راجرز می گوید:« همایون مثل فرزندم بود.»

كاوه علي‌اسماعيلي - خبرگزاری خبرآنلاین؛آلن راجرز سرمربي انگليسي‌تباري بود كه تاريخي‌ترين نتيجه اينباشگاه را رقم زد. در تاريخ ۱۶ شهريور ۱۳۵۲ آلن راجرز در حالي كه بيش از سه هفتهاز تهران دور بود به ايران برگشت و در روز بازي مقابل استقلال روی نيمکت پرسپوليسنشست. او قبل از سفر به انگليس تيمي كاملاً آماده و پرستاره داشت كه مشخص بود مدعياول قهرماني است و مي‌تواند اتفاقات بزرگ و جذابي را رقم بزند.

راجرز در ۱۶ شهريور باعنوان يك بازوي روحيه‌ساز براي تيم روي نيمكت پرسپوليس نشست و موفق شد در تقابل بارايكوف سرمربي نامدار استقلال نتيجه‌اي شگفت‌انگيز كسب كند و با حساب ۶ بر صفر رقيبديرينه كه آن سال‌ها با نام تاج فعاليت مي‌كرد را از پيش‌ رو بردارد. در آن بازيمرحوم همايون بهزادي كه در نبود راجرز وظيفه آماده‌سازي تيم را براي اين ديدار سختبر‌عهده داشت با زدن ۳گل هت‌تريك كرد و همچنين مرحوم ايرج سليماني (۲گل) و حسين كلانينيز برای پرسپوليس گلزني كردند. البته به خاطر همزماني اين ديدار با مسابقات كشتيدر مجموعه آزادي اين ديدار تصويربرداري نشد و هيچ فيلمي از آن موجود نيست اماگزارش رسانه‌هاي مكتوب تمام اتفاقات آن ديدار با جزئياتش را منتشر كردند كه همچناندر دسترس علاقه‌مندان است و با يك جستجوي ساده مي‌توان آن را در فضاي مجازي پيدا كرد.

اگر بخواهيم فقط يك افتخاربراي جاويد ماندن نام راجرز در پرسپوليس نام ببريم، آن افتخار برد ۶ بر صفر مقابلاستقلال است هر چند در همان سال و در جام تخت جمشيد، راجرز توانست پرسپوليس راقهرمان كند. او كه در سال ۱۹۲۴ در ساوت‌پورت انگليس به دنيا آمده بود، از سال ۱۹۶۲كار مربيگري را با تيم ملي فيليپين آغاز كرد و پس از يك‌سال راهي آفريقاي جنوبي شدتا به فوتبال قاره سياه خدمت كند.

****

سفر راجرز به قاره آفريقادر سال‌هاي پس از آن نيز ادامه يافت و او هدايت تيم‌های ملي زامبيا و اوگاندا را نيزبر‌عهده گرفت. در سال ۱۹۶۶ سرمربي باشگاه شيكاگو اسپرز شد و سه سال بعد از طريقدوستي كه در آمريكا داشت، به تهران آمد. در سال ۱۹۶۹ هدايت پيكان را در دست گرفت كهاين همكاري يك‌سال به طول انجاميد. پس از آن دوباره به آمريكا برگشت و اين بارسرمربي كانزاس‌سيتي و بعد از آن واشنگتن دارتز شد. در سال ۱۹۷۱ از طريق هماندوستاني كه روزي او را سرمربي پيكان كرده بودند، هدايت پرسپوليس را برعهده گرفت وسه سال سرمربي اين تيم بود و توانست عناوين زيادي را كسب كند. در كنار اين عناوين،راجرز محبوبيت زيادي داشت و يك نسل فوق‌‌العاده در پرسپوليس ساخت كه همزمان براي تيمملي ايران نيز بازي مي‌كردند. ستاره‌هايي كه ياد و خاطرات‌شان هرگز از ذهنهواداران واقعي پرسپوليس پاك نمي‌شود.

پس از فوت همايون بهزادي، تلاشزيادي کرديم تا هر طور شده با راجرز مصاحبه كنيم. كسي كه دو سال بعد از جدايي ازپرسپوليس، دوباره در سال ۱۹۷۶ به تهران برگشت و چند ماهي هدايت شهباز را برعهدهداشت اما پس از آن، كار مربيگري را براي هميشه كنار گذاشت و تقريباً هيچ وقت بهسمت فوتبال بازگشتي نداشت. تلاش‌هاي‌مان بالاخره با كمك يك دوست مشترك جواب داد وتوانستيم او را در مزرعه شخصي نزديك زادگاهش در انگليس پيدا كنيم. راجرز حالا ۹۲ساله است و به تنهايي زندگي مي‌كند. البته شرايط جسماني خوبي ندارد اما از آن جا كههرگز در طول زندگي ازدواج نكرد و فرزندي نداشت، ترجيحش اين بود كه تنها بماند.

او براي صحبت كردن و پاسخگوييبه سؤالات ما، قدرت چنداني نداشت ولي وقتي متوجه شد همايون‌خان بهزادي يكي ازشاگردانش در تهران فوت شده، بسيار ناراحت شد. او گفت: «من هيچ وقت صاحب فرزند نشدمچون مطمئنم تمام بازيكناني كه با آنها كار كردم، فرزندانم بودند. اين بهترين هديهخداوند به من در تمام عمرم بود.»

راجرز همچنين گفت: «همايونرا به ياد مي‌آورم و به خاطر فوت او واقعاً ناراحتم چون همايون را مثل فرزندم دوستدارم.»

راجرز كه نمي‌توانست بهراحتي صحبت كند، با گفتن اين جملات كوتاه به مصاحبه پايان داد: «در تمام سال‌هاييكه از پرسپوليس جدا شدم تا امروز، دوستان زيادي از ايران به سراغم آمدند كه بيشترشان،شاگردان قديمي من بودند. به همين علت هيچ وقت ايران و پرسپوليس را فراموش نكردم.»

نظر کاربران را اینجا ببینید. ( تعداد نظرات: ۱ )