مدیرعامل باشگاه پیکان با حضور در خبرگزاری تسنیم از کمیته صیانت سازمان لیگ درخواست کرد که برای جلوگیری از بروز حاشیه در لیگ برتر فوتبال انرژی و وقت بیشتری بگذارند.
محمود شیعی که این فصل بار دیگر به عنوان مدیرعامل باشگاه پیکان انتخاب شده میهمان خبرگزاری تسنیم بود و با حضور در دفتر خبرگزاری به سؤالاتی در خصوص پیکان و مسائل اطراف این باشگاه نیز صحبت کرد.

شیعی در این گفت‌وگو درباره حضور دوباره‌اش در باشگاه پیکان، وضعیت بد تیم فوتبال این باشگاه در لیگ برتر، مسائل مالی فدراسیون فوتبال و والیبال، مجمع فدراسیون فوتبال و ... صحبت کرد.

تسنیم: چه اتفاقاتی افتاد که محمود شیعی از پیکان رفت و دوباره برگشت؟

۲۸ سال است که کارمند ایران خودرو هستم و در پست‌های مختلف حضور داشتم. در اولین دوره مدیریتم به تشخیص مسئولان به باشگاه آمدم و مدیرعامل شدم که نیاز مدیریت وقت بود و بعد از آن رفتم. این بار هم خواستند به باشگاه بیایم و دوباره به سنگر ورزش آمدم تا در خدمت باشگاه پیکان باشم.

تسنیم: این بار هم احساس نیاز مدیران بود؟

بله؛ البته در این مدت هم بیشتر مواقع از من مشورت می‌گرفتند. قرار نبود دوباره به ورزش بیایم اما بعد از جمع‌بندی‌ها این اتفاق افتاد.

تسنیم: همیشه در باشگاه پیکان بحث بازیکن گرانقیمت وجود داشته است. در زمان‌های قبل‌تر در والیبال و امسال هم در فوتبال بازیکنان گرانقیمتی به پیکان آمده‌اند. این مسئله کار را برای شما سخت نمی‌کند؟

دیگر به این شکل نیست که فقط یکی از تیم‌ها مورد توجه قرار بگیرد. ما امسال همان توجهی که به فوتبال کردیم، به والیبال هم داشتیم و سیاست‌گذاری مدیریت این بود که در ۳ رشته حرفه‌ای کار کنیم؛ فوتبال، والیبال و اتومبیلرانی. رشته اتومبیلرانی با خودروسازی سنخیت دارد و ملزم هستیم که این رشته را داشته باشیم. در والیبال و فوتبال هم مدیریت تأکید داشت که در سطح خوب فعالیت کنیم. اکنون با وجود هزینه بالایی که در فوتبال کرده‌ایم، نگرانی زیادی داریم اما والیبال‌مان خوب است. هزینه‌ای که کردیم متعارف است و تیم‌هایی هستند که بیشتر از ما هزینه کرده‌اند. در والیبال هم امیدواریم با بافتی که در باشگاه داریم، بتوانیم جایگاهی را که از دست داده‌ایم، دوباره به دست بیاوریم.

تسنیم: فکر می‌کنید چرا اتفاقات امسال برای تیم فوتبال پیکان افتاد و این تیم هنوز نتوانسته با وجود بازیکنان گرانقمیت نتایج خوبی بگیرد؟

شاید تحلیل من اشتباه باشد اما فکر می‌کنم وجود بازیکنان با تجربه و حضور بازیکنانی که از لیگ یک به تیم اضافه شدند در کنار یکدیگر باعث شد که کادرفنی برای هماهنگ کردن این دو گروه، زمان زیادی را از دست بدهد. کادرفنی نتوانست بین بازیکنان درک متقابلی به وجود بیاورد که تیم نتیجه بگیرد و به نظرم این مسئله باعث شد تیم نتیجه نگیرد. بحث فنی را افراد فنی باید بگویند اما من فکر می‌کنم دلیل نتیجه نگرفتن تیم جور نبودن بازیکنانی بود که به تیم آمدند.

تسنیم: به لحاظ بحث‌های غیرفنی چه فعالیت‌هایی شده است؟

از زمانی که من به باشگاه آمدم با هماهنگی سرمربی جدید سعی کردم نقاط ضعف تیم را بپوشانیم و بازیکنانی که مدنظر بود را جذب کردیم.

تسنیم: مرفاوی هم که برای آمدن به پیکان سر و صدای زیادی کرد و با باشگاه صبا حسابی دچار مشکل شد.

این مشکل خود مرفاوی بود. زمانی که برای صحبت با ما آمد وقتی اطمینان پیدا کردیم از صبا جدا شده است، با او صحبت کردیم. تا وقتی جدایی‌اش از صبا قطعی نشده بود، هیچ صحبتی با مرفاوی نداشتیم و به ما گفت که مسئله‌ام حل شده است. حتی مستنداتی هم که به ما نشان داد، ثابت می‌کرد از صبا جدا شده اما هنوز هم با این مسئله درگیر است. ما درگیری نداریم و باشگاه کارت مربیگری مرفاوی را هم دریافت کرده و او مشکلی برای نشستن روی نیمکت ندارد اما خودش با مسئله کمی درگیر شده است.

تسنیم: روی تمرکز تیم تأثیرگذار نیست؟

ما چند بار در این خصوص صحبت کرده‌ایم و شرایط سنجیده شده است. روی ما تأثیری نداشته، تمرینات منظم انجام می‌شود و کنترل‌های لازم وجود دارد. خوشبختانه مشکل مرفاوی روی تیم ما تأثیری ندارد و کارمان را خوب پیش می‌بریم.

تسنیم: اگر چنین اتفاقی برای خود شما بیفتد و سرمربی‌تان بدون اعلام به باشگاه جدا شود، ناراحت نمی‌شوید؟

من در جریان این موضوع نیستم اما چون مرفاوی تا نیم فصل پولی نگرفته بود، فکر می‌کنم به مسئولان باشگاه هم اعلام کرده بود که جدا شده است. بازهم من نمی‌دانم جریان او و باشگاه صبا چیست اما اگر خود من در چنین جایگاهی بودم با پایبندی به اخلاق جدایی‌ام را به باشگاه اعلام می‌کردم.

تسنیم: قبل از مذاکره با صمد مرفاوی با علی دایی هم صحبت کرده بودید؟

نه، ما هیچ مذاکره‌ای نداشتیم. حتی با جمشیدی هم که رابطه خوبی با علی دایی دارد، صحبت کردم اما او گفت صحبتی با این مربی برای حضور در پیکان نداشته است.

تسنیم: سال آینده قصد دارید امیر قلعه‌نویی را به پیکان بیاورید؟

انشاالله که صمد مرفاوی با پیکان نتیجه بگیرد و خودش بماند تا سال آینده تیم را قهرمان کند.

تسنیم: پیکان ابتدای فصل و به گفته مدیران باشگاه آسیایی بسته شد در حالی که خیلی‌ها می‌گفتند به سرنوشت استیل‌آذین دچار می‌شود. حالا هم می‌بینیم که پیکان برای سقوط نکردن می‌جنگد.

این یک واقعیت است که ما رتبه خوبی در جدول نداریم. امیدوارم این اتفاق (سقوط کردن) رخ ندهد و اگر فرصتی داشته باشیم تا در این فصل میانه‌های جدول باشیم، با توجه به هزینه‌ای که کردیم تا ۲، ۳ سال آینده شرایط بهتر خواهد شد. برنامه‌ریزی بلند مدت داریم که مدیریت از ما خواسته این برنامه را پیش ببریم و این کار در حال انجام است. یکی از دلایلی که پیکان بین لیگ برتر و لیگ دسته اول آسانسوری بالا و پایین می‌رود به این دلیل است که هنوز نتوانسته‌ایم ثباتی پیدا کنیم. اگر بتوانیم این فصل موقعیت خوبی در جدول داشته باشیم و به ثبات برسیم، قطعاً این وضع را تغییر خواهیم داد و تیم را تقویت می‌کنیم.

فوتبال مقوله‌ای جدا از مسائل مدیریتی است، چون من تیم فوتبال پیکان را مقابل تیم والیبال می‌گذارم. می‌بینیم که در این بین دو تیم با شرایطی مساوی، مدیریتی یکسان، شرایط مالی مشابه و ... در یک فصل کار می‌کنند و والیبال ما در جهان سوم می‌شود اما فوتبال‌مان در بین دو لیگ بالا و پایین می‌رود. فاکتورها برای هر دو تیم یکسان است و این نشان می‌دهد حواشی و جوانب فوتبال با دیگر ورزش‌ها فرق می‌کند.

تسنیم: شاید همین دیدگاه مساوی باعث شده این اتفاقات برای فوتبال رخ دهد. چون فوتبال با توجه به شرایطی که دارد نگاهی ویژه را می‌طلبد.

مسلماً دیدگاه‌مان نسبت به فوتبال متفاوت است، منظور این بود که مدیریت دو تیم یکسان بوده و هر دو تیم در شرایطی مشابه به منابع مالی رسیدند. شاید پیش از این می‌گفتند که باشگاه پیکان توجه کمتری نسبت به فوتبال دارد اما شما امسال ببینید که تیم را به بهترین شکل بسته‌ایم، هزینه شده و بازیکنان خوبی را جذب کرده‌ایم. حواشی فوتبال زیاد است و اکنون اینجای جدول هستیم.

تسنیم: چند درصد شانس می‌دهید که پیکان در لیگ برتر بماند؟

من امیدوارم. شرایط تیم ما تغییر کرده و اکنون نوع بازی ما متفاوت شده است. به کادرفنی تیم‌مان اعتقاد دارم، تیم‌مان یک سر و گردن از دیگر تیم‌ها بالاتر است و اصلاً نباید در فکر من مدیرعامل، مجموعه باشگاه و تیم بحث سقوط کردن یا نکردن باشد. نباید به این موضوع فکر کنیم، بلکه باید تمرکزمان را روی کسب رتبه‌ای بهتر بگذاریم. درست است کم گل می‌زنیم اما سبک بازی خوبی داریم و در بازی مقابل نفت، گسترش‌فولاد و استقلال بازی خوبی انجام دادیم.

همیشه نگران این بودیم کمتر گل بخوریم اما در این بازی‌ها امید داشتیم که پیروز شویم و تیم‌مان اکنون به فکر بیشتر گل زدن است. لیاقت داریم که در لیگ برتر بمانیم اما نباید تیم را در این شرایط رها کرد، چون همه تیم‌ها در نیم فصل دوم برای امتیاز ندادن بازی می‌کنند و امتیاز گرفتن سخت است. اکنون بازی‌های خانگی‌مان را به شهر قدس انتقال داده‌ایم که خوشبختانه از تیم‌مان حمایت می‌شود و تیم‌مان هم پیکان شهر قدس شده است و در هر بازی ۴، ۵ هزار تماشاگر داریم.

تسنیم: به بازی استقلال اشاره کردید که می‌توانستید برنده باشید اما این اتفاقات رخ نداد. مرفاوی هم مصاحبه‌ای آتشین کرد که گفت چون پیکان نیروی خارج از زمین ندارد حقش را می‌خورند. با این موضوع موافقید؟

من این صحبت‌ها را نشنیدم اما نیروی نداشتن خارج از زمین را باید با نیروی داخل زمین جبران و کار را در زمین تمام کنیم. نباید اجازه بدهیم کار به اینجا بکشد و نباید درگیر این مسائل شویم.

تسنیم: مسئله به بازی استقلال باز می‌گردد که گل شما مردود اعلام شد و سر و صدای زیادی کرد. از آن بازی به بعد هم حق‌وردی هنوز قضاوتی در لیگ برتر نداشته است. این موضوع را دنبال نمی‌کنید؟

شکایت‌مان را بابت داوری آن بازی انجام داده‌ایم. اتفاقاتی که در بازی با استقلال افتاد خیلی به ضرر ما تمام شد و ۳ امتیاز مرگ و زندگی را به جای اینکه ما کسب کنیم، استقلال گرفت. گل سالم ما را نگرفتند، خطای واضحی را درون محوطه جریمه برای ما نگرفتند، به جای ۲ دقیقه وقت اضافه ۵ دقیقه وقت اضافه گرفته شد. تمام این مسائل باعث شد حتی آدم خوشبین هم به قضاوت بازی شک کند. به خصوص برای ما که شرایط‌مان در جدول خوب نیست و ۳ امتیاز خیلی کمک‌مان می‌کرد. در بازی با نفت هم می‌توانستیم برنده بازی باشیم و به نظرم دروازه‌بان تیم مقابل هم باید اخراج می‌شد. من نظرم این بود که گل تیم نفت سالم بود که داور مردود اعلام کرد اما مهدی رحمتی گفت مهاجم نفت روی او خطا کرده و داور درست تشخیص داد. ما باید کاری کنیم که این مسائل به حداقل برسد.

تسنیم: این مسائلی است که تاج هم به آن ورود کرده تا برخی مشکلات در این بازی‌های باقی مانده به وجود نیاید. با توجه به سابقه‌ای که در ورزش دارید، فکر نمی‌کنید برخی نتایج بازی‌ها خارج از زمین رقم می‌خورد؟

من سند و مدرکی ندارم که این حرف‌ها را تأیید کنم اما شاید این اتفاقات رقم می‌خورد. اگر حرفی بزنم باید مدرک بدهم اما من فکر می‌کنم این اتفاقات به خصوص در لیگ‌های پایین‌تر که کنترل کمتر است، رخ می‌هد. در لیگ‌های پایین‌تر تیم‌ها برای اینکه بالا بیایند شاید خیلی کارها انجام دهند. بحثی که ما داشتیم در خصوص برنامه بازی‌های و فاصله کم بین ۳ بازی‌مان بود. اگر کمی رعایت انصاف شود و تیم‌ها را به حال خودشان بگذارند شرایط بهتر می‌شود. در بحث‌های حاشیه‌ای نیز کمیته صیانت سازمان لیگ باید نیرو و انرژی زیادی بگذارد تا در هفته‌های آخر لیگ و به دلیل نزدیکی بازی‌ها، اتفاق خاصی رخ ندهد.

تسنیم: ترس این را ندارید در صورت نتیجه نگرفتن تیم در این فصل مدیران بالایی دلسرد شوند و دیگر در فوتبال هزینه نکنند؟

این یک واقعیت است که نتایج تیم تأثیر زیادی دارد. ما علاوه بر ۳ تیم حرفه‌ای، ورزش کارگری هم داریم و روزانه هزاز نفر از کارکنان فعالیت ورزشی انجام می‌هند. نتایج تیم برای ما بسیار حساس است و هرگونه نتیجه‌گیری تأثیری مستقیم روی کارکنان کارخانه دارد و بعد از بردهای فوتبال و والیبال شادابی کار بیشتر است. وقتی این موضوع وجود دارد، قطعاً مدیریت هم با نتایج دلسرد یا دلگرم می‌شود. بردهای تیم ما روی کارگران کارخانه تأثیری مستقیم دارد.

تسنیم: پس اگر تیم‌تان برنده شود، ۲۰۶ با کیفیت‌تری تولید می‌شود!

واقعاً همینگونه است و این مسائل روی تولید تأثیرگذار است. من تحلیل و آماری از کارخانه سایپا دارم که زمان حضور علی دایی در این تیم و زمانی که سایپا در آستانه قهرمانی در لیگ بود، عدد عجیبی افزایش تولید داشتند. پرسپولیس و استقلال نتایج‌شان در سطح جامعه تأثیر می‌گذارد و نتایج ما هم در سطح کارگری تأثیرگذار است.

تسنیم: باشگاه پیکان مشکل مالی دارد و نیازی به پول سازمان لیگ دارید؟

خوشبختانه مشکل مالی نداریم اما در بودجه ما پول سازمان لیگ پیش‌بینی شده است. همین چند روز پیش هم به دنبال طلب‌مان از سازمان لیگ بودیم. جدیداً لیستی برای ما فرستاده‌اند که بدهکار و بستانکار هستیم و تقریباً پولی به ما نمی‌رسد. از مبلغ طلب ما ۲ درصد قرارداد بازیکنان کم شده و حتی در این لیست من هزینه کنفرانس را هم دیده‌ام که گویا پذیرایی در نشست‌های خبری از حساب ما پراخت می‌شود.

تسنیم: مالیات بازیکنان به عهده شماست؟

خیر، ما به هیچ‌وجه مالیات بازیکنان را قبول نمی‌کنیم. شاید در سال‌های قبل این اتفاق رخ می‌داد اما این فصل به هیچ‌وجه چنین چیزی را قبول نکردیم.

تسنیم: باشگاه پیکان سقف بودجه را رعایت کرد؟

بله، سقف هزینه‌های ما ۱۲، ۱۳ میلیارد شد و به ۱۵ میلیارد سقف هم نرسید. در این بین هستند باشگاه‌هایی که از روش‌های مختلف استفاده می‌کنند و سقف را دور می‌زنند. مثلاً به این شکل که قرارداد بازیکنی ۷۰۰ میلیون تومان است و پول او را ابتدای فصل پرداخت می‌کنند که این پول در بانک تا پایان سال سودی ۳۰۰، ۴۰۰ میلیونی دارد و قرارداد از یک میلیارد بالاتر می‌رود.

تسنیم: بازیکنی در نیم فصل اول به اسم متروویچ داشتید که بدون سر و صدا هم از پیکان رفت. چه اتفاقی افتاد و این بازیکن چگونه به تیم شما پیوست؟

این بازیکنی بود که گفته بودند در لیگ اسلوونی آقای گل بوده است و به تیم ما پیوست. آمده بود و فقط یک گل برای ما زد که در نیم فصل صمد مرفاوی گفت این بازیکن ساکن است و ۳، ۴ نفر باید او را حرکت بدهند. حضور این بازیکنان اثرگذاری دلال‌هاست. این اتفاقات نیز فقط در خصوص بازیکنانی رخ می‌دهد که برای اولین بار به ایران می‌آیند و شناخت زیادی از نحوه کار دلال‌ها ندارند. مثلاً بازیکنی مانند ساموئل که چند دوره در فوتبال ایران بوده، بازار اینها را خوب می‌شناسد اما برای بازیکنان جدید که به ایران می‌آیند باید مراقبت‌هایی صورت بگیرد.

تسنیم: شرایط تیم والیبال‌تان چگونه است؟

والیبال هم گرفتاری خاص خودش را دارد و تیم‌ها هزینه‌های زیادی کرده‌اند که برخی اتفاقات هم رخ می‌دهد. حتی با داورزنی صحبت کرده‌ایم که همان کمیته صیانت فوتبال را در والیبال هم داشته باشیم تا برخی اتفاقات رخ ندهد. پیش از این آرزو داشتیم فوتبال‌مان مانند والیبال شود و نظم داشته باشد اما اکنون والیبال‌مان، فوتبالیزه شده است. برخی اتفاقات رقم می‌خورد که چندان خوش‌آیند نیست.

تسنیم: در والیبال چیزی دیده‌اید که به این شکل صحبت می‌کنید؟ در این رشته چه اتفاقاتی رخ می‌دهد؟

بالاخره تجربه نشان داده که شرایط چگونه است. هرجایی که پول باشد دلال‌ها نیز به آن سمت می‌روند و در این بین اتفاقاتی هم رخ می‌دهد. همانطور که گفتم از فدراسیون والیبال خواسته‌ایم کمیته صیانت داشته باشد تا شاهد اتفاقات تلخ در والیبال نباشیم. خود فدراسیون هم باید به برخی مسائل توجه ویژه‌ای داشته باشد و خیلی شفاف درباره همه چیز تصمیم بگیرد. مثلاً فدراسیون فوتبال با آن عظمت از قرارداد بازیکنان فقط ۲ درصد سهم می‌گیرد اما در والیبال ۶ درصد از قرارداد بازیکنان به حساب فدراسیون می‌رود. مسائل داوری هم وجود دارد که ما پیشنهاد کردیم برای اینکه حرف و حدیثی پیش نیاید بهتر است از داوران خارجی استفاده کنیم. نه اینکه داوران خودمان ضعیف هستند بلکه بحث این بود که شائبه‌ای به وجود نیاید.

تسنیم: داوری‌ها چه مشکلاتی دارد؟

قبل از اینکه بحث تغییر داوران را بدهیم، بحث‌مان این بود که سیستم ویدئو چک در لیگ داشته باشیم. این همه هزینه می‌کنیم و سیستم ویدئو چک هزینه زیادی برای فدراسیون ندارد، چراکه اکثر اختلافات در والیبال موضوع توپ خارج خط یا داخل خط، توپ روی تور و ... است که می‌تواند این اختلافات را با سیستم ویدئو چک حل کرد.

تسنیم: در تیم والیبال‌تان بازیکن میلیاردی دارید؟

تمام بازیکنان والیبال ما قراردادی معقول دارند و اصلاً بازیکن میلیاردی نداریم. در والیبال هم می‌گفتند فقط سعید معروف یک میلیارد گرفته بود که هم از این مسائل بی‌خبرم.

تسنیم: شما که با فدراسیون فوتبال و والیبال در ارتباط هستید چه فرق‌هایی بین این دو فدراسیون می‌بینید. اینکه یک فدراسیون در جهان به رتبه‌های بالا می‌رود اما فدراسیون دیگر که فوتبال باشد نمی‌تواند افتخاری کسب کند.

فوتبال و والیبال شرایط متفاوتی دارند. از نظر ساختاری و بازی شرایط متفاوت است اما چون فوتبال ریشه‌ای قدیمی‌تر دارد، نظر جمع روی آن تأثیرگذار است با حاشیه‌های زیادی هم همراه می‌شود. والیبال هنوز به این مرحله نرسیده که در جامعه حاشیه‌دار شود. به نظرم باید مسئولان بنشینند و فکری به حال فوتبال کنند.

تسنیم: موضوع مهمی هم که این روزها در خصوص فوتبال وجود دارد، بحث ابهامات مالی فدراسیون است که در خصوص برگزاری مجمع هم شبهاتی وجود دارد؟

دقیقاً این موضوع وجود دارد و من از یکی از اعضای هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال شنیدم که گفت قرار نیست مجمعی در اسفندماه برگزار شود. من گفتم که ان‌شاالله در مجمع می‌بینم‌تان که گفتند مجمع برگزار نمی‌شود، چون برنامه‌ریزی نشده است. در مجمع قبلی که من حضور داشتم قرار شد در اسفندماه برای برطرف کردن ابهامات مالی مجمعی برگزار شود و اکنون نیز باید طبق قانون پیش رفت اما نمی‌دانم چرا فدراسیون فوتبال اینگونه برنامه‌ریزی می‌کند.

مسائل مالی باید شفاف باشد اما من خودم در این خصوص هنوز به چیزی نرسیده‌ام. اسناد و مدارک کامل به دست من نرسیده و ابهامی هم که وجود دارد، کامل نبودن گزارش‌هاست. در این گزارش فقط میزان خرج کردن بودجه بوده اما رفرنس‌ها در این گزارش وجود نداشت. اینکه مثلاً اگر ۲ میلیارد هزینه شده این هزینه خرج چه چیزهایی شده و جدول هزینه‌کرد در گزارش مالی فدراسیون فوتبال وجود نداشت. قرار بود این عدم شفافیت در مجمع اسفندماه به اعضا داده شود اما گفته‌اند قرار نیست مجمعی برگزار شود.

تسنیم: شما به عنوان اعضای مجمع اعتراضی به این موضوع ندارید؟

باید ببینیم اگر مجمع برگزار نشود، چه اتفاقی رخ می‌دهد. بالاخره ما به همراه دیگر باشگاه‌ها در این خصوص مشورت خواهیم کرد تا ببینیم چه کاری می‌تواند انجام داد. این مسئله برای ما هم جای سؤال دارد که باید به آن پاسخ داده شود.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.