پیشکسوت داوری فوتبال گفت: فغانی در خارج از ایران مشکلی ندارد اما اگر این روند ادامه داشته باشد در داخل کشور برایش مشکل پیش می‌آید.

به گزارش خبرگزاری فارس، مسعود مرادی با حضور در برنامه ورزش و مردم در مورد اتفاقات اخیر داوری که در ۵ هفته‌ آغاز لیگ برتر رخ داده است اظهار داشت: جای تعجب بود که در شروع فصل شاهد این انتقادات از داوری بودیم. دلیل این انتقادات این است که ورزش تبدیل به اقتصاد شده و همین موضوع کار داوران را سخت کرده است. بنده نمی‌خواهم یک سویه از داوران دفاع کنم. به تیم‌ها هم حق می‌دهم چرا که همین امتیازهای اول فصل می‌تواند تکلیف سقوط و قهرمانی در لیگ برتر را مشخص کند.

وی در ادامه افزود: مباحث اقتصادی در ورزش باعث شده اشتباهات داوری به چشم بیاید. اشتباهات در داوری وجود دارد و حالا اشتباهات برای یک تیم خاص مثل پرسپولیس وقتی رخ می‌دهد هجمه به داوری زیاد می‌شود. پرسپولیس گفته که داوری اشتباه کرده و کمیته داوری و دپارتمان نیز قبول کرده است. برای رفع این مشکل سه فاکتور به نظر من وجود دارد ۱- حمایت مسئولان کمیته داوران کشور و برنامه‌ریزی صحیح ۲- سعه صدر ۳- عملکرد خوب داوران در زمین.

مرادی در پاسخ به این سوال که بازیکنان و مربیان چه نقشی در انتقادات دارند گفت: نگاه کنید تعداد خاصی از داوران ما بازی‌هایی را قضاوت می‌کنند که آن دیدارها پخش مستقیم دارد. ما داوران دیگری هم داریم که می‌تواند در مسابقات پخش مستقیم قضاوت کند. داوران تحصلیکرده‌ای داریم که پزشک هستند و در جراحی‌های قلب تسلط کامل دارند و عنوان داور بین‌المللی را کسب کرده‌اند پس با این حساب آن‌ها می‌توانند قضاوت خوبی داشته باشند. تعداد داوران زیاد است من نمی‌خواهم از داوری حمایت کند داوری داریم مثل بنیاد‌ی فر که به مسابقات بین‌المللی دعوت شده است.

کارشناس داوری در ادامه صحبت‌های خود در واکنش به این سوال که آیا قبول دارید چند مورد داور داریم که یک مقدار از لحاظ وزن سنگین هستند گفت: ببینید بعضی از داوران ما با تجربه هستند و از تجربه‌ آنها استفاده می‌شود و اما باید بدانند تجربه بخشی از قضاوت است بارها به دوستان گفته‌ام که از شرایط جسمانی از لحاظ فیزیکی خیلی مهم است.

وی در ادامه صحبت‌های خود در مورد قضاوت فغانی اظهار داشت: طبق قوانین فیفا ناظران حق قضاوت کردن در مورد داوران پس از بازی را ندارند و تنها می‌توانند گزارشات خود را به فیفا ارسال کنند بنده هم در آن مقطع اعلام کردم نمی‌توانم از داوری دفاع کنم به هر حال فغانی سرمایه کشورمان است و در بازی‌های حساس و مهمی قضاوت کرده است. متاسفانه بعد از آن بازی تبریز این بازی برای او پیش آمد و باید این طور بگویم برخی مواقع بدشانسی رخ می‌دهد.

وی در ادامه صحبت‌های خود گفت: تماشاگران معتقد بودند که باشگاه پرسپولیس به دلایل اتفاقی که افتاد متضرر شده است به اعتقاد من داوری که به این سطح می‌رسد بیشتر در چشم است و انتظارات از او زیاد می‌شود. به اعتقاد من اگر یک داور دیگری بود شاید به این موضوع بازتاب نداشت به هر حال داور بزرگ چنین مشکلاتی را هم دارد من برای حمایت کورکورانه این صحبت‌های را نمی‌کنم اما بعضی مواقع داوران تخریب می‌شوند آنها سرمایه کشور ما هستند.

مرادی در ادامه صحبت‌های خود عنوان کرد: به کشورهای حاشیه خلیج فارس نگاه کنید آن ها برای داوران خود در شروع فصل در کشورهای خارجی اردو برگزار می‌کنند اما ما در کیش هم برای داوران اردو نمی‌توانیم برگزار کنیم ما باید ببینیم به داوران چه داده‌ایم  و از آن‌ها چه می‌خواهیم.

کارشناس داوری در مورد اختلاف نظری که به عسگری در گذشته داشته است گفت: به عسگری خسته نباشید می‌گویم به هر حال ما در بحث کار یک مقدار اختلاف نظر داشتیم اما اختلاف شخصی نداشتیم در مورد بحث چیدمان که سوال کردید چه کسی داوران را انتخاب می‌کند باید این طور بگویم که مهم نیست چه کسی داوران را انتخاب می‌کند مهم این است که آیا داوران می‌توانند با هم کار کنند یا نه. عسگری، عنایت و اصفهانیان با همه هماهنگ هستند و چیدمان داوری هم توسط دپارتمان چیده می‌شود.

وی در مورد اینکه باید به داوران فرصت داده شود گفت: همان طور که تیم ها در هفته‌های اول خوب نیستند شاید داوران هم در هفته‌های اول خوب نباشند به نظرم باید به همه داوران فرصت بدهیم. فغانی در خارج از کشور هیچگونه مشکلی ندارد اما اگر این روند ادامه داشته باشد برایش در داخل کشور مشکل پیش می‌آید. معتقدم تعداد بازی‌های فغانی باید کمتر شود و از او در بازی‌های تاپ استفاده شود. این پیشنهاد من در پایان بازی پرسپولیس و ذوب آهن به فغانی بود. به او گفتم در مورد این موضوع با مسئولان کمیته داوری صحبت کن تا در بازی‌های کمتری قضاوت کنی. به نظرم باید او را در کمتر در بازی‌های خرج کنیم.

مرادی در مورد از دست رفتن قداست داوری گفت: در حال حاضر داوران آن قداست گذشته را در داخل زمین ندارند بازیکنان هر طور که می‌خواهند با داوران رفتار می‌کنند. البته بخشی از این موضوع به خود داوران برمی‌گردد و بخشی دیگر به حمایت‌های مسئولان فدراسیون باز می‌گردد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تمایل ندارید در بخش داوری به فدراسیون کمک کنید گفت: یک مقدار خسته‌ شده ام در حال حاضر جایگاهی در داوری کشور ندارم من واقعیت را گفتم تنها یک خواهش از دوستان دارم در حال حاضر داوران تحت فشار هستند و حالا پیشکسوتان باید کمک کنند و با احترام گذاشتن به یکدیگر باید انسجام بدست بیاورند.

وی در پایان صحبت‌های خود گفت من با توجه به افراد جوانی که به داوری‌ها اضافه شده‌اند باید بگویم آینده خوبی را برای جامعه داوری متصور هستم به شرطی که خودشان قدر خودشان را بدانند امیدوارم در ادامه لیگ این جو بی اعتمادی که برای داوران ایجاد شده از بین برود برای حمایت از داوران امروز به اینجا نیامده اند اما این بچه‌ها ارزش حمایت کردن را دارند.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.