رئیس سازمان لیگ فوتبال از تلاش این سازمان برای حل مشکل حق پخش تلویزیونی یاد کرد.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، مهدی تاج در خصوص جلسه امروز (یکشنبه) سازمان لیگ اظهار داشت: در جلسه امروز چند موضوع مورد بررسی قرار گرفت. در این جلسه در خصوص حق‌پخش تلویزیونی و بحث صداوسیما هم صحبت کردیم و قرار شد نامه‌ای به مسئولان صداوسیما بنویسیم تا ظرف ۱۰ روز آینده جلسه‌ای را با آنها برگزار کرده و مسائل را مطرح کنیم.

وی ادامه داد: قبلاً هم جلسه‌ای در این خصوص در هیئت رئیسه سازمان لیگ داشتیم و اکنون به این نتیجه رسیدیم که تا ۱۰ روزه آینده جلسه‌ای را با مسئولان صداوسیما برگزار و این مشکل را حل کنیم، در غیر این‌صورت از مدیران باشگاه‌ها در تاریخ ۲۵ تیرماه دعوت می‌کنیم تا در این خصوص تصمیمی جدید بگیریم.

رئیس سازمان لیگ با بیان اینکه مصوبه‌ای را در خصوص خرید و فروش بازیکنان داشتیم، خاطرنشان کرد: سه طرح جزئی نیز در خصوص مزایده و مناقصه‌های سازمان لیگ داشتیم که این طرح‌ها بالای ۵۰ میلیون تومان است.

تاج درباره تصمیماتی که در خصوص برگزاری لیگ دسته اول اتخاذ شد، گفت: در این خصوص مفصل بحث کردیم و قرار شد لیگ دسته اول ۲۰ تیمی برگزار شود. البته نامه‌ای هم از تیم‌های لیگ دسته اولی داشتیم که خواهان برگزاری این مسابقات در دو گروه بودند و بسیاری از مدیران نیز این نامه را امضا کرده‌اند، اما ما طبق تصمیماتی که گرفتیم پیش می‌رویم.

وی گفت: در مجمع یکسری مصوبات وجود داشت که باید طبق این مصوبات تصمیم بگیریم و علی کفاشیان هم به همین دلیل در جلسه حضور داشت و به صورت مفصل درباره لیگ دسته اول بحث شد. در صورتی هم که نتوانیم لیگ دسته اول را ۲۰ تیمی برگزار کنیم، این مسابقات با ۱۸ تیم برگزار خواهد شد که این مسئله نیز به تصویب رسید.

نایب رئیس دوم فدراسیون فوتبال افزود: موضوع مهم اکنون این است که آیا این طرح مصوبه دارد یا نه که باید بگویم این موضوع مصوبه است. در آیین‌نامه سازمان لیگ هم آمده است و این موضوع را در نامه‌ای هم که به باشگاه‌ها داده‌ایم، ابلاغ کرده‌ایم و حتی مسئله قرعه‌کشی هم در این مصوبات آمده است. البته قرار است این مصوبه را بار دیگر در هیئت رئیسه سازمان لیگ مورد بحث بگذاریم. ضمن اینکه باشگاه‌هایی که نتوانند حداقل استاندارهای کنفدراسیون فوتبال آسیا را رعایت کنند از لیگ کنار گذاشته می‌شوند و به این شکل مجبور می‌شویم لیگ دسته اول را با ۱۸ تیم برگزار کنیم. قطعاً لیگ دسته اول در سال آینده بیشتر از ۲۰ تیم نخواهد داشت و کمتر از ۱۸ تیمی هم نمی‌شود.

رئیس سازمان لیگ تأکید کرد: در نامه ابلاغی، به باشگاه‌ها تا دهم این ماه فرصت داده بودیم که نواقص خود را برطرف کنند. اگر کسی نتوانسته باشد استانداردها را رعایت کند در لیگ شرکت داده نمی‌شود. اکنون برخی باشگاه‌ها مدیر ندارند و وضعیت‌شان مشخص نیست که آنها نیز باید وضعیت خود را برای سال آینده مشخص کنند. درباره تیم‌های شرکت کننده باید بگویم، اگر به طور مثال چند تیم را کنار بگذاریم و فقط تیم‌هایی که دارای استاندارد هستند را در لیگ دسته اول شرکت دهیم، لیگ ۱۸ قطعاً تیمی خواهد شد و به این شکل باید ۳۴ بازی را در فصل آینده برگزار کنیم. می‌دانیم که سال سختی را پیش رو خواهیم داشت، چون نسبت به فصل گذشته باید بازی‌های بیشتری برگزار شود و این بسیار مشکل است. ما مجبور هستیم که این کار را انجام دهیم و باید الزامات را رعایت کنیم تا به مصوبات احترام گذاشته شود.

تاج با بیان اینکه در جلسه هئیت رئیسه صحبت‌هایی هم در خصوص کانون ایران نوین شد، اظهار داشت: در خصوص اسپانسر سازمان لیگ بحث‌های مغرضانه‌ای در یکی از رسانه‌ها به میان آمده بود. اینکه پول سازمان لیگ از سوی اسپانسر پرداخت نشده است و چنین مسائل وجود دارد اما باید بگویم مسائلی که مطرح شد درست نبود و یک مشکل قانونی در این میان وجود دارد.

وی ادامه داد: چیزی که مسلم است کانون ایران نوین برگه خسارتی را تهیه کرده که این برگه خسارت بابت سه هفته‌ای است که بازی‌های لیگ پخش نشد. یکی از برگه‌های خسارت آنها نیز در این خصوص است که طبق قرارداد قرار بود تبلیغات در سه دور (سه طبقه) اجرایی شود که این تبلیغات دو دور بود. در این خصوص نیز آقایان عابدینی، حسن‌پور و حاجی‌جعفری نظرات خود را دادند که کانون ایران نوین این نظرات را نپذیرفت. قرار است برای بار دوم نظراتی را به اسپانسر سازمان لیگ بدهیم تا پس از برآورد خسارت و فسخ قرارداد، پول باقی مانده را بگیریم و بین باشگاه‌ها تقسیم کنیم.

«در جلسه هیئت رئیسه سازمان لیگ مقرر شد که باشگاه‌ها مدیران مالی خود را به این سازمان معرفی کنند»، تاج با بیان این جمله گفت: باشگاه‌ها مکلف هستند که گزارش مالی خود را به سازمان لیگ بدهند و از این‌رو از آنها خواسته‌ایم که مدیران مالی‌شان را به ما معرفی کنند. ضمن اینکه برخی مدیران باشگاه‌ها در خصوص مسائل مالی، حق‌پخش تلویزیونی و ... صحبت‌هایی انجام داده بودند که قرار است در این خصوص به آنها تذکراتی داده شود و البته پاسخ لازم را هم به این مدیران بدهیم.

رئیس سازمان لیگ با اشاره به اینکه بابت مسئله حق پخش تلویزیونی برخی او را مقصر پرداخت نشدن می‌دانند که پس از سه هفته اجازه ورود دوربین‌ها را صادر کرد، اظهار داشت: هیئت رئیسه توضیحات من را در این خصوص پذیرفت. وقتی از شورای امنیت ملی نامه آمد که باید دوربین‌ها را به ورزشگاه‌ها راه بدهیم، دیگر دست ما نبود. کاری هم نمی‌توانستیم بکنیم جز اینکه این دستور را اجرایی کنیم.

تاج در ادامه در خصوص دیگر مصوبات جلسه امروز هیئت رئیسه گفت: در جلسه امروز صحبت‌هایی در خصوص بحث‌های تشکیلاتی، بازاریابی و صعود و سقوط تیم‌ها انجام دادیم. هیئت رئیسه مصوب کرد که سال آینده سه تیم از لیگ برتر به لیگ دسته اول سقوط کنند و سه تیم هم به لیگ برتر بیایند. به این ترتیب بازی پلی‌آف را حذف کردیم، چون تمام دردسرها از همین بازی پلی‌آف بود. این موضوع نیز باید به مصوبه هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال برسد و سپس آن را اجرایی کنیم. برای فصل آینده تیم‌های چهاردهم، پانزدهم و شانزدهم لیگ برتر به لیگ دسته اول سقوط می‌کنند و تیم‌های اول، دوم و سوم لیگ دسته اول نیز لیگ برتری خواهند شد.

وی درباره قوانین نقل‌وانتقالات خاطرنشان کرد: در خصوص بحث تغییر قانون نقل‌وانتقالات یا تمدید مهلت این فصل صحبت‌هایی انجام شد. با توجه به قوانین بین‌المللی اختیار تمدید مهلت نقل‌وانتقالات به رئیس سازمان لیگ داده شد و ممکن است مهلت نقل‌وانتقالات را تمدید کنیم. برای برگزاری بازی‌های لیگ دسته اول هم به این نتیجه رسیدیم که فاصله بازی‌ها بین شش تا هفت روز باشد و بازی‌ها جدا از این برنامه برگزار نمی‌شود.

رئیس سازمان لیگ درباره ادامه همکاری با شرکت آل‌اشپورت گفت: با این شرکت به توافق لازم رسیدیم. ما شرایطی را فراهم کردیم که اسپانسرها جلو بیایند، اما تنها شرکتی که سراغ سازمان لیگ آمد آل‌اشپورت بود و قراردادمان را با این شرکت تمدید کردیم. قرار است از محصولات این شرکت در لیگ برتر و لیگ دسته اول استفاده شود و توپ‌ها نیز رایگان در اختیار ما قرار می‌گیرد. ما هم پس از اینکه توپ‌ها را دریافت کنیم آنها را بین تیم‌ها تقسیم خواهیم کرد. کیفیت توپ‌های آل‌اشپورت هم نسبت به قبل بهتر شده و مشکلی به لحاظ کیفیت نیست.

تاج با تاکید بر اینکه تعداد تیم‌های لیگ دسته اول از ۱۸ تیم کمتر و از ۲۰ تیم بیشتر نخواهد شد، تاکید کرد: ۳ تیم از لیگ برتر به دسته اول سقوط می‌کنند و ۳ تیم نیز از لیگ یک به لیگ برتر صعود خواهند کرد، اما ما برای اینکه به این تیم‌ها کمک شود، لیست بازیکنان را افزایش دادیم به این طریق که ۲۱ بازیکن با شرایط سنی آزاد، ۱۲ بازیکن زیر ۲۳ سال و ۸ بازیکن زیر ۲۱ سال، در لیست آنها جای خواهند گرفت تا این تیم‌ها در ۱۸ بازی احتمالی که در پیش دارند بتوانند از تمامی قوا استفاده کنند.

رئیس سازمان لیگ در پاسخ به این سوال که اگر در نهایت نتوانند با صداوسیما توافق کنند، دوربین‌ها را به داخل راه ندهند، گفت: در این مورد چند راه وجود دارد که یکی اینکه لیگ را برگزار نکنیم چرا که درآمد باشگاه را نمی‌توان تامین کرد و ما باید بتوانیم از راهی پول دربیاوریم. در این زمینه حتما جلساتی را برگزار خواهیم کرد. اصلا از خود صداوسیما پول نمی‌خواهیم، ما فقط پول تولید را می‌خواهیم، تولیدی که از بازی‌های لیگ می‌شود. می‌خواهیم از حق پخش آگهی قبل، حین و بعد از مسابقات فوتبال لیگ برتر پول در بیاوریم و همچنین برنامه پربیننده‌ای مثل ۹۰ که مختص لیگ برتر هستند. در همین ارتباط حتما با مسئولان صداوسیما صحبت‌هایی انجام خواهیم داد.

تاج در واکنش به اعتراض باشگاه نفت مبنی بر عدم دریافت تبلیغات محیطی یادآور شد: باشگاه می‌تواند از امور مالی سازمان لیگ ریز هزینه‌ها را بخواهد و ما هم برای آنها نامه زدیم تا اگر نسبت به مسئله حق پخش حرفی دارند به ما بزنند. من فقط برای خودم متاسفم. من اسم شرکت ایران نوین را آوردم، مبلغ قراردادش را هم گفتم، کمیته ۳ نفره‌ای را هم آوردیم اما متاسفانه گاهی اوقات صداوسیما و برخی روزنامه‌ها گزارش‌های غلطی را منتشر می‌کنند.

وی درباره رای کمیته استیناف درباره بازی راه‌آهن و پیکان گفت: بحث مربوط به کمیته استیناف می‌شود و هر نظری که آنها بدهند برای ما قابل اجرا است. باید ببینیم رای نهایی چه می‌شود.

رئیس سازمان لیگ در خصوص اینکه تیم ملی با سازمان لیگ در خصوص برنامه‌ریزی‌های مسابقات هم هماهنگ هست، گفت: بله در این مورد ما با کی‌روش مشکلی نداریم.

تاج در خصوص اینکه تیم‌های بدهکار می‌توانند در لیگ برتر شرکت کنند یا نه اظهار داشت: در گذشته در آیین‌نامه کمیته انضباطی آمده بود که از فعالیت باشگاه بدهکار جلوگیری شود اما در آیین‌نامه جدید ۲ ماده وجود دارد که در یکی از ماده‌ها قانون کسر امتیاز را داریم. فیفا باشگاه‌هایی که بدهکارند را با کسر امتیاز مواجه می‌کند و ما هم می‌توانیم این کار را انجام دهیم که البته این مسئله در اختیار دبیر فدراسیون و کمیته انضباطی است. اگر آنها بگویند ۱۰ باشگاه بدهکار نامشان را از تیم‌های حاضر در لیگ کم کنیم، ما این کار را خواهیم کرد.

وی درباره زمان برنامه‌ریزی‌ مسابقات لیگ برتر گفت: در قرعه‌کشی که در تاریخ ۲۲ تیرماه انجام خواهیم داد، برنامه یک ساله بازی‌ها را اعلام خواهیم کرد. در تاریخ ۲۹ تیر نیز مراسم انتخاب برترین‌های لیگ چهاردهم را خواهیم داشت.

رئیس سازمان لیگ با تاکید بر اینکه باشگاه باید بودجه خود را به ما ارائه دهند تاکید کرد: نقل و انتقالات را باشگاه‌ها انجام می‌دهند و آن را به ما اعلام خواهند کرد، ما بودجه باشگاه را می‌گیریم و طبق مصوبه کنفدراسیون فوتبال آسیا باشگاه‌ها موظفند بودجه خود را به سازمان لیگ ارائه دهند.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.