی مادرید خواهد شد. اتلتیکو اکنون ۵۴ برد در دربی‌های مادرید دارد و ۵۱ بار هم جدال دو تیم مساوی بوده است. در تمامی این بازی‌ها رئال مادرید ۳۵۵ گل زده است و اتلتیکو ۲۷۱ گل. در رقابت‌های اروپایی هم پیروزی آماری بی‌هیچ حرف و حدیثی متعلق به رئالی‌ها است، چرا که آنها در ۶ دربی مادرید اروپایی چهار بار پیروز شده، یک بار شکست خورده و یک بار هم مساوی کرده‌اند.

این ترتیب حداقل آمارها می‌گویند که شانس رئال برای کسب یازدهمین قهرمانی‌‌‌اش در لیگ قهرمانان اروپا (اوندسیما) و تثبیت جایگاهش به عنوان پرافتخارترین تیم اروپا بیشتر از اتلتیکومادرید است.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.