دبیرکل فیفا برنامه‌های شصت و پنجمین کنگره فیفا را درحالی اعلام کرد که در این نشست علاوه بر برگزاری انتخاب رئیس جدید، پیشنهاد فدراسیون فلسطین برای تعلیق فدراسیون رژیم صهیونیستی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری مهر و به نقل از سایت فدراسیون فوتبال، در نامه دبیرکل فیفا به فدراسیون‌های عضو، زمانبندی شصت و پنجمین کنگره فیفا به شرح زیر اعلام شد:

پیش از برگزاری شصت و پنجمین کنگره فیفا، تمامی کنفدراسیون‌ها چهارشنبه ۶ خرداد ۹۴ جلساتی را به صورت مجزا و در حوزه کنفدراسیون‌های خود برگزار خواهند کرد و روز بعد یعنی پنجشنبه ۷ خردادماه کنفرانس پزشکی فیفا با حضور دو نماینده از هر فدراسیون عضو برگزار می‌شود که در این نشست پرهان خانلری و زهره هراتیان حضور خواهند داشت. در ادامه مراسم افتتاحیه این دوره از کنگره فیفا در سالن تئاتر مجموعه چندمنظوره "هالن اشتادیون" نیز برگزار خواهد شد.

شصت و پنجمین کنگره فیفا که در حقیقت قانونگذار در جهت بحث و تصمیم‌گیری در مورد مسائل مهم مدیریتی جهانی فوتبال محسوب می‌شود، روز جمعه ۸ خرداد ۹۴ به میزبانی زوریخ برگزار خواهد شد. این در حالی است که کنگره فیفا برای نهمین بار است از زمان تاسیس فدراسیون جهانی فوتبال یعنی سال ۱۹۳۲ تاکنون در مقر فیفا یعنی زوریخ برگزار می‌شود.

این کنگره از ساعت ۹:۳۰ صبح به وقت محلی آغاز می‌شود و پس از بررسی حضور اعضاء و اعلام تشکیل رسمی جلسه مطابق قوانین، افرادی را به عنوان بازرس انتخاب و در رابطه با تعلیق و یا اخراج برخی اعضا صحبت می‌شود. در ادامه نیز متن دستور جلسه قرائت شده و در صورت موافقت اعضاء به تصویب می‌رسد، همچنین ۵ نفر از اعضا برای کنترل زمان انتخاب می‌شوند و سپس درباره زمانبندی کنگره قبل که ۲۰ و ۲۱ خرداد ۹۳ در سائوپائولو برگزار شده بود، نظرخواهی خواهد شد.

پس از آن جوزف سپ بلاتر- رئیس فدراسیون جهانی فوتبال دقایقی را سخنرانی کرده و در ادامه پیرامون عملکرد سال ۲۰۱۴، رویدادهای آینده فیفا و جام جهانی بحث و تبادل نظر انجام خواهد گرفت. ضمن اینکه صورت‌های مالی به تفکیک سال ۲۰۱۴ و دوره چهارساله ۲۰۱۴-۲۰۱۱ قرائت شده و پیرو آن حسابرسان، رئیس حسابرسی و کمیته انطباق گزارشات خود را بیان خواهند کرد که پس از آن جهت تصویب این صورت‌های مالی رأی گیری خواهد شد.

از دیگر مواردی که در دستور جلسه بررسی امور مالی مورد بحث قرار می‌گیرد، مطرح کردن جزئیات بودجه سال ۲۰۱۶ و رای گیری جهت تصویب آنها خواهد بود. همچنین حسابرسان بررسی دوره چهارساله بعدی یعنی سال‌های ۲۰۱۸-۲۰۱۵ نیز انتخاب می‌شوند.

در طی دستورجلسه بعدی برخی تصمیماتی که طی کنگره سال ۲۰۱۴ به تصویب رسیده بود، همچون مالکیت گروه جانبی در نقل و انتقال بازیکنان و مسائل پیش آمده بین فدراسیون‌های فوتبال فلسطین و رژیم صهیونیستی مورد ارزیابی و بررسی مجدد قرار خواهد گرفت. همچنین پرداختن به مسائل استراتژیکی و امور سیاسی مربوط به ورزش همچون مبارزه با تبعیض و نژادپرستی، بُرد بین‌المللی فدراسیون‌های فوتبال و داوری، فوتبال بانوان، توسعه فوتبال، امور پزشکی، دست دادن برای صلح و افتتاح موزه جهانی فوتبال در دستور کار این بخش قرار دارد.

در ادامه کنگره طرح های پیشنهادی در خصوص اصلاحات قوانین فیفا، مقررات حاکم بر استفاده از اساسنامه و دستورات جاری و نظام نامه کنگره بررسی و پس از آن جهت تصویب رأی گیری خواهد شد. همچنین انتخاباتی در خصوص جایگزینی اعضای ارکان قضایی نیز برگزار می شود.

یکی از مهمترین بخش‌های کنگره فیفا بحث در خصوص طرح های مطرح شده از سوی اعضا و کمیته اجرایی است که در این کنگره پیشنهاد فدراسیون فوتبال فلسطین برای تعلیق فدراسیون فوتبال رژیم صهیونیستی مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در ادامه نایب رئیس و اعضای کمیته اجرایی انتخاب شده و انتخابات ریاست فیفا برگزار می‌شود.

در انتها پیش از سخنرانی پایانی ریاست فدراسیون جهانی فوتبال، تمامی حاضران نگاهی به شصت و ششمین کنگره فیفا که ۲۳ و ۲۴ اردیبهشت ۹۵ در مکزیک و شصت و هفتمین کنگره به میزبانی کوالالامپور (زمان برگزاری متعاقباً اعلام خواهد شد) خواهند داشت. پس از پایان کنگره به ترتیب کنفرانس خبری و مراسم اختتامیه نیز برگزار خواهد شد.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.