سرمربی تیم فوتبال نفت‌تهران در نشست خبری پیش از بازی با استقلال به دفاع تمام قد از کارلوس کی‌روش پرداخت.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، علیرضا منصوریان در نشست خبری پیش از دیدار نفت‌تهران - استقلال اظهار داشت: فردا با تیم صدر جدول بازی داریم. سال گذشته استقلال در این مقطع پشت سر ما بود اما اکنون شرایط متفاوت است. استقلال نیروهای جوانی دارد و به فینال جام حذفی هم صعود کرده است. ضمن اینکه در بیشتر هفته‌ها صدرنشین بوده است.

سرمربی تیم فوتبال نفت تهران با اشاره به دیدار فردای تیمش مقابل استقلال عنوان کرد:‌ از نظر فنی استقلال را می‌شناسیم، خودم سالیان سال در استقلال حضور داشتم و این تیم در شرایط بهتری قرار دارد. احترام ویژه‌ای برای پرویز مظلومی که زمانی مربی من بود قائل هستم و امیدوارم حضور من روی نیمکت در دیدار فردا را ببخشد.

منصوریان در پاسخ به این سوال که چرا تیمش سینوسی‌ نتیجه می‌گیرد، گفت: خودتان بهتر از من می‌دانید که تیم نفت با مشکلات مالی زیادی مواجه بوده، هر چند که این مشکلات مالی بارها گفته‌ام شامل خیلی از تیم‌های لیگ برتری می‌شود و به نوعی کل فوتبال ایران را فرا گرفته است. متاسفانه در این ۲ سالی که من در نفت هستم مشکلات مالی وجود داشته و در صورتی که این وضعیت در ۱۰ سال اخیر در باشگاه نفت نبوده است. خودتان بهتر می‌دانید که وقتی یک مجموعه با این مسائل مواجه باشد همه اینها به حالت زنجیروار به هم وصل است و وقتی این شرایط وجود داشته باشد این حرکت سینوسی‌ به وجود می‌آید.

وی در خصوص شکست تیمش مقابل الجیش نیز عنوان کرد:‌ من نمی‌خواهم در خصوص بازی با الجیش صحبت کنم، چرا که معتقدم شکست در این دیدار هم به ضرر همه ما بود. البته در اینجا دست تک‌تک هوادارانی که آن روز به ورزشگاه آزادی آمدند را می‌بوسم. بازیکنان جوانی که به ورزشگاه آمدند از احمد نوراللهی تا کمال کامیابی‌نیا، رضا نورمحمدی و همچنین عزیزانی مثل علی کریمی که به اردوی تیم ما آمد. کریم باقری نیز قصد آمدن داشت اما به خاطر تمرین پرسپولیس نتوانست بیاید. پرویز مظلومی که به خاطر آنالیز بازی تیم ما با استقلال به ورزشگاه آمده اما او می‌توانست بازی را در منزل هم ببیند و به ما افتخار داد و به ورزشگاه آمد. همچنین مهدی طارمی و مهدی رحمتی به ورزشگاه آمده بودند که از همه آنها تشکر می‌کنم.

سرمربی تیم فوتبال نفت در خصوص صحبت‌های اخیر منصور قنبرزاده و همچنین فریادشیران در خصوص مشکلات بودجه باشگاه نفت نیز گفت: دوست ندارم وارد این مسائل شوم اما به طور کلی می‌گویم مشکلاتی که پیرامون باشگاه وجود دارد دودش را در چشمم حس می‌کنم. مشکلات مالی تاثیر منفی در باشگاه ما گذاشته است. ما مثل بعضی از باشگاه‌ها آمادگی مشکلات مالی را نداریم. یک موقع شما بازیکن استقلال هستی و می‌دانی که این تیم با مشکلات مالی مواجه است. من خودم وقتی سال ۸۵ با استقلال قرارداد بستم، می‌دانستم اواخر سال ۸۶ پولم را خواهم گرفت اما با توجه به اینکه استقلال تیم مردمی بود و وقتی وارد ورزشگاه آزادی می‌شدی، حضور هواداران به تو انگیزه می‌داد دیگر به مسائل مالی فکر نمی‌کردی. آیا این شرایط در تیم ما وجود دارد، مسلما نه. تیم ما هوادار ندارد و چنین تیمی با مشکل مالی مواجه می‌شود. بازیکن نمی‌تواند تمرکز خود را حفظ کند. مشکلات مالی در همه باشگاه‌ها هست و شاید زمان آن رسیده که دولت در این زمینه ورود و به باشگاه‌ها کمک کند.

منصوریان در پاسخ به این سوال که آیا در گذشته که در فوتبال ما هزینه‌های میلیاردی شد، فوتبال با کیفیتی از تیم‌های ایرانی دیدیم یا نه خاطرنشان کرد: من به صورت کلی صحبت می‌کنم. من لازم می‌دانم یک مثالی بزنم. در فوتبال آلمان حتی در بوندسلیگای B وقتی تیمی در یک سال ۲۰ میلیون یورو بودجه برای خود تعریف می‌کند باید طبق همان بودجه وارد مسابقات شود و حتی اگر یک میلیون کمتر از بودجه‌ای که باید هزینه می‌کرده، هزینه کند احتمال اینکه یک پله سقوط کند خیلی زیاد است، چرا که همه چیز از قبل برنامه‌ریزی شده است اما در فوتبال ایران خیلی از باشگاه‌های بدهکار هستند که همچنان در لیگ فعالیت می‌کنند. من از تاج خواستم برای سال ۹۵ کاری کند که باشگاه‌های بدهکار نتوانند وارد مسابقات شوند و بر این قضیه پافشاری کنند. شاید در مقطعی تیم‌هایی آمدند و هزینه میلیاردی در فوتبال انجام دادند و من در این زمینه استیل‌آذین زمان هدایتی را مثال می‌زنم اما نمی‌شود گفت که یک باشگاه هزینه کرد و موفق نبود، بقیه هم موفق نمی‌شوند.

وی در پاسخ به پیشنهاد یکی از خبرنگاران مبنی بر تعطیل کردن مسابقات لیگ برای حل مشکلات مالی باشگاه‌ها نیز تصریح کرد: نه، اصلا مناسب نیست و کار بسیار خطرناکی است. فوتبال متعلق به مردم است. همین دیروز دیدید ۷۰ هزار تماشاگر برای تماشای بازی پرسپولیس و فولاد به ورزشگاه آزادی رفتند آن هم در آن شرایط آب و هوایی که واقعا باید گفت پرسپولیس و استقلال ۲۰،۳۰ میلیون طرفدار در فوتبال ایران دارند. شما وقتی بازی یکی از این دو تیم در تلویزیون پخش می‌شود، می‌توانید آمار بگیرید ۲۰،۳۰ میلیون بیننده دارد. شما کدام برنامه را سراغ دارید که طی ۲ ساعت تا این حد بیننده داشته باشد؟ فوتبال برای این مردم است و نمی‌شود آن را تعطیل کرد.

سرمربی تیم فوتبال نفت در ادامه در رابطه با رایگان کردن بازی‌های لیگ نیز گفت: من پیشنهادی را به سازمان لیگ می‌دهم. بهتر است برای یک سال تمام بازی‌های لیگ را برای هواداران رایگان اعلام کنند. از این جهت که بیشتر طرفداران تیم‌های لیگ برتری از جنوب شهر استان‌های خود هستند، از تهران گرفته تا اصفهان، اهواز، تبریز و خیلی‌ جاهای دیگر و همه این طرفداران اگر قرار باشد برای هر بازی تیم‌شان حداقل ۲۰ هزار تومان هزینه کند، واقعا توانایی مالی آن را ندارند. به این خاطر اگر بازی‌ها رایگان شود خیلی خوب است.

وی در ادامه با اشاره به موضوع استعفای کارلوس کی‌روش که حواشی زیادی را به همراه داشته است، گفت: من هر موقع در خصوص کی‌روش صحبت کنم این بحث پیش می‌آید که من از او حمایت می‌کنم. واقعیت این است که من به همه مربیانی که حتی از آنها یک کلمه یاد گرفته‌ام، احترام می‌گذارم و اگر آنها مرا نقد کنند، حتی یک کلمه هم جواب‌شان را نمی‌دهم. کی‌روش خیلی برای من وقت گذاشت و غیر از اینکه بخشی از زمان خود را به تیم ملی اختصاص می‌داد برای من عنوان یک معلم وقت می‌گذاشت. خیلی از پله‌های ترقی را در دوره‌ای که با او بودم طی کردم. او مثل دوست و برادر من است و خیلی مواقع شده من به او کمک می‌کنم. الان هم قصدم دفاع کردن نیست، بارها در تماس‌های تلفنی که با کی‌روش داشته‌ام نکاتی را به یکدیگر گفته‌ایم.

منصوریان افزود: حقیقت امر این است که در این یک سال اخیر هر کس که از راه رسیده سرمربی تیم ملی را نقد کرده است. ما از دید خودمان برای کی‌روش کلی هزینه کرده‌ایم اما غیر از این است که هزینه‌هایی که طی ۴ سال برای او کردیم پس از صعود ایران به جام جهانی هم به حساب‌های فدراسیون برگشت؟ فکر نمی‌کنم پاداش صعود ما به جام جهانی کمتر از دستمزد کی‌روش باشد.

من بازی با کره‌جنوبی را مثال می‌زنم. ما کره را در بوسان بردیم و مستقیم راهی جام جهانی شدیم، واقعا باید چقدر خرج می‌کردیم که مردم در آن روز به خیابان‌ها ریختند و به آن شکل شادی کردند. واقعا غیر از آن اتفاق، اتفاق دیگری می‌توانست مردم را به آن شکل به خیابان‌ها بکشاند. من برای کی‌روش احترام زیادی قائل هستم، این طور نگوییم که او از بیرون آمده و دلش برای فوتبال ما نمی‌سوزد. من خودم اگر به کشور دیگری بروم محال است پرچم آن کشور را به دور گردنم ببندم چرا که من پوست و استخوانم متعلق به مملکت خودمان است اما کی‌روش پرچم ایران را به دور گردن خود بست، حتی اگر بگوییم او ظاهرسازی کرده است که این‌طور نیست چرا که اگر این طور بود در امارات این کار را می‌کرد. در امارات که بیشتر پول می‌گرفت. در آنجا اگر شیخ ابوظبی صبح به تو بگوید تو را نمی‌خواهیم ظهر کل پولت در حسابت است و دیگر نیازی به شکایت به فیفا نداری. به هرحال کی‌روش مربی بزرگی است و در تیم‌های بزرگی مثل رئال مادرید و تیم ملی پرتغال کار کرده است، چرا مرا مربی رئال مادرید نمی‌کنند؟ حتما چیزی در کی‌روش دیدند که او را سرمربی رئال کردند. در کشور پرتغال او جزو ۱۲ مرد برتر کشورش است و این چیز کمی نیست. کی‌روش صبح که از خواب بیدار می‌شود یکی از راست او را می‌کوبد، یکی از چپ و در مسیری که برای رسیدن به محل کارش طی می‌کند، اطلاعات غلط به او می‌دهند و طبیعی است که او آزرده‌خاطر می‌شود و یکسری حرف‌ها را می‌زند.

سرمربی تیم فوتبال نفت در پایان در واکنش به این سوال که آیا او هم انتظار داشت مانند کی‌روش، علی دایی، کریم باقری، مهدی مهدوی‌کیا برای دیدار با اینفانتینو دبیرکل یوفا به فدراسیون فوتبال دعوت شود یا نه، عنوان کرد: آن طور که من از طریق کی‌روش مطلع شدم او یکسری رایزنی‌هایی کرد تا دبیرکل یوفا به ایران بیاید. به هر حال اگر من برای دیدار با او دعوت می‌شدم یکسری مسائل از قبل آماده کرده بودم تا به او بگویم. می‌خواستم از اینفانتینو بخواهم سفری به ۷ استان کشور داشته باشد تا یکسری مشکلات را واقعا از نزدیک ببیند. از او می‌خواستم که در مسائل فنی و مالی به فوتبال ایران کمک کند. به هر حال او چون نزدیک انتخابات فیفا است و شانس بالایی برای رسیدن به این پست دارد، شاید خواسته ما را عملی می‌کرد. به هر حال می‌شد تیمی متشکل از تعدادی از بازیکنان ۹۸، ۲۰۰۶، ۲۰۱۴ یک گروه تشکیل داده و با او دیدار می‌کردیم. وقتی به علی دایی که آقای گل جهان است ۳ ساعت قبل از بازی صبا به وی اطلاع می‌دهند با دبیرکل یوفا دیدار کند، مسلم است اصلا فرصتی به من و امثال من نمی‌رسد. هر چند گویا مسئول بازاریابی و پزشکی فدراسیون واجب‌تر از ما هستند، در حالی که اصل فوتبال ما مربیان هستیم و اگر ماها نباشیم فوتبالی وجود نخواهد داشت. بازاریاب و گروه‌های دیگر در کنار فوتبال هستند.

منصوریان در پایان در پاسخ به این سوال که آیا تیمش مقابل استقلال پیروز خواهد شد یا نه، گفت: در ابتدای کنفرانس کسی از من این سوال را نکرد و شما هم انتهای کنفرانس این سوال را نپرسید.

نظر کاربران را اینجا ببینید. ( تعداد نظرات: ۸ )