مسئول بخش بین‌الملل و معاون فدراسیون ایتالیا گفت که به زودی بازیکنان ایرانی در لیگ ایتالیا به میدان خواهند رفت.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، «رمولو ماریا گای»، رئیس بخش بازاریابی باشگاه‌های ایتالیایی که به همراه مهدی تاج و ماریو گالا ووتی در نشستی خبری شرکت کرده بود، ۱۴ سال معاون باشگاه یوونتوس بوده و علاوه بر ریاست بخش بازاریابی باشگاه‌های ایتالیایی، به مدت سه سال معاونت لیگ امارات و برنامه‌ریزی لیگ این کشور را برعهده داشته است.

وی که ریاست بخش بازاریابی باشگاه‌های ایتالیایی را برعهده دارد، در ابتدای اظهارات خود گفت: به نوبه خودم تشکر می‌کنم از موقعیتی که برای من به وجود آمده و در ایران حضور دارم. تجربه بالایی در فوتبال خاورمیانه و به خصوص حاشیه خلیج فارس دارم. شما را با ارزش می‌دانم، چرا که از دیدگاه من جایگاه ایران اول در آسیا واقعی است. همان‌طوری که گالا ووتی اعلام کرد مسائل نزدیکی بین دو کشور ایران و ایتالیا در زمینه فوتبال وجود دارد و فوتبال می‌تواند دو کشور را بیشتر به هم نزدیک کند.

رئیس بخش بازاریابی باشگاه‌های ایتالیایی ادامه داد: مسئله‌ای که شما باید بدانید این است که اکنون در موقعیت حساسی قرار دارید و دیدگاه بزرگی نسبت به شما با توجه به توافقات اخیر هسته‌ای صورت گرفته است. این موضوع در ایران تحول ایجاد کرده و سرمایه‌گذاران را به کشور شما خواهد آورد.

در ادامه گالا ووتی با اشاره به مسئله حق پخش تلویزیونی عنوان کرد: در این زمینه دکتر گای تخصص دارد و صحبت‌های مرا تکمیل خواهد کرد. در حقیقت فوتبال بدون درآمدزایی نمی‌تواند روی پای خود بایستد. فوتبال اروپا این مسئله را انجام داده و همان‌طور که می‌دانید آخرین جام‌های جهانی برای اروپایی‌ها بوده است. این مسئله فعالیتی بوده است که بین فوتبال و تلویزیون شکل گرفته است و هر دو درآمدزایی کردند تا بتوانند برای باشگاه‌ها هزینه کنند.

وی با بیان اینکه حق پخش تلویزیونی تحول بزرگی در فوتبال ایجاد کرد، گفت: همه متوجه این مسئله حق پخش تلویزیونی شدند و اسپانیا نیز در حال حاضر تلاش می‌کند که در این زمینه قدم‌هایی رو به جلو بردارد. در ایتالیا قانونی را از سال ۱۹۹۹ در زمینه حق پخش تلویزیونی گذاشتیم که بتوان برای فوتبال هزینه کرد. این مسئله به ما کمک کرد یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو بگیریم. ما ۲۰ باشگاه در سری A داریم که قسمتی از این پول را به صورت مساوی بین باشگاه‌ها تقسیم می‌کنیم. سپس با توجه به رنکینگ جدول و مسئله مهمتر تاریخچه باشگاه‌ها و تماشاگرانی که برای خودشان جذب می‌کنند، اولویت‌بندی می‌کنیم. ما اولین کشوری بودیم که این طرح را به وجود آوردیم و پس از ما انگلیس و اسپانیا همین کار را کردند.

گای نیز در ادامه صحبت‌های گالاوتی خاطرنشان کرد: مسئله دیگری که باید اضافه کنم این است که بحث ورزش در تلویزیون مهم است و جایگاه فوتبال نیز مشخص است. تلویزیون به دو دسته تقسیم می‌شود. تلویزیونی که بدون هزینه است و هزینه‌های خود را از تبلیغات به دست می‌آورد و دسته دوم برای پخش مستقیم بازی‌ها هزینه می‌کند. بنابراین همان‌طور که گفتم برای تلویزیون فوتبال مهم است و برای فوتبال تلویزیون اهمیت دارد. بنابراین این دو موضوع مانند زنجیره‌ای هستند که خودشان را بالا می‌کشانند. واضح است که اگر فوتبال ارزش نداشته باشند مردم و تبلیغات از آن دوری می‌کنند. هرچقدر ارزش فوتبال بالا برود، رشد بزرگی پیدا خواهد کرد.

گالا ووتی در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا باشگاه‌های بدهکار ایتالیایی اجازه حضور در لیگ را خواهند داشت یا نه، گفت: مسئله پارما مسئله بزرگی برای فوتبال ایتالیا بود. ما یکسری قوانین داشتیم که آنها را اجرا کردیم. فدراسیون فوتبال ایتالیا برای مدیریت باشگاه‌ها یک گواهی دارد که همه باشگاه‌ها باید آن را داشته باشند. هر باشگاهی که می‌خواهد وارد حرفه‌ای بودن شود، تنها نباید دنبال این باشد که هزینه کند، باید سرمایه‌ای پشت خود داشته باشد تا نشان دهد آمادگی لازم را دارد. ما به صورت ترازو اینها را بالانس می‌کنیم و اگر تیمی نتواند این قوانین را رعایت کند در درجه اول حساب آن را مسدود می‌کنیم تا هزینه‌ای نکند و اجازه نمی‌دهیم که در لیگ شرکت کند.

گالا ووتی در پاسخ به این پرسش که آیا فدراسیون و سازمان لیگ ایتالیا از یکدیگر مستقل هستند، گفت: مدلی که ایتالیا دارد و فیفا نیز آن را اجرا می‌کند، این است که لیگ با باشگاه‌ها یکی است و قسمتی از آن با فدراسیون فوتبال مرتبط می‌شود، بنابراین باشگاه‌ها به لحاظ مدیریت، درآمدزایی و برنامه‌ریزی خودکفا هستند. تمام این کارها به صورت انحصاری است و تمام درآمدهایی که فوتبال ایتالیا می‌گیرد ۱۰ درصد آن را در لیگ‌های مختلف تقسیم می‌کند که از این مبلغ ۱۲۰ میلیون یورو به باشگاه‌های پایین‌تر تعلق می‌گیرد تا به این باشگاه‌ها با توجه به شرایطی که دارند، کمک شود.

وی ادامه داد: در حقیقت یک قانون است که باشگاه باید شرکت اقتصادی و حقوقی داشته باشد. ما نیز به باشگاه‌ها کمک می‌کنیم که وارد بورس شوند که در این زمینه هزینه‌های آنها باید شفاف باشد.

در ادامه این نشست خبرنگار ایتالیایی که یک خانم بود آرزو کرد که یک بازیکن ایرانی در لیگ ایتالیا بازی کند که در این زمینه گالاوتی گفت: ایران در جام جهانی برزیل نشان داد که می‌خواهد سبک جدیدی را آغاز کند. مسئله اصلی ایران بخش بین‌المللی آن بود که در این زمینه فعالیتی را آن‌طور که باید و شاید نکرده بود. در آخر ماه سپتامبر تمام رؤسای باشگاه‌های لیگ برتری به ایتالیا می‌آیند تا نشستی را با رئیس باشگاه‌های ایتالیایی داشته باشند. می‌توانم ۱۰۰ درصد قول بدهم که در سال‌های آتی بازیکنان ایرانی در لیگ ایتالیا بازی خواهند کرد.

وی در خصوص اینکه چه اتفاقی برای یوونتوس ایتالیا افتاد که این تیم پس از چند سال توانست راهی فینال لیگ قهرمانان اروپا شود، اظهار داشت: در فوتبال ایتالیا تحول بزرگی صورت گرفته و باشگاه‌های ما ۱۲ بار تاکنون قهرمان اروپا شده‌اند. یوونتوس مثال خوب ما است که هزینه‌های خوبی را کرد و استادیوم شخصی ساخت. این تیم در ۴ سال اخیر برنامه‌ریزی‌های مناسبی کرد و اکنون می‌بینید که در فوتبال دنیا حرف دارد و چند سال پشت سر هم در ایتالیا قهرمان شد. 

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.