مدیرعامل سابق باشگاه سایپا در یادداشتی که برای خبرگزاری فارس نوشت چالش‌های فراروی لیگ برتر پانزدهم فوتبال را بیان کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس،خلیل سپهر سبحانی مدیرعامل سابق باشگاه سایپا که در لیگ سیزدهم و چهاردهم مدیریت این باشگاه را بر عهده داشت در یادداشتی که برای خبرگزاری فارس نوشت چالش‌های فراروی لیگ پانزدهم را به شرح زیر بیان کرد.

* چالش اول مشکلات مالی

لیگ برتر فصل آینده با چند چالش جدی مواجه است. جدی‌ترین چالش آن مسائل مالی است. بیش از سه چهارم باشگاه‌ها در لیگ چهاردهم دچار مشکلات حاد مالی بودند روندی که  پیش‌بینی می‌شود در لیگ پانزدهم ضمن تداوم ، تشدید نیز به خود ببیند زیرا علاوه بر بلاتکلیفی بدهی اسپانسر لیگ از فصل گذشته، هنوز توافق جدی بر سر حق پخش تلویزیونی و تبلیغات محیطی با صدا و سیما صورت نگرفته است. از سویی دیگر سیستم مالیاتی عزم جدی دارد تا ارقام سنگینی را به عنوان مالیات از باشگاه‌ها به عنوان مودیان مالیاتی دریافت کنند. جمع این ارقام به همراه بدهی‌های باشگاه از فصول گذشته بنیه مالی آنان را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد و کار را برای باشگاه‌داری، مدیریت لیگ و سازمانهای برگزارکننده مشکل‌تر از گذشته خواهد کرد.

* چالش دوم؛ تولیت باشگاه‌ها

دو تیم پرطرفدار پرسپولیس و استقلال در لیگ مانند قطب‌های همنام آهنربا که دو سوی آرمیچر را به گردش در می‌آورند، دینام لیگ برتر را به حرکت در می‌آورند و انرژی الکتریسیته فوتبال ایران را تولید می‌کنند. این مسئله اما در سالیان اخیر دچار آسیب شده است و به جز بخش هواداران ماهیت قطبی دو تیم استقلال و پرسپولیس تحلیل رفته است. یکی از دلایل مهم این وضعیت بلاتکلیفی در مالکیت و تولیت این دو باشگاه است. به نظر می‌رسد. اگر مسئله خصوصی‌سازی دو باشگاه در لیگ پانزدهم حل بشود یا نشود این فضا ادامه خواهد داشت. یعنی اگر تولیت جدیدی باشگاه را در اختیار بگیرد در آن صورت تا این تولیت با فضای فوتبال مدیریت باشگاه مسلط شود و اگر هم بحث خصوصی‌سازی حل نشود این مسئله همچنان ادامه پیدا می‌کند. این اتفاق باعث سرخوردگی هواداران در فوتبال حرفه‌ای و کاهش حمایت روانی از رقابت‌ها خواهد شد و روح رقابت و حساسیت را در لیگ کم می‌کند ضمن اینکه به جز پرسپولیس و استقلال سه باشگاه دیگر در حوزه تولیت باشگاه‌ها بلاتکلیف هستند. باشگاه‌هایی که به نوبه خود در لیگ تاثیرگذارند.

* چالش سوم؛ سازمانی

در تقویم رقابت‌های بین‌المللی سال پرترافیکی برای تیم‌های ملی بزرگسال و امید دیده می‌شود. مسابقات مقدماتی آسیا، جام جهانی و همچنین بازی‌های مقدماتی المپیک تقویم را فشرده می‌کند. در گذشته نشان داده شده که این اتفاق ناهماهنگی‌هایی را بین برنامه‌های تیم ملی و مسابقات باشگاهی به وجود آورده که با توجه به مشکلات مالی و تغییرات برنامه‌های تیم ملی و همچنین محدودیت در پیدا شدن رقیب برای تیم ملی چالش‌های زیادی را برای رقابت‌های لیگ برتر به وجود خواهد آورد. نمونه آخر این مسئله لغو اردوی ترکیه تیم ملی است. اگرچه اکنون لیگ تعطیل است و این تغییر برنامه به باشگاه‌ها لطمه‌ای نمی‌زند اما نشان از توان ضعیف اجرای فدراسیون فوتبال برای پیشبرد برنامه‌های تیم ملی دارد. از سویی دیگر سال آخر مدیریت کفاشیان در فدراسیون است و رقابت رقبا برای تصاحب کرسی‌های فدراسیون جو رقابت ایجاد می‌شود و این رویکرد می تواند به نوبه خود بر روند مدیریت فوتبال اثرگذار باشد.

چالش چهارم؛ انتخابات مجلس و سیاست‌زدگی لیگ

با توجه به اینکه امسال انتخابات مجلس دهم برگزار می‌شود و با توجه به توان و ظرفیت رسانه ای و نمایشی فوتبال به نظر می‌رسد که برخی از اهالی سیاست یا منسوبین آنها در فوتبال بخواهند از این فرصت استفاده کنند چالش سیاست‌زدگی لیگ برتر فوتبال شود.

نظر کاربران را اینجا ببینید. ( تعداد نظرات: ۱ )