«کلایورت مثل دوران بازیگری‌اش باهوش است؛ شرط عرب‌ها برای دریافت تابعیت غیرایرانی را نپذیرفتم؛ نژادفلاح مرا می‌خواست اما مربی دیگری به او تحمیل شد؛ هواداران پرسپولیس صبور باشند،‌ روزهای خوب هم می‌آید.»

به گزارش ایسنا، این بخشی از اظهارات افشین قطبی در گفت‌وگو با روزنامه شهروند است. در این روزنامه می‌خوانید: مربی ایرانی که اکثر سال‌های زندگی خود را در خارج از ایران سپری کرده،‌ همچنان آخرین نفری است که توانسته جام قهرمانی لیگ برتر را برای هواداران پرسپولیس به ارمغان بیاورد. او که بعد از تجربه مربی‌گری در کنار مربیان بزرگ هلندی راهی ایران شد،‌ با خاطراتی خوب از پرسپولیس به تیم‌ ملی رفت اما آنجا در رسیدن به جام‌جهانی و همچنین موفقیت در جام‌ملت‌های آسیا ناکام بود.

قطبی بعد از جام‌جهانی دیگر به ایران برنگشت و هنوز هم به دلیل مسائل مالیاتی نتوانسته راه سرزمین مادری‌اش را در پیش بگیرد. قطبی که به تازگی دستیاری پاتریک کلایورت در تیم‌ ملی کوراسائو را پذیرفته، پس از مدت‌ها سکوت در گفت‌وگو با «شهروند» صحبت‌هایی را درباره شرایط خودش، پرسپولیس و احتمال بازگشتش به ایران انجام داد که ماحصل آن را در ادامه می‌خوانید:

از حضورتان در تیم‌ ملی کوراسائو آغاز کنیم. چه شد که به پیشنهاد کلایورت پاسخ مثبت دادید؟

چندی پیش پیم‌فربیک، از مربیان هلندی مطرح که قبلا نیز با هم همکاری داشتیم،‌ به من پیشنهاد کرد تا با کلایورت همکاری کنم. روی این موضوع فکر کردم و بعد از جلسه‌ای که با کلایورت داشتم،‌ قبول کردم تا پایان مرحله سوم مقدماتی جام‌جهانی یعنی بعد از بازی با السالوادور با او همکاری کنم. البته شرایط را طوری قرار دادیم که هر دو طرف هر موقع خواستند به همکاری با یکدیگر خاتمه دهند.

قبلا سابقه همکاری با مربیان هلندی را داشتید. فکر می‌کنید کلایورت هم می‌تواند مربی بزرگی شود؟

خودتان می‌دانید که کلایورت یکی از باهوش‌ترین بازیکنان دوران خودش بود. من فکر می‌کنم او مانند زمان بازی، مربی موفقی خواهد شد. سعی می‌کنم در این راه به کلایورت کمک کنم تا مثل دیگر مربیان هلندی در دنیای فوتبال مطرح شود و پله‌های ترقی را طی کند چون پتانسیلش را دارد.

پس چرا تأکید دارید که همکاریتان با او به صورت موقت باشد؟

چون ممکن است این تیم نتواند به مرحله بعدی مقدماتی جام‌جهانی صعود کند. البته این تیم با وجود این‌که خیلی شناخته‌شده نیست،‌ دارای ۱۴ لژیونر در لیگ‌های اروپایی است و برنامه‌ریزیشان برای صعود به دور نهایی مقدماتی جام‌جهانی در منطقه کونکاکاف است.

از تیم‌های دیگر هم پیشنهاد داشتید؟

متاسفانه بعضی از کشورهای عربی که مایل هستند با من قرارداد ببندند از من می‌خواهند که با ملیت غیرایرانی با آنها همکاری کنم و تبعه آن کشورها شوم اما من هرگز چنین شرطی را قبول نکردم، چون به ایرانی بودن خودم افتخار می‌کنم.

در عکس‌های اخیر که از شما منتشر می‌شود، چهره‌تان نشان می‌دهد کمی پیر شده‌اید. هنوز هم مثل گذشته از دل شیر و قلب اژدها سخن می‌گویید؟!

(باخنده) من همیشه سعی کرده‌ام که در تمام لحظات زندگی از نعمت‌های خداوند بهره ببرم و تلاش کنم که یاد بگیرم، یاد بدهم،‌ مهربانی کنم اما قطعاً گذر عمر هم در تغییر چهره من بی‌تاثیر نیست. مطمئن باشید افشین قطبی همیشه از انرژی‌ای که خداوند به او داده بهترین استفاده را خواهد کرد.

فوتبال ایران را چه در سطح باشگاهی و چه ملی دنبال می‌کنید؟

من عاشق حرفه خودم هستم و برای آن‌که در کوران فوتبال در سراسر جهان باشم، تا آنجا که وقت اجازه دهد از آن غافل نمی‌شوم. فوتبال ملی و باشگاهی ایران در اولویت برنامه‌هایم قرار دارد،‌ به‌خصوص مسابقات پرسپولیس را به شدت تعقیب می‌کنم.

هنوز با مربی،‌ بازیکن یا مسئولی از فوتبال ایران در ارتباط هستید؟

متاسفانه ارتباطی با این افراد که اشاره کردید، ندارم ولی برای همه آنها آرزوی سلامتی و موفقیت می‌کنم. همیشه از طریق آقای حاجی‌باقر (مدیر برنامه‌هایم) راجع به دوستان همکار و ورزشی در جریان اخبار هستم.

ممکن است یک‌بار دیگر افشین قطبی را برای مربیگری در کشور ایران ببینیم؟

ایران وطن من است و هر وقت به خدمات من نیازی باشد،‌ یقیناً استقبال خواهم کرد. چندی پیش تمام مذاکرات برای مربیگری پرسپولیس بین حاجی‌باقر و نژادفلاح صورت گرفت که بنا به گفته آقای حاجی‌باقر مربی دیگری به آقای نژادفلاح تحمیل شد. با این حال هر زمان که بخواهند من در خدمت هستم تا در هر تیم ایرانی به‌ویژه پرسپولیس به هواداران خدمت کنم.

جدا از بحث مربیگری فوتبال، چند تن از خانواده شما در ایران هستند. با توجه به مشکل مالیاتی که مانع حضورتان در ایران شده، دلتان برای آنها تنگ نشده است؟

قراردادی که با پرسپولیس داشتم، پرداخت مالیات من به عهده این باشگاه است. حتی آقای کاشانی که من به ایشان خیلی مدیون هستم در برنامه نود گفتند که مالیات قطبی به عهده باشگاه پرسپولیس است. مالیات مربیگری من در تیم ملی هم از هر پرداخت کسر شده است. در نتیجه می‌بینید در عدم پرداخت مالیات بی‌تقصیرم. تمام اسناد و مدارک دراین‌باره نیز نزد مدیر برنامه‌هایم است و هر زمان بخواهند آن‌ را ارایه می‌کند.

برای حل این مشکل تا به حال اقدامی نکرده‌اید؟

می‌توانم به فیفا شکایت کنم اما بعداً جواب هواداران را چه بدهم؟ من نمی‌خواهم در این شرایط مشکلی بر مشکلات پرسپولیس اضافه کنم. مادرم بیمار است و آرزو دارد مرا ببیند. اگر اتفاقی برای او بیفتد و من او را نبینم، هیچ‌کس را نخواهم بخشید. از زمان مدیریت رویانیان تا طاهری در پرسپولیس، نماینده من هر چه تلاش کرده نتوانسته این آقایان را ملاقات کند. حتی همین ممنوع‌الخروجی باعث شده چند تیمی که خواهان همکاری با من بودند در مذاکره با مدیر برنامه‌هایم حل این مشکل را نپذیرند؛ با این حال به نظر می‌رسد که ما حسن نیت خود را نشان داده‌ایم و اگر شکایت کنیم، برای کسی جای گله نگذاشته‌ایم.

در آخر درباره نتایج ضعیف این روزهای پرسپولیس که صدای اعتراض هواداران را درآورده، چه نظری دارید؟

من از هواداران پرسپولیس درخواست می‌کنم مثل همیشه صبور باشند تا به‌زودی روزهای قشنگ هم برای این تیم فرا برسد، هر چند احساس آنها را می‌فهمم. آنها یادشان باشد که پرسپولیس همیشه پرسپولیس است و مطمئناً با حمایت این هواداران می‌تواند به روزهای خوب خودش بازگردد. فعلاً تنها کاری که از دست من بر می‌آید، این است که هواداران پرسپولیس را به آرامش دعوت کنم.

نظر کاربران را اینجا ببینید. ( تعداد نظرات: ۸ )