مدیر پروژه آمایش سرزمین ورزش اصفهان با انتقاد شدید از قرارداد شرکت فولاد مبارکه و وزارت ورزش برای تکمیل ورزشگاه نقش‌جهان گفت: متأسفانه این قرارداد تنها به سود فولاد مبارکه است و ورزشگاه نقش‌جهان پس از افتتاح، یک ورزشگاه بزک‌شده فرسوده خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، در شرایطی که مردم اصفهان انتظار دارند ورزشگاه نقش‌جهان در ابتدای تابستان امسال برای بازی‌های سپاهان در مسابقات لیگ برتر فوتبال باشگاه‌های کشور آماده شود، ابهاماتی در خصوص نحوه تکمیل این طرح همچنان در مقابل این ابرپروژه اصفهان قرار دارد.

رسول نظری، مدیر پروژه آمایش سرزمین اصفهان و استاد دانشگاه، در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم به بیان موضوعات مختلفی در این باره پرداخت و نسبت به انعقاد قراردادی یک طرفه انتقاد کرد.

وی در ابتدای صحبت‌های خود با بیان اینکه " قرارداد فولاد مبارکه و وزارت ورزش و جوانان، ترکمانچای است!" نسبت به این موضوع انتقاد کرده و خواستار آن شد که تکمیل ورزشگاه نقش‌جهان به صورت کامل و بر اساس قرارداد منعقد شده اجرا شود.

متن گفت‌وگوی تسنیم با مدیر پروژه آمایش سرزمین اصفهان را در ادامه می‌خوانید:

تسنیم:در ماه‌های اخیر انتقاداتی از طرف شما نسبت به روند ساخت ورزشگاه نقش‌جهان و قرارداد منعقد شده در این زمینه مطرح شد. مبنای اصلی این انتقادها چیست؟

نظری: من با آمار و ارقام می‌گویم که قرارداد بین اداره‌کل و شرکت فولاد مبارکه برای تکمیل ورزشگاه نقش‌جهان به نوعی یک قرارداد ترکمانچای به شمار می‌رود. اجازه دهید که از ابتدا شروع کنم و همه موارد را عنوان کنم. در سال ۱۳۸۴، طبقه اول ورزشگاه نقش‌جهان افتتاح شد و بازی‌های لیگ، فینال جام حذفی و مسابقات جام باشگاه‌های آسیا نیز در آن برگزار شد.

شرایط این ورزشگاه به حدی بود که استانداردهای ۱۰ سال پیش کنفدراسیون فوتبال آسیا را نیز دریافت کرد و مسابقات آسیایی در آن برگزار شد؛ با توجه به این موضوع، کسی نمی‌تواند عنوان کند که من می‌خواهم فاز نخست این ورزشگاه را تکمیل کنم چون این فاز ورزشگاه در سال ۸۴ افتتاح شد و در واقع، در حال حاضر فاز نخست ورزشگاه برای بار دوم افتتاح می‌شود.

موضوع دیگر این است که استانداردهای کنفدراسیون فوتبال آسیا رعایت شده و طبقه نخست ورزشگاه بر اساس این استانداردها مورد بهره‌برداری قرار گرفت اما به هر حال به گفته مسئولان، فاز نخست ورزشگاه نقش‌جهان در شأن مردم اصفهان نبود.

تسنیم: برخی عنوان می‌کنند که قرار است فاز دوم ورزشگاه نقش‌جهان مثل استادیوم آزادی بدون صندلی مورد استفاده قرار گیرد.

نظری: به نظر من این کار کاملاً اشتباه است. درست نیست که پروژه‌ای مثل ورزشگاه آزادی تهران در اصفهان تکمیل کرده و طبقه دوم ورزشگاه را در حد کارگاهی باقی بگذارند.

تسنیم: جایی عنوان کرده بودید که ای کاش فاز دوم ورزشگاه اصلاً ساخته نمی‌شد.

نظری: بله. باز هم می‌گویم ای کاش مدیران ۱۰ سال پیش و زمانی که فاز نخست ورزشگاه را از بین بردند، به این سئوال من پاسخ می‌دادند و ای کاش که این طبقه دوم ورزشگاه نقش‌جهان هیچ وقت ساخته نمی‌شد.

تسنیم: برای این موضوع دلیلی هم دارید؟

نظری: البته. من حاضرم ضمانت دهم که هیچ گاه دو طبقه ورزشگاه نقش‌جهان پر نخواهد شد اما اینکه مسئولان به چه دلیلی شروع به ساخت طبقه دوم ورزشگاه نقش‌جهان کردند، مد نظر من نیست. به هر حال نمی‌توانیم به گذشته برگردیم و بگوییم که باید طبقه دوم ورزشگاه را از بین برد و به نظرم مدیران ۱۰ سال پیش باید پاسخگو باشند که چرا این بلا را بر سر ورزشگاه نقش‌جهان آوردند.

در حال حاضر ۴ هزار و ۴۰۰ پروژه نیمه‌تمام در کل کشور وجود دارد که ۳۴۰ پروژه آن به استان اصفهان اختصاص دارد. دو سال قبل ۳۸۲ پروژه نیمه‌تمام در استان اصفهان وجود داشت اما به دلیل ضعف مدیریت و دخالت برخی نمایندگان که در حوزه‌های انتخابیه خود قول‌هایی به مردم داده و مدیران را تحت فشار قرار دادند، تعدادی پروژه کلنگ‌زنی شد که به افتتاح نینجامید.

آن زمان جمع‌بندی بر این بود که ظرفیت ورزشگاه نقش‌جهان به جمعیتی بالغ بر ۷۰ یا ۷۵ هزار برسند زیرا قرار بود که مسابقات جام ملت‌های آسیا در این ورزشگاه برگزار شود اما به هر حال این اتفاق صورت نگرفت و باز هم آرزو می‌کردم که ای کاش فاز دوم ورزشگاه شروع نمی‌شد.

تسنیم: برخی مسئولان می‌گویند اصفهان نیازی به تکمیل ۴۵ هزار نفر ندارد. وقتی شما هم بر این اعتقاد هستید، چرا نسبت به عملکرد کنونی فولاد مبارکه نقد وارد می‌کنید؟

نظری: من دو سال پیش عنوان کردم اگر طبقه دوم این ورزشگاه ساخته نمی‌شد، ما نه‌تنها ۲۸۲ پروژه نیمه‌تمام ورزشی را تکمیل می‌کردیم و نه‌تنها سرانه ۰.۵۱ متر مربعی زیرساخت‌های سخت‌افزاری خود را حداقل به نقطه سر به سر برنامه چهارم توسعه و ابتدای برنامه پنجم توسعه می‌رساندیم، بلکه می‌توانستیم بسیاری از پروژه‌های ورزشی زودبازده و روباز در شهرستان اصفهان و سایر شهرستا‌های استان را به بهره‌برداری برسیم.

به هر حال مدیران تصمیم گرفتند به جای زیباسازی و تکمیل فاز نخست ورزشگاه، آن را متوقف کرده و این ورزشگاه قابل استفاده را به یک ورزشگاه کارگاهی تبدیل کردند.

به خوبی می‌دانم که در کشورهای جهان، رویکرد به سمت ورزشگاه‌های کوچک پیش می‌رود و اگرچه نیاز نیست که این ورزشگاه دارای طبقه دوم شود اما سئوال این است حالا که ۱۲ سال از شروع فاز دوم ورزشگاه نقش‌جهان می‌گذرد، آیا در شأن مردم اصفهان است که در ورزشگاهی حاضر شوند که تنها طبقه اول آن صندلی داشته باشد و طبقه دوم آن هنوز در فاز کارگاهی قرار داشته و یک فضای نیمه‌تمام باشد؟!

تسنیم: به هر حال ممکن است عنوان کنند که در قرارداد با شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی استان، تنها برای نوسازی فاز نخست ورزشگاه متعهد شده‌اند.

نظری: مدیریت در عرصه خصوصی و دولتی، دو موضوع متفاوت است و در مدیریت دولتی باید به منافع عمومی توجه بسیاری صورت داد. در زمانی شهردار وقت اصفهان پیشنهاد داد که این پروژه را تحویل گرفته، تمام معارضان را با ظرفیت‌های اماکنی و زمینی که در تراکنش جغرافیایی شهر دارد، قانع کرده و ورزشگاه را به مرحله تکمیل و بهره‌برداری می‌رساند تا بر اساس مسائل قانونی، شهرداری اصفهان بهره‌بردار آن باشد.

اگر آن زمان این اتفاق صورت می‌گرفت، بر اساس برآورد انجام شده در آن زمان، چیزی بین ۲۵ تا ۳۰ میلیارد تومان به نقش‌جهان اختصاص پیدا می‌کرد و آن زمان سقائیان‌نژاد بارها عنوان کرد که ورزشگاه را تکمیل کرده و به بهره‌برداری می‌رساند.

از سوی دیگر، در کنار شهرداری، گزینه دیگری نیز وجود داشت که از ظرفیت بخش خصوصی در این زمینه استفاده شود. یادم می‌آید یکی از چهره‌های بخش خصوصی عنوان کرده بود که بودجه ساخت نقش‌جهان را به ورزش استان پرداخت می‌کند اما شرطش آن بود که طلبش را از دولت دریافت کند اما به هر حال در شرایط تحریم امکان این موضوع وجود نداشت.

تسنیم: اما در این میان فولاد مبارکه برای تکمیل این ورزشگاه قدم به میدان گذاشت.

نظری: بله. فولاد مبارکه به خاطر حمایت اجتماعی تماشاگران، هواداران و مردم اصفهان که تیم خود را دوست داشتند، در یک فضای رقابتی قراردادی بست که از نظر من حتی به شرط عمل هم قرارداد خوبی نیست.

تسنیم: چرا؟

نظری: ببینید. هنوز هم برای من مشخص نیست که چرا درباره ورزشگاه نقش‌جهان این قرارداد بین وزارت ورزش و فولاد بسته شد و این شرکت عنوان کرد حاضر است ۳۰ میلیارد تومان به خاطر سپاهان پرداخت کرده و ورزشگاه را تکمیل کند.

تسنیم: یعنی از نگاه شما ورود بخش خصوصی به تکمیل این ورزشگاه حرکت بدی است؟

نظری: ببینید برخی مدیران سیاسی فضای رقابت بین شهرداری به عنوان یک فضای حاکمیتی متولی مسائل مدیریت واحد شهری را پس زدند و یک شرکت صنعتی برنده این قرارداد شد.

اگر به آخرین مصاحبه‌ها دقت کنیم، مشخص است که تا بحال نه‌تنها در این ورزشگاه ۳۰ میلیارد تومان هزینه نشده، بلکه چیزی در حدود ۱۲ تا ۱۵ میلیارد تومان در ساخت آن مورد استفاده قرار گرفته است.

اگر این مصاحبه‌ها را تحلیل محتوا کنیم، به نکات جالبی می‌رسیم و در واقع در تحلیل محتوای مصاحبه سبحانی، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه به این نتیجه می‌رسیم که او عنوان کرده "چه کسی گفته که ما باید طبقه دوم را تکمیل کنیم و من به مردم اصفهان قول می‌دهم که هیچ‌گاه این طبقه پر نمی‌شود و ما نیاز به طبقه دوم نداریم!"

در واقع به نظر می‌رسد این شرکت نه‌تنها سایبان‌هایی که هم‌اکنون دچار انحراف شده و جزء قراردادش بوده را اصلاح نمی‌کند، بلکه حتی صندلی‌های آن را نیز نمی‌گذارد و در واقع مسئولان می‌خواهند فاز یک ورزشگاه را که ۲ سال پیش در زمان مدیریت مدیرکل قبلی آماده بهره‌برداری بود، بار دیگر به بهره‌برداری برسانند.

تسنیم: مگر این فاز قبلاً مورد استفاده قرار نگرفته بود؟

نظری: چرا. آمار و ارقام عنوان می‌کند که فاز نخست ورزشگاه بعد از تغییرات صورت گرفته نزدیک به ۹۵ درصد آماده افتتاح بود و در بازدید وزیر وقت از ورزشگاه نقش‌جهان، عنوان شد به دلیل اینکه قرار است مردم در این محیط کارگاهی حضور پیدا کرده و رفت و آمد کنند، از لحاظ ایمنی و امنیتی صلاح نیست که این فاز افتتاح شود و باشگاه سپاهان مسابقات لیگ برتر و جام باشگاه‌ها را در این ورزشگاه برگزار کند و به همین دلیل افتتاح این ورزشگاه منتفی شد.

نمی‌دانم حال چه شده که دوستان به این جمع‌بندی رسیده‌اند نه‌تنها ۳۰ میلیارد تومان را در ورزشگاه نقش‌جهان خرج نکنند، بلکه ۲۰ یا ۳۰ سال هم در این ورزشگاه به عنوان صاحب‌خانه باقی بمانند و آن را مدیریت کنند زیرا در این ورزشگاه نه گیتی‌پسند و نه ذوب‌آهن به میدان نمی‌رود و در هر صورت سپاهان از آن استفاده خواهد کرد.

تسنیم: یعنی به نظر شما به همه تعهدات در قبال این ورزشگاه عمل نخواهد شد؟

نظری: مسئولان باید توجه داشته باشند که اگر تکمیل پروژه‌ای مثل ورزشگاه نقش‌جهان را بر عهده گرفته و قرار است که همه هزینه‌های آن را پرداخت کنند، باید به همه قول و قرارها و قراردادهای حقوقی خود توجه کرده و این قراردادها را عملی کنند.

کمترین انتظار ما از مدیران سیاسی، ورزشی و صنعتی این است که بعد از پروسه‌ای نزدیک به دو دهه که از عمر ورزشگاه می‌گذرد، مردم اصفهان در نهایت طبقه دوم تمام و کمال تکمیل شده باشد و صندلی‌های آن نصب شده را مورد استفاده قرار دهند و در نهایت ورزشگاهی ساخته شود که در شأن مردم باشد و تمام قول‌ها و قراردادهایی که تنظیم شده، بین دو طرف عملیاتی شود. نباید مثل قرارداد ترکمانچای، قراردادی یک طرفه تنظیم شود و یکی از این دو طرف در این زمینه سود داشته باشد.

مسئولان نباید یک ورزشگاه "بزک" شده را تحویل دهند که این ورزشگاه با یک باران و آب کوچک، تمام آرایش‌هایی که روی صورت این ورزشگاه بوده، پاک می‌شود و ما می‌بینیم زیر این صورت زیبای بزک‌شده، ورزشگاه پیری است که نزدیک به ۲۰ سال از عمر آن می‌گذرد، کار زیربنایی در آن نشده و عملاً هر زمان وارد فازی شده که به سمت تخریب پیش می‌رود.

تسنیم: یعنی می‌گویید روند کنونی ساخت ورزشگاه نقش‌جهان به شکلی است که این ورزشگاه را به صورت بزک‌شده و نه تکمیل شده تحویل مردم اصفهان دهند؟

نظری: بله. کمترین انتظار ما این است که در یک فضای برد- برد صورت گیرد و کارخانه فولاد مبارکه این ورزشگاه را که حق مردم اصفهان بوده، بر اساس مفاد قرارداد تکمیل کرده و بدون بزک کردن، آن را به بهره‌برداری برسد.

باعث تأسف است که امروز حجم انبوهی در در ورزش به مسائل غیر اولویت‌دار اختصاص داده می‌شود اما به نظرم تکمیل کامل و ۱۰۰ درصدی ورزشگاه نقش‌جهان بدون اینکه بزکی روی آن صورت گیرد، کمترین حق مسلم مردم شریف اصفهان است.

گفت‌وگو از مسعود سعیدی

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.