مقامات فیفا به منظور شرکت در کنگره و انتخاب رئیس جدید در شهر زوریخ به سر می‌برند و سخنگوی فیفا از برگزاری مراسم بدون وقفه خبر داده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، فدراسیون بین‌المللی فوتبال، بامداد دیروز تعداد چشمگیری از مدیران تراز بالای سازمان‌های مدیریتی فوتبال جهان، ناگهانی و با دستور وزارت دادگستری ایالات متحده و به اجرای پلیس فدرال سوئیس در هتل‌هایی بسیار تجملاتی در شهر زوریخ بازداشت شدند.

این افراد در یکی از حکم‌های وزارت یاد شده، متهم به واگذاری حق پخش بازی‌های بین المللی و اهدای میزبانی جام جهانی فوتبال در قبال دریافت رشوه های میلیونی هستند.

پای پلیس فدرال آمریکا نیز به این پرونده کشیده شده و بنا به گفته آن‌، تاکنون ۲۰ نفر در اروپا و آمریکا در این رابطه دستگیر شده اند. دادگستری آمریکا نیز کیفرخواستی را علیه این ۲۰ نفر صادر کرده است.

دفاتر فدراسیون فوتبال کشورهای آمریکا و حوزه کارائیب موسوم به کونکاکاف در میامی نیز توسط FBI مورد بازرسی قرار گرفته و بنا به گفته دستگاه قضایی آمریکا، دستگیری‌های مذکور در نتیجه تحقیقات گسترده پلیس فدرال آمریکا طی سه سال گذشته در رابطه با فساد مالی و پولشویی در فیفا ممکن شده است.

برخی از شرکت‌های ورزشی از جمله نایک نیز متهم هستند که در قبال پرداخت رشوه به مقامات فیفا، امتیاز تبلیغات رسمی در بازی‌های جام جهانی را به دست آورده‌اند.

نحوه انتخاب کشورهایی مثل روسیه و قطر برای میزبانی بازی‌های جام‌جهانی دو دوره آینده نیز تحت‌الشعاع این رسوایی مالی قرار گرفته اما سخنگوی فیفا ضمن تاکید بر این‌که انتخاب این دو کشور به درستی صورت گرفته است، از برگزاری این مسابقات طبق برنامه در این کشورها خبر داد.

آندره مارتی، سخنگوی دادستانی سوئیس در رابطه با دستگیری‌های روز چهارشنبه در زوریخ گفت: پرونده قضایی مفتوح در آمریکا در رابطه با امتیاز پخش تلویزیونی بازی‌های انجام شده در ایالات متحده آمریکا و آمریکای جنوبی است. بخش تحقیقات در سوییس به بازیهای جام جهانی فوتبال ۲۰۱۸ و ۲۰۲۲ مربوط می شود که توسط پلیس این کشور در حال انجام است.

مقامات فیفا در حال حاضر به منظور شرکت در کنگره این فدراسیون و انتخاب رئیس جدید فیفا در شهر زوریخ به سر می‌برند و به نظر می‌رسد دستگیری ۲۰ نفر از روسای فیفا، این مساله و دیگر امور این سازمان بین‌المللی را تحت تاثیر قرار دهد. با این‌حال، سخنگوی فدراسیون بین‌المللی فوتبال اعلام کرده این انتخابات طبق برنامه‌ریزی قبلی به پیش خواهد رفت و روز جمعه چهره جدید رئیس فیفا مشخص خواهد شد.

سخنگوی فیفا همچنین اعلام کرده سپ بلاتر، رئیس کنونی فدراسیون فوتبال و همچنین جروم والکه، دبیر کل فیفا هدف هیچ نوع از تحقیقات قضایی نیستند.

از اوگنیو فیگوئردو رئیس فدراسیون اروگوئه، رافائل اسکوئیول رئیس فدراسیون ونزوئلا، دورادو لی رئیس فدراسیون کاستاریکا، خوزه ماریا مارین، رئیس سابق فدراسیون برزیل، خولیو روچو مامور توسعه فیفا و نیکولاس لئوز، رئیس سابق فدراسیون آمریکا جنوبی می‌توان به عنوان تعدادی از دستگیر شدگان نام برد.

رسانه‌ها و خبرگزاری‌های اروپایی میزان رشوه‌های دریافتی از سوی این افراد را بالغ بر ۲۰۰ میلیون یورو تخمین می‌زنند.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.