داور دیدار فینال جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۵ استرالیا معتقد است تفاوت بین شرایط قضاوت در داخل و خارج از کشور بسیار زیاد است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم و به نقل از سایت رسمی فدراسیون فوتبال، علیرضا فغانی در خصوص وضعیت داوری ایران در حوزه بین الملل گفت: در حال حاضر کشورمان ۳ داور الیت دارد که ترکی، بنیادی‌فر و من به علاوه حسن اکرمی که به عنوان ذخیره داوران الیت ایران است که فعالیت مداومی در بازی‌های ای اف سی کاپ، لیگ قهرمانان آسیا و همچنین مسابقات مقدماتی جام ملت‌ها و جام جهانی داریم.

وی ادامه داد: قضاوت داوران به این صورت است که کمیته داوران ای اف سی با ارسال ابلاغ‌های داوری به کمیته‌های داوری فدراسیون‌ها از داوران دعوت می‌کند تا در دیدارهای بین المللی به قضاوت بپردازند و داوران ایرانی جزو داوران فعال در قضاوت در سطح آسیا هستند و در دیدارهای سال جاری میلادی هم عملکرد خوبی ارائه کرده‌اند.

داور بین‌المللی فوتبال کشورمان درخصوص تفاوت بین قضاوت در بازی‌های داخل و خارج از کشور گفت: بحث قضاوت در بازی‌های بین المللی و داخلی از هم جدا است چراکه در بازی‌های داخلی فشار بر روی داوران بسیار زیاد است اما در بازی‌های خارج از کشور با اینکه بازی سنگین است ولی جریمه‌های سنگینی که برای اعتراض به داوری وجود دارد اهرم بازدارنده‌ای نسبت به ایجاد هجمه به داوران است.

فغانی افزود: در واقع در فوتبال کشورمان به دلیل جایگاه مدیران و مربیان فشار روی آنها زیاد است و این فشار را به داوران انتقال می‌دهند به‌طوری که پس از پایان بازی نخستین مسئله‌ای که مورد نقد یک جانبه صورت می‌گیرد عملکرد داوری است. این مسائل همگی باعث می‌شود که داور تمرکز خود را از دست بدهد و به اشتباهات داوری منجر شود. در واقع اشتباهات داوری به هیچ وجه قابل کتمان نیست و حتی برخی از مواقع در نتیجه بازی تاثیرگذار است که البته جزو طبیعت انسانی است و عدم بروز اشتباه امکان پذیر نیست. از جامعه فوتبال می‌خواهم  به حوزه‌های مختص خود تمرکز کنند و تنها در اینصورت است که هر عضوی از جامعه فوتبال می‌توان روی کار خود تمرکز کند و عملکرد خود را ارتقا دهد که داوران هم از این قاعده مستثنی نیستند.

وی درباره داوران جوان کشور و عملکرد آنها عنوان کرد: پس از کناره گیری چند داور خوب کشورمان مانند سعید مظفری زاده و عدم فعالیت چند داور دیگر در حال حاضر از قضاوت در بازی‌ها، خوشبخانه جوان‌هایی به این عرصه وارد شده‌اند که عملکرد خیلی خوبی دارند اما باید شرایط ایده آلی برای آنها ایجاد کرد تا با تمرکز بالا به کار خود ادامه دهند. در واقع همانطور که جوانگرایی در یک تیم هزینه‌هایی دارد در عرصه داوری هم باید به جوان‌ها میدان داد و از آنها حمایت کرد.

فغانی در پایان در پاسخ به این سؤال که آیا تعامل خوبی بین داوران با تجربه و جوانترها وجود دارد یا خیر، گفت: همیشه ارتباط خوبی بین داوران با تجربه و جوان وجود داشته و پس از برگزاری بازی‌ها بازبینی فیلم‌ها درباره نحوه قضاوت و اشتباهات موجود در قضاوت و نحوه رفع آنها صحبت می‌شود. علاوه بر این کلاسی که پیش از شروع فصل و در نیم فصل مسابقات برای داوران برگزار می‌شود در کنار هم حضور داریم و فرصت خوبی است تا به دور از بحث رقابتی که وجود دارد به بحث و گفت‌وگو بپردازیم.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.