در فاصله یک سال مانده تا المپیک برزیل هنوز سرپرست کاروان اعزامی ورزش ایران تعیین نشده و این درحالی است که اساسنامه کمیته ملی المپیک به معرفی سرپرست کاروان حداقل یک سال پیش از هر رویداد تاکید دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، مردادماه سال آینده سی و یکمین دوره بازی‎های المپیک تابستانی به میزبانی برزیل و در شهر ریودوژانیرو برگزار می‌‏شود. از همین رو در همه کشورها آماده‎سازی ورزشکاران رشته‎های مختلف برای حضور در میادین کسب سهمیه آغاز شده و از جمله ایران که نتیجه آن تا به امروز کسب شش سهمیه توسط احسان روزبهانی (بوکس)، عسکری (دوچرخه سواری)، محمد حسین ابارقی (دو ۲۰۰ متر)، لیلا رجبی (پرتاب وزنه)، رضا قاسمی و حسن تفتیان (دوی ۱۰۰ متر) بوده است. 

این ورزشکاران و دیگر ورزشکاران و احیانا تیم‌هایی که موفق به کسب سهمیه المپیک ریو می‎شوند در قالب کاروانی به محل برگزاری این بازی‌ها سفر می‎کنند که برنامه ریزی و انجام هماهنگی‎های لازم جهت پیگیری دقیق تمام امور مربوط به اعزام آن بر عهده سرپرست کاروان خواهد بود؛ مسئولی که هنوز برای کاروان اعزامی ایران به ریودوژانیرو معرفی نشده در حالیکه خود اساسنامه کمیته ملی المپیک نسبت به انتخاب و معرفی به موقع سرپرست برای هر یک از کاروان‌های اعزامی به رقابت‎هایی از این دست تاکید دارد.

در بخشی از اساسنامه کمیته ملی المپیک آمده است: سرپرست هر کاروان ورزشی، حداقل یکسال قبل از هر رویداد از میان مدیران با تجربه و توانمند ورزشی، توسط هیات اجرایــی انتخاب و با حکم رئیس کمیته منصوب می‎شود. (ماده بیست و شش - سرپرستی کاروان‌های اعزامی)؛ با این حال اعضای هیات اجرایی تا به امروز که ورزش ایران و جهان در فاصله زمانی کمتر از یک ساله تا المپیک سی‎ و یکم قرار دارند، هنوز انتخاب سرپرست برای کاروان اعزامی را در دستور کار هیچ یک از نشست‌های خود قرار نداده‎اند.

به گزارش مهر، البته طبق اساسنامه کمیته ملی المپیک، دبیرکل کمیته باید تمام مراحل آماده‎سازی و حتی اعزام و مدیریت کاروان در کشور میزبان مسابقات، اقدامات لازم را با هماهنگی سرپرست کاروان به عمل آورده و بر حسن روند امور نظارت کند (تبصره دوم از ماده بیست و شش) و بر همین اساس شاهرخ شهنازی هم به عنوان دبیرکل کمیته تا به امروز این مهم را مورد توجه قرار داده اما برای المپیکی‌تر شدن فضای ورزش ایران باید از حداقل‎ترین‌ها شروع کرد مثل تعیین سرپرست.

برنامه ریزی جهت تدارکات و پشتیبانی مطلوب کاروان اعزامی با همکاری دبیرکل کمیته، انتخاب اعضای کادر سرپرستی کاروان از بین افراد با تجربه در زمینه اعزام‌های بین‌المللی ورزشی و معرفی جهت تائید نهایی به هیات اجرایی، برگزاری جلسات منظم با مسئولین ذیربط فدراسیون‌های ورزشی جهت انجام هماهنگی‌های لازم و رفع مشکلات آماده‌سازی تیم‌های ملی، سرکشی و بازدید از تمرینات و روند آماده‌سازی تیم‌های ملی، ارتباط دائمی و مستمر با کمیته برگزاری بازی‌ها و ... از وظایف تعیین شده برای سرپرست کاروان ورزش ایران است که قاعدتا باید در این روزهای پیش از المپیک مورد توجه قرار بگیرد.

تعیین سرپرست گام موثری است برای شکل‎گیری کاروان ایران در المپیک ریودوژانیرو و آماده‎سازی آن برای تکرار موفقیت‎های به دست آمده در المپیک لندن؛ پس بهتر آن است که سرپرست شانزدهمین کاروان اعزامی ایران به ادوار مختلف بازی‌های المپیک هر چه زودتر معرفی شود.

به گزارش مهر، علی کنی، امان الله میرزا جهانی بانی عباس ایزدپناه، محمد دفتری، حسین بنایی، حسن رهنوردی، جلال رسولی، مهدی رشیدپور، دکتر مظفری، شاهرخ شهنازی، بهرام افشارزاده (۲ بار) و

نصرالله سجادی (۳ بار) افرادی هستند که سرپرستی کاروان ایران در ادوار گذشته بازی های المپیک را بر عهده داشتند. 

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.