بدون کوچکترین تردیدی ایمان مبعلی را باید یکی از بهترین هافبک‌های لیگ چهاردهم دانست که با ۱۵ پاس گل در لیگ برتر نقش مهمی در موفقیت‌های نفت تهران ایفا کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ هافبک جنوبی و ریزنقش نفت تهران که در زدن ضربات ایستگاهی و ارسال کرنر تبحر خاصی دارد، به تازگی چند روزی را برای استراحت به شهر استانبول سفر کرده بود. بلافاصله پس از بازگشت مبعلی از سفر ترکیه با وی همکلام شدیم.

ايمان، چند روزي خبري از تو نبود. كجا بودي؟

با اجازه شما به استانبول تركيه سفر كرده بودم تا خستگي يك فصل پرفشار را از تن خارج كنم.

خوش گذشت؟!

جاي دوستان خالي! واقعاً به اين سفر نياز داشتم. ما در طول فصل گذشته در سه جام ليگ برتر، جام حذفي و ليگ قهرمانان آسيا درگير بوديم و فرصت استراحت نداشتيم. به همين خاطر بلافاصله پس از بازي با الاهلي عربستان وقتي به ايران آمديم، گفتم كه حتماً‌ به يك‌ سفر بروم و اتفاقاً سفر خوبي هم بود.

زماني كه بحث حضور عليرضا منصوريان در استقلال تهران مطرح شد، زمزمه‌هايي هم مبني بر بازگشت به استقلال شنيده شد و...

من در تركيه بودم اما شنيدم علي‌آقا منصوريان در نفت تهران ماند.

با اين حال شنيديم پرويز مظلومي هم بازي تو را قبول دارد و يكي از گزينه‌هاي سرمربي جديد استقلال هستي؟

ببينيد قرارداد من با نفت تهران به پايان رسيده و در حال حاضر بازيكن آزاد هستم. عجله‌اي هم براي انتخاب تيم ندارم و سر فرصت بهترين تصميم را مي‌گيرم.

از باشگاه نفت تهران با تو تماس گرفتند؟

هنوز نه! البته من در مسافرت خارج از كشور به سر مي‌بردم ولي متأسفانه شرايط فوتبال ما طوري است كه اين برخوردها ديگر طبيعي شده است.

اين بدين معناست كه گله‌مندي؟!

نه، گله‌مند كه نيستم ولي وقتي ليگ به پايان مي‌رسد، باشگاه‌ها بايد با بازيكن خود تماس گرفته و تسويه‌حساب كنند. اين بديهي‌ترين كار ممكن است كه متأسفانه در فوتبال باشگاهي ما رعايت نمي‌شود.

پيشنهاد خارجي هم داري؟

نه!

چه عجب، بالاخره يك بازيكن ايراني پيدا شد كه پيشنهاد خارجي نداشته باشد!

مي‌دانم، خيلي فوتباليست‌ها هستند كه بدون اينكه پيشنهادي داشته باشند، حرف از تيم‌هاي عربي و خارجي مي‌زنند اما اخلاق من اين‌طوري نيست. البته يك پيشنهاد ضمني داشتم ولي همه چيز در حد حرف است. به همين خاطر شما بنويسيد پيشنهادي ندارم!

اين پيشنهاد ضمني از قطر است؟

ترجيح مي‌دهم اسمي نياورم چون قطعي نيست.

حالا اگر پرويز مظلومي و باشگاه استقلال تهران پيشنهاد بدهند، حاضري قبول كني؟

من در حال حاضر يك بازيكن آزاد هستم. آن‌قدر هم حرفه‌اي هستم كه با هر پيشنهادي هول نشوم. اگر استقلال پيشنهاد بدهد فكر مي‌كنم، شرايط را مي‌سنجم و بعد تصميم مي‌گيرم. البته هنوز پيشنهادي از استقلال تهران به دست من نرسيده است.

ايمان! شنيدي مهدي طارمي از كويت و قطر پيشنهاد دارد؟

مهدي طارمي پسر بااخلاقي است كه از لحاظ فني هم زبانزد است. بايد شرايط كويت و پرسپوليس را بسنجد و بعد تصميم خوبي بگيرد.

خودت اشتباه نكردي كه در اوج فوتبالت به ليگ امارات رفتي؟

نه، شايد مي‌ماندم ايران، اتفاقات بدتري برايم مي‌افتاد. البته من شناختي از ليگ كويت ندارم ولي وقتي پيشنهاد مالي خوبي داشته باشد، بايد برود. آينده‌اش را تأمين كند و بعد به پرسپوليس برگردد. اگر ليگ امارات بود، مي‌توانستم طارمي را راهنمايي كنم ولي از كويت هيچ شناختي ندارم.

در نفت تهران با ۱۵ پاس گل، نمايش خوبي داشتي اما در استقلال تهران...

من فقط يك فصل و ۶ بازي ليگ قهرمانان آسيا در استقلال توپ زدم ولي نمي‌دانم بعضي‌ها فكر مي‌كنند خيلي در اين تيم بودم! در يك فصلي هم كه زير نظر آقاي مظلومي كار كردم، به نظرم خوب كار كردم. البته اعتراف مي‌كنم در آن ۶ بازي كه در ليگ قهرمانان آسيا براي استقلال بازي كردم، چندان خوب نبودم. دليلش هم واضح است.

دليلش چه بود؟

تيم بازيكن نداشت و من هم با آن تيم استقلال سوختم!

نيم‌فصل دوم سال اولي كه به استقلال آمدي، عملكرد خوبي داشتي اما در نيم‌فصل اول در حد و اندازه‌هاي ايمان مبعلي ظاهر نشدي.

قبول دارم، بعد از ۵ سال به فوتبال ايران بازگشتم و يك مقدار نوع فوتبالم عوض شده بود. زمان مي‌برد تا بتوانم خودم را با شرايط وفق بدهم. با اين حال دوران بدي هم در استقلال نداشتم.

نگفتي اگر مظلومي پيشنهاد بدهد، حاضري دوباره پيراهن استقلال را بپوشي؟

گفتم كه بايد شرايط را بسنجم.

كم نيستند كساني كه مي‌گويند ايمان مبعلي از دوران كودكي پرسپوليسي بود اما به استقلال رفت.

اينكه در بچگي آدم طرفدار يك تيم باشد و بعد به عنوان بازيكني حرفه‌اي به تيم ديگري برود، هيچ اشكالي ندارد. من بازيكني نبودم كه بخواهم از استقلال و پرسپوليس نردباني براي ترقي خودم بسازم!

يعني چه؟

شما خودتان بهتر مي‌دانيد من از فولاد خوزستان بالا آمدم و به تيم ملي رسيدم. حمل بر خودستايي نباشد اما خيلي از بازيكنان استقلال و پرسپوليس آن زمان دوست داشتند در تيم ملي باشند و نمي‌توانستند. خيلي‌ها در اين دو تيم دوست داشتند لژيونر شوند و نشدند!

خيلي خوب و زيركانه از جواب دادن به سؤال ما طفره رفتي.

(بعد از مكثي طولاني) آن زماني كه من به استقلال رفتم سرمربي پرسپوليس آقاي علي دايي بود. پيشنهادي از پرسپوليس به من نرسيد و استقلالي‌ها مرا خواستند. همين!

ولي اگر اشتباه نكنيم محمدحسن انصاري‌فرد مديرعامل آن زمان پرسپوليس، قبل از سفر به امارات، تو را مي‌خواست اما ترجيح دادي به اين كشور عربي بروي.

اتفاقاً باشگاه پرسپوليس در مقطعي كه در امارات بازي مي‌كردم هم مرا مي‌خواست ولي قرارداد داشتم. بعدها به هر حال استقلال به من پيشنهاد داد و به عنوان يك بازيكن حرفه‌اي تصميم گرفتم به استقلالي‌ها جواب مثبت بدهم.

ايمان مبعلي الان به ۳۳ سالگي رسيده است. تا كي مي‌خواهي فوتبال بازي كني؟

پس از سال‌ها بازي در سطح اول فوتبال، به اين فهم و شعور رسيدم تا زماني ادامه بدهم كه بدنم بكشد. من نمي‌خواهم سربار تيمي باشم و شك نكنيد هر زماني احساس كنم نمي‌توانم بازي كنم، خداحافظي خواهم كرد.

به مربيگري هم فكر مي‌كني؟

مربيگري را خيلي دوست دارم. همواره هم به كارها، رفتارها و تصميمات مربيانم دقت مي‌كردم اما بعيد مي‌دانم. بعد از خداحافظي از فوتبال مي‌روم و ديگر پشت سرم را هم نگاه نمي‌كنم!

چرا؟ اتفاقاً علي كريمي هم عين حرف تو را مي‌زد و مي‌گفت روحياتم با اين فوتبال و آدم‌هايش سازگار نيست!

شايد هر ۳۰ سال يك بار فوتباليستي مثل علي كريمي پيدا شود. دليل اين حرف علي كريمي را نمي‌دانم اما خودم فكر مي‌كنم كار كردن آن هم به عنوان مربي در اين فوتبال خيلي سخت است. من آدم حساسي هستم و هر شرايطي را تحمل نمي‌كنم. مربيگري در فوتبال ايران پوست كلفت مي‌خواهد. (با صداي بلند مي‌خندد.)

ايمان مبعلي تبحر خاصي در ضربات ايستگاهي دارد. از چه كسي براي زدن اين‌گونه ضربات الگو گرفتي؟

تمرين، تمرين و باز هم تمرين! من خيلي روي اين‌گونه ضربات كار كردم و شايد اين مهارتي كه شما مي‌گوييد، به دليل تمرين زياد حاصل شده باشد.

ولي نفت تهران خيلي از اين مهارت تو سود برد. در اين رابطه نظري نداري؟

ما به اين دليل در ضربات ايستگاهي موفق شديم كه آقاي منصوريان خيلي در تمرينات به اين تاكتيك اهميت مي‌داد و كار مي‌كرديم. او همواره با ما كار مي‌كرد و ديگر چشم‌بسته همديگر را پيدا مي‌كرديم. شايد دليل آن كه مهارت من هم به چشم آمد، تاكتيك تيمي نفت و برنامه‌هاي علي‌آقا بود.

هنگام زدن ضربات ايستگاهي و كاشته، كنار توپ مي‌نشيني. اين عادت از كجا نشأت مي‌گيرد؟

اين يك راز بزرگ است!

حالا نمي‌تواني اين راز مگوي را براي ما بشكافي؟!

نه، زماني كه فوتبالم به پايان برسد راز نشستنم در هنگام ضربات ايستگاهي را براي همه فاش خواهم كرد!

يك باور است يا تكنيك فردي؟

ضربات كاشته من و نشستن كنار توپ ماجراي خيلي خيلي جالبي دارد. مطمئن باشيد بعدها اگر بشنويد، حسابي شگفت‌زده مي‌شويد. اگر اجازه بدهيد، بعد از خداحافظي از فوتبال اين راز را باز خواهم كرد.

بسيار خوب، سؤالات ما به انتها رسيده، در پايان حرف خاصي نداري؟

ممنون از تماس شما، ببخشيد من تركيه بودم و نمي‌توانستم جوابگوي تماس دوستان باشم. اميدوارم بتوانم براي فصل آينده يك تصميم خوب بگيرم و شما هم دعا كنيد!

نظر کاربران را اینجا ببینید. ( تعداد نظرات: ۲ )