رئیس فدراسیون بین‌المللی فوتبال فیفا در اظهار نظری کوتاه در واکنش به بازداشت‌های پرونده فساد فیفا تاکید کرد: افتخار می‌کنم که تشکیلات تحت هدایت من آن‌قدر فضای آزادی دارد که حتی مدیران سطح بالا را از خطا کردن امانی نیست.

به گزارش خبرگزاری فارس، هفت مقام عالی رتبه فوتبال شامل دو نایب رئیس فعلی فیفا به اتهام فساد مالی بامداد چهارشنبه در زوریخ سوئیس بازداشت شدند؛ تعداد بازداشت شدگان شاخص اکنون به عدد ۲۰ رسیده است.

بلاتر در اظهار نظری کوتاه دقایقی پیش در حساب شخصی‌اش در یک شبکه اجتماعی اظهار داشت: افتخار می‌کنم که تشکیلات تحت هدایت من آن‌قدر فضای آزادی دارد که حتی مدیران سطح بالا هم باید تاوان اشتباهات خود را بدهند.

والتر دگرگوریو، مسئول روابط عمومی فیفا در کنفرانس خبری برگزار شده در زوریخ درمورد دستگیری مقام‌های بالای فیفا در سوییس توضیحاتی داد.

وی با نگاهی مثبت به آغاز تحقیقات گفت: می دانم که باور نمی‌کنید اما یکبار دیگر می گویم که این موضوع به نفع فیفا است. از نظر انعکاس بیرونی و برای شهرت فیفا بد است، اما از نظر پاکسازی و ادامه تلاش چهار ساله ما خوب است.

یک دادگاه فدرال در نیویورک این افراد را به اتهام اخاذی، کلاهبرداری و پولشویی، مدت‌ها ست که تحت تعقیب قرار داده است. بازداشت این افراد به درخواست مقامات قضایی ایالات متحده انجام شده و قرار است این افراد به این کشور تسلیم شوند.

مسئول روابط عمومی فیفا تأکید کرد که فدراسیون بین المللی فوتبال درخواست کرده بوده که تحقیقاتی در ارتباط با فساد و اعمال غیرقانونی در این نهاد آغاز شود. بنابراین شروع این تحقیقات امر مثبتی است و کار فیفا را شفاف و قابل قبول می کند.

او در پاسخ به سؤال های خبرنگاران گفت که در حال حاضر اطلاعات زیادی برای ارائه به آنها ندارد و باید منتظر پیشرفت روند قضایی بود، ولی وعده داد که در آینده توضیحات بیشتری در اختیار خبرنگاران قرار خواهد داد.

دگرگوریو تأکید کرد که علیرغم اینکه فیفا موقعیت دشواری را می گذراند ولی کنگره دو روز آینده طبق برنامه پیش بینی شده برگزار و انتخابات آن اجرا خواهد شد.

سایت شبکه خبری ۲۴ ساعته یورو نیوز در توصیفی به معرفی برخی از متهمان و بازداشت شدگان پرداخت:

جفری وب، نایب رئیس و عضو کمیته اجرایی فیفا. او رئیس کنفدراسیون فوتبال امریکای شمالی و مرکزی و منطقه کارائیب موسوم به کنکوکاف و اهل جزیره کیمن در دریای کارائیب است.

اوگنیو فیگیردو اهل اوروگوئه، نایب رئیس فیفا و عضو هیات اجرایی آن. او همچنین سابقه ریاست کنفدراسیون فوتبال امریکای جنوبی را هم دارد.

خوزه ماریا مارن، عضو کمیته باشگاهی فیفا اهل برزیل. او عضو کمیته برگزار کننده جام جهانی سال ۲۰۱۴ در برزیل بود.

ادواردو لی، رئیس فدراسیون فوتبال کاستاریکا که قرار بود روز جمعه به عضویت کمیته اجرایی فیفا در بیاید.

رافائل اسکیول، رئیس فدراسیون فوتبال ونزوئلا.

خولیا روکا، رئیس فدراسیون فوتبال نیکاراگوئه دیگر فرد بازداشت شده در ارتباط با پرونده فساد مالی فیفا است.

جک وارنر، رئیس سابق کنفدراسیون فوتبال کونکاکاف و نایب رئیس سابق فیفا. او پیش از این به دلیل تحقیقات فیفا مجبور به استعفا از سمت خود شده بود.

تمام مقامات دستگیر شده در زوریخ گردهم آمده بودند تا با شرکت در کنگره فیفا در روز جمعه، رئیس این سازمان را انتخاب کنند.

به گفته مقامات سوئیس و ایالات متحده، سپ بلاتر، رئیس فیفا در این پرونده متهم نیست و بازداشت هم نشده است. دادستانی سوئیس که مسئول تحقیقات جداگانه‌ای در مورد فساد مالی در فیفا است هم اعلام کرده که به فرایند اعطای میزبانی جام های جهانی ۲۰۱۸ و ۲۰۲۲ به روسیه و قطر مشکوک است و قواعد رایج در اعطای میزبانی به این کشورها رعایت نشده است. به گفته دادستانی سوئیس بخشی از این بی‌قانونی‌ها در سوئیس رخ داده است. دادستانی سوئیس علاوه بر این مشکوک به انجام عملیات پولشویی توسط مقامات فیفا از طریق حسابهایی در بانک‌های سوئیسی است.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.