عضو هیئت رئیسه سازمان لیگ پیشنهاد کرد کمیته انضباطی به جای ممانعت از حضور تیم‌های بدهکار در مسابقات لیگ، از آنها امتیاز کسر کند.

امیر عابدینی در خصوص جلسه‌ای که امروز (چهارشنبه) با اسپانسر سازمان لیگ برگزار شد، به خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم گفت: این آخرین جلسه ما برای مشخص کردن تکلیف نهایی قرارداد سال اول بود. باید ابتدا این مسئله حل می‌شد، چون قرارداد به گونه‌ای بسته شده که برای سال دوم باید به توافق می‌رسیدیم و لازم بود تکلیف قرارداد سال اول را حل کنیم.

وی ادامه داد: پرونده قرارداد سال اول سازمان لیگ با شرکت تبلیغاتی طرف قرارداد امروز بسته شد و ما ۱۹ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان به این شرکت خسارت دادیم. آنها بابت عدم پخش بازی‌های لیگ در سه هفته از مسابقات، اکران شدن دو دور تبلیغات به جای سه دور، پخش نشدن مسابقات لیگ دسته اول، وقفه ایجاد شده در مسابقات بیشتر از چیزی که پیش‌بینی شده بود و آسیب‌های دیگری که به آنها وارد شده درخواست غرامت کردند. این غرامت هم طبیعی بود، چون رقم قرارداد هم درشت بود و غرامت درشت آن هم طبیعی است. مابقی مبلغ قرارداد سال اول هم به صورت یکجا پرداخت شد.

عضو کمیته بازاریابی فدراسیون فوتبال خاطرنشان کرد: در حساب‌هایی که انجام دادیم، شرکت تبلیغاتی اعلام کرد ۲ باشگاه ۵۰۰ میلیون تومان از این شرکت دریافت کرده‌اند که از آنها خواستیم سند این پرداخت‌ها را برای ما بیاورند. برای سال بعد هم توافق کردیم ۱۰ درصد قرارداد که مربوط به باشگاه‌های لیگ دسته اول است را از قرارداد کسر کنیم و این اختیار را به خود باشگاه‌ها دادیم. قرار شد باشگاه‌های لیگ دسته اولی خودشان تبلیغات بگیرند اما بقیه مکانیزم طبق روال سال قبل صورت می‌گیرد. برای دریافت مبلغ سال آینده هم از شرکت طرف قرارداد چک می‌گیریم.

عابدینی در پاسخ به این سؤال که در نهایت قرارداد سال گذشته چقدر شد، گفت: مبلغی حدود ۴۱ میلیاد تومان که تمام این مبلغ به صورت قطعی به سازمان لیگ پرداخت شده است. قرارداد سال آینده هم ۹۰ میلیارد تومان است.

وی درباره اینکه کمیته انضباطی اعلام کرده اجازه بازی به باشگاه‌های بدهکار داده نخواهد شد و آیا این موضوع به ضرر سازمان لیگ نیست که قرارداد تبلیغاتی بسته است، تصریح کرد: این کار معنا و مفهوم درستی ندارد و اینکه تیم‌ها را به دلیل بدهی به زمین راه ندهند، باعث می‌شود بازی‌ها برگزار نشده و از همه طرف متضرر شویم. اکنون که صداوسیما برای پخش بازی‌های لیگ شرایط را فراهم کرده نباید بهانه‌ای دست‌ آنها بدهیم. اینگونه آنها اعلام می‌کنند شما که می‌گفتید مشکل پخش از ما است حالا خودتان مشکل پیدا کرده‌اید، پس بهتر است اول مشکل‌تان را حل کنید و بعد سراغ ما بیایید.

عضو هیئت رئیسه سازمان لیگ ادامه داد: ممانعت از ورود تیم‌های بدهکار به زمین کار درستی نیست و بهتر است از آنها امتیاز کسر کنیم. به این شکل که قانون بگذاریم اگر تا نیم فصل بدهی‌تان را پرداخت نکردید پنج شش امتیاز از هرکدام کسر می‌کنیم. این کار را هم باید به سیستمی واگذار کنیم که بتواند بدهی‌ها را وصول کند. زمانی از ورود تیم‌های بدهکار به لیگ ممانعت می‌کنند که در لیگ دسته اول تیم جایگزین وجود داشته باشد. آیا شما اکنون می‌توانید پرسپولیس و استقلال را از لیگ خارج و تیم دیگری را جایگزین کنید؟

عابدینی درباره اینکه چرا از مبلغ سال اول کسر شده و انتقاد زیادی به این مسئله وارد است، گفت: ما نزدیک ۴۰ میلیارد تومان دریافت کرده‌ایم و باید بدون تعارف بگویم امروز ۵ برابر سال قبل از آن پول تبلیغات محیطی گرفته‌ایم. سال‌های قبل قرارداد ۱۵، ۱۶ میلیاردی بسته می‌شد و در آخر با دعوا، شکایت و دادگاه رفتن هفت، هشت میلیارد به سازمان لیگ می‌رسید. جالب است آن موقع صدای کسی در نمی‌آمد اما اکنون برخی بی‌سواد می‌نویسند که در سازمان لیگ تخلف میلیاردی صورت گرفته است. مگر می‌شود تخلف میلیاردی کرد و آن وقت سندی هم برای این ادعا وجود نداشته باشد؟

وی در پاسخ به این سؤال که آیا قرار است پول اسپانسر سازمان لیگ که درآمد آن برای باشگاه‌هاست بین طلبکاران آنها تقسیم شود، گفت: این موضوع دست هیئت رئیسه، مهدی تاج و علی کفاشیان است. باید در این خصوص تصمیم‌گیری شود که این پول را در حساب سازمان لیگ نگه داریم و به بدهکاران بدهیم یا به خود باشگاه‌ها داده شود. ابتدا نیاز است مکانیزم آن مشخص شود و به گونه‌ای رفتار کنیم که نه طلبکاران متضرر شوند و نه باشگاه‌ها.

عابدینی درباره اینکه بحث فساد در فوتبال در مجلس شورای اسلامی مطرح شده و در خصوص این ماجرا چه صحبتی دارد، اظهار داشت: خیلی خوشحالم که مجلس شورای اسلامی به این مسئله ورود کرده اما باید این موضوع از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار بگیرد. اگر مجلسی‌ها فکر می‌کنند قبل از رفتن پرونده‌ای به مرجع قضایی خودشان می‌توانند قاضی باشند که این بحث دیگری است. به خصوص این مسئله توسط آقای رسایی عنوان شده که خودش یک انسان دینی است!

وی ادامه داد: مگر می‌شود اسم کسی را ببریم و به او اجازه دفاع کردن ندهیم. تازه بعد از اینکه طرف وکیل گرفت و نتوانست از خودش دفاع کند آن وقت صورتش را شطرنجی می‌کنند. در فوتبال هم که اسم مختصر می‌گویند و مشخص است اگر آقای رسایی، «ا.ع» بگوید همه می‌فهمند منظورش امیر عابدینی است. مجلسی‌ها باید رفتارهای خود را اصلاح کنند و همینطوری حرف نزنند.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.