رایگان کردن بازی‌ها برای تماشاگران یک مسکن موقت است و پروسه‌ای معکوس چرا که یکی از راه‌های درست برای قدرتمندتر شدن باشگاه‌ها درآمدزایی از طریق بلیط‌فروشی است.

خبرگزاری مهر - گروه ورزشی: پس از آنکه تماشاگران با ورزشگاه ها قهر کردند و چند سالی فوتبال باشگاهی و حتی ملی ایران با حضور کمترین تعداد تماشاگر برگزار شد، مسئولان به فکر افتادند که دوباره تماشاگران را به ورزشگاه ها برگردانند. این التماس کردن برای بازگرداندن تماشاگران از باشگاه پرسپولیس و با رایگان اعلام کردن بازیها شروع شد و حالا تیم های دیگر هم دارند یکی یکی این کار را تکرار می کنند.

پرسپولیس با همین روش توانسته تعداد قابل توجهی تماشاگر را به ورزشگاه بکشاند. هرچند به این دلیل مهم باید زیبا و قابل تحمل بازی کردن پرسپولیس از نظر فنی را هم اضافه کرد. حالا برخی تیم های دیگر هم دیدار با حریفانشان را رایگان اعلام کرده اند تا تماشاگران بیایند اما تضمینی برای این کار نیست چرا که در لیگ پانزدهم همه مثل پرسپولیس تماشاگر پسند بازی نمی کنند.

این موضوع را می توان از دو موضع متفاوت مورد بررسی قرار داد؛

اول اینکه این امر نه تنها اتفاق خوبی نیست، بلکه اتفاقی بدی نیز به شمار می رود که باشگاه ها دنبال رایگان کردن بلیط های ورزشگاه‌ها می‌روند. این مسئله هم خجالت آور است، هم تضعیف کننده است و هم بازخورد بین‌المللی خوبی ندارد.

بلیط فوتبال در ایران مگر چقدر است که دنبال رایگان کردن آن می‌روند و یکی از بازوهای درآمدزایی باشگاه را قطع می‌کنند؟ رایگان کردن بلیط ها البته دلایل فنی هم دارد اول اینکه بلیط فروشی کلا دست وزارت ورزش است و عملا سهم بسیار کمی به باشگاه‌ها می‌رسد.

ثانیا اینکه از فوتبال آنطور که باید و شاید در بازی های معمولی استقبال نمی‌شود که در چنین شرایطی باشگاه تصور می‌کند با رایگان کردنش بیشتر سود می‌برد و حداقل در بعد نتیجه گرفتن با اتکا به نفس هوادارانش بهتر عمل می‌کند که دیدگاه بدی هم نیست اما واقعیت اینست که این به دمیدن در بوق از سر گشادش شبیه است تا یک حرکت درست و منطقی.

باید تاکید کرد که راه درست بالا بردن جذابیت، بهتر کردن شرایط اقتصادی و گرفتن پول بلیط فروشی از وزارت ورزش است تا بخشی از هزینه‌های باشگاه تامین شود. با این کار می‌توان آینده را ساخت، می‌توان درآمد زایی کرد و جلو رفت نه اینکه واپس‌گرایانه قدم برداشت. این باشگاه‌ها به درآمد نیاز دارند اما به نظر می‌رسد مسیر طراحی شده یا اجرا شده این روزها دقیقا پروسه را معکوس طی می‌کند.

در واقع باید تاکید کرد اگر چه یک سری تماشاگر به تعداد محدود خوشحال می‌شوند و به ورزشگاه می‌روند اما این باشگاه ها می‌توانند سال‌های سال با درست کردن مراحل و سیستم‌های درآمدزایی تعداد نامحدودی فوتبال دوست را طی سال‌های سال خوشحال کنند در نتیجه این درست است نه آن که برخی بازی‌ها را رایگان کنیم، فراموش نکنید که برخی مسابقات اروپایی بلیط‌هایی به قیمت صد یورو یا دلار دارند و فروش هم می رود پس بهتر است مسیر را صحیح طی‌کنیم نه اینکه فقط به همین امروز فکر کنیم.

نگاه دیگر به این موضوع البته دیدن مشکلات اقتصادی تماشاگران است که نمی توانند هزینه های حضور در ورزشگاه ها و تهیه بلیت و تماشای یک مسابقه را تامین کنند. از این حیث باید رایگان اعلام شدن را به نفع این دسته از تماشاگران دانست که می تواند به حضور پرتعداد آنها کمک کند.

با این حال باید بیشتر بررسی شود که رایگان کردن تماشای مسابقات برای فوتبال خوب است یا ید؟

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.