هفته فرار بزرگ استقلال، احیای استقلال خوزستان، نبرد بیرحمانه ذوب‌آهن و پرسپولیس؛ تمام اینها می‌تواند تیتر یک هفته نوزدهم لیگ برتر باشد که عصر فردا با برگزاری هفت بازی به اتمام می‌رسد.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، هفته نوزدهم مسابقات فوتبال لیگ برتر باشگاه‌های کشور که از عصر چهارشنبه با تساوی بدون گل ملوان بندرانزلی - نفت تهران آغاز شده بود، عصر فردا با انجام هفت بازی در شهرهای مختلف به اتمام می‌رسد. در زیر اشاره‌ای به این دیدارها خواهد شد.

سیاه‌جامگان مشهد - گسترش فولاد تبریز با بردی که هفته گذشته سیاه‌جامگان مقابل نفت تهران کسب کرد، اوضاع این تیم در جدول رده‌بندی کمی بهتر شد. البته اوضاع برای تیم کاظمی بهتر هم می‌شد اگر تیم‌های پایین جدولی در هفته هجدهم ناکام می‌ماندند، اما از شانس بد آنها بیشترشان پیروز شدند. حالا فردا در خانه، کاظمی و تیمش از گسترش فولادی پذیرایی می‌کنند که به زعم بسیاری از کارشناسان جزو تیم‌های خوب فصل جاری است. اوضاع دو تیم در جدول کاملاً متفاوت است، سیاه‌جامگان به مانند فصل گذشته گسترش فولاد برای فرار از سقوط می‌جنگد و تیم تبریزی به ثبات در میانه بالای جدول. باید دید در دیدار فردا انگیزه کدامیک از «ف.ک»های لیگ برتری به دیگری می‌چربد، میزبانی که فراری است یا میهمانی که ثبات را جستجو می‌کند.

فولاد خوزستان - سپاهان اصفهان هر دو تیم در نیم‌فصل دوم احیا شده‌اند، البته احیای فولاد خوزستان روی نتایج تیم اسکوچیچ هم تأثیر گذاشته است، اما تیم استیماچ مزد خوب بازی کردنش این است که فقط نباخته. سپاهان پنج روز پس از بازی چشم‌نوازی که مقابل پرسپولیس به نمایش گذاشت، این هفته به خانه فولاد می‌رود، با این امید که بدشانسی‌ها تمام شده و بالاخره طعم پیروزی را بچشد. استیماچ که با بازگشت لوسیانو پریرا و پادوانی تیمش جای دوباره گرفته است، در بازی فردا فقط پریرا را در اختیار دارد و پادوانی محروم زردپوشان را همراهی نمی‌کند. استیماچ باید خوش‌شانس باشد که دیگر هموطنش (اسکوچیچ) هم به مانند برانکو ایوانکوویچ رسم میهمان‌نوازی را به جا آورده او را دست خالی به اصفهان نفرستد. البته شرایط فولاد در جدول به گونه‌ای است که اسکوچیچ حتی اگر بخواهد هم نمی‌تواند مراعات هموطن خود را بکند. نفس گرم سیاه جامگان پشت گوش فولاد است و فاصله با ملوان و فرار از منطقه فانوس به دستان اندک، با این شرایط در بازی تعیین‌کننده مقابل سپاهان قطعاً و حتماً به فکر سه امتیاز است و بس.

سایپا - استقلال خوزستان استقلال خوزستان، پدیده فصل جاری لیگ برتر در نیم‌فصل دوم اوضاع و احوال خوشی ندارد. دو باخت و یک تساوی عایدی ویسی و شاگردانش از سه مسابقه اخیر بوده که جایگاه آنها را در جمع مدعیان قهرمانی سخت و دشوار کرده و حالا ذوب‌آهن و پرسپولیس در یکقدمی این تیم ایستاده‌اند. استقلال خوزستان برای جبران تمام این ناکامی‌ها بعدازظهر فردا در خانه سایپا به میدان می‌رود، سایپایی که خود زخم‌خورده و شکست هفته گذشته مقابل پدیده را هضم نکرده است. در این بازی تیم سایپا که فراز و فرود زیادی در فصل جاری داشته امیدوار به حضور آندرانیک تیموریان است که در بازگشت دوباره خود به فوتبال ایران جانی دوباره به نارنجی پوشان ببخشد. این بازی البته تقابل دو مربی خوشنام فوتبال ایران هم هست که رویارویی آنها می‌تواند به دیدار عصر یکشنبه ورزشگاه پاس قوامین جذابیتی دوچندان ببخشد. برای سایپا که می‌خواهد به سکوهای بالای جدول تکیه بزند، بازی فردا یک بازی شش امتیازی است و پیروزی در آن حداقل یک پله صعود برای جلالی و تیمش به دنبال دارد. البته امیدواری به پایین کشیدن استقلال خوزستان در جدول رده‌بندی در هفته‌های آینده.

صبای قم - راه‌آهن با نمایشی که صبا در جام شهدا داشت همه به موفقیت تیم دایی در شروع دوباره لیگ اعتقاد داشتند، اما یک باخت بد موقع در خانه گسترش فولاد امیدها را تبدیل به یأس کرد و تیم دایی را بر سکوی ششم جدول ماندگار. دایی و شاگردانش خوش‌شانس بودند که تیم‌های بالاتر از آنها در جدول قرار گذاشته بودند در هفته هجدهم برنده نشوند، چرا که در غیر این‌صورت فاصله‌شان با صف مدعیان بیشتر می‌شد. آنها در هفته نوزدهم میزبان راه‌آهنی هستند که یکی دو هفته‌ای است فانوس به دست شده. راه‌آهنی‌ها می‌توانستند امیدوار به تارتاری باشند که تا همین فصل گذشته سرمربی صبا بود، اما با آمدن علی دایی تفاوت زیادی بین صبای او و صبای جدید به وجود آمده است. راه‌آهنی که با یکی دو شکست دیگر در انتهای جدول پاگیر می‌شود، اگر دیر بجنبد شاید لقب «کاندیدای جدی سقوط» بچسبد به نامش. تارتار و شاگردانش برای رسیدن به پیروزی باید زودتر دست به کار شوند، حتی اگر ستاره‌ای چون میلاد محمدی را از دست داده باشند.

تراکتورسازی تبریز- پدیده خراسان توقف تراکتورسازان در خانه راه‌آهن نابهنگام بود. در هفته‌ای که شش تیم بالاتر از تراکتورسازی در جدول رده‌بندی باختند یا متوقف شدند، تراکتورسازی می‌توانست با یک پیروزی فاصله خود را با مدعیان کم کند، اما در خانه راه‌آهن به نتیجه تساوی بدون گل رضایت داد. حالا این هفته در خانه، تراکتورسازی میزبان پدیده‌ای است که هفته قبل سایپا را شکست داد. تیم امیر قلعه‌نویی که از زمان حضور او در پنج بازی لیگ برتری به دو پیروزی و سه تساوی رسیده و تنها باختش در مرحله نیمه نهایی جام حذفی مقابل استقلال بوده است، چشم به سه امتیاز بازی فردا دارد و البته این امیدواری که بازهم تیم‌های بالای سرش برای او بازی کنند. باید دید فردا پدیده کدام روی خود را مقابل تراکتورسازی نشان می‌دهد تیمی که یقه استقلال، سپاهان و پرسپولیس را گرفته یا تیمی که بالغ بر یک سوم بازی‌های خود در فصل جاری را باخته است.

ذوب‌آهن اصفهان - پرسپولیس پرسپولیس نیم‌فصل دوم را نیز به مانند نیم فصل اول با دیدارهایی سخت و دشوار آغاز کرده است. یک بازی سخت خارج از خانه مقابل پدیده، رویارویی با استقلال خوزستانی که عنوان قهرمانی نیم‌فصل را یدک می‌کشد، صف‌آرایی برابر سپاهان، مدافع عنوان قهرمانی لیگ برتر و تیمی که با حضور ستاره‌های برزیلی و هدایت استیماچ به مراتب بهتر از نیم‌فصل اول بازی می‌کند و حالا دیدار مقابل ذوب‌آهن. پرسپولیس به معنای کامل مقابل ذوب‌آهن طلسم شده است. پس از برتری مقابل ذوب‌آهن در هفته‌های ابتدایی فصل گذشته پرسپولیس و ذوب‌آهن چهار بار دیگر در جام حذفی و لیگ برتر باهم بازی کرده‌اند که در هر چهار بازی تیم یحیی گل‌محمدی برنده بوده است.

باخت یک بر صفر در اصفهان در بازی برگشت فصل گذشته، تحمل شکست ۲ بر یک در خانه طی یک بازی از مرحله نیمه نهایی جام حذفی فصل ۹۴-۹۳، باخت ۲ بر یک در بازی رفت فصل جاری و دست آخر شکست ۲ بر صفر در مرحله یک چهارم نهایی جام حذفی فصل ۹۵-۹۴؛ ره‌آورد سرخپوشان در دیدار با ذوب‌آهن بوده که در دو بازی آخر برانکو روی نیمکت پرسپولیس حضور داشته است. با این کارنامه تاریک تیم برانکو به خانه ذوب‌آهن می‌رود با هزار امید و آرزو که اولین آن شکستن طلسم است حتماً. با نتیجه‌ای که پرسپولیس در هفته گذشته مقابل سپاهان گرفت (تساوی ۲ - ۲ در خانه و از دست دادن دو امتیاز که می‌توانست صعود این تیم به رده سوم جدول را به دنبال داشته باشد) تیم برانکو محکوم به پیروزی در خانه تیم سوم جدول رده‌بندی است، چرا که استقلال در این هفته یک بازی آسان مقابل استقلال اهواز دارد و پیروزی متحمل آبی‌های تهران در این بازی اختلاف آنها با سرخپوشان را می‌تواند بیشتر از پنج امتیاز فعلی کند.

گفتیم که تیم برانکو برای کم کردن فاصله خود با صدر جدول محکوم به پیروزی در بازی فرداست، تیم یحیی هم شرایط مشابه با این تیم دارد. سپیدپوشان هم برای ماندن در کورس مدعیان بعد از توقف خانگی هفته گذشته مقابل استقلال باید در بازی فردا دست پر میدان را ترک کنند. آنها در دور رفت هر دو تیم استقلال و پرسپولیس را در تهران شکست دادند، امیدوار به تکرار این نتایج درخشان در بازی‌های برگشت بودند که در اولین آزمون به یک امتیاز بسنده کردند. بازی فردا که برای سرخپوشان رنگ و بوی یک بازی انتقامی را نیز دارد، می‌تواند به مانند دیدار هفته گذشته این تیم برابر سپاهان یک بازی جذاب و تماشایی باشد، اگر بازهم اتفاقات غیر قابل پیش بینی بر نتیجه سایه نیاندازد.

استقلال تهران - استقلال اهواز در یک دوره‌ای بازی استقلال تهران - استقلال اهواز چقدر جذاب بود، به ویژه پس از سومین دوره لیگ برتر که استقلال اهواز در هفته ماقبل پایانی مانع از قهرمانی استقلال تهران شد. از آن زمان بازی این دو تیم شد یک بازی انتقامی و همنامی و هم‌مکتبی جای خود را به دشمنی داد. از آن زمان به بعد دیگر واژه «رحم» از بازی این دو تیم خارج شد. مثل همه چیزهایی که تغییر کرده، این بازی هم دیگر رنگ و بوی سابق را ندارد. استقلال هنوز هم استقلال است، اما آبی‌های اهواز ناخوش احوال هستند و این روزها کاندیدای اول سقوط به لیگ دسته اول. میهمان ناخوانده‌ای که در آخرین روزهای منتهی به لیگ پانزدهم لیگ برتری شد، خیلی زود سفره‌اش را از تیم‌های دیگر جدا کرد و شد «یار غار» انتهای جدول. این تیم که با هفت امتیاز به ته جدول چسبیده است، این هفته میهمان صدرنشین است که تنها وجه تشابه اش با این تیم رنگ پیراهنش است و البته نام بزرگش.

روی کاغذ شانس پیروزی استقلال در این بازی زیاد است و ثبت چنین نتیجه‌ای در هفته‌ای که تیم‌های دوم با پنجم و سوم با چهارم جدول مقابل هم صف‌آرایی می‌کنند یعنی فراهم شدن زمینه‌ای برای آغاز فرار بزرگ. بهترین نتیجه برای استقلال تهران که در بازی با همنام اهواز سیدمهدی رحمتی را در اختیار ندارد، پیروزی در این بازی و ثبت دو نتیجه تساوی در دو بازی یاد شده است. استقلال این شانس را دارد که بعد از این دو بازی به میدان می‌رود و با ابتکار عمل لازم برای نتیجه‌ای که مدنظر دارد، تلاش خواهد کرد. البته تمام اینها منوط به آن است که استقلال اهواز هچون غالب دیدارهای اخیر تیمی تسلیم شده باشد. با عملکردی که این تیم در هفته‌های اخیر داشته است، بعید به نظر می‌رسد که نمایش مافوق تصور را از تیم بختیاری‌زاده شاهد باشیم.

به گزارش تسنیم برنامه هفته نوزدهم لیگ برتر به شرح زیر است:

یکشنبه - ۱۸ بهمن ۹۴ سیاه‌جامگان مشهد - گسترش فولاد تبریز، ساعت ۱۴:۳۰، ورزشگاه ثامن مشهد تراکتورسازی تبریز- پدیده خراسان، ساعت ۱۴:۳۰، ورزشگاه یادگار امام (ره) تبریز ذوب‌آهن اصفهان - پرسپولیس، ساعت ۱۴:۳۰، ورزشگاه فولادشهر اصفهان سایپا - استقلال خوزستان، ساعت ۱۵، ورزشگاه پاس قوامین تهران فولاد خوزستان - سپاهان اصفهان، ساعت ۱۵، ورزشگاه غدیر اهواز صبای قم - راه آهن، ساعت ۱۵، ورزشگاه یادگار امام (ره) قم استقلال تهران - استقلال اهواز، ساعت ۱۷، ورزشگاه آزادی تهران

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.