کارشناس فوتبال کشورمان گفت: متأسفانه فوتبال ایران از انسان‌های عاشق تهی شده و کاسب‌ها جای عاشقان را گرفته‌اند.
امیر حاج‌رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، در مورد درگیری خانزاده و مکانی با یک هوادار پرسپولیس در قطر و علت این اتفاق اظهار داشت: فوتبال در ایران به دو شکل تبدیل شده،‌ «فوتبال لمپنیزم» و « فوتبال نتیجه‌گرا». متأسفانه تیم‌ها و مدیران ما برای رسیدن به نتیجه دست به هرکاری می‌زنند. باشگاه‌های ما پیشوند فرهنگی دارند اما انحطاط فرهنگی در فوتبال ما جلوتر از سقوط فنی در این رشته است.

«ارتقای سطح فرهنگ فوتبال ایران نیازمند عزم ملی است»، وی با بیان این جمله ادامه داد: این اتفاق اولین مورد در فوتبال ایران نیست و آخرین مورد هم نخواهد بود. وقتی فوتبال نتیجه‌گرا باشد کار به جایی می‌رسد که همه کاری قابل انجام دادن می‌شود و البته قابل بخشش. در فوتبال ما اقلیتی وجود دارند که به مبانی این رشته احترام می‌گذارند اما اکثریت به دنبال نتیجه هستند.

کارشناس فوتبال کشورمان افزود: متأسفانه تصمیمات کمیته انضباطی و کمیته اخلاق پاسخگو این حرکات نیست. مسئله فرهنگی مسئله ساده‌ای نیست و با یک پلاکارد یا بیانیه هم درست نمی‌شود. من معتقدم از زمانی که پول وارد این فوتبال شد، خیلی‌ چیزها از بین رفت. متأسفانه خیلی از بازیکنان ظرفیت پولداری یا ظرفیت فرهنگ پول داشتن را ندارند.

حاج‌‌رضایی تصریح کرد: فوتبال نتیجه‌گرا باعث شده مدیران کاری به کار بازیکنان خاطی نداشته باشند و فقط به فکر نتیجه باشند. می‌بینیم که بازیکن رکیک‌ترین الفاظ را نسبت به مربی خود به کار می‌برد اما فردای آن اتفاق تصویرش در حالی که مشغول روبوسی و آشتی با مربی است، منتشر می‌شود. همین اتفاقات باعث می‌شود که ناسزا گفتن و ناسزا شنیدن عادی شود.

وی خاطرنشان کرد: باشگاه‌ها در این موارد باید ورود کنند. در این خصوص می‌خواهم مثالی جهانی بزنم. زلاتان ابراهیمووچ در جریان یک مسابقه به کشور فرانسه توهین کرد و سریع چهار جلسه محروم شد اما در فوتبال ما بازیکن ناسزا می‌گوید اما بعد از مدتی سعی می‌کنند این حرکت را توجیه کنند، چون کسب نتیجه از همه چیز مهمتر است. متأسفانه فوتبال ایران از انسان‌های عاشق تهی شده و کاسب‌ها جای عاشقان را گرفته‌اند. کاسبی هم که کلاً با عاشقی فرق دارد.

کارشناس فوتبال در پاسخ به این‌ سؤال که چرا باید شاهد این رفتارها از بازیکنان نسل جدید باشیم، گفت: یک کارمند بعد از ۳۰ سال کار کردن برای شب عید فقط ۶۰۰ هزار تومان عیدی می‌گیرد در حالی که یک فوتبالیست پول نجومی می‌گیرد و به علت پایین بودن مسئله فرهنگی هر کاری دوست دارد انجام می‌دهد و کسی هم هیچ نظارتی روی رفتار او نمی‌کند.

حاج رضایی ادامه داد: فقر فرهنگی باید از ریشه خشکانده شود نه اینکه فقط شاخ و برگ آن را قطع کنیم. این مشکلات با دو جلسه محرومیت که همیشه به خاطر مناسبتی کاهش پیدا می‌کند، درست نمی‌شود. مثلاً وقتی با رفتار زشت یک بازیکن با یک خبرنگار برخوردی صورت نمی‌گیرد بازیکن هم برای انجام این‌ کارها بی‌پرواتر می‌شود. ادامه همین رفتارهاست که باعث ارسال پیامک‌ها و برقراری تماس‌های تهدیدآمیز می‌شود.

نظر کاربران را اینجا ببینید. ( تعداد نظرات: ۱ )