مدیرعامل پیشین باشگاه استقلال گفت: در شرایط فعلی خصوصی شدن برای استقلال و پرسپولیس زود است.

امیر رضا واعظ آشتیانی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، در خصوص تحلیلش از مزایده سوم خصوصی سازی سرخابی‌ها گفت: خرید باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس در فضای فعلی اقتصاد و ورزش کشور  توجیه اقتصادی ندارد. در شرایط فعلی نه صدا و سیما به پرداخت حق پخش واقعی فوتبال پایبند است، نه قانون کپی رایت رعایت می‌شود و نه مثل گذشته تماشاگران برای دیدن بازی‌های استقلال و پرسپولیس در ورزشگاه حضور پیدا می‌کنند که بتوان درآمد زیادی از بلیت فروشی کسب کرد.

وی افزود: اسپانسرها هم مثل گذشته چندان علاقه‌ای از خود برای فعالیت در این دو باشگاه نشان نمی‌دهند و مسئولان دو باشگاه باید با التماس اسپانسر بگیرند، ضمن اینکه خیلی از مسائل و مشکلات دیگر در زمینه درآمدزایی باشگاه‌ها‌ وجود دارد و بعید است تا حداقل ۱۰ سال دیگر حل شود و این دو باشگاه بتوانند درآمدها و هزینه‌های خود را به یک نقطه یکسان برسانند.

مدیرعامل پیشین باشگاه استقلال تصریح کرد: از همه این موارد مهمتر اینکه افرادی که در این دوباشگاه مدیریت می‌کنند حرفه‌ای نیستند و در فضایی آماتوری کار کرده و ادعا می‌کنند که چند سال است که در ورزش هستند اما هیچ کارآمدی اقتصادی ندارند. در حال حاضر مدیرانی که در عرصه ورزش و فوتبال کشور فعالیت می‌کنند به هیچ وجه مدیرانی اقتصادی نیستند و اصلا اقتصاد را نمی‌شناسند. آنها حتی نمی‌دانند درآمدزایی چه معنایی دارد چون فقط عادت کرده‌اند پول مفت بگیرند و هزینه کنند. در این راستا در ورزش حرفه‌ای دنیا شاهدیم که درآمد و هزینه دوسویه است اما در ورزش ایران می‌بینیم که یک سویه است و فقط باید هزینه کنید.

واعظ آشتیانی افزود: نکته مهم دیگر این است که دولت هم در زمینه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی تعریف و برنامه مشخصی ندارد. بر این اساس سرمایه گذار با چه انگیزه و پشتوانه ای باید سرمایه گذاری کند؟ البته در کشور ما افراد یا گروه‌ها‌یی هستند که ۲۹۰ میلیارد تومان و هزینه ۳۰ یا ۴۰ میلیارد تومانی سالیانه برای آنها رقم چندان قابل توجهی نیست. در چنین شرایطی در ورزشی که درآمدزایی و سودآوری معنایی ندارد متولیان امر باید ببینند که این افراد یا گروه‌ها با چه نیتی پا به میدان گذاشته‌اند و اینجاست که بحث اهلیت معنا پیدا می‌کند.

وی تصریح کرد: در شرایط فعلی ورزش و اقتصاد کشور که باعث شده تراز مالی این دو باشگاه حداقل تا ۱۰ سال آینده منفی باشد. فکر می‌کنم در مزایده سوم نیز این دو باشگاه خریدار واقعی نخواهند داشت مگر اینکه افراد یا گروه‌هایی در مزایده شرکت کنند که به رغم ادعاهایشان مبنی بر اینکه نیتشان خیرخواهانه است به دنبال رانت‌های مختلف مالی، اقتصادی، سیاسی و یا مسائل دیگر باشند وگرنه چه توجیه منطقی برای خرید دو باشگاه وجود دارد؟ مطمئنم متولیان امر در خصوص این افراد و انگیزه‌هایشان هوشیاری لازم را خواهند داشت.

مدیرعامل پیشین باشگاه استقلال تاکید کرد: اعتقاد دارم روزی این دوباشگاه باید خصوصی شوند اما در شرایط فعلی خصوصی شدن برای آنها زود است و اگر دو باشگاه در مزایده سوم هم به فروش نروند اجاره دادن آنها نیز کار منطقی نیست. این دوباشگاه متعلق به حاکمیت است و حاکمیت در شرایط فعلی برای کارهای فرهنگی، اجتماعی و سیاسی می‌تواند برای این دوباشگاه هزینه کرده و در این زمینه‌ها بهره برداری خوبی داشته باشد.

آشتیانی یادآور شد: اگر دولت در این زمینه با مجلس تعامل کرده و از مجلس شورای اسلامی بخواهد این تعامل دوسویه در جهت کارهای فرهنگی باشد شرایط این دو باشگاه خیلی بهتر می‌شود.

وی عنوان کرد: فکر می‌‌کنم چون در ۴ سال گذشته مدیران دوباشگاه به دلیل سوء مدیریت بدهی‌های کلان بر جای گذاشته‌اند دولت و مجلس به هراس افتاده‌اند که هرچه سریعتر این دو باشگاه را بفروشند تا وضع بدتر از این نشود ضمن اینکه در این مدت دستگاه‌های نظارتی و وزارت ورزش آنطور که باید بر عملکرد مدیران‌ آنها نظارت نداشته‌اند.

مدیرعامل پیشین باشگاه استقلال گفت: در مجموع باید بگویم هم دولت، هم مجلس و هم دستگاه‌های نظارتی به جای آسیب شناسی، ریشه یابی و حل مشکلات می‌خواهند صورت مسئله را با خصوصی سازی استقلال و پرسپولیس حل کنند.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.