سرمربی پیشین تیم‌های نوجوانان و جوانان هدف از تشکیل آکادمی کیا را کشف استعدادها، پرورش صحیح و بالا بردن تجربه بازیکنان در رده‌های پایه دانست و گفت: می‌خواهیم فوتبال مدارس و آموزشگاه‌ها را زنده کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر، تیم فوتبال آکادمی‌ کیا زیر نظر مهدی مهدوی کیا و علی دوستی‌مهر در تورنمنت «Cordial Cup» اتریش شرکت کرد و با شکست مقابل مونیخ ۱۸۶۰ در ضربات پنالتی در دیدار نهایی، به عنوان نایب قهرمانی دست یافت؛ رقابتهایی که با حضور ۴۸ تیم در اتریش برگزار شد.

بازی خوب فدای نتیجه‌گرایی

علی دوستی‌مهر در گفتگو با خبرنگار مهر، درخصوص عملکرد این تیم در تورنمنت «Cordial Cup» اینگونه توضیح داد: همیشه در فوتبال‌مان صحبت از توجه به تیم‌های پایه است ولی از سوی دیگر تفکر نتیجه‌گرایی در فوتبال ما بسیار بالا رفته است، به طوری‌ که از هر تیمی انتظار نتیجه وجود دارد و هیچکس هم دنبال خوب بازی کردن نیست.

ناکامی آلمان و هلند در پایه و موفقیت در بزرگسالان

وی ادامه داد: من و مهدی کاری را آغاز و الگویی را پیگیری می‌کنیم که دنبال نتیجه‌گرایی نبوده و همانند کشورهای صاحب فوتبال دنیا به فکر کارهای زیربنایی و کشف استعدادها در بالا بردن تجربه بازیکنان از همان ابتدای دوران فوتبالشان باشیم. شما ببینید فوتبال هلند و یا آلمان در چند سال گذشته چه موفقیت‌هایی را در رده نوجوانان و یا جوانان در سطح اروپا و جهان به دست آورده‌اند اما شاهد هستیم تیم‌های بزرگسالان آنها در دو جام جهانی گذشته عملکرد فوق العاده‌ای داشتند و آلمان هم در نهایت قهرمان جهان شدند.

اهداف آکادمی کیا؛ پیشرفت استعدادها به جای نتیجه‌گیری

سرمربی پیشین تیم‌های نوجوانان و جوانان فوتبال ایران اضافه کرد: اقدام‌ها در آکادمی کیا به همین موضوع معطوف است که در شروع سازندگی و بسترسازی برای فوتبال کشورمان، تنها به فکر استعدادیابی و پرورش صحیح بازیکنان رده‌های پایین باشیم و نتیجه‌گیری برایمان اهمیت نداشته باشد. حضور در تورنمنت‌های بزرگ بین‌المللی از جمله تورنمنت «Cordial Cup» باعث می‌شود که تجربه بازیکنان بالا برود و آنها در آینده در رقابتهای مهم بین‌المللی برای فوتبال ایران موثر باشد.

تجربه بزرگ برای آینده‌سازان فوتبال

وی با اشاره به اینکه ۱۷۶ تیم در سه رده زیر ۱۱، زیر ۱۳ و زیر ۱۵ سال در این تورنمنت حضور داشتند، افزود: در رده زیر ۱۱ سال ۴۸ تیم در قالب ۸ گروه ۶ تیمه برابر هم به میدان رفتند و تیم آکادمی کیا ۱۲ بازی انجام دادند که این تجربه بسیار خوبی برای نفرات تیم بود که خود را برابر بازیکنان مطرح در این رده اروپا و جهان آزمودند؛ بازیکنانی که می‌توانند آینده سازان فوتبال ایران باشند. 

ساعی‌ها و رضازاده‌ها راه مهدوی‌کیا را ادامه دهند

وی با تاکید بر اینکه بهترین محل برای استعدادیابی و برداشتن گام‌های مثبت جهت پیشرفت فوتبال توجه بیشتر به فوتبال در آموزش و پرورش است، تصریح کرد: مهدی مهدوی‌‎کیا این کار را آغاز کرد تا بعد از او هادی ساعی، حسین رضازاده، کشتی‌گیران بزرگ و ستارگان سایر رشته‌ها هم به آموزش و پرورش بیایند تا شروع کار حرفه‌ای یک ورزش را در رشته آنها از آموزش و پرورش آغاز شود.

آغاز انگیزه کشف استعدادها در سراسر کشور

سرمربی پیشین تیم‌‎های نوجوانان و جوانان فوتبال ایران در ادامه گفتگویش با خبرنگار مهر، اضافه کرد: وقتی استعدادیابی را برای فعالیت‌های این تیم آغاز کردیم شما نمی‌دانید چه انگیزه‌ای در سراسر کشور به پا شد و ما چقدر تلفن و درخواست از شهرهای مختلف داشته و بازیکنان این رده را مورد ارزیابی قرار دادند. در نهایت تیمی را که انتخاب کردیم با همکاری فدراسیون و آموزش و پرورش تمرینات آماده سازی شروع شد و با ۱۶ بازیکن به اتریش رفتیم.

لذت از ورزشگاه‌های محل برگزار مسابقات

وی خاطرنشان کرد: در تورنمنت «Cordial Cup» بهترین هتل‌ها و امکانات را برای تیم‌های حاضر در رقابت ها در نظر گرفته بودند. شما ببینید ۱۷۶ تیم که حداقل ۲۵ نفره بودند، در بهترین هتل‌های شهر اسکان یافته و بهترین ورزشکارها، داوران و امکانات برای برگزاری این رقابتها در نظر گرفته شده بود. ورزشگاه‌های زیبا که از دیدن آنها لذت می‌بردیم. تیم‌های بزرگی به این رقابت آمده بودند تا برای آینده فوتبال خود از همین رده بهترین برنامه‌ها را پیش ببرند.

دوبار شانس قهرمانی داشتیم اما نتیجه بسیار خوبی بود

دوستی‌مهر همچنین تصریح کرد: بایرن مونیخ سرلوحه تیم‌های هم گروهمان بود که سه گل به آنها زدیم و با عملکرد خوب در سایر بازی‌ها ضمن صدرنشین شدن در گروه خودمان، تا فینال هم پیش رفتیم. در بازی نهایی هم دو بار شانس قهرمانی داشتیم اما قسمت نبود. هرچند دنبال قهرمانی و نتیجه گرایی نبودیم و در نخستین حضورمان نتیجه بسیار خوبی را کسب کردیم.

بازیکنی که از روستای مرزی کشف و بهترین بازیکن شد

وی در ادامه یادآور شد: بهترین بازیکن این تورنمنت از میان آن همه بازیکن مستعد و آینده‌دار، از تیم ما انتخاب شد که این اتفاقی بسیار ارزشمند بود. «یادگار رستمی» بازیکنی که روستای ساووجی از لب مرز کردستان کشف شد و امروز توانست بهترین بازیکن ایران در این تورنمنت معتبر اروپایی شود. مطمئنا اگر این بازیکن و سایر نفرات تیم درست پرورش یافته و تا رده‌های بزرگسالان به زندگی حرفه‌ای ادامه دهند، می‌توانند در آینده‌ای نه چندان دور به یکی از چهره‌های مطرح فوتبال ایران تبدیل شوند.

ثبت نام برای حضور در رقابتهای زیر ۱۱ سال و زیر ۱۳ سال

سرمربی پیشین تیم‌های نوجوانان و جوانان فوتبال ایران اضافه کرد: برای حضور در مسابقات زیر ۱۱ و زیر ۱۳ سال سال آینده این تورنمنت ثبت نام کردیم که گلچینی از نفرات زیر ۱۱ سال و استعدادهای جدید به تیم زیر ۱۳ سال می‌‎روند و این چرخه را ادامه می‌دهیم تا بازیکنان مستعد در سراسر کشور را شناسایی کنیم.

ترسیم اهداف بزرگ کیا

وی در ادامه به موضوع مهمی اشاره کرد: همه ما برای ایران و پرچم کشورمان بازی می‌کنیم. تیم خاصی نیستیم و هدف بزرگ‌‎مان کشف استعدادها، پرورش صحیح آنها و بالا بردن تجربه بازیکنان در رده های نوجوانان و جوانان است. بازیکنانی که اگر به تیم های رده های پایه فوتبال ایران راه یافتند حداقل ۱۰۰ بازی خارجی داشته باشند.

می‌خواهیم فوتبال در مدارس و آموزشگاه ها را زنده کنیم

دوستی‌مهر ادامه داد: همچنین می‌خواهیم با هماهنگی آموزش و پرورش بار دیگر فوتبال در مدارس و آموزشگاه‌ها را زنده کنیم همانند سال‌های نه چندان دور که بازیکنان بزرگ فوتبال کشورمان و یا چهره‌های مطرح در رشته‌های مختلف از مسابقات در  مدارس و آموزشگاه ها شناسایی می‌شوند.

به تمام دنیا می‌گوییم ایران پر از استعداد است

وی در بخش دیگری از گفتگویش با خبرنگار مهر، با بیان اینکه مرحله بعدی برنامه‌های این تیم برای حضور در مسابقات سال آینده از مردادماه آغاز می‌شود، یادآور شد: هدف دیگری که داریم این است به تمام دنیا بگوییم ایران پر از استعداد است. همچنین اعلام کنیم فوتبال کشورمان نه تنها بازیکن بلکه مربی و مدیران بزرگی هم دارد.

حضور حدود هزار استعدادیاب خبره در تورنمنت «Cordial Cup»

سرمربی پیشین تیم‌های نوجوانان و جوانان فوتبال ایران با تاکید بر اینکه در تورنمنت «Cordial Cup» مدیران استعدادیاب باشگاه‌های بزرگ اروپایی و حدود هزار استعدادیاب خبره حضور داشتند تا چهره‌های برتر را شناسایی کنند تصریح کرد: شما ببینید در سالیان نه چندان دور بازیکنان بزرگ ایران در تیم‌های اروپایی و آلمانی جایگاه ثابتی داشتند اما امروز شاهد فقر لژیونرهای اروپایی هستیم اما به جای ایران بازیکنان ژاپنی و کره‌ای در تیم‌های اروپایی جایگاه ثابتی برای خود پیدا کردند. قطعا این مشکل تنها با استعدادیابی مناسب روی تیم‌های پایه قابل حل است.

تشکر از کسانی که به تیم کیا کمک کردند

وی در ادامه با تشکر از تمام کسانی که در آماده‌سازی و اعزام این تیم به تورنمنت «Cordial Cup» و کادر فنی همکاری کردند، تصریح کرد: باید آقای فانی وزیر آموزش و پرورش و حمیدی مسئول ورزش آموزش و پرورش، مهدی مهدوی‌کیا که زحمات بسیار زیادی کشیدند و سایر مسئولانی که ما را یاری کردند، تشکر کنم.

این موفقیت را تنها باید به نام ایران زد

دوستی‌مهر همچنین تاکید کرد در یک جمله می‌گویم این موفقیت را نباید به نام کسی زد بلکه باید به نام کشورمان نوشته شود زیرا تمام هدف مسئولان ورزشی و سایر ارگان ا این است که پرچم ایران در جای جای جهان و در تورنمنت های مهم افراشته شود.

برنامه ویژه مهدوی‌کیا برای بازیکنان مستعد کیا

وی در مورد آینده «یادگار رستمی» بهترین بازیکن تورنمنت «Cordial Cup» یادآور شد: مهدی مهدوی‌کیا برنامه خاصی برای بازیکنان مستعد این تیم دارد که بتواند با ارتباطات خوب بین‌المللی خود آنها را برای پرورش صحیح به تیم‌های معتبر اروپایی بفرستد.

معرفی چهر‌ه‌های بزرگ به فوتبال ایران

سرمربی پیشین تیم‌های نوجوانان و جوانان فوتبال ایران در پایان گفت: مطمئنا در آینده از این تیم چهره‌های مطرحی به فوتبال ایران معرفی می‌شود، همانطور که در گذشته با تلاش کادرهای پیشین نوجوانان و جوانان که با بنده همکاری می‌کردند بازیکنان بزرگی از جمله علیرضا جهانبخش، مرتضی پورعلی‌گنجی، سردار آزمون، امید عالیشاه، کاوه رضایی، سعید عزت‌اللهی و ... به فوتبال ایران معرفی شدند و امروز در مسابقات مختلف برای تیم‌های ملی کشورمان افتخارآفرینی می‌کنند.

نظر کاربران را اینجا ببینید. ( تعداد نظرات: ۹ )