عضو مجمع فدراسیون فوتبال معتقد است که تیم ملی کشورمان با حضور کارلوس کی‌روش به جام جهانی ۲۰۱۸ صعود خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، امیر عابدینی با حضور در برنامه ورزش و مردم در خصوص انتخابات فدراسیون فوتبال که روز ۱۸ اردیبهشت‌ماه برگزار خواهد شد، اظهار داشت: انتخابات برگزار خواهد شد و گروهی فکر می‌کنند به هر نوعی انتخابات برگزار نمی‌شود یا اینکه خروجی آن انتخابات نخواهد بود. ما هر طور فکر می‌کنیم، می‌بینیم که نمی‌شود انتخابات برگزار نشود و باید خروجی هم داشته باشد. اگر این اتفاق رخ ندهد و زمانی بخواهیم برای انتخابات بعدی، هیئت رئیسه از قانون می‌افتد و همه چیز به‌صورت تعلیقی پیش می‌رود.

وی افزود: در شرایطی که ما در راه جام جهانی هستیم و باید به این آوردگاه بزرگ برویم و مردم هم انتظار دارند، باید کمک شود کی‌روش دوباره تیم ملی را به جام جهانی ببرد. اگر ما بتوانیم همه به قانون احترام بگذاریم و قانون را اجرا کنیم، انتخابات به‌هیچ وجه به تعویق نمی‌افتد. مقابل باورها دیوار بلندی کشیدیم و دیوار بی‌اعتمادی دیوارش کوتاه است که ما می‌خواهیم به مردم بی‌اعتمادی را القا کنیم. ما به خودمان ظلم کردیم و به فوتبال هم ظلم کردیم و اکنون دیگر نباید انتظار داشت مسیر قانونی طی نشود. اکنون سه نفر جرأت داشته و آمده‌اند که باید رقابت انجام شود.

عضو مجمع فدراسیون فوتبال در خصوص تلاش‌هایی که برای به تعویق انداختن انتخابات یا انتخاب نشدن رئیس جدید می‌شود، گفت: چیزی که دوستان انتظار دارند این است که عده‌ای از اعضای مجمع رأی سفید بدهند و رأی دو سوم نشود، رئیس فدراسیون نخواهیم داشت. براساس قوانین فیفا اخذ رأی با حاضران است و اگر ۵۰ نفر هم به مجمع بیایند، دو سوم ۵۰ نفر ملاک است، نه دو سوم اعضای مجمع. زمانی که کفاشیان انتخابات شد، رأی او نسبی بود و کفاشیان با «نیم آرا + یک» انتخاب شد. ما زیبایی‌های کار را نمی‌بینیم و فقط چوب انتقاد را بالا می‌گیریم. نمی‌خواهیم ببینم که فوتبال ایران در رتبه اول آسیاست، نمی‌بینیم که این فدراسیون فوتبال چه چیزی را تحویل گرفته و چه چیزی تحویل می‌دهد و همین افرادی هم که کاندیدا شده‌اند، در این موفقیت نقش داشته‌اند. ما لیگ بسیار سالمی داریم و آفت پلی‌آف را از بین برده‌ایم.

عابدینی تصریح کرد: باید این باور را در بخش آموزش، تکنیکالی، کمیته فنی و... داشته باشیم و راه را برای موفقیت کی‌روش مهیا کنیم. اگر استاندارها را تهیه کردیم، باید از کی‌روش انتظار داشته باشیم و او برنامه‌هایش را پیش خواهد برد. ما چالش‌هایی داشتیم، اما این چالش‌ها به سود فوتبال بوده است. بعضی وقت‌ها از یک انتقاد هم می‌ترسیم، اما همین انتقادهاست که راه جدید را پیش پا می‌گذارد. به‌نظر من ۱۸ اردیبهشت ماه انتخابات برگزار خواهد شد و زمانی که رئیس جدید انتخاب شد، دیگر نباید با بضاعت رئیس جدید کار را پیش برد، بلکه باید از بضاعت کل فوتبال استفاده کرد.

وی با اشاره به اینکه فدراسیون فوتبال در بخش تیم‌های ملی در تیم امید موفق نبود، اظهار داشت: در تیم امید ما خاک خورده‌های فوتبال جمع شدند که تیم امید را به المپیک ببرند، اما ما کوچک‌ترین انتقاد و گله‌مندی آنها را تحمل نکردیم. باید این را باور کنیم که ما کمی از چشم سبزها بیشتر خوش‌مان می‌آید و نمی‌دانم چرا؟ نمی‌دانم چرا این‌طور شده است، اما اگر همان گله‌های کادرفنی تیم امید را کی‌روش داشت مسئولان همه چیز را برای او تهیه می‌کردند. باید برای کی‌روش همه چیز فراهم شود، اما وقتی محمد خاکپور و محمد مایلی‌کهن هم می‌خواستند، باید برای آنها نیز همه چیز تهیه می‌شد. محمد خاکپور خسته از سفر برگشته است و در فرودگاه استعفا داده و او را بازخواست می‌کنیم که چرا استعفا داده‌ای، اما باید می‌دیدیم که دردش چیست که استعفا داده است. ما در تیم امید این پتانسیل را داشتیم، مایلی‌کهن به‌عنوانشیخ و شیوخ فوتبال حضور داشت، حبیب کاشانی پتانسیل خود را پشت تیم گذاشت، اسپانسر گذاشت، اما این هارمونی کنار هم قرار نگرفت که موفق نشدیم. من واقعاً دلم سوخت و آرزویی برای ما شده بود که تیم فوتبال‌مان به المپیک برود.

عضو پیشین هیئت رئیسه فدارسیون فوتبال در خصوص اینکه چرا در فوتبال از پتانسیل بسیاری از مدیران باتجربه استفاده نمی‌شود و نتیجه آن رأی AFC به سود عربستانی‌ها می‌شود، گفت: در این ماجرا به هویت ملی ما ضربه خورد، آن هم توسط کسانی که فکرشان مشکل دارد. در کشوری که امنیتش زبان زد دنیاست، امنیت کشور ما را زیر سؤال می‌برند. با یک تظاهرات خیابانی که منکر آن نمی‌شوم، آمدند و همه چیز را به نفع خودشان رقم زدند. عربستانی‌ها از حضور ۱۶ عضو عرب در کمیته اجرایی کنفدراسیون فوتبال استفاده کردند و از حضور شیخ سلمان استفاده کردند، اما ما از دانش‌مان، از هویت‌مان استفاده نکردیم. امنیت زبانزد کشور ما تعارف نیست، یک واقعیت است، ما تاریخ داریم، ما پشتوانه داریم اما اکنون آنجایی که باید استدلال‌های خود را با قدرت مطرح کنیم، نمی‌توانیم چون از نیروی جوان‌ها و علمی که داریم استفاده نمی‌کنیم.

عابدینی با اشاره به اینکه بین علی کفاشیان و محمود گودرزی اختلافاتی وجود دارد و همین موضوع هم مانع ادامه راه کفاشیان شد، اظهار داشت: به‌نظرم این اختلاف یک چالش داخلی بود و به‌دلیل عدم شناختی که وجود داشت اختلافاتی به‌وجود آمد. بین گودرزی و کفاشیان شکافی به وجود آمد و کسانی هم که می‌توانستند این شکاف را با عاطفه پر کنند، این کار را انجام نداده و شکاف بیشتر شد. بعد از آن هم برخی‌ها این شکاف را با مطالبی از کینه پر کردند. وزیر ورزش از جنس ورزش است که اکنون مدیریت می‌کند، اما برخی دوستان حتی این موضوع را هم درک نکردند. دوستان ما در کمیسیون اصل ۹۰ آمدند، مسائلی را مطرح کرده و علیه علی کفاشیان هم صحبت کردند، اما من این دنیا و آن دنیا شهادت می‌دهم که این فرد چقدر سلامت دارد و چه کارهایی انجام داد که کشور ما اعتبار خود را حفظ کند و برای آبروی کشور جنگید.

وی با اشاره به دوره‌های مختلف فدراسیون فوتبال با مدیران مختلف افزود: در فوتبال ما صفایی‌فراهانی شق‌القمر کرد و مدیریت خوبی داشت. دادکان بعد از او آمد و اجازه نداد که راهی که صفایی‌فراهانی رفته بود، از بین برود. حالا ما نباید بیاییم و راه طلایی کفاشیان را از بین ببریم و باید کمک نکنیم که این راه ادامه پیدا کند.

عضو مجمع فدراسیون فوتبال در خصوص اتفاقاتی که در انتخابات قبلی این فدراسیون رخ داد و با جنجالی که به راه انداخت باعث شد کفاشیان دوباره رئیس فدراسیون شود، گفت: من بدون تعارف صحبت می‌کنم. در دولت قبلی، زمانی که علی آبادی رئیس سازمان تربیت بدنی بود، می‌آید و امیر عابدینی را می‌خواهد که در مجمع کاری را انجام دهد. مسائلی که می‌خواهم بگویم جزئی از تاریخ است و اسناد آن هم وجود دارد. علی‌آبادی به من گفت که ما برای فدراسیون فوتبال به علی کفاشیان رسیدیم و می‌دانیم که تو مخالف هستی، چون می‌گویی او از جنس فوتبال نیست، اما اگر کمک نکنی فوتبال ما تعلیق می‌شود. به این دلیل که دادکان کنار رفته است، اکنون باید یک نفر باشد تا فوتبال ما تعلیق نشود و اگر کفاشیان سه چهار ماه در فوتبال حضور داشته باشد، از تعلیق خارج خواهیم شد، چون ناظران بین‌المللی برای نظارت در انتخابات حضور داشتند.

عابدینی یادآور شد: بعد از صحبت‌های علی‌آبادی من به مجمع رفتم، ریش گرو گذاشتم و برای کفاشیان رأی گرفتیم. چهار سال بعد دوباره در دولت احمدی‌نژاد، وزیر ورزش دولت قبلی آمد و گفت که کفاشیان نباید باشد. من گفتم آن زمان که فوتبالی نبود، اعلام کردید که باید باشد و حالا که آمده چهار سال در فوتبال بوده و مدیریت فوتبال را متوجه شده است، می‌گویید نباید باشد. آن هم چه نبودنی! مگر می‌شود کسی که در رقابت است و به مرحله دوم رفته، بگویند که استعفا بده و دیگر در انتخابات نباش؟ مشخص است که من از چنین رفتاری ناراحت می‌شوم. آن زمان وزیر اشتباه کرد و باید بگویم ما همیشه اشتباه می‌کنیم، اما بلد نیستیم که عذرخواهی کنیم. در مجمع انتخاباتی دوره قبل دیدم که کفاشیان مظلومانه از انتهای سالن آمد و میکروفن خود را روشن کرد و گفت «مسئولان تشخیص می‌دهند که من کنار بروم و اکنون آقای قریب جای من است». بعد از این صحبت‌ها من بلند شدم و گفتم آقای کفاشیان به شعور این مجمع ۷۴ نفره اهانت نکرده و فکر نکنید که ما متوجه نشدیم چه اتفاقی افتاده است. شما دو ماه تلاش کردید، رأی شما از قریب بیشتر است و عزیر محمدی هم در دور اول کنار رفت، پس باید اعلام کنید که هستید. میکروفن کفاشیان را روشن کردم و او اعلام کرد که در انتخابات باقی می‌ماند که همانجا وزیر به من تذکر داد، اما به او گفتم که اجازه بدهید درباره این موضوع فوتبال تصمیم بگیرد و خود فوتبالی‌ها تصمیم بگیرند بهتر است. همانطور هم شد که کفاشیان با اقتدار در انتخابات رأی آورد.

پس از صحبت‌های عابدینی در مقایسه فدراسیون فوتبال دوره کفاشیان با فدراسیون دوره دادکان که اعلام کرد ما اکنون اول آسیا هستیم و باید ببینیم کفاشیان چه فدراسیونی تحویل گرفته و چه فدراسیونی را به اینجا رسانده است، محمد دادکان تماس گرفت و مسائلی را مطرح کرد. دادکان اعلام کرد که زمان مدیریت او در فدراسیون فوتبال، تیم ملی ایران در رتبه هفدهم جدول قرار داشت، اول آسیا بود، پنج میلیارد در حساب فدراسیون قرار داشت، تیم ملی فوتسال ایران هفت دوره قهرمان آسیا شد و موفقیت‌های زیادی کسب کرد که عابدینی اعلام کرد: بله، من گفتم که دوره دادکان و صفایی‌فراهانی دوره طلایی فوتبال بود و دکتر دادکان نشان داد که در مدیریت فردی کار کشته است.

عضو مجمع فدراسیون فوتبال در پاسخ به این سؤال که آیا از اینکه در مجمع فدراسیون کاری کرد که دوباره کفاشیان رئیس شود پشیمان است یا نه، اظهار داشت: خیر، چون کار خدا پسندانه‌ای کردم.

وی درباره اینکه چه نمره‌ای به فدراسیون علی کفاشیان می‌دهد، گفت: در بخش سازماندهی و هدایت عمومی نمی‌توانم نمره خوبی به این فدراسیون بدهم و فدراسیون تجدید می‌شود، اما در سایر بخش‌ها نمره قبولی می‌دهم.

عابدینی درباره تعداد دوره‌های ریاست فدراسیون فوتبال خاطرنشان کرد: تا جایی که قوانین بین‌المللی وجود دارد، ما باید از آن تبعیت کنیم. اگر در فیفا رئیس می‌تواند بیشتر از دو دوره باشد، اینجا هم می‌شود این اتفاق رخ بدهد و نباید مقابل آن را بگیریم.

عضو هیئت رئیسه سازمان لیگ در خصوص اینکه گویا قرار است در فدراسیون بعدی با رؤسای جدید همکاری داشته باشد، اظهار داشت: من اکنون با تاج کار می‌کنم و در سازمان لیگ نزدیک به هم و در کنار هم تلاش کرده، کار می‌کنیم و برنامه‌ریزی منظمی داریم. یکدیگر را خوب می‌شناسیم و من با آجورلو هم آشنا هستم و از عزیزالله محمدی هم شناخت دارم. هر سه به من پیشنهاد کار داده‌اند، اما گفته‌ام که من همین الان هم در فوتبال هستم و برای فوتبال کار می‌کنم. اگر شما انتخاب شدید و هر کاری که به نفع فوتبال باشد را به من پیشنهاد دادید که بتوانم شأن آن پست را حفظ کنم، کمک خواهم کرد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا فوتبال ایران می‌تواند با رئیس بعدی کار درستی را پیش ببرد، گفت: منظور از درست بودن چیست؟ آیا منظور از درست بودن و کامل بودن است؟ باید برای فوتبال‌مان جایگاه قائل باشیم و جایگاهی که من برای فوتبال‌مان قائلم، بسیار بالاتر از جایگاه حال حاضر است. ما استعداد داریم، هوادار داریم و همه کسانی هم که هوادار فوتبالند، خودشان فوتبالیست هستند. به‌نظرم ما به اندازه‌ای که بضاعت داریم، رشد نکردیم و جایگاه‌مان بالاتر است.

عابدینی در خصوص اینکه آیا رئیس بعدی هرکسی که باشد کارلوس کی‌روش را در تیم ملی حفظ می‌کند یا نه، اظهار داشت: این مسئله اجتناب‌ناپذیر است. باید او را حفظ کنند. ما برای مردم می‌خواهیم خدمت کنیم و مردم ما این مجموعه تیم ملی را دوست داشته و قبول دارند. شاید یک جایی با کی‌روش تقابل اندیشه داریم که آن هم به دلیل استانداردهای ماست و شاید کی‌روش درست می‌گوید، چون ما استانداردهای لازم را نداریم.

وی درباره بحث تصویب اساسنامه فدراسیون فوتبال که قرار بود انتخابات این فدراسیون پس از مصوبه دولت انجام شود، تصریح کرد: بازرسی کل کشور اجرای قوانین را در مسائل اداری انجام داده و روی اجرای قوانین نظارت هم می‌کند. آنها به ما اعلام کردند انتخاباتی که شما برگزار کردید با اساسنامه‌ای بوده که مصوب نشده است و اکنون باید مصوب شود. بعد از این ایراد، آقایان (وزیر ورزش) رفتند که اساسنامه را مصوب کنند. حالا اعلام کردند که ابتدا انتخابات برگزار شده و بعد اساسنامه را مصوب کنند که این مسئله را هم بازرسی کل کشور قبول کرده، چون ثبت‌نام نامزدها صورت گرفته، نامزدها از فیلتر اولیه عبور کرده‌اند و حالا انتخابات برگزار خواهد شد. در حال حاضر وزیر ورزش باید به فدراسیون فوتبال نامه بنویسد که انتخابات را برگزار کنید و اگر این نامه را ندهد معنا و مفهوم دیگری دارد. آن موقع دیگر فوتبال مقصر نیست و وزارت باید پاسخگو باشد، اما چون وزیر ورزش عزم را جزم کرده تا انتخابات برگزار شود، من نگران این مسئله نیستم.

عضو پیشین هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال در پاسخ به این سؤال که چقدر برای تیم ملی شانس قائل است که در رقابت با کره‌جنوبی، ازبکستان، قطر، چین و سوریه به جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه صعود کند، اظهار داشت: بالای ۷۰ درصد احتمال می‌دهم و با کارلوس کی‌روش به صعودمان خوشبین هستم.

عابدینی که به علی‌اکبر طاهری، سرپرست باشگاه پرسپولیس انتقاد داشت در خصوص این مسئله خاطرنشان کرد: مسائلی که نسبت به طاهری انتقاد کرده بودم را در جلسه‌ای با خود او مطرح کردم و خودش هم انتقادهای من را قبول کرد. من معتقد بودم او را در باشگاه تنها گذاشته‌اند و چرا در نقل‌وانتقالات که طاهری تخصصی ندارد، فوتبالی‌ها او را تنها گذاشتند؟ در این بین دلال‌ها به باشگاه آمدند که دلال چیز بدی نیست، چون برای انجام کاری دلالت می‌کند، اما وقتی دلال‌ها منافع خود را به منافع باشگاه و بازیکن ارجح بدانند، کار خراب می‌شود.

وی درباره انتقاد فوتبالی‌هایی نظیر میرشاد ماجدی به عدم احراز صلاحیت‌شان برای حضور در انتخابات فدراسیون فوتبال گفت: ماجدی حق دارد که ناراحت باشد و انتقاد کند. اساسنامه ایراد دارد و در بحث کار اجرایی قالب‌هایی تعیین کرده‌اند که فوتبالی نیست. یعنی اساسنامه سرپرستی یک تیم فوتبال آن هم تیم‌هایی مانند پرسپولیس و استقلال را کار اجرایی نمی‌دانند. ماجدی هم فردی کارکشته و با اخلاق است که انتقاد او را قبول دارم.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.