پیشکسوت داوری کشورمان تاکید کرد که اگر علیرضا فغانی بخواهد به همین روند ادامه دهد به مشکل می‌خورد و بهتر است از تعداد قضاوت‌های او کاسته شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم،  مسعود مرادی که میهمان برنامه تلویزیونی «ورزش و مردم» بود در خصوص انتقاداتی که این روزها به عملکرد داوری می‌شود، اظهار داشت: برای من جای تعجب دارد که در شروع فصل این همه انتقاد به داوران می‌شود. در فوتبال هزینه شده و شرایط برای تیم‌ها سخت است اما انتقادات در شروع فصل کمی عجیب است. نمی‌خواهم از داوران دفاع کنم و به تیم‌ها حق می‌دهم چرا که امتیازات اول فصل خیلی مهم است اما داوری‌ها در اواخر فصل حساس می‌شود ولی نمی‌دانم چرا ابتدای فصل حساس شده است.

وی با اشاره به دلایل اشتباهات داوری تصریح کرد: متاسفانه برخی اشتباهات تکرار شده، اشتباهات متعدد برای یک تیم خاص هجمه‌های زیادی را ایجاد می‌کند. پرسپولیسی‌ها معتقدند که از اشتباهات داوری بیشتر ضربه خوردند اما این مسئله نباید دستاویزی برای آنها شود.

مرادی ادامه داد: من اعتقاد دارم که در مورد داوری باید برنامه‌ریزی مناسبی صورت بگیرد. ما ۳ فاکتور برای بهتر شدن وضعیت داوری داریم، نخست حمایت مسئولان داوری و برنامه‌ریزی صحیح، دوم صبر تیم‌ها و سوم عملکرد داوران است.

«تمرکز روی اشتباهات داوری زیاد شده است» داور پیش کشورمان با بیان این جمله خاطرنشان کرد: تعداد خاصی از داوران ما در بازی که پخش مستقیم می‌شود در دید مردم قرار می‌گیرند. بحث دخالت و انتقاد نیست ولی داوران دیگری داریم که می‌توانند در بازی‌هایی که پخش مستقیم نیست استفاده کنیم. وقتی یک داور جراح و متخصص است و با اعتماد به نفس جراحی می‌کند می‌تواند در داخل زمین نیز قضاوت کند. یکی از درخواست‌های من این بود که کیفیت و کمیت را باید با هم در نظر بگیرند.

وی تصریح کرد: ما می‌توانیم از تعداد داوران کمی استفاده کرده و کیفیت را بالا ببریم. ما داوری به نام بنیادی‌فر داریم. تحصیل‌کرده و در فهرست الیت قرار دارد اما در بازی پخش مستقیم کسی او را نمی‌شناسد. با توجه به اینکه هماهنگی‌ها الان بین دپارتمان و کمیته بالا است بهتر است که این مسئله را مدنظر قرار دهند.

مرادی با اشاره به آمادگی داوران گفت: تجربه تنها بخشی از کمک به داوران است اما آمادگی جسمانی و ظاهری در تصمیمات آنها تاثیرگذار است.

وی در خصوص اشتباه علیرضا فغانی در اعلام پنالتی به سود ذوب‌آهن اصفهان در دیدار هفته چهارم پرسپولیس و ذوب‌آهن اظهار داشت: آن صحنه پنالتی نبود و فغانی این مسئله را قبول کرد. من ناظر این بازی بودم و طبق قوانین نمی‌توانستم اظهار نظر کنم. من در مورد این صحنه با فغانی صحبت کردم اما همه باید بدانیم که فغانی فغانی است و زحمت کشیده و در جام جهانی و جام ملت‌های آسیا حضور داشته است. فغانی بچه محجوبی است و در زمینه اشتباهات داوری بدشانس بود. او پس از اتفاقات تبریز در دیدار پرسپولیس و ذوب‌آهن نیز این مشکل برای او به وجود آمد.

مرادی با تاکید بر اینکه فغانی برای داوری زحمت کشیده است، ادامه داد: ما تعداد داوران خاصی در این سطح داریم و داوری که به این سطح رسیده باشد بیشتر به چشم می‌آید و اگر داور دیگری جای فغانی بود این همه به چشم نمی‌آمد.  نمی‌خواهم از داوران حمایت کورکورانه کنم ولی تخریب آنها کار درستی نیست.

داور پیشین کشورمان خاطرنشان کرد: در کشورهای حاشیه خلیج فارس برای داوران در شروع فصل اردو برگزار می‌کنند اما برای کلاس‌های پیش از آغاز فصل به مشکل می‌خوریم و حتی به کیش هم نمی‌توانیم برویم.

وی در پاسخ به این سوال که در کدام یک از دیدارهای بین‌المللی قرار است ناظر باشد، گفت: در بازی مقدماتی جام جهانی ناظر داوری دیدار استرالیا و تاجیکستان هستم.

مرادی در مورد انتقادات زیادی که نسبت به چیدمان داوری می‌شود گفت: به حسین عسگری خسته‌نباشید می‌گویم. اختلافاتی که بین دپارتمان و کمیته داوران وجود داشت، شخصی نبود و کاری بود. مسعود عنایت تجربه کار را داشته است و اکنون در دپارتمان مشغول فعالیت است. بحث مهم این است که بین دپارتمان، کمیته و دبیر کمیته داوران هماهنگی وجود داشته باشد. اکنون اعتقاد دارم که بین سه ضلع، علیرضا اسدی دبیرکل فدراسیون فوتبال، مسعود عنایت و فریدون اصفهانی هماهنگی وجود دارد. چیدمان داوری از سوی دپارتمان صورت می‌گیرد و این مسئله در همه جای دنیا وجود دارد.

وی در خصوص اشتباهات داوری گفت: اگر تیم‌ها در ابتدای فصل آماده نیستند، شرایط نیز برای داوران هم همین‌گونه است و به اعتقاد من پس از چند روند داوری بهتر خواهد شد.

داور پیشین کشورمان بار دیگر به انتقاداتی که به علیرضا فغانی می‌شود، گفت: نظرم این است که فغانی در خارج از کشور مشکلی ندارد اما اگر بخواهد همین روند را در داخل کشور ادامه دهد، به مشکل می‌خورد. به اعتقاد من در بازی‌هایی که خیلی حساس است از فغانی استفاده کنیم و کمی از تعداد قضاوت‌های او کمتر شود. تا هم به لحاظ روحی و روانی و عملکرد به او کمک شود. پس از پایان دیدار پرسپولیس و ذوب‌آهن به فغانی این پیشنهاد را دادم. منظورم این نیست که به او قضاوت ندهیم اما منظورم این است که فغانی را خیلی زود خرج نکنیم.

وی در مورد تفاوت نسل داوری فعلی با  گذشته تصریح کرد: زمان ما با الان فرق داشت، در حال حاضر داوران قداست ندارند و بازیکنان هر طور که می‌خواهند با آنها رفتار می‌کنند. متاسفانه داوری در فوتبال ما جایگاه تایید‌ شده‌ای ندارد.

مرادی در مورد اظهارنظر دادکان در مورد اینکه به فلان داور گفته بودند که بازی را در بیاورد، گفت: در جریان صحبت‌های دادکان نیستم و اگر ایشان دلایلی داشته باشند حتما عنوان خواهند کرد.

مرادی در خصوص کناره‌گیری‌اش از دپارتمان داوری گفت: ۲ سال بود که خسته شده بودم و نیاز به استراحت داشتم اما باید بگویم نظر من در داوری اهمیت ندارد و این مسئله به صورت واقعیت گفتم. داوران سخت تحت فشار هستند و خواهشا این مسئله را درک کنید.

داور پیشین کشورمان ادامه داد: از همه پیشکسوتان داوری می‌خواهم که به هم احترام بگذاریم و حرمت‌ خودمان را حفظ کنیم تا دیگران از این شرایط سوء استفاده نکنند. حرمت ما زمانی بیشتر خواهد بود که به خودمان احترام بگذاریم. مدیران و بازیکنان می‌روند ولی ما داوران می‌مانیم.

وی در پاسخ به این سوال که آینده داوری ایران را چطور ارزیابی می‌کند، گفت: با توجه به افراد جوانی که الیت شده‌اند آینده بسیار خوبی را متصور هستم. از داوران باید حمایت شود اما اشتباهات آنها نیز باید کمتر شود و طبق آیین‌نامه اگر داوران اشتباه کنند محروم می‌شوند.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.