محمد نوری می گوید طارمی باید به اروپا فکر کند.

مهدي يكتا - خبرگزاری خبرآنلاین؛محمد نوري تازه يكي، دو ماهي است كه به قطر رفته اما بهشدت دلتنگ فوتبال ايران است. كاپيتان فصل گذشته پرسپوليس گرچه اين روزها بازوبندكاپيتاني مسيمير را بر بازو بسته است منتهاي مراتب فوتبال قطر آن شور و هيجان لازمرا ندارد و...

در همين راستا با محمد نوريتماس گرفتيم كه در پي از نظرتان مي‌گذرد:

* بازي اخير پرسپوليستهران مقابل فولاد خوزستان در اهواز را ديدي؟

بازي را از طريق تلويزيونديدم و لذت هم بردم. البته پرسپوليس در چند هفته گذشته هم شايستگي پيروزي را داشتولي اسير اتفاقات شد. اين بار جلوي فولاد مزد زحماتش را گرفت.

* تو جزو كساني بودي كههمواره حتي در قطر هم از تيم برانكو دفاع مي‌كردي.

هم بازيكنان پرسپوليس را مي‌شناسمو هم برانكو را. او يك مربي فوق‌العاده است كه از دانش بالايي برخوردار است. من درآن چند ماهي كه با برانكو كار كردم، متوجه شدم برنامه دارد. همه ما مي‌ديديمپرسپوليس چشم‌نواز و تماشاگرپسند بازي مي‌كند و فقط روي بدشانسي است كه نتيجه نمي‌گيرد.بايد به اين تيم زمان داد.

* فكر مي‌كني در صورتزمان دادن به اين تيم، برانكو مي‌تواند مدعي قهرماني باشد؟

چرا كه نه؟! پرسپوليس مربيبزرگي بالاي سرش است. بازيكنان خواهنده و باانگيزه‌اي هم دارد و از همه مهم‌ترهواداران بامعرفت دارد. اين پرسپوليس اگر حمايت شود و كمي هم تمركز داشته باشد، مي‌تواندحداقل سهميه آسيا را بگيرد. من يكي كه به اين تيم خيلي اميدوارم.

* خيلي مطمئن حرف مي‌زني.

باز هم مي‌گويم به اين تيمايمان دارم. البته شما رسانه‌ها هم خيلي مي‌توانيد به پرسپوليس كمك كنيد. حمايت ازفوتبال زيبا و هجومي مي‌تواند باعث رشد كيفي فوتبال ايران شود.

* پس از بازي با فولادخوزستان، همه از مهدي طارمي به عنوان ستاره پرسپوليس نام بردند در حالي كه خودشمعتقد است ستاره نيست.

مهدي طارمي در بازي با فولادخوزستان همه كار كرد. دو تا گل زد و يك پنالتي هم گرفت كه خراب شد. بدون شك ستارهبازي بود. با اين حال مهدي جوان بااخلاق و مأخوذ به حيايي است. او همواره از شهرتفراري است و اميدوارم همين‌طور از غرور پرهيز كند. مهدي تا همين الان هم ستاره بودهاست.

* قرار بود مهدي طارميبه قطر برود. آيا مي‌توانست در اين كشور موفق باشد؟

به نظر من فوتبال قطر بهدرد مهدي طارمي نمي‌خورد!

* چرا؟!

(با لحني جدي) مهدي طارميبايد به فكر اروپا باشد. او از پتانسيل بالايي برخوردار است و نه تنها در مسابقاتبلكه در تمرينات پرسپوليس هم عالي بود و حسابي باعث آزار مدافعان روبه‌روي خود مي‌شد.ما كمتر مهاجمي در ايران داريم كه در كنار تكنيك و سرعت خود، از قدرت بدني بالاييبرخوردار باشد. مهدي طارمي اين توانايي‌ها را توأمان دارد و به همين خاطر مي‌گويمبايد در اروپا بازي كند.

* زماني كه در ايران توپمي‌زدي، پنالتي‌زن اول پرسپوليس بودي و حالا با جدايي تو، اين تيم با بحران زدنضربات پنالتي مواجه شده است.

پنالتي زدن به خودي خود سختاست و در پرسپوليس دوبله سخت است! هر بازيكني كه پشت توپ مي‌ايستد، به ۱۰ جا فكرمي‌كند. همين افكار مختلف باعث برهم خوردن تمركز پنالتي‌زن مي‌شود و...

* اين افكار سراغ تو هممي‌آمد؟

به هر حال طبيعي است. من همچند پنالتي براي پرسپوليس زدم كه بدترين خاطره‌ام خراب كردن پنالتي در دربي بود.تا مدت‌ها درگير آن ضربه بودم و حتي تصميم گرفتم چند سال پنالتي نزنم. خيلي سختاست در دربي پنالتي بزني. فكر خراب شدن احتمالي ضربه، واكنش تماشاگران، عكس‌العملمربي، همه و همه در صدم ثانيه سراغ آدم مي‌آيد و من هم از اين قاعده مستثني نبودهو نيستم.

* پس چه شد كه دوبارهوقتي پشت ضربه پنالتي ايستادي، موفق شدي؟

آمادگي ذهني بالايي داشتم.سعي مي‌كردم تمركز كامل داشته باشم. قبل از زدن ضربه پنالتي، يك نفس عميق مي‌كشيدمو از همه مهم‌تر آن كه با خودم دائم مي‌گفتم توپ من گل مي‌شود!

* يعني همين كافي بود؟

نمي‌دانم ولي از نظر روانيخيلي به من كمك مي‌كرد. ديگر به خراب شدن فكر نمي‌كردم. همواره افكار مثبت در سرمبود و گل شدن و شادي تماشاگران پرسپوليس را در ذهن خودم مرور مي‌كردم. نمي‌دانمهمين‌ها كافي است يا نه ولي هرچه هست، بايد آمادگي ذهني براي گل شدن توپ حداقل درذهن بازيكن وجود داشته باشد.

* به نظرت چه كسي بايدپنالتي‌هاي پرسپوليس را بزند؟

اين نظر برانكو است كه چهكسي پشت ضربه پنالتي بايستد. فكر مي‌كنم كسي بايد مأمور زدن ضربه پنالتي درپرسپوليس باشد كه استرس كمتري داشته باشد. آرامش و خونسردي يك بازيكن نقش به‌سزاييدر موفقيت ضربه پنالتي دارد.

* در مسيمير هم پنالتي‌زناول هستي؟

نه، من پنالتي‌زن اول مسيميرنيستم. ما اينجا يك مهاجم برزيلي داريم كه خيلي خوب پنالتي مي‌زند و سرمربي همگفته پنالتي‌ شد، او بزند.

* مشكلي نداري؟

نه، چه مشكلي؟ ما در فوتبالحرفه‌اي بايد تابع نظر سرمربي باشيم چرا كه او هم مسئوليت دارد و هم دلش بيشتربراي تيم مي‌سوزد، وانگهي جوابگوي نتايج هم خودش است.

* خبر داري كه سه بازيكناز پرسپوليس به تيم ملي دعوت شدند. نظري نداري؟

شنيدم رامين رضاييان، اميدعاليشاه و مهدي طارمي به تيم ملي دعوت شده‌اند و هر سه هم لياقت دعوت به تيم مليرا دارند. رامين و مهدي كه در گذشته هم به تيم ملي دعوت شده بودند و اميد عاليشاههم حقش بود كه پارسال به پيراهن تيم ملي برسد. اميد مزد زحمات و بازي‌هاي كم‌نقص ويكنواخت خود را گرفت و در مجموع براي هر سه بازيكن آرزوي موفقيت مي‌كنم.

* اينكه خودت دعوت نمي‌شوي،اعصابت را به‌هم نمي‌ريزد؟

اصلاً و ابداً! اين تشخيصكارلوس كروش است و به آن احترام مي‌گذارم. همين جا هم از ته دل مي‌گويم براي تيمملي كشورم آرزوي موفقيت دارم و دعا مي‌كنم هند و گوام را راحت شكست داده و درمرحله بعدي هم با پشت‌سر گذاشتن رقبا، به جام جهاني ۲۰۱۸ روسيه راه پيدا كنيم.

* مصاحبه‌اي از توخوانديم كه از قول ژاوي گفته بودي ستاره سابق بارسا از گرماي قطر ناليده است.

بله، بنده خدا از اروپا بهاينجا آمده و هنوز نتوانسته با گرماي شديد قطر كنار بيايد. من به عنوان كاپيتانمسيمير با ژاوي كه كاپيتان السد بود، اول بازي دوستانه دست داديم و لحظه‌اي خوش وبش كرديم.

* شنيديم ژاوي هنوز همآماده است.

چه‌جور هم! ژاوي دو گل بهما زد تا تيمش در اين ديدار تداركاتي ۵ بر ۳ مقابل ما برنده شود.

* همه بازيكنان السدبودند؟

ملي‌پوشان السد نبودند وليباز هم السد تيم گردن‌كلفتي است. ژاوي هم نمايش فوق‌العاده‌اي ارائه داد و ثابتكرد هنوز تمام نشده است. البته ما هم تيم تازه ليگ برتري شده و جواني هستيم.

* دوست نداشتي عضو اينپرسپوليس كه خيلي هم زيبا بازي مي‌كند، باشي؟

پرسپوليس بدون من هم راهخود را مي‌رود. انصافاً اين پرسپوليس دوست‌داشتني است و خوشحالم جوانان باانگيزه وخوبي دارد.

* راستي در قطر باآندرانيك تيموريان هم كري‌هاي آبي و قرمز داريد؟

نه به آن صورت، الان هم كهآندو به عنوان كاپيتان تيم ملي به ايران آمده است و براي او هم آرزوي موفقيت مي‌كنم.

* دلت براي چه چيزي درايران تنگ شده است؟

براي همه چيز تنگ شده است.فوتبال ايران خيلي با اينجا فرق مي‌كند.

* براي خبرنگاران ايرانيدلت تنگ نشده است؟

ما در پرسپوليس عادت داشتيمهر روز سر تمرين هوادار و خبرنگار ببينيم. تلفن‌مان مرتب زنگ مي‌خورد و سر مسابقاتهم تماشاگران سنگ تمام مي‌گذاشتند. دلم براي همه اين‌ها تنگ شده اما به هر حالفوتبال حرفه‌اي اين مسائل را هم دارد.

* بسيار خب، سؤالات مابه پايان رسيد. حرف ناگفته‌اي نداري؟

به همه دوستان خبرنگار وبچه‌هاي خبرورزشي سلام برسانيد.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.