رئیس اتحادیه فوتبال اروپا در توضیح تلاش بلاتر برای ماندن در منصب ریاست فیفا، در توصیفی روان‌شناسانه، از سخت بودن رها کردن قدرت از سوی حاکمان سخن گفت؛ او همچنین بر پدیده ادغام هویتی در رابطه با وضعیت بلاتر تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، سپ بلاتر می‌خواهد ریاست فیفا را چنان‌که خود می‌گوید، برای علاقه‌ به این ورزشی که رئیس اسبق فیفا آن را تجاری-صنعتی کرده، ادامه دهد اما او غافل است که این علاقه دارد به مدیریت فوتبال آسیب می‌رساند؛ او می‌گوید ماموریتش ناتمام مانده است و افکار جدید دیگری هم دارد تا پیاده کند، در حالی که ۱۷ سال مدیریت کرده و هر چه داشته را تا به حال گذاشته!

میشل پلاتینی در توضیحی جامعه‌شناسانه، توضیح می‌دهد که بلاتر در واقع از "پوچی" پس از دوری از صندلی یکی از قدرتمند‌ترین جایگاه‌های مدیریتی جهان می‌ترسد؛ چنان‌که بسیاری از روسای جمهور و حاکمان جهان هر کاری می‌کنند که جایگاه‌شان را حفظ کنند؛ این دسته از افراد، کارشان را با اخلاق‌مداری و قانون‌محوری آغاز می‌کنند، اما پس از مدتی، قدرت و اقتدار، آن‌ها را می‌فریبد.

وجه مشترک بلاتر و حاکمان سیاسی- نظامی‌، گرفتن فرصت توسعه و پیشرفت از تعداد قابل توجهی از افراد است، اما هر کدام به نوعی!

در آستانه انتخابات روز جمعه ریاست فیفا، میشل پلاتینی که اکنون در ۶۰ سالگی، رئیس اتحادیه فوتبال اروپا است، در گفت‌وگویی با CNN-Sports در ارتباط با امکان انتخاب شدن پنج‌باره بلاتر ۸۰ ساله به عنوان رئیس فیفا با دیدی انتقادی سخن گفت.

پلاتینی: او از آینده می‌ترسد. زمانی که کارش را با رعایت اخلاق و قانون شروع کرد، من از او حمایت می‌کردم، زیرا شخصی درست‌کار بود، اما او اکنون به شخص بدی بدل شده است. او خودش را با فیفا می‌شناسد و پس از این دوره ریاست، دچار بی‌هویتی می‌شود. لحظه‌ای از این سخت‌تر سراغ ندارم برای مدیرانی که فراتر از حد با سازمان متبوع‌شان ادغام‌‌ می‌شوند.

او افزود: به بلاتر توصیه می‌کنم که اگر به فوتبال علاقه‌مند است، این راه درست و مناسبی برای ادای علاقه‌مندی‌اش نیست. او می‌تواند به تفکرات جدید راه دهد تا به میدان‌های تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی مدیریت فوتبال وارد شوند.

مطابق با گزارشی که فیفا به CNN ارائه داده، بلاتر تا کنون پاسخی به اظهارات پلاتینی نداده است. این در حالی است که روزنامه سوئیسی نوزورچر زایتونگ در گفت‌وگویی که با بسیاری از مدیران فوتبالی حاضر در زوریخ داشت، بلاتر گفت: موفقیتم قطعی است. تا دو دوره دیگر برنامه‌هایم به پایان خواهد رسید. من همچون بزکوهی چابک و چالاک هستم و نمی‌توانم متوقف شوم. فقط به فکر ادامه دادن هستم.

پلاتنی ضمن حمایت خود از پرنس علی، در قسمت دیگری از گفت‌وگویش اظهار داشت: فیفا دیگر اعتباری ندارد که بلاتر می‌گوید برای دوره‌های دیگر آماده می‌شوم.

رئیس فرانسوی یوفا افزود: بلاتر از ما به شکل رو در رو خواست که از او حمایت کنیم تا حاکمیتش استمرار یابد؛ اما من از احساس ناپسندی که درپی پیشنهادش بر من چیره شد،‌ سخت دگرگون شدم، چه‌ آن‌که هر گونه حمایت از این شخص، پشت کردن به حقیقت و واقعیت است.

در گفت‌وگویی که بلاتر چند روز پیش با NZZ داشت، او در توضیح این که ذهنش را تغییر داده است، گفت: همچون همه، من هم وقتی شرایط تغییر می‌کند، خودم و ذهنم را تغییر می‌دهم، من تابعی از حوادث روزگار هستم و البته بسیار انعطاف پذیر!

گفتنی است که در صورتی که پرنس علی به ریاست فیفا دست یابد، این برای دومین‌بار (پس از محمد البرادعی که سابقا رئیس سازمان بین‌المللی انرژی اتمی بود) است که یک عرب مسلمان به سمتی کلان در عرصه‌های بین‌الملل دست می‌یابد.

فیفا مسئول سازماندهی و نظارت بر اکثر تورنمنت‌های بین‌المللی فوتبال، مخصوصأ جام جهانی فوتبال (که از سال ۱۹۳۰ برگزار می‌شود) است. این سازمان داری ۲۱۰ عضواست که ۱۷ عضو بیشتر از سازمان ملل و ۴ عضو بیشتر از کمیته بین‌المللی المپیک دارد(نشان‌دهنده قدرت بالقوه و آماده ظهور فوتبال در جهان)، اما با این حال تعداد اعضای آن در مقایسه با فدراسیون بین‌المللی ورزشکاران، پنج عضو کمتر است.

سازمان فیفا همواره نقش فعالی در توسعه ورزش فوتبال در پهنه بین‌الملل داشته است.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.