مربی تیم فوتبال امید با تاکید بر اینکه تا نگاه‌ها بزرگ نباشد، اتفاق بزرگی رخ نمی‌دهد، گفت: تیم امید نسبت به قبل تا ۶۰ درصد تغییر کرده و روند فنی خوبی را پشت‌سر گذاشته است و تنها درخواست ما تعویق هفته بیست‌وسوم لیگ و در اختیار داشتن جهانبخش و آزمون است.
مجید صالح در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره وضعیت آماده‌سازی تیم ملی فوتبال المپیک (امید) از زمان فعالیت کادر فنی جدید تاکنون و نیز برنامه‌های آتی این تیم به سوالات مختلفی پاسخ داد که در زیر می‌آید:

** از اردوی عمان یک هفته کم کردیم تا استعدادیابی کنیم

مربی تیم ملی در ابتدا با اشاره به وضعیت این تیم در زمان شروع اردوها، اظهار کرد: کادرفنی تیم از ۲۶ آذر رسما کارش را شروع کرد و با اضافه شدن مربیان باتجربه و صاحب‌نام به سرعت تکمیل شد. بعد از آنکه اولین اردو را در کیش برگزار کردیم، به این نتیجه رسیدیم که موجودیت تیم امید، نمی‌تواند همین نفرات فعلی باشد و بهتر است استعدادیابی‌ جدیدی داشته باشیم. از همین رو اردوی بعدی که حدود ۱۰ روز در عمان با انجام دو بازی تدارکاتی بود را به ۳ روز و یک مسابقه کاهش دادیم تا پیش از آن بتوانیم استعدادیابی فشرده‌ای را داشته باشیم.

** ۱۰۵ بازیکن در رده امید تست شدند

وی افزود: کادر فنی در دو نوبت چهار روزه بازیکنان مختلفی که جزو نفرات لیگ برتر،‌ لیگ دسته یک و دسته دو، امیدهای تهران و معرفی شده از سوی برخی مربیان بودند را مورد ارزیابی دقیق قرار داد و در این زمان فشرده حدود ۱۰۵ بازیکن لایق این تیم را تست کردیم. می‌توان گفت ۹۵ درصد بازیکنانی که می‌توانستند در تیم امید باشند،‌ دیده شدند. خوشبختانه توانستیم تیم امید عمان را هم با نتیجه دو بر صفر شکست دهیم تا مهیای اردوی آنتالیا شویم.

** اولین اردو با نفرات کامل در آنتالیا برگزار شد

صالح با بیان اینکه آنتالیا اولین اردوی تیم امید با حضور تمامی بازیکنان مدنظر کادر فنی بود، ادامه داد: در این اردو تیمی را متشکل از ۳۱ بازیکن بردیم که حاصل استعدادیابی‌ها و همچنین انتخاب بازیکنانی از تیم قبلی امید بود. تنها علیرضا جهانبخش و سردار آزمون در تیم ما نبودند. حتی یک بازیکن هم بخاطر مشکل سربازی یا دانشجو بودن غایب نبود و مثل گذشته پشتیبانی و تدارکات خوبی هم داشتیم. برنامه های فنی هم به شکل مطلوبی پیش رفت. در آنجا تیم آلبانی را دو بر یک شکست دادیم، یک تیم باشگاهی از قزاقستان را چهار بر یک بردیم. به جهت انجام بازی شبیه سازی شده با اولین حریف ایران در مرحله انتخابی المپیک که نپال است، تصمیم گرفتیم با تیم بزرگسالان میانمار بازی کنیم که این تیم را هم دو بر صفر بردیم. در آخرین مسابقه هم برابر امید اوکراین تیم چهارم اروپا قرار گرفتیم که نتیجه مساوی شد و در ضربات پنالتی آنها را هم شکست دادیم.

وی با بیان اینکه اردوی کیش با همکاری نکردن برخی باشگاه‌ها همراه شد، خاطرنشان کرد: متاسفانه در اردوی اخیر که در کیش برگزار شد بعضی باشگاه‌ها بازیکنانش را به تیم امید ندادند اما تلاش شد با همان نفراتی که در اختیار بود، اردوی خوبی برگزار کنیم و از دو بازی تدارکاتی انجام شده هم استفاده مطلوبی ببریم.

** برای بدست آوردن خواسته‌های مهم باید هزینه هم کرد

صالح با تاکید بر اینکه در حال حاضر یکی از مهمترین خواسته‌های تیم امید به تعویق افتادن هفته بیست و سوم لیگ برتر بخاطر اردوی کویت است، در این باره به ایسنا گفت: کادر فنی دلایل منطقی برای این درخواست دارد. اول اینکه امید هم یک تیم ملی است و حسرت چهل ساله به المپیک نرفتن ایران بالاخره یک روزی باید به پایان برسد؛ هیچ شکی نیست که بدست آوردن یک خواسته مهم ملی، هزینه هم دارد و بهشت را به بها می‌دهد نه بهانه. اگر تیم ملی در استرالیا به فینال راه پیدا می‌کرد طبیعتا هفته بیست و سوم لیگ می‌بایست سال آینده برگزار می‌شد و الان هم بخاطر تیم امید که این هم یک تیم ملی است، درخواست شده تا هفته بیست و سوم به تعویق بیافتد.

** برگزاری هفته بیست‌وسوم نه به نفع تیم ملی است و نه باشگاه‌ها

وی در توضیح فایده به تعویق افتادن هفته بیست و سوم برای تیم امید، به ایسنا گفت: ملی‌پوشان امید که عمدتا جزو نفرات اصلی باشگاه‌هایشان هستند پس از هفته بیست و دوم می‌بایست به اردو بیایند تا به کویت سفر کنیم؛ یک سفر کوتاه با یک بازی تدارکاتی و دوباره بازیکنان به باشگاه‌هایشان بروند تا هفته بیست و سوم برگزار شود. در آخرین روزهای سال هم لیگ قهرمانان آسیا برگزار می‌شود. با این برنامه بازیکنان ما در یک زمان فشرده باید چهار مسابقه برگزار کنند و بعد به تیم امید بیایند تا از سوم فروردین در مقدماتی المپیک شرکت کنند. آیا دیگر انرژی برای این بازیکنان می‌ماند تا تیم امید را در مقدماتی المپیک همراهی کنند؟ این در حالی است که این بازی‌ها هم در فشردگی کامل برگزار می‌شود و طی ۹ روز باید چهار بازی انجام دهند. مطمئنا این شرایط نه برای تیم امید خوب است و نه برای باشگاه‌ها چرا که اگر مصدومیتی بوجود بیاید همه ضرر می‌کنیم.

** جهانبخش و آزمون را می‌خواهیم

صالح با بیان اینکه دومین و آخرین خواسته تیم امید در اختیار داشتن علیرضا جهانبخش و سردار آزمون در بازی‌های انتخابی المپیک است، در این باره خاطرنشان کرد: فشردگی بازی‌های انتخابی المپیک، آمادگی بالایی را از سوی تیم‌ها می‌طلبد. قطعا حریفان ما مهیای این شرایط شده‌اند، بویژه عربستان که چون توفیق چندانی در رده بزرگسالان نداشته، سرمایه‌گذاری زیادی روی تیم‌های پایه کشورش از جمله رده امید داشته است. بازی پایانی ما هم با عربستان است و چون یک تیم از گروه صعود می‌کند، ممکن است به گل‌شماری در بازی‌های قبلی هم برسیم. بنابراین ما باید دو تیم آماده داشته باشیم و به نفرات موثری چون جهانبخش و آزمون نیاز مبرم داریم. امیدوارم فدراسیون به عنوان متولی تیم‌های ملی تصمیمی بگیرد که منافع ملی تامین باشد و تیم امید بتواند در بازی‌های رسمی از این بازیکنان بهره ببرد.

وی در واکنش به اینکه گفته می‌شود این بازیکنان تمایل به همراهی تیم بزرگسالان برای بازی تدارکاتی مقابل شیلی و سوئد را دارند و در چنین شرایطی موضع کادر فنی تیم امید چیست، تصریح کرد: آنها در بین تیم بزرگسالان و امید قرار گرفته‌اند. در اردوی آفریقای جنوبی تیم ملی با این دو بازیکن از نزدیک آشنا شدم و آنها را بسیار با شخصیت و با درک بالا دیدم. آنها منتظرند تا به وظیفه ملی‌شان عمل کنند و هر دو نفر را عاشق تیم ملی کشورشان دیدم. شاید الان هنوز از وظیفه‌شان اطلاعی ندارند و امیدواریم فدراسیون در این باره بهترین تصمیم را بگیرد. از طرفی تمام بازیکنان ما استعدادهای خوبی هستند که ارزشی چندان کمتر از این دو بازیکن ندارند اما ما می‌خواهیم با تمام موجودیت‌ و داشتن دو تیم کامل در این بازی‌ها حاضر شویم.

** حضور مایلی‌کهن کنار ما موثر است

صالح در پاسخ به اینکه با توجه به حضور چندین مربی در تیم امید، آیا محمد مایلی‌کهن با سمت مدیر فنی نقش موثری در پیشبرد برنامه‌های تیم دارد، خاطرنشان کرد: قطعا همین طور است. وجود چند چشم و چند نگاه به افزایش شناخت و تجربه کادر فنی می‌افزاید. ما از نظرات ایشان که بزرگتر مربیان تیم است استفاده می‌کنیم. آنالیز تیم ملی عربستان را در کیش کنار هم انجام دادیم و واقعا حضورشان مفید است. در تیم‌های بزرگ دنیا از جمله برزیل هم این اتفاق می‌افتد و سرمربیان پیشین در ادوار بعدی به عنوان مدیرفنی یا مشاور به سرمربی و کادر فنی جدید کمک می‌کنند.

** تیم امید نسبت به زمان وینگادا تا ۶۰ درصد تغییر کرده است

وی در پاسخ به اینکه تیم امید کنونی چند درصد با تیم قبلی که هدایش را نلو وینگادا برعهده داشت تفاوت کرده است، گفت: از آن تیم حداکثر ۱۰ تا ۱۲ نفر مانده‌اند و بین ۵۰ تا ۶۰ درصد تیم پس از استعدادیابی‌ها تغییر کرده است. تیم امید پس از اینچئون به لحاظ روحی وضعیت بدی را سپری می‌کرد اما الان صاحب شخصیت شده و بازیکنان اعتماد به نفس بالایی پیدا کرده‌اند.

** عربستان را با کیفیت دیدیم

مربی تیم امید درباره کیفیت تیم عربستان پس از آنالیز کادر فنی، تصریح کرد: عربستان تیم خوبی دارد. مشابه جام خلیج فارس که پیش از جام ملت‌ها در رده بزرگسالان برگزار شد، حدود یکماه پیش در رده سنی امید به میزبانی بحرین برگزار شد که عربستان، عمان، کویت، قطر و امارات در آن حضور داشتند. عربستان در این بازی‌ها قهرمان شد. ما بازی‌های این تیم را دیدیم و آنها را آنالیز کردیم که قطعا سخت‌ترین حریف ما هم خواهند بود.

** با حریفان ناشناخته روبرو می‌شویم

وی در واکنش به اینکه حبیب کاشانی مدیر تیم امید گفته است هنوز تصاویری از حریفان تیم ملی برای آنالیز، در اختیار کادر فنی قرار نگرفته است، اظهار کرد: غیر از عربستان هنوز بازی تیم‌های دیگر را ندیده‌ایم. مشکل اینجاست که اساسا شاید هیچ تصویری از بازی‌های آنها که تیم‌های ناشناخته‌ای هستند نباشد چون در تورنمت‌ خاصی هم شرکت نداشتند. تنها منبع فعلی ما استناد کردن به بازی‌هایشان در اینچئون است که احتمالا با حداقل ۵۰ تا ۶۰ درصد همان بازیکنان به مصاف ما بیایند. از طرفی این تیم‌ها انگیزه بالایی مقابل میزبان دارند که همین کار ما را سخت می‌کند. مهمترین آنها می‌تواند نپال باشد چون اولین مسابقه ایران با آنهاست؛ به همین دلیل در آنتالیا با میانمار بازی کردیم. می‌توانیم حریفان دیگر را در ادامه رقابت‌ها ارزیابی کنیم.

** برنامه مفصلی برای ۱۰ ماه باقیمانده تا مرحله نهایی انتخابی المپیک داریم

صالح همچنین درباره برنامه‌های آتی تیم امید در صورت عبور از مرحله پیش‌رو نیز به ایسنا گفت: برنامه تیم امید را به صورت پلن کلی دیدیم. در صورت صعود تیم امید از این مرحله که انشاالله این اتفاق می‌افتد، برنامه مفصلی برای ۱۰ ماه باقیمانده تا دی‌ماه و مرحله نهایی رقابت‌های انتخابی المپیک داریم. طبیعتا برخی از اردوهای تیم هم همزمان با اردوهای تیم ملی بزرگسالان است و امیدواریم میان برگزاری اردوها و برخی مسابقات باشگاهی داخلی و خارجی تداخلی ایجاد نشود. همانطور که گفتم باید از یک چیزهایی گذشت تا به هدف رسید. ما بعد از انقلاب چند مرتبه به جام جهانی صعود کردیم اما هنوز به المپیک نرفته‌ایم. بازی‌های المپیک اعتباری کمتر از جام جهانی ندارد و برای رسیدن به آن وفاق بیشتری نیاز است. تردیدی نیست که اگر نگاه‌ها بزرگ نباشد، اتفاق بزرگ هم رخ نمی‌دهد.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.