ستاره آبی - اناری‌ها در میانه میدان خود را مدیون لوئیس انریکه می‌داند. او به ستایش از لوئیس فان خال پرداخت و تاکید کرد که با این مربی هلندی عادلانه برخورد نشد.

به گزارش ایسنا، ژآوی هرناندز، کاپیتان آبی - اناری‌ها پس از ۱۷ سال حضور در این تیم سرانجام تصمیم گرفت که از آبی - اناریها جدا بشود تا بازی در خلیج فارس را تجربه بکند. این بازیکن اسپانیایی که در بارسلونا بسیار محبوب است در گفت و گویی که با روزنامه ال پایس داشت درباره موضوعات زیادی سخن گفت.

او در ابتدا درباره روزهای نخست خود با آبی-اناریها صحبت کرد و به نقش پر رنگی که لوئیس فان خال در زندگی او داشته است پرداخت.

فان خال هلندی دو بار هدایت بارسلونا را برعهده گرفت. نخست از سال ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۰ که با دو جام همراه شد و دون از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۳ که تجربه موفقی نبود. ژاوی می گوید که فان خال اعتماد زیادی به او داشت تا جای که می‌گفت حتی بهتر از زین الدین زیدان است.

ستاره آبی-اناری‌ها گفت: فان خال چیزهای زیادی به من یاد داد. او می گفت که من بهتر از زیدان هستم. من در جواب به او می گفتم که از شما تشکر می کنم اما زیاد مبالغه نکنید و واقع گرا باشید. من بسیار خوش شانس بودم چرا که با مربیان بزرگی کار کرده ام. فان خال مربی بسیار خوبی بود اما ما عادلانه با او برخورد نکردیم.

بارسلونا با لوئیس فان خال توانست در سال ۱۹۹۹ قهرمانی در رقابت های لیگا را به دست آورد و بعد از این قهرمانی پنج سال طول کشید تا آبی-اناری‌ها باردیگر به عنوان قهرمانی دست یابند. ژاوی از روزهای سخت خود در آن دوران گفت: پنج سال بود که قهرمانی را در لیگا تجربه نکرده بودیم و این باعث شد تا بسیاری به انتقاد از ما بپردازند. وقتی پیروز می شدیم همه به ستایش از ما می پرداختند اما وقتی شکست می خوردیم همه چیز تغییر می کرد و انتقادات شروع می شد.

او ادامه داد: جوهر خود را از دست داده بودیم. مشکل را در مربی می دیدیم و چند بار به تغییر مربی دست زدیم تا اینکه فرانک رایکارد آمد و رونالدینیو هم به ترکیب ما اضافه شد. با آمدن این دو همه چیز تغییر کرد. ما بازی بهتری را به نمایش می گذاشتیم و به راحتی توپ و میدان را در اختیار می گرفتیم. وقتی پیروز می شدیم همه با ستایش از ما می پرداختند اما وقتی بازنده می شدیم انتقادات شروع می شد. همه می گفتند که بارسلونا با بازیکنان تنومند و فیزیکال نیاز دارد اما این مشکل ما نبود، بلکه بارسلونا جوهر و اعتماد خود را از دست داده بود.

ژاوی در ادامه سخنان خود به ستایش از بازیکنان آکادمی لاماسیا پرداخت و گفت: برایم بسیار عجیب است که چرا به ستایش از پدرو و بوسکتس نمی پردازند. این واقعا ناراحت کننده است. بسیار سخت است که در تیم بزرگی چون بارسلونا بتوانی جایی برای خود در ترکیب اصلی پیدا بکنی و در این تیم ماندنی شوی اما این دو این کار را کرده‌اند. ما قهرمانی در همه جام‌ها را به دست آورده‌ایم و این باعث شده تا به خود افتخار کنیم. پدرو و بوسکتس بازیکنان بزرگی هستند. آنچه که پدرو انجام داده استثنایی است. او از تیم دوم به ما اضافه شده است. باید به ستایش از او پرداخت و به احترامش در ورزشگاه ایستاد اما درباره بوسکتس هم باید بگویم که تا الان بازیکنی باهوش تر از او ندیده‌ام.

ژآوی تاکید کرد که اگر لوئیس انریکه نبود فصل قبل از بارسلونا جدا می‌شد. او گفت: بعد از جام جهانی دچار ناامیدی شدیدی شدم اما رفته رفته به شرایط خوب خود رسیدم. می‌خواستم از بارسلونا جدا شوم، چرا که می‌دانستم با آمدن سوآرس دیگر کمتر فرصت بازی به من می رسد. لوئیس انریکه با صراحت همه چیز را به من گفت. او بسیار برخورد خوبی با من داشت. او یکی از دلایل اصلی ماندن من در بارسلونا بود. بسیار فکر می‌کنند که من با نیمکت نشینی مشکل دارم اما اصلا این‌گونه نیست. من مدیون انریکه هستم و دلیلی ندارد که ناراحت شوم.

او ادامه داد: درست است که نیمکت نشینی سخت است اما من به چنین شرایطی عادت کرده‌ام. بازیکنان زیادی دیده‌ام که خود بازی نمی کردند اما به شدت هم تیمی‌های خود را تشویق می‌کردند. بهترین مثال در این زمینه دروازبان دوم است. دروازبانی چون پپه رینا از آمادگی زیادی برخوردار بود و بسیار هم تلاش می‌کرد اما بسیار نیمکت نشین می‌شد با این حال ناراحت نمی شد. در دیدار برابر والنسیا من تنها ۱۰ دقیقه نگذشته بود که تعویض شدم با این حال وقتی بوسکتس گلزنی کرد از شدت خوشحالی به هوا پریدم و انریکه را در آغوش گرفتم. او من را تعویض کرد اما اصلا خشمگین نبودم. تنها می خواهم با تیم افتخار به دست آورم. الان همه چیز به خوبی پیش می‌رود. من از بارسلونا خداحافظی باشکوهی دارم. همه چیز مثل یک فیلم تخیلی در حال پایان یافتن است.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.