در برنامه ۹۰ این هفته عملکرد تیم ملی فوتبال ایران به دقت مورد بررسی قرار گرفت.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نخستین برنامه ۹۰ که بعد از تعطیلات لیگ روی آنتن رفت به بررسی عملکرد تیم ملی فوتبال ایران درجام ملت‌های آسیا اختصاص داشت.

عادل فردوسی پور با دعوت از بیژن ذوالفقارنسب و علی منصوریان عملکرد کارلوس کی روش طی چهار سال گذشته را بررسی کرد.

در ابتدای برنامه گزارشی درباره حضور کارلوس کی روش در ایران و نتایج کسب شده او پخش شد.

سوال پیامکی برنامه به عملکرد کارلوس کی روش طی چهار سال گذشته در ایران اختصاص داشت. در پایان نیز ۸۸ درصد شرکت کنندگان در این نظرسنجی از عملکرد سرمربی پرتغالی تیم ملی فوتبال ایران رضایت داشتند.

بیژن ذوالفقارنسب و علیرضا منصوریان دو مهمانی بودند که در ابتدا در استودیو حضور یافتند تا نظرات خود را درباره کی روش ارائه کنند.

ذوالفقارنسب در آغاز صحبت های خود با بیان این‌که استخدام کی روش برای ارتقای سطح فنی فوتبال ملی ایران بود گفت:‌ به خاطر این موضوع قراردادی با او تنظیم شد که متاسفانه هیچ گونه از نکات حرفه ای در آن رعایت نشده و فدراسیون مدیریتی روی کی‌روش ندارد به طور مثال کی روش والی زاده(مدیر رسانه‌ای تیم ملی) را وادار کرد از تیم ملی کنار برود و با مربیان جوان ایرانی حاضر به همکاری نشد. قرارداد او در بین ۳۲ مربی حاضر در جام جهانی ۲۰۱۴ هشتم یا نهم بود اما ایران در بین ۳۲ شرکت کننده در مقام ۳۱ قرار گرفت. این را هم درنظر بگیرید که یک مربی با تجربه همچون خوزه پکرمن که تیمش در بین هشت تیم برتر جهان قرار گرفت فقط یک میلیون دلار دستمزد می گیرد.

وی در ادامه با بیان این‌که نتایج کی روش با توجه به دستمزدی که می گیرد رضایت بخش نیست گفت: من معتقدم ضعیف ترین نتیجه را در ادوار چهارگانه حضورمان در جام جهانی کسب کردیم.

این کارشناس فوتبال ایران در بخش دیگری از صحبت های خود با بیان این‌که حذف بازیکن سالاری توسط کی روش یکی از کارهای مثبت او بود گفت: کی روش بازیکن سالاری را از فوتبال ایران حذف کرد اما از نظر فنی پس از چهار سال نتوانست یک بازی ساز را به تیم ملی معرفی کند. در تمام تیم های لیگ ما یک بازیکن بازی ساز وجود دارد. کی روش باید تمرکز بیشتری روی بازی ها داشته باشد.

همچنین علیرضا منصوریان درباره عملکرد کی روش در فوتبال ایران گفت: ما برای کی روش چه کاشته‌ایم که حالا توقع داریم محصول برداشت کنیم. ما نمی توانیم هم خواستار کسب نتایج خوب باشیم و هم بخواهیم به موفقیت بلندمدت برسیم چرا که ساختاری برای کی روش فراهم نشده است. یادم هست کی‌روش زمانی که به ایران آمد در همان ابتدا از چمن کمپ تیم های ملی ایراد گرفت. خیلی ها می گویند چرا ما مقابل آرژانتین تدافعی بازی کردیم در مقابل باید بگویم طبیعتا باید این کار را انجام می دادیم ما نمی توانیم مقابل آرژانتین و یا نیجریه هجومی بازی کنیم.

وی در بخشی از صحبت های خود به دستمزد کی روش اشاره کرد و گفت: در لیگ ایران هم مربیان حداقل سالانه ۵۰۰ هزار یورو دستمزد می گیرند. ما میلیون ها دلار برای بازیکنان خارجی هزینه می کنیم اما تا به حال برداشتی نکرده ایم. ما در حالی که سال ۲۰۱۱ در رنکینگ فیفا سوم یا چهارم آسیا بودیم اکنون با کی‌روش به رده اول آسیا رسیده‌ایم.

سرمربی تیم نفت تهران در بخش دیگری از صحبت‌هایش به میانگین سنی تیم ملی اشاره کرد و گفت:‌ لیگ ما از میانگین سنی ۲۹ سال و هشت ماه امسال به ۲۶ سال رسیده است در حالی که میانگین سنی ژاین ۲۴ سال و دو ماه است. ما باید سعی کنیم میانگین سنی لیگمان را پایین تر بیاوریم.

وی اضافه کرد: این را هم در نظر بگیرید برای تیم ملی بازی های دوستانه کمتری در نظر گرفته بودیم اگر قصد تغییر سبک بازی داریم و یا اگر می خواهیم تغییر سبک دهیم باید در ۱۵ الی ۱۰ بازی دوستانه این کارها را انجام دهیم. تیم ملی عراق با کمبود امکاناتی که داشت ۱۰ بازی دوستانه برگزار کرد.

منصوریان در پایان صحبت هایش با انتقاد از برخی مصاحبه‌هایی که صبح روز بازی مقابل عراق انجام شد گفت:‌ مصاحبه برخی افراد درباره بازیکنان سرباز صبح روز بازی با عراق روی عملکرد بازیکنان تاثیر منفی می گذارد.

در ادامه این گفت‌وگو در حالی که علیرضا منصوریان از عملکرد کی روش حمایت می کرد فردوسی پور به او گفت: اگر بخواهید بیش از این از کی روش حمایت کنی شاید به شما «کیروشیان» هم بگویند.(با خنده)

در برنامه این هفته ۴ بخش آنالیزی نیز پخش شد. در بخش ابتدایی عملکرد پنج بازیکن جوان تیم ملی به دقت مورد ارزیابی قرار گرفت.

در این آنالیز مرتضی پورعلی گنجی، سروش رفیعی ، وحید امیری، ووریا غفوری و سردار آزمون به دقت مورد بررسی قرار گرفتند و مشخص شد این بازیکنان نسبت به بازیکنان هم پست خود عملکرد مناسبی داشته‌اند.

در دومین بخش آنالیز نیز به روش گلزنی ایران در جام ملت های آسیا اشاره شد و مشخص شد پنج گل از هفت گلی که ایران به ثمر رسانده است از ضربات کرنر بوده است.

در این بخش به دقت کرنرهای ارسالی ایران مورد ارزیابی قرار گرفت و مشخص شد کی روش تدبیر خاصی برای شروع مجددها داشته است.

بخش سوم آنالیز نیز به نوع تاکتیک تیم ملی اختصاص داشت. در این بخش عملکرد تیم ملی به دقت ارزیابی شد و مشخص شد کی روش آگاهانه توپ را در اختیار حریف قرار داده و با انجام یک تاکتیک تیمی سعی بر آن داشت تا با حمله سریع و همین طور نگه داشتن توپ در یک سوم دفاعی حریف روی دروازه حریفان موقعیت خلق کند.

بخش چهارم و پایانی آنالیز ۹۰ به تیم ملی عراق اختصاص داشت و عملکرد این تیم نیز بررسی شد.

بخش پایانی برنامه نود هم با حضور کارلوس کی‌روش همراه شد.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.