رئیس پیشین سازمان لیگ حرفه ای ایران ضمن تاکید بر اینکه توافق اخیر فدراسیون فوتبال با سازمان صداوسیما کمکی به فوتبال نمی کند، گفت: با این توافق حالا حق پیگیری پخش تلویزیونی را هم نداریم.

عزیز محمدی در مورد مسائل اخیر پیرامون حق پخش تلویزیونی و حرف محمد سرافراز که گفته بود تا زمانی که مجلس بودجه ای به صدا و سیما ندهد حق پخش تلویزیونی را نمی‌دهیم، در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: من نمی‌خواهم زیاد در این مورد حرف بزنم چرا که پیش از این خودم رئیس سازمان لیگ بودم و این ممکن است برای برخی ابهاماتی ایجاد کند اما خیلی کلی می‌گویم من دو سال پیش برای آقای لاریجانی نامه‌ای نوشتم و در مرکز پژوهش‌های مجلس هم به دکتر جلالی گفتم که باید نظام جامع باشگاه‌داری مصوب کنند.

وی افزود: در این نظام جامع باشگاه‌داری باید ماجرای حق پخش، کپی رایت، مالیات، زمین بلاعوض به باشگاه ها و وام های بلند مدت دیربازده و کم بازده تکلیفش روشن شود. فدراسیون فوتبال الان باید یک کارگروه قوی بگذارد و ماجرای حق پخش را از طریق مجلس پیگیری کند.

شاید باید صدا و سیما خودش بودجه اش را از مجلس دنبال کند

وی در مورد اینکه چرا فدراسیون باید چنین کند و این مشکل خود صدا و سیما است که باید بودجه‌اش را از مجلس بگیرد، به خبرنگار مهر گفت: شاید این حرف درستی باشد اما صدا و سیما هم فعلاً بودجه پرداخت حق پخش را ندارد، به عنوان مثال آنها ۶ هزار میلیارد بودجه دارند که باید ۴ هزار میلیارد را از محل درآمدهایشان کسب کنند. اما پرسش من این است مگر برای فیلم ها چه برای خرید و چه برای ساخت پول نمی دهند؟

وی تاکید کرد: فوتبال هم همینطور است، ۲۴۰ بازی در سال پخش تلویزیونی می‌شود، اگر می‌خواهند ۲۴۰ فیلم بخرند تا بسازند تا برنامه ها را پر کنند چقدر باید هزینه می‌کردند؟ الان برای فیلم «لیلا تنهاست» یا «رویای...» که آقای ارجمند آن را ساخته یا فیلم های ماه رمضان چقدر هزینه می‌کنند؟ تازه این در حالی است که فیلم درآمدزایی زیادی ندارد اما فوتبال درآمد زیادی را به صدا و سیما با پخش تبلیغات فراوان و ساختن برنامه‌های مختص به فوتبال که آنها هم آگهی‌های زیادی دارند عودت می‌دهد.

رئیس اتحادیه فوتبال در ادامه گفتگویش با خبرنگار مهر افزود: مگر سه سال در زمان ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد، صدا و سیما پول پرداخت نمی‌کرد، سال اول ده میلیارد، سال دوم یازده میلیارد و سال سوم سیزده میلیارد و دویست میلیون تومان. سال‌های بعدش هم تا ۱۷ میلیارد پول داد، درواقع قرارداد وجود داشت، اگر به همان قرارداد هم عمل می‌شد همچنان سالی ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش هم پیدا می‌کرد.

این مقام مسئول افزود: اما حالا قدم به قدم که جلو می‌رویم شرایط بدتر می‌شود، این توافق اخیر را ببینید، اصلا توافق خوبی نیست، در این توافق آمده که باید مردم از طریق اینترنت بازی‌ها را ببینند، سوال من این است که اگر تلویزیون بازی ها را پخش کند چه کسی از طریق اینترنت بازیها را خواهد دید و اگر پخش نکند چه کسی پاسخگوی این همه مردم در روستاها و شهرهای دور دست خواهد بود؟

وی تاکید کرد: مگر برای آب و برق و گاز به مردم سوبسید نمی دهید؟ چرا برای تولید هیجان و سرگرمی آنها و پر کردن اوقات فراغت و ایجاد شادابی و نشاط هزینه پخش را پرداخت نکنیم؟

نکته بد در درون توافق با صدا و سیما

عزیزمحمدی تصریح کرد: این توافق اخیر فدراسیون با صدا و سیما یک نکته بد دارد و آن این است که در بند اول نوشته‌اند فوتبال دیگر حق ندارد موضوع حق پخش تلویزیونی را پیگیری کند. این یعنی فاجعه، حق پخش را که نمی دهند، پخش اینترنتی هم بازخورد زیادی نخواهد داشت، حتی اجازه پیگیری حق پخش تلویزیونی را هم دیگر نخواهیم داشت.

وی در ادامه افزود: در کشورهای دیگر می توان این کار را انجام داد چون پخش فوتبال از کانالهای خصوصی و کابلی است که طبیعتا مردم می‌توانند آن را از طریق اینترنت هم بخرند اما در ایران این کار شدنی نیست. در واقع هر توافقی که صورت گرفته اوضاع بدتر از قبل شده.

محمدی در مورد اینکه چرا در کشور ما نمی‌توان تلویزیون خصوصی داشت؟ گفت: این یک قانون است که باید در موردش بحث کرد، ضمن اینکه در ورزش ما فوتبال به یک مسائل دیگر هم گره خورده و نمی توان از راه های طبیعی که در تمام دنیا هست حق این ورزش را گرفت.

وی تاکید کرد: سال گذشته که دوربین های تلویزیونی را به ورزشگاه راه ندادند گفتند باید ۱۶۰ میلیارد تومان هزینه حق پخش را پرداخت کنند، اما همان ۲۲ میلیارد قبلی هم از دست رفت. اگر تعامل این است که هر روز بدتر شده است. حتی تبلیغات محیطی هم از فدراسیون خسارت گرفت که چرا چند بازی را پخش نکرده است.

بدون حق پخش از فوتبال دنیا عقب می افتیم

وی در ادامه گفتگویش با خبرنگار مهر افزود: با این وضعیت از فوتبال دنیا عقب می‌افتیم، از ریاست محترم مجلس درخواست دارم به عنوان رئیس اتحادیه فوتبال که بتوانیم جلسه‌ای با مدیر باشگاه ها با ایشان داشته باشیم و این مشکل که منجر به عقب افتادن فوتبال کشورمان می شود را حل کنیم.

عزیزمحمدی در ادامه افزود: با این شرایط خصوصی سازی محال است، اینکه نه کپی رایت وضعیت مشخص می شود، نه معافیت مالیات‌ها، نه آب و برق و گاز نه زمین اعطایی دولت به باشگاهها و نه وام بلند مدت، امکان ندارد باشگاه‌هایی مثل استقلال و پرسپولیس را بتوانیم خصوصی کنیم.

وی در پایان تاکید کرد: امسال سال آخر نمایندگان این دوره مجلس است. با توجه به اینکه از سال ۸۹ مصوب شده بود که باشگاه‌ها خصوصی شوند، من خواهش می‌کنم که این نمایندگان تا اسفندماه تکلیف فوتبال را روشن کنند. اتحادیه فوتبال هم هر کاری که بتواند در این راستا انجام می دهد، امیدواریم که طرح خوبی مصوب کنند تا فوتبال از این وضعیت که رو به عقب حرکت میکند نجات پیدا کند.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.