بازیکن خط میانی تیم ملی فوتبال معتقد است با پتانسیل موجود و دانش کادر فنی صعود به جام جهانی نباید دغدغه فوتبال ایران باشد.

به گزارش ایسنا، امید ابراهیمی درباره موضوعاتی همچون اردوی تیم ملی در دوبی، دیدار برابر عمان، حضور بازیکنان جوان در تیم ملی و ... به صحبت پرداخت. متن گفت‌وگوی هافبک مازندرانی تیم ملی با سایت فدراسیون فوتبال ایران در زیر می‌آید:

همه فوتبال یا بهتر بگوییم همه ورزش کشور از اتفاقی که برای هادی نوروزی افتاد به نوعی گیج هستند. حتما اوضاع برای شما سخت‌تر هم هست.

پنج‌شنبه صبح که از خواب بیدار شدیم و می‌خواستیم به تمرین برویم از شنیدن این خبر شوکه شدیم. این خبر خیلی ناراحت‌کننده بود. هادی هم استانی من بود و علاوه بر آن در بازی‌ها روبه‌روی هم بازی می‌کردیم. نه این که حالا و در شرایطی که دیگر هادی در جمع ما نیست بخواهم بگویم اما واقعا هادی پسر خیلی با اخلاق و متینی بود. باید به جامعه ورزش و جامعه فوتبال این اتفاق را تسلیت بگویم. جای او پیش ما خالی است. امیدوارم ما فوتبالی‌ها که کنار هم هستیم، بیشتر قدر همدیگر را بدانیم.

فوت جوان در همه حال ناراحت کننده است اما این که هیچکس در این فوتبال پرآشوب بدی از هادی ندید، بیشتر آدم را ناراحت می‌کند.

درست است و دقیقا به همین خاطر بعد فوت هادی چنین واکنش‌های خودجوشی را دیدید. وقتی مردم در قبال فوت یک نفر چنین واکنشی نشان می‌دهند، نشان دهنده نام نیکی است که آن خدا بیامرز از خودش به جا گذاشته است. این همه آدم در روز تشییع به ورزشگاه آزادی رفتند. به خاطر چی؟ به خاطر این که هادی در این سال‌ها به هیچکس بدی نکرد و کسی از او بی‌اخلاقی ندیده بود. حتما صفات اخلاقی‌اش برجسته بود که این چنین مردم برای فوتش ناراحت شدند و چنین واکنشی از خودشان نشان دادند. اگر غیر از این بود، مردم این همه واکنش نشان نمی‌دادند. هادی انسان دوست‌داشتنی و با اخلاقی بود. شاید تا موقعی که کسی را داریم قدرش را نمی‌دانیم اما وقتی که می‌رود تازه می‌فهمیم چه انسان دوست داشتنی‌ای بود. هادی هم چنین شرایطی داشت. درگذشتش خیلی ناراحت‌کننده بود.

احتمالا فقط یک چیز روح هادی را آرام می‌کند و آن هم این که خیالش از بابت همسر و دو بچه‌اش راحت باشد.

دقیقا. هادی خیلی جوان بود و برای پرسپولیس خیلی زحمت کشید. شاید ما نهایت چند سال این زحمت‌های هادی یادمان باشد اما مطمئنا خانم و بچه‌هایش نمی‌توانند این فقدان را هضم کنند. خواهشم از مسئولان ورزش و باشگاه پرسپولیس این است که حواسشان به خانواده هادی باشد. این طور نباشد که بعد از چند روز یا نهایت چند ماه آنها را فراموش کنند. باید همیشه از آنها حمایت کرد. باید این فرهنگ را جا بیندازیم که برای بازیکنی که ۱۰ سال جوانی‌اش را برای این باشگاه گذاشته است، ارزش قائل باشیم و قدرشناس خود و خانواده‌اش باشیم. پسر هادی باید بعدها ببیند کسانی وجود دارند که قدرشناس زحمات پدر مرحومش هستند.

درباره اردوی تیم ملی در امارات صحبت کنیم. این طور که خبرها از امارات به تهران می‌رسد، تمرینات خیلی فشرده‌ای دارید.

تیم ملی هیچوقت شوخی بردار نیست. به قول آقای کی‌روش تیم ملی اصلا بازی دوستانه ندارد و همه بازی‌هایش بین‌المللی و جدی است. این تیم متعلق به کل ملت است. از روز اولی هم که به اردو آمدیم، همه دارند سخت تمرین می‌کنند. این را هم می‌دانیم که اگر سخت کار کنیم، موفق می‌شویم. در فوتبال روز دنیا همه در حال تلاش هستند و هر تیمی که بیشتر تلاش کند، موفق‌تر خواهد بود. هر چه بیشتر در تمرین تلاش کنیم در زمین بازی و در روز بازی راحت‌تر هستیم. تمرینات خوبی در این اردو داشته‌ایم و با اضافه شدن بازیکنان لژیونر تیم کامل می‌شود تا آماده دیدار برابر عمان شویم؛ دیداری که قطعا سخت‌ترین بازی ما در این مرحله است.

از همان ابتدا مشخص بود که عمان اصلی‌ترین حریف ما در این مرحله است.

صددرصد همین طور است. سبک بعضی تیم‌ها خیلی به ما نزدیک است. تیم‌هایی نظیر کره جنوبی و ژاپن حریفان دشواری هستند اما سبک بازیشان با ما متفاوت است ولی تیم‌های کشورهای حوزه خلیج فارس سبک نزدیکی به فوتبال ما دارند و این کار ما را در بازی برابر عمان سخت می‌کند. علاوه بر این آنها میزبان هستند و ما میهمان هستیم. این موضوع هم به نفع آنهاست. با این حال با در نظر گرفتن نکات مدنظر کادر فنی و تلاش بازیکنان امیدوارم بتوانیم با دست پر از میدان بیرون بیاییم.

یک واقعیت در این روزها عین روز روشن است و این که فوتبال ایران خیلی به بازیکنان جوان تیم ملی دل بسته است. فکر می‌کنید این امیدواری واقعی است یا کاذب؟

صددرصد باید به این جوانان امیدوار باشیم اما باید بدانیم این بازیکنان، جانشین بازیکنان بزرگ فوتبال ایران شده‌اند و کارشان سخت است و باید به آنها فرصت داد. این بازیکنان به اردوها و بازی‌های تدارکاتی زیادی نیاز دارند. از آن طرف باید بگویم فوتبال ایران پر از جوانانی است که استعدادهای فوق‌العاده‌ای محسوب می‌شوند. همه بازیکنان جوان حاضر در اردو بازیکنان با کیفیتی هستند. این بازیکنان به اندازه کافی کیفیت داشته‌اند که توانسته‌اند به تیم ملی راه پیدا کنند. امیدوارم هر کس که به تیم ملی می‌آید قدر پیراهن تیم ملی را بداند و برایش تلاش کند. خیلی از بازیکنان در فوتبال ایران هستند که رویایشان این است که فقط یک بار پیراهن تیم ملی را به تن کنند. اگر این طور فکر کنیم که با پوشیدن این پیراهن نماینده یک ملت محسوب می‌شویم، همیشه موفق خواهیم بود.

البته شاید این از خوش شانسی این بازیکنان باشد که کی‌روش حاضر است به خاطر رشدشان هزینه هم بدهد.

فکر می‌کنم همین طرز فکر کادر فنی و به ویژه کی‌روش باعث می‌شود که بازیکنان با اعتماد به نفس بالایی وارد میدان شوند. اعتماد کی‌روش باعث می‌شود که بازیکن وقتی پیراهن تیم ملی را می‌پوشد با ترس به زمین نرود. همیشه می‌گویند پیراهن تیم ملی سنگین است. واقعا هم همین طور است اما اعتماد کی‌روش به بازیکن خیلی کمک می‌کند. مثلا می‌بینید مهدی ترابی که پیش از حضور در تیم ملی فقط در سایپا بازی کرده و اصلا بازی بین‌المللی نداشته است، می‌آید در بازی با تیم پرقدرتی همچون ازبکستان گل هم می‌زند. این نشان می‌دهد که نگرش و تفکری که کی‌روش دارد برای بازیکن اعتماد به نفس می‌آورد. جوان‌های زیادی در فوتبال ایران حضور دارند که مطمئن هستم کادر فنی به همه آنها اعتماد خواهد کرد و این فرصت به همه آنها خواهد رسید که با پیراهن تیم ملی توانایی و کیفیت خودشان را ارائه کنند. امیدوارم همه اینها باعث شود که فوتبال ایران در دنیا به جایگاه واقعی‌اش برسد.

با این حرف‌ها پس باید به صعود به جام جهانی امیدوار باشیم؟

صددرصد. نباید نگران این باشیم که تیم ملی به جام جهانی می‌رود یا نه. شکر خدا هم کادر فنی مجرب و با دانشی داریم که در راسش کی‌روش حضور دارد و هم این که توانایی فوتبال ایران خیلی بالاتر از این حرف‌هاست. باید تلاشمان را بیشتر کنیم و خودمان را قبول داشته باشیم و باور کنیم کیفیتمان از خیلی تیم‌ها بالاتر است. باید با تمرین خیلی زیاد کیفیتمان را بالاتر هم ببریم و به فکر حضور خوب در جام جهانی باشیم.

هر چند که بعضی از گل‌هایت در این فصل از روی نقطه پنالتی بوده اما فکر می‌کردی بعد هفت هفته از لیگ پنج گل بزنی و به صدر جدول گلزنان لیگ بروی؟

برای یک فوتبالیست هیچ لذتی بالاتر از گلزنی وجود ندارد. وقتی گل می‌زنی و این همه هوادار خوشحال می‌شوند، واقعا حس فوق‌العاده‌ای است. من هم گل زده و خوشحالم اما همیشه گفته‌ام که دوست ندارم این گلزنی باعث ایجاد فشار روی من بشود. دوست دارم گل بزنم اما وظیفه من گلزنی نیست. من تلاشم را برای موفقیت استقلال انجام می‌دهم و مثل همه بازیکنان دوست دارم برای شادی هواداران گل بزنم اما نمی‌خواهم این توقع باشد که باید همیشه گلزنی کنم. وظیفه اصلی من در خط هافبک است و باید تیم را در سازماندهی دفاعی و حملات کمک کنم.

البته درباره این دو پنالتی آخرت در بازی با راه‌آهن حرف و حدیث زیادی مطرح شد.

درباره این موضوع باید کارشناسان نظر بدهند اما من خودم هیچ وقت به داوری کشور شک نداشته‌ام چون کسانی که داوری می‌کنند هیچ وقت شرافتشان را زیر سوال نمی‌برند. همه آنها داورهای با شرف و قابل احترامی هستند و نباید فراموش کنیم که آنها هم انسان هستند. به نظر من اشتباه‌هایی که این چند وقت به وجود آمده بیشتر به خاطر فشارهای زیادی است که به داوران وارد می‌شود. وقتی داور مرتکب اشتباه می‌شود، اگر روی آن زوم نکنیم مطمئن باشید آن اشتباه دیگر تکرار نمی‌شود اما متاسفانه آن قدر روی یک اشتباه زوم می‌کنیم که کل سیستم داوری فوتبال کشور را زیر سوال می‌بریم. این کار داوران را سخت می‌کند. داوران هم مثل ما انسان هستند و مطمئنا باز هم اشتباه می‌کنند ولی این مهم است که همه آنها با شرافت هستند و شرفشان را با هیچ چیز عوض نمی‌کنند.

به عنوان سوال آخر فکر می‌کنی استقلال می‌تواند این صدرنشینی را حفظ کند؟

ادامه‌دار بودن این صدرنشینی واقعا سخت است. رسیدن به صدر سخت است اما سخت‌تر از آن حفظ صدرنشینی است. انتظار هواداران این است که این رتبه را حفظ کنیم ولی واقعا کار دشواری است. دو، سه هفته آخر مثل اول لیگ بازی نکردیم. در بازی با نفت و گسترش هم خیلی خوب نبودیم. باید خیلی بهتر از این باشیم. با نکاتی که آقای مظلومی و کادر فنی‌اش می‌گویند و تلاش بازیکنان باید این قدر خوب باشیم که بتوانیم بدون حرف و حدیث بازی‌های‌مان را با موفقیت پشت سر بگذاریم. ان شاءالله بتوانیم روند خوبمان را ادامه بدهیم و در پایان به جایگاهی در شأن استقلال دست پیدا کنیم.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.