رئیس کمیته بین‌المللی المپیک از دلایل انصراف شهر هامبورگ از کاندیداتوری میزبانی المپیک ۲۰۲۴ پرده برداشت.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، رأی نیاوردن کاندیدارتوری هامبورگ برای میزبانی المپیک و پارالمپیک ۲۰۲۴ توسط مردم این شهر در آلمان، شک و تردید بر سر مسائل مالی و میزبانی مشکوک آلمان در جام جهانی فوتبال ۲۰۰۶ مسائلی بودند که «توماس باخ» رئیس کمیته بین‌المللی المپیک در جدیدترین گفت‌وگوی خود به آنها اشاره کرد.

باخ با اشاره به رأی ۵۱.۶ درصدی مردم هامبورگ به میزبان نشدن این شهر برای المپیک و پارالمپیک ۲۰۲۴ گفت: واضح است که رأی مردم با در نظر گرفتن مسائل مالی برای این میزبانی گرفته شده است. بودجه سازماندهی بازی‌های المپیک با مبلغ ۳.۴ میلیارد یورویی خیلی خوب و متعادل بود، ضمن اینکه کمیته بین‌المللی المپیک نیز کمک ۱.۷ میلیارد یورویی برای موفقیت این بازی‌ها درنظر داشت. این را مقایسه کنید با مبلغ ۱.۲ میلیارد یورویی که شهر می‌خواست در بودجه ۷.۸ میلیارد یورویی زیرساخت‌ها سرمایه‌گذاری کند. ما می‌دانیم این تصمیم در زمانی گرفته شد که آلمان در حال مدیریت یک چالش تاریخی به دلیل ورود تعداد زیادی از افراد به داخل کشور است. مدیریت این افراد نیازمند تلاش گسترده‌ای از سوی دولت و جامعه آلمان است و به همین دلیل این حس عدم اطمینان در برگزاری مطلوب مسابقات به وجود آمد.

چندی قبل بود که خبر رشوه آلمان‌ها برای خرید چند رأی از سوی کشورهای آسیایی به منظور کسب میزبانی جام جهانی فوتبال در سال ۲۰۰۶ منتشر شد و جنجال زیادی نیز به راه انداخت. نیکولاس هیل، مدیر پروژه «هامبورگ ۲۰۲۴» نیز عنوان کرد که این مسئله بی تاثیر در رأی نیاوردن قبول میزبانی المپیک ۲۰۲۴ نبوده است.

کمیته بین‌المللی المپیک که دوستی نزدیکی به فرانس بکن بائر، اسطوره فوتبال آلمان دارد، در این باره عنوان کرد: تصمیم برای نامزد نشدن میزبانی هامبورگ برای ۲۰۲۴ با توجه به حوادث دوپینگ و فساد در سایر سازمان‌های ورزشی گرفته شد. این مسئله جای تاسف دارد، چرا که کمیته بین‌المللی المپیک شفافیت، اداره خوب و قوانین سختگیرانه ضد فساد را با بالاترین استانداردها تضمین می‌کند و بعید بود که مردم چنین ترسی به دل خود راه دادند. البته IOC به رأی نزدیک مردم احترام می‌گذارد.

وی گفت: ما متاسفیم که این تصمیم در پرتو شرایطی خاص و دشوار گرفته شد. این یک فرصت از دست رفته برای هامبورگ و آلمان است.

باخ در بخش پایانی صحبت‌هایش ضمن ابراز خوشحالی از باقی ماندن چهار شهر بوداپست، لس آنجلس، پاریس و رم در کورس رقابت برای کسب میزبانی المپیک ۲۰۲۴ تصریح کرد: IOC افتخار می‌کند که چهار شهر قوی به عنوان نامزد میزبانی حضور دارند.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.