شانزدهمین دوره جام ملت‌های آسیا پس از برگزاری ۳۱ دیدار شنبه به آخر خط می‌رسد.
به گزارش ایسنا، روز شنبه یازدهم بهمن‌ماه ورزشگاه المپیک سیدنی چهره قهرمان شانزدهمین دوره جام ملت‌های آسیا را مشخص می‌کند.

پس از ۱۸ روز رقابت نفس گیر، در ‌نهایت استرالیا میزبان جام ملت‌های آسیا باید به مصاف تیمی برود که ۵۵ سال است طعم قهرمانی را نچشیده و برای رسیدن به این عنوان تمامی تلاش خود را به کار می‌گیرد.

این برای نخستین بار است که در فینال جام ملت‌های آسیا، تیم‌های استرالیا و کره جنوبی به دیدار یکدیگر می‌روند.

دیدار این دو تیم ساعت ۱۲ و ۳۰ دقیقه رور شنبه به وقت ایران در ورزشگاه المپیک سیدنی برگزار می‌شود.

استرالیا

این کشور که برای سومین بار در جام ملت‌های آسیا حضور پیدا می‌کند. در مجموع این سه دوره استرالیا تا پیش از برگزاری دیدار فینال جام ملت‌های آسیا ۱۵ دیدار داشته که ۹ پیروزی، سه تساوی و تنها سه شکست برابر ژاپن، عراق و کره‌جنوبی داشته است.

مصاف کره جنوبی و استرالیا، سومین مصاف دو تیم در جام ملت‌های آسیاست که آخرین آن نیز در مرحله مقدماتی همین دوره با نتیجه یک بر صفر به نفع چشم بادامی‌ها به پایان رسید.

نگاهی به مجموع ۱۵ دیدار استرالیا در سه دوره جام ملت‌های آسیا نشان می‌دهد این تیم با ۲۹ گل زده، اشتهای زیادی برای گلزنی دارد.

البته استرالیا در این دوره می‌خواهد به لطف میزبانی خاطره تلخ فینال جام ملت‌های آسیا در سال ۲۰۱۱ و باخت مقابل ژاپن را جبران کند و جام قهرمانی را در خانه، بالای سر ببرد.

استرالیای میزبان البته با قهرمانی در خانه می‌تواند طلسم قهرمان نشدن میزبان‌های جام ملت‌های آسیا را پس از ۲۳ سال بشکند.

پس از قهرمانی ژاپن در سال ۱۹۹۲ در خانه، دیگر هیچ تیم میزبانی نتوانست جام قهرمانی را در خاک خود بالای سر ببرد و حالا استرالیا به لطف حضور پرشور تماشاگرانش و البته داشتن بازیکنان با کیفیت می‌خواهد عنوان قهرمانی را بدست بیاورد.

استرالیای در مرحله گروهی این دوره از جام ملت‌های آسیا با تیم‌های کویت، عمان و کره جنوبی همگروه بود که در نخستین دیدار کویت را ۴ بر یک شکست داد و در دومین دیدار عمان را با نتیجه ۴ بر صفر در هم کوبید. استرالیا اما در دیدار سوم با یک گل مغلوب کره جنوبی شد. کانگورو‌ها با کسب شش امتیاز در مرحله گروهی به عنوان تیم دوم در مرحله یک چهارم نهایی به مصاف چین رفتند و با نتیجه ۲ بر صفر به پیروزی رسیدند و راهی مرحله نیمه نهایی شدند.

استرالیا در مرحله نیمه نهایی به مصاف پدیده این دوره از رقابت‌های جام ملت‌های آسیا رفت. امارات با انگیزه که با شکست دادن ژاپن، مدافع عنوان قهرمانی، کار بزرگی‌ را انجام داده بود این بار در مصاف با میزبان نتوانست شگفتی را تکمیل کند و با شکست ۲ بر صفر مقابل استرالیا راهی دیدار رده بندی شد.

استرالیا در مجموع ۵ دیدار خود تا پیش از دیدار پایانی جام ملت‌های آسیا با ۱۲ گل بهترین خط حمله را در اختیار دارد. در شرایطی که انتظار می‌رفت کیهیل ستاره بی‌چون و چرای زردپوشان باشد، سایر بازیکنان جوان این تیم مانند «پوستش اوغلو» خوش درخشیدند؛ هر چند سر زن قهار این تیم نیز نمایش بدی ارائه نداد. به هر حال فینالیست دوره گذشته جام ملت‌های آسیا هرچند در خط حمله آمار خوبی بر جای گذاشته اما در خط دفاع چندان مستحکم نشان نداده و دروازه‌اش را برابر تیمی مانند کویت نیز باز شده دیده است.

نکته جالب در مورد استرالیای میزبان گل‌زنی ۱۰ بازیکن این تیم در ۵ دیدار پیش از فینال است.

استرالیا در حال حاضر در دره بندی فیفا جایگاه صدم را در اختیار دارد که با توجه به عملکرد این تیم در جام ملت‌های آسیا چندان قابل باور نیست.

کره جنوبی

آخرین قهرمانی کره‌ای‌ها در جام ملت‌های آسیا به ۵۵ سال پیش و به سال ۱۹۶۰ میلادی که خود میزبان این رقابت‌ها بودند، بازمی‌گردد. شاید همین امر مهم‌ترین علت تشنگی چشم بادامی‌ها برای بدست آوردن جام قهرمانی در خاک استرالیا باشد.

البته شکست دادن میزبان جام ملت‌های آسیا در مرحله گروهی نیز انگیزه بسیار به کره‌جنوبی داده تا این پیروزی را در دیدار پایانی نیز تکرار کنند. کره‌ای‌ها که تا پیش از رسیدن به فینال جام ملت‌های آسیا هیچ گلی دریافت نکرده‌اند، می‌خواهند رکورد شگفت انگیز خود را حفظ کند و بدون دریافت حتی یک گل جام قهرمانی را بدست بیاورند.

کره جنوبی در مرحله مقدماتی علاوه بر مصاف با میزبان، با تیم‌های عمان و کویت نیز دیدار کرد که در نخستین دیدار با نتیجه یک بر صفر عمان را شکست داد و در دیدار دوم با یک گل از سد کویت گذشت. کره‌ای‌ها در دیدار پایانی خود در مرحله گروهی با برتری یک بر صفر مقابل استرالیا به عنوان تیم نخست راهی مرحله یک چهارم نهایی جام ملت‌های آسیا شدند.

چشم بادامی‌ها در مرحله یک چهارم نهایی به مصاف ازبکستان رفتند و با نتیجه ۲ بر صفر به پیروزی رسیدند تا در مرحله نیمه نهایی به مصاف عراقی بروند که سرخوش از شکست پر اما و اگر ایران راهی دیدار نیمه‌نهایی شده بود.

کره‌ جنوبی در مرحله نیمه نهایی با نتیجه ۲ بر صفر عراق را نیز شکست داد تا بدون گل خورده و با بردن تمامی حریفان خود راهی دیدار فینال شود.

کره‌ای‌ها در مجموعه ۵ دیدار خود تا پیش از فینال ۷ گل به ثمر رساندند و بدون گل خورده تا اینجای کار بهترین عملکرد را در خط دفاع دارند. البته شاگردان اشتلیکه در خط حمله زهردار نیستند و در مرحله گروهی با سه پیروزی یک بر صفر راهی دور بعد شدند و بنا به اعتراف سرمربی آلمانی خود در بعضی دیدار‌ها مانند عمان شایسته پیروزی نیز نبودند.

کره جنوبی به عنوان پرافتخار‌ترین تیم آسیایی در جام جهانی که تجربه کسب عنوان چهارمی در بزرگ‌ترین تورنمنت فوتبالی جهان را دارد، حالا می‌خواهد برای سومین بار بر بام آسیا بایستد.

کره جنوبی البته این شانس را نیز دارد که در این دوره با کسب سومین جام قهرمانی پس از ژاپن، در کنار ایران و عربستان به عنوان دومین تیم پرافتخار آسیا خود را مطرح کند.

کره جنوبی در حال حاضر در رده بندی فیفا در رده شصت و نهم جهان قرار دارد.

نکته قابل توجه برای هواداران ایرانی هم حضور تیم داوری ایران در دیدار فینال جام ملت‌های آسیاست. علیرضا فغانی به عنوان داور وسط در کنار رضا سخندان و محمدرضا ابوالفضلی به عنوان کمک‌داوران، قضاوت فینال جام ملت‌های آسیا در سال ۲۰۱۵ را برعهده دارند.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.