منچستریونایتد از یک تراژدی وحشتناک توانست سربلند بیرون بیاید و موفق شد خطر انحلال را با تبدیل شدن به موفق‌ترین تیم انگلیسی عوض کند.

به گزارش ایسنا، برای هر تیمی ممکن است یک روزی بسیار غم‌انگیز و یادآور بدترین خاطرات باشد. برای منچستریونایتد ۶ فوریه یادآور تلخ‌ترین روز این باشگاه است؛ جایی‌که فاجعه هوایی مونیخ رخ داد و چند تن از اعضای اصلی این تیم کشته شدند و منچستریونایتد برای سال‌ها، فقدان این بازیکنان را احساس کرد.

۶ فوریه ۱۹۵۸ بود که پرواز ۶۰۹ در سومین تلاشش برای بلند شدن در فرودگاه مونیخ دچار سانحه شد و چندین نفر از مسافران آن که فوتبالیست، روزنامه‌نگار و همراهان باشگاه منچستریونایتد بودند، کشته شدند.

در لحظه‌ای که این اتفاق افتاد، ۲۰ تن از ۴۴ مسافر هواپیما در دم جان باختند و چندین نفر نیز مجروح و بیهوش شدند که به بیمارستانی در مونیخ منتقل شدند. بعد از آن بود ۳ نفر دیگر نیز به جمع کشته شدگان اضافه شد تا این سانحه با ۲۳ کشته و ۲۱ بازمانده، پایان تلخی برای یونایتدها داشته باشند.

منچستریونایتد از یک بازی خارج از خانه که برابر ستاره سرخ بلگراد در یوگسلاوی سابق و صربستان فعلی برگزار شد، به خانه برمی‌گشت. خیلی از بازیکنان از جمله سر بابی چارلتون نیز در این پرواز بودند. او با زنده ماندن در این سانحه، بعدها توانست رکورددار گلزنی و تعداد بازی در منچستریونایتد شود. هواپیمای یونایتدها که برای سوخت‌گیری به فرودگاه مونیخ رفته بود، در لحظه تیک آف با مشکل مواجه شد و در نهایت بعد از دو بار تلاش برای بلند شدن، در سومین تلاش آسیب بسیار جدی دید و باعث شد تا در آن روز برفی خیلی از رویاها و ستاره‌های منچستریونایتد از بین بروند.

معروف‌ترین افرادی که در این سانحه جان خود را از دست دادند، دانکن ادواردز، لیام ویلیام، تامی تیلور، دیوید پگ، مارک جونز، ادی کلمن، راجر برایان، جئوف بنت بودند که همگی عضو ثابت تیم منچستریونایتد بودند که از بین رفتن آن‌ها شوک بزرگی به این تیم انگلیسی وارد کرد. البته در این میان، مت بازبی، سرمربی سابق شیاطین سرخ که مانند فرگوسن سال‌ها در این تیم مربیگری کرد، به شدت زخمی شد و بیش از دو ماه در بیمارستان بستری بود و مورد چندین عمل جراحی قرار گرفت. دو بازیکن دیگر به نام‌های جانی بری و جکی بلچفلاور شدت مصدومیت‌شان به حدی بود که دیگر نتوانستند به فوتبال بازگردند.

البته یونایتدها خوش‌شانس بودند که بزرگ‌ترین و معروف‌ترین بازیکن‌شان یعنی بابی چارلتون در بین کشته شدگان نبود. در واقع آن‌ها در قسمتی از هواپیما سوار شده بودند که توانستند جان سالم به در ببرند. به همین خاطر است که یادآوری این صحنه نیز چارلتون را با ناراحتی روبه‌رو می‌کند.

حادثه هوایی مونیخ، منچستریونایتد را تا آستانه انحلال پیش برد ولی درایت مت بازبی و مدیریت بحرانی که باشگاه از خود نشان داد، باعث شد تا منچستریونایتد با قدرت بازگردد و نسل جدیدی از فوتبالیست‌ها را پرورش دهد.

بازبی از سال ۱۹۴۵ تا ۱۹۷۰ یعنی ۲۵ سال در تیم منچستریونایتد ماند و با این تیم ۵ قهرمانی در جام باشگاه‌های انگلیس، ۷ نایب قهرمانی، ۲ قهرمانی در جام حذفی، ۲ نایب قهرمانی،‌ ۵ قهرمانی در جام خیریه، یک قهرمانی در جام باشگاه‌های اروپا و یک جام بین قاره‌ای را کسب کرد تا این‌ها همه التیامی باشد بر دردهای هوادارانی که هر سال ۶ فوریه با داشتن دسته گل‌هایی به محل باشگاه می‌روند و یاد و خاطره بازیکنان از دست‌ رفته‌شان را گرامی می‌دارند.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.