رئیس کمیته فنی و توسعه فوتسال با انتقاد از بعضی مسائل پیش آمده در سمینار حرفه‌ای سازی باشگاه‌های فوتسال، گفت: نتوانستیم از کارگاه‌های AFC بهره برداری کنیم و نظمی که توقع می‌رفت برقرار نشد.

عباس ترابیان در گفتگو با خبرنگار مهر درباره برگزاری سمینار فوتسال AFC و کارگاه‌های حرفه‌ای‌سازی باشگاه‌های فوتسال که هفته گذشته در تهران برگزار شد، اظهار کرد: این یکی از مهمترین کارگاه‌های آموزشی کنفدراسیون فوتبال آسیا بود که تاکنون برای فوتسال داشته است چرا که در این کارگاه بحث مجوز حرفه‌ای باشگاه‌ها مطرح شد و این مجوز از سال ۲۰۱۷ باید توسط باشگاه‌ها گرفته شود.

اساتید با یک دنیا تجربه آمده بودند

وی افزود: در این دوره «ماهاجان» که خودش رئیس دپارتمان صدور مجوز حرفه‌ای کنفدراسیون فوتبال آسیا است، شخصاً حضور داشت. همچنین «خسوس» از اسپانیا در این سمینار حضور داشت که تمام برنامه‌ حرفه‌ای‌گری فوتسال اسپانیا بر عهده وی بوده است. همچنین «الکساندر» هم با یک دنیا تجربه برای بازاریابی و درآمدزایی و آنچه که در کشور روسیه برای پیشرفت فوتسال انجام داده بود، در این کارگاه‌ها حضور یافت و دوره‌ها را برگزار کردند؛ ضمن اینکه «علی تارقلی‌زاده» و خود من هم کرسی‌هایی پیرامون مشکلات درآمدزایی فوتسال داشتیم.

نتوانستیم از کلاس‌ها بهره برداری کنیم

ترابیان در ادامه در پاسخ به این سئوال که برگزاری این کلاس‌ها چقدر توانست فوتسال را به آنچه که مدنظر کنفدراسیون فوتبال آسیا است، نزدیک کند؟ گفت: به نظرم ما نتوانستیم خیلی خوب از این دوره سه روزه بهره‌برداری کنیم، چرا که باشگاه‌های ما درگیر مسابقات مهم لیگ بودند و هم مدیران، هم سرپرستان و هم سرمربیان را به صورت کامل در این کارگاه‌ها نداشتیم. در روز آخر سمینار خیلی از شرکت‌کنندگان به خاطر شرایط بد پروازهای داخلی نتوانستند مفید از این کلاس‌ها بهره ببرند. بعضی‌ها هم آنقدر خسته بودند که معلوم بود چیزی عایدشان نشده است!

برگزاری کارگاه‌های فارسی در استان‌ها

رئیس کمیته فنی و توسعه فوتسال و فوتبال ساحلی اظهار کرد: برای حل این مشکل به پیشنهاد رئیس یکی از هیات‌های استانی، قرار شد یک دوره فشرده و کاملاً فارسی را در استان‌ها پیاده کنیم که ما هم اعلام آمادگی کردیم تا این دوره‌ها را پیش ببریم. اولین قول هم به استان فارس داده شد تا کارگاه یک روزه‌ای را آنجا داشته باشیم.

نقش کمرنگ اصفهان در سمینار

ترابیان در خصوص اینکه نقش کدام استان‌ها در این سمینار کمرنگ‌تر از سایر استان‌ها بود، گفت: واقعاً بعضی از استان‌ها که در فوتسال اهمیت زیادی دارند، حضور فعالی نداشتند مثل اصفهان که نه رئیس هیات استان آمده بود و نه سرمربیان و مدیران دو باشگاه فوتسالی این استان.

توقع می‌رفت باشگاه‌ها اهمیت بیشتری بدهند

وی خاطرنشان کرد: وقتی ما سرمایه‌گذاری می‌کنیم و خود کنفدراسیون فوتبال آسیا هم به کشوری مثل ایران اهمیت ویژه‌ای می‌دهد تا دوره آموزشی برگزار کند، توقع این است که به این ماجرا اهمیت داده شود. من شاهد بودم که کمیته فوتسال از چند روز قبل از برگزاری سمینار، مدام با استان‌ها در تماس بود تا حضور پررنگی در این سمینار داشته است ولی متاسفانه آن نظمی که توقع داشتیم، برآورده نشد.

ناراحتی یکی از اساتید از بی نظمی مسئولان باشگاهی

رئیس کمیته فنی و توسعه فوتسال و فوتبال ساحلی در ادامه گلایه‌هایش گفت: گاهی اوقات مسائلی پیش می‌آید که باعث ناراحتی انسان می‌شود. مثلاً من شاهد بودم که یکی از اساتید مشغول برگزاری کارگاهش بود و مدام در کلاس باز می‌شد و افراد مختلف در زمان‌های متفاوت وارد کلاس می‌شدند تا جایی که آن استاد با ناراحتی دستور داد درها بسته شود! وقتی بعد از یک ساعت به این کلاس استراحت دادیم و بیرون از کلاس رفتیم، متوجه شدیم ۱۲ نفر پشت در ایستاده‌اند!

هنوز الفبای حرفه‌ای گری را نمی‌دانیم

ترابیان افزود: اینها نشان می‌دهد ما هنوز الفبای حرفه‌ای‌گری را رعایت نمی‌کنیم چه برسد به اینکه بخواهیم آن را در فوتسال پیاده کنیم. با این حال آنهایی که به کلاس‌ها آمدند و به دقت همه چیز را دنبال کردند قطعاً نکات بسیار مفیدی را بدست آوردند.

الزامات باشد فوتسال حرفه‌ای می‌شود

وی در پاسخ به این سئوال که آیا قبول دارید فوتسال ایران تا حدودی ورشکسته است و برگزاری این کلاس‌ها در کوتاه مدت نمی‌تواند کمکی به حل این مشکل کند؟ تاکید کرد: به نظر من همانند فوتبال باید فشار و الزامات بیرونی باشد تا فوتسال حرفه‌ای شود. بعضی مواقع این الزامات سختی‌ هم دارد ولی باشگاه‌هایی که حرفه‌ای می‌شوند، طلایه‌دار فوتسال حرفه‌ای خواهند بود که باید به آیندگان تحویل بدهند.

برگزاری اولین دوره مربیگری سطح ۳

رئیس کمیته فنی و توسعه فوتسال و فوتبال ساحلی همچنین درباره اینکه ممکن است باشگاه‌های فوتسال همانند بعضی از باشگاه‌های فوتبال از زیر بعضی الزامات AFC شانه خالی کنند و با جعل اسناد و مدارک، خود را حرفه‌ای نشان بدهند، گفت: چنین چیزی نیست. بازدیدهای نمایندگان کنفدراسیون آسیا مدام صورت می‌گیرد. به عنوان مثال یکی از اولین شروط مجوز حرفه‌ای این است که سرمربیان مدرک سطح سه داشته باشند. در همین رابطه قرار است اولین دوره سطح سه مربیگری فوتسال سوم اسفند ماه سال جاری برگزار شود. تاکنون چنین سطحی از کلاس آموزشی مربیگری در ایران برگزار نشده است.

کمیته فنی سه شنبه تشکیل می‌شود

ترابیان در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره برگزاری جلسه کمیته فنی، گفت: قرار است روز دهم آذرماه جلسه کمیته فنی با حضور سرمربیان تیم ملی فوتسال مردان، زنان و تیم ملی فوتبال ساحلی برگزار شود و تمام شرایط را بررسی کنیم. در این جلسه قطعاً گزارش‌های حضور تیم ملی فوتسال در مسابقات گرندپری و همچنین تورنمنت چین مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و نتایج تیم زنان در گوآتمالا هم با حضور سرمربی، آنالیز می‌شود.

تورنمنت چین چندان قوی نیست

وی در پاسخ به این سئوال که آیا حضور تیم ملی فوتسال در تورنمنت چین با حضور کشورهای صربستان و عمان را برای ایران مناسب می‌داند یا خیر؟ گفت: به طور کلی این تورنمنت چندان قوی نیست. صربستان در میان تیم‌های حاضر در این تورنمنت یک مقدار شاخص است ولی به نظرم این تیم هم در حد تیم‌های حاضر در گرندپری نیست. البته این نظر شخصی من است و باید دید در کمیته فنی چه مسائلی پیش کشیده می‌شود.

توافق برای انتخاب «جوما» برای تیم‌های ملی

عضو کمیته بازاریابی فدراسیون فوتبال در پایان درباره اسپانسر لباس‌های تیم ملی، تاکید کرد: در جلسات کمیته بازاریابی، تمام اعضا «جوما» را انتخاب کردند و تمام شرایط مورد ارزیابی قرار گرفت. حالا هم منتظر گزارش نهایی رئیس کمیته هستیم. طبق قرارداد مطرح شده، این شرکت تمام لباس‌های تیم ملی بزرگسالان را رایگان به ما می‌دهد و البسه سایر تیم‌های ملی را با تخفیف چشمگیری در اختیارمان قرار خواهد داد.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.