فیفا در چند روز گذشته با بحران روبه‌رو بوده است که باعث محرومیت سپ بلاتر، میشل پلاتینی و ژروم والکه شده است.

به گزارش ایسنا و به نقل از یورو اسپورت، کمیته اخلاق فیفا با محروم کردن بلاتر، پلاتینی و والکه به مدت ۹۰ روز، بار دیگر تمامی نگاه‌ها را به بزرگترین نهاد فوتبالی جهان کشاند و حالا همه منتظر هستند تا ببینند در روزهای باقی مانده چه اتفاقاتی برای فیفا رخ خواهد داد.

در واقع پس از خبر محرومیت بلاتر و پلاتینی فیفا به زانو درآمده است و در بدترین روزهای خود به سر می‌برد.

محرومیت‌ها

با اختیار کاملی که کمیته اخلاق فیفا داشته است، فیفا روز پنجشنبه اعلام کرد سپ بلاتر، میشل پلاتینی و ژروم والکه، موقتا به مدت ۹۰ روز از حضور در فوتبال محروم شدند و این محرومیت تا ۹۰ روز حداقل به طول خواهد کشید. در واقع این سه نفر از قوی‌ترین اعضای فدراسیون بین المللی فوتبال فیفا هستند.

سپ بلاتر، رئیس فیفا، محروم به مدت ۹۰ روز

میشل پلاتینی رئیس یوفا و نایب رئیس فیفا، محروم به مدت ۹۰ روز

ژروم والکه دبیرکل فیفا، محروم به مدت ۹۰ روز

فیفا همچنین اعلام کرده است که این محرومیت ممکن است تا سقف ۴۵ روز دیگر تمدید شود. علاوه بر این چنگ مونگ جون، نایب رئیس سابق فیفا که تلاش زیادی کرده بود تا با حضور به عنوان رئیس فیفا مشکلات را حل و فصل کند، به مدت ۶ سال از حضور در فوتبال محروم شد باید ۱۰۰ هزار فرانک سوئیس نیز پرداخت کند.

بحران چقدر جدی است؟

شرایطی که فیفا در آن دچار شده است واقعا جدی به نظر می‌رسد. بلاتر و والکه فوتبال جهانی را مدیریت می‌کردند و پلاتینی نیز ریاست یوفا را بر عهده داشت، حالا با محرومیت این سه نفر مشخص نیست برای آینده فوتبال چه سرنوشتی رخ خواهد داد. این در حالی بوده که پلاتینی مدارک خود را برای جایگزینی سپ بلاتر به فیفا ارسال کرده است. انتخاباتی که قرار است روز ۲۶ فوریه برگزار شود. محرومیت این افراد به گونه‌ای است که در این مدت حق هیچ‌گونه فعالیتی در زمینه فوتبال نخواهند داشت تا به وضعیت آنها رسیدگی شود. این اتفاق می تواند شانس پلاتینی را برای جانشینی بلاتر تا حد زیادی کاهش دهد.

رئیس جدید فیفا کیست؟

عیسی حیاتو به عنوان رئیس جدید فیفا انتخاب شده است تا در این مدت هدایت این نهاد را بر عهده داشته باشد. چندی پیش پلیس به دفتر بلاتر در زوریخ وارد شد تا با بررسی مدارک موجود به بررسی فروش حق پخش جام جهانی برزیل به جک وارنر که گفته می‌شود پایین‌تر از قیمت اصلی بوده است، بپردازند. موضوعی که اگر ثابت شود، محرومیت بلاتر را قطعی خواهد کرد. البته دادستان سوئیس همچنان به دنبال بررسی پرداخت رشوه بلاتر به پلاتینی است که در صورت تایید آن پلاتینی نیز محروم خواهد شد. درباره والکه نیز او در حال حاضر محروم است و به قرار وثیقه آزاد است.

منتظر چه اتفاقاتی باشد؟

عیسی حیاتو در حال ریاست فیفا را بر عهده گرفته است که خود زمانی که در کمیته بین المللی المپیک بوده است به دلیل دریافت رشوه محروم شده بود.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.