رئیس هیأت مدیره باشگاه ملوان گفت: داوران هم می‌توانند اشتباه کنند اما اشتباهات سریالی علیه یک تیم شبه برانگیز است.

احمد دنیا مالی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، ضمن انتقاد شدید از وضعیت داوری های لیگ برتر و ضرر و زیان جبران ناپذیری که به این باشگاه در فصل جاری وارد شده است، گفت: متاسفانه شرایط داوری و اشتباهاتی که در بازی های ملوان صورت می‌گیرد به شکل عجیبی به ضرر ملوان است و ظاهراً این اشتباهات برای مسئولان تنها در حد یک اظهار تاسف یا نهایتا عذرخواهی اهمیت دارد.

وی افزود: همانطور که بازیکن، مربی و حتی مدیران باشگاه‌ها دچار اشتباه می‌شوند، داوران نیز می توانند اشتباه کنند و چندان مقوله عجیبی نیست چرا که انسان قطعا بدون اشتباه نیست اما اینکه اشتباهات برای یک تیم به صورت سریالی و پشت سر هم باشد قطعا شائبه انگیز است. متاسفانه براساس شواهد، مدارک و نظرات کارشناسان داوری در ۷ دیدار تیم ملوان در فصل جاری اشتباهات داوری به گونه‌ای بوده که مستقیماً در نتیجه بازی تاثیر داشته است.

رئیس هیات مدیره ملوان ادامه داد: کمیته انضباطی ملوان را به خاطر رفتار تماشاگرانش و تکرار این موضوع جریمه کرد و باشگاه نیز اعتراضی به این محرومیت نداشت چرا که از نظر ما هم چنین رفتارهایی محکوم است و باید برای پاکی فضای ورزشگاه های کشور همگی دست به دست هم بدهند. ما قطعا به دنبال تقویت بخش فرهنگی باشگاه و امور مربوط به کانون هواداران بوده و همچنان خواهیم بود اما آیا باشگاه ملوان به تنهایی می‌تواند فضای ورزشگاه را آرام کند؟ و آیا در این موضوع تنها باشگاه‌ها مقصر هستند.

دنیامالی خاطرنشان کرد: بنده بیش از ١٠ سال رئیس فدراسیونی بوده‌ام که با ٣ فدراسیون جهانی و المپیکی کار کرده‌ام و از مشکلات برگزاری لیگ، آموزش داوران و البته مباحث فرهنگی برای باشگاه‌ها اطلاعات کافی دارم و همواره اظهارنظرهای بنده با درنظر گرفتن واقعیات بوده است، اما متاسفانه در فوتبال هر بار در مورد اشتباهات داوری صحبت می‌شود می‌گویند داوران پول ناچیزی می‌گیرند و معتقدند درآمد بازیکن میلیاردی است و باشگاه‌ها میلیاردی هزینه می‌کنند اما داوران با دستمزدی ناچیز کار می کنند و نباید از انها انتظار بالایی داشت! صراحتا بگویم که این موضوع قطعا قابل پذیرش نیست و تنها پاک کردن صورت مسئله است، یعنی چون داوران دستمزد کمی دریافت می‌کنند، هر اشتباهی هم کردند ما چشممان را ببندیم و حرفی نزنیم. من به این رفتار سازمانی نقد دارم و سئوالم این است که چرا دستمزد داوران باید پایین باشد؟ اگر برای داوران هم دستمزدی مناسب در نظر گرفته شود نه تنها باعث گرایش علاقمندان بیشتری به سمت داوری می‌شود بلکه امکان وجود برخی شک و شبهات نیز از بین می‌رود.

وی تاکید کرد: اگر داوران برای یک تیم در ۶ یا ۷ بازی اشتباهات فاحش و غیرقابل چشم پوشی داشتند و باعث تحریک تماشاگران تیمی شدند که به دلیل همین اشتباهات داوری جایشگاهش در جدول متزلزل شده است، انتقادی نکنیم و چشممان را ببندیم یا سکوت کنیم چیزی درست می شود.

رئیس هیات مدیره ملوان گفت: باشگاه ملوان تا اینجای فصل به دلیل آنچه رفتار تماشاگرانش نامیده می‌شود نزدیک به یکصد میلیون تومان جریمه شده است، من انتقادی به این جریمه ندارم اما سئوال اینجاست آیا از همان محل جریمه هزینه‌ای برای تقویت بخش داوری و آموزش های لازم برای ارتقای داوری انجام می‌شود؟ ما نمی‌خواهیم بدانیم همین جرایم در چه محلی هزینه می‌شود و تنها می‌گوییم شما در فدراسیون،سازمان لیگ و سایر بخش های تصمیم گیرنده برای کاهش اشتباهات فاحش و تاثیرگذار داوری‌ها و همچنین آرامش فضای ورزشگاه‌ها چه هزینه‌ای کرده‌اید.

دنیامالی ضمن محکوم کردن هرگونه رفتار ناشایست تماشاگران در ورزشگاه‌ها گفت: نه بنده و نه هیچ فرد دیگری در باشگاه ملوان و حتی سایر باشگاه‌های فوتبال ایران نسبت به رفتاری نامناسب علیه داوری و تیم‌های مقابل موافق نیستم و از این حرکت تماشاگران حمایت نمی‌کنم اما بهتر است کمی منطقی و منصفانه به ماجرا نگاه کنیم و آنسوی ماجرا یعنی مواردی که باعث تحریک تماشاگر می شود را هم بررسی کنیم. ملوان یک بازی محروم شد و متاسفانه در همان بازی داور در چند متری صحنه از اعلام یک خطای مشهود پنالتی چشم پوشی می‌کند که اتفاقا اولین اشتباه داوران علیه ملوان هم نبود و قبلا هم در دیدارهای ملوان مقابل ٦ تیم لیگ برتری که اتفاقا پشت سر هم بود شاهد بروز اشتباهاتی بودیم که تاثیر صددرصدی در نتیجه بازی و به ضرر ملوان داشت.

وی خاطر نشان کرد: من نمی خواهم از حرکات تماشاگران دفاع کنم و تاکید دارم که ان حرکات تحت هر شرایطی محکوم است اما فکر کنید در همین تهران و با آن پیشینه اشتباهات خارج از عرفی که برای ملوان رخ داده و حتی هفته گذشته در اهواز نیز شاهد نادیده گرفتن یک پنالتی واضح برای ملوان بودیم، تماشاگران هم در ورزشگاه حضور داشتند و داور هم چنین پنالتی واضحی را نمی‌گرفت، در آن صورت چه اتفاقی رخ می داد؟

وی ادامه داد: ملوان بخش خصوصی است و حامی مالی ندارد و بیشتر زمان هیات مدیره به تامین اعتبارات معطوف می‌شود اما ظاهرا نه تنها هیات مدیره بلکه تمامی ارکان باشگاه باید برای داوری و کنترل اشتباهات آن وقت بگذاریم چرا که به طور مثال در همین فصل اگر چنین اشتباهاتی صورت نمی‌گرفت تا همینجای کار امتیاز و جایگاه ملوان به مراتب بالاتر از آن چیزی بود که هم اکنون در آن قرار دارد. چه کسی پاسخگوی امتیازات از دست رفته ملوان است که با اشتباهات داوری رقم خورده است؟ آیا بروز چنین اتفاقاتی باعث به هم خوردن جو ورزشگاهها نمی شود.

رئیس هیات مدیره ملوان گفت: قطعا با شخص رئیس فدراسیون فوتبال و رئیس سازمان لیگ در همین رابطه دیدار خواهم کرد چرا که سکوت هیچ فایده ای ندارد و باید چاره ای اندیشده شود تا هرگونه جریمه، کار فرهنگی و آموزش تنها به باشگاه‌ها برنگردد و فدراسیون و سازمان لیگ نیز فکری به حال داوری ها بکند و در این ماجراهای عجیب سهم داشته باشند.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.