مربی اسبق تیم ملی فوتبال ایران ضمن ابراز خوشحالی از نتایج تیم ملی در جام ملت‌های آسیا می‌گوید کیفیت فوتبال ارائه شده درخور نام ایران نیست هرچند که بخشی از این موضوع طبیعی است.
حسین فرکی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره شرایط تیم ملی فوتبال ایران در جام ملت‌های آسیا، رقبای تیم ملی در مراحل بعد، شانس قهرمانی ایران در شانزدهمین دوره این رقابت‌ها و شرایط تیم فوتبال سپاهان با توجه به تعطیلی لیگ برتر صحبت کرد که در ادامه آن را می‌خوانید.

* تیم ملی فوتبال ایران را در سه بازی گذشته گروه سوم جام ملت‌های آسیا چگونه دیدید؟

اینکه توانستیم از سه بازی ۹ امتیاز به دست آوریم، خیلی خوب است چرا که به عنوان تیم اول به مرحله بعد صعود کردیم. من از همان ابتدا نیز گفتم که مشکلی برای صعود به مرحله در دور گروهی نخواهیم داشت، خوشبختانه این اتفاق نیز افتاد چرا که تیم‌های حریف ما کوچکتر از آن بودند که بخواهند برای ما مشکلی ایجاد کنند. تنها حساسیت رقابت‌ها بود که باعث دل‌نگرانی در میان مردم شده بود. مطمئنا فوتبال ما قابل قیاس با تیم‌های حاضر در گروه مان نیست و امروز نیز متوجه شدیم که هرچند شرایط آماده‌سازی مناسبی قبل از شروع جام نداشته‌ایم اما با موفقیت مرحله گروهی را پشت سر گذاشتیم.

* کیفیت ارائه شده بازی‌های تیم ملی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

هرچند از نتایج کسب شده بسیار خوشحالم اما باید بگویم که فوتبال ارائه شده درخور نام ایران نیست هرچند بخشی از این موضوع طبیعی است و این مساله نیز دو علت دارد. اول آنکه ما بازی‌های تدارکاتی مناسبی نداشته‌ایم و سه بازی مرحله گروهی برای بازیکنان ما به عنوان بازی تدارکاتی رقم خورده است. در عین حال یک سری بازیکن جوان به تیم تزریق شده‌اند که برای جا افتادن آن‌ها نیازمند گذر زمان هستیم.

* عیار تیم ملی از چه زمانی مشخص می‌شود؟

در دور گروهی تیم‌های قدرتمندی در گروه ما حضور نداشتند. عیار ما از مراحل بعدی مشخص خواهد شد چرا که با تیم‌های قدرتمندتری برخورد خواهیم کرد هرچند که باز هم فکر نمی‌کنم تیم‌هایی مثل چین یا ازبکستان بتوانند برای ما مشکلی ایجاد کنند. تیم‌های قوی که می‌توانند ملاک ارزیابی تیم ملی تلقی شوند تیم‌هایی همچون کره جنوبی، ژاپن و استرالیا هستند. آن‌ها شرایط متفاوتی نسبت به سایر تیم‌های حاضر در فوتبال آسیا دارند.

* راه تیم ملی را در مراحل بعدی چگونه می‌بینید؟

نمی‌توانیم از همین الان بنشینیم و بگوییم در مراحل بعدی به چه تیم‌هایی برخورد می‌کنیم یا برخورد نمی‌کنیم. هر حریفی که در مقابل ما قرار بگیرد کارمان دشوار است و باید بدانیم که کار حریف‌ مانیز دشوار خواهد بود. اگر ادعای قهرمانی داریم نباید به رقبا فکر کنیم، پیش‌بینی اینکه به چه تیم‌هایی برخورد می‌کنیم یا برخورد نمی‌کنیم صددرصد درست نیست. اگر فکر قهرمانی در سر داریم یا به این فکر می‌کنیم که باید به فینال راه یابیم باید باز‌ی‌های خود را یک به یک و پشت سر هم ببریم و حریفان خود را از پیش رو برداریم.

* عملکرد کلی و فردی بازیکنان تیم ملی از نظر شما در چه حدی بوده است؟

مجموعه تیمی عملکرد بسیار خوبی داشته‌اند اما بازیکنانی همچون پورعلی‌گنجی که جوانی تازه میدان دیده است، بسیار خوب بوده. سروش رفیعی آینده خوبی دارد و سردار آزمون نیز نشان داده است که دارای چه توانمندی‌هایی است. از علیرضا جهانبخش کمتر استفاده شده و جواد نکونام نیز نشان داده است که می‌تواند انتظار رهبری تیم را برآورده کند و در حد توانایی‌هایش به تیم ملی کمک کند. در عین حال دژاگه و سید جلال نیز از بهترین‌ها بوده‌اند. علیرضا حقیقی نیز نشان داده که هرچند فرصت‌های بسیار خطرناکی بر روی دروازه تیم ملی ایجاد نشده اما دروازه‌بان مطمئنی است و در جام جهانی نیز یک بار خود را به اثبات رسانده است. درباره احسان حاج صفی و وریا غفوری نیز که شاگردان من در سپاهان هستند باید بگویم که همانند افکار عمومی من هم نظرم بر این است که آن‌ها بازی‌های خوبی از خود نشان داده‌اند.

* شانس ما برای قهرمانی و یا رسیدن به فینال چند درصد است؟

رقبای سختی که بخواهند برای ما مشکل ایجاد کنند تیم‌های کره جنوبی، ژاپن و استرالیا هستند. چین و ازبکستان نمی‌توانند چندان خطرناک باشند. ما پیش از این مقابل عراق بازی کرده‌ایم هرچند آن دیدار دوستانه بوده است. ژاپنی‌ها را نیز بارها و بارها در زمین بازی تجربه کرده‌ایم و همواره حریفی قابل احترام بوده‌اند. از این مرحله به بعد شانس ما برای رسیدن به فینال و پیروزی در هر مسابقه ۵۰ درصد است و حریف‌مان نیز برای پیروزی ما ۵۰ درصد شانس دارد همان گونه که کار ما در مقابل حریفان‌مان دشوار است آن‌ها نیز بایدبدانند که کار دشواری را برابر تیم ملی فوتبال ایران دارند. در خوش‌بینانه‌ترین حالت باید بگویم که به صورت کلی شانس پیروزی ما در هر مسابقه ۶۰ به ۴۰ است.

* درباره اردوهای سپاهان نیز صحبت کنید و از شرایط تیم‌تان بگویید.

در تعطیلات ایجاد شده به دلیل جام ملت‌های آسیا دو اردوی کیش و تهران را داشتیم که هم‌ا کنون در روزهای پایانی اردوی تهران به سر می‌بریم. تنها مشکل ما این بود که بازیکنان خود را به صورت کامل در اختیار نداشتیم. مرادمند، کریمی و فاضلی را در اختیار تیم امید قرار داده‌ایم و وریا و احسان حاج صفی را نیز به تیم ملی بزرگسالان واگذار کرده‌ایم. محرم نویدکیا نیز که مصدوم است و او را در اختیار نداریم. اما بازیکنان خارجی که به جمع ما اضافه شده‌اند کار خود را پیش می‌برند هرچند که بازیکن برزیلی‌مان با مصدومیت دست و پنجه نرم می‌کند و منتظر مشخص شدن جواب ام آر آی او هستیم تا درباره او تصمیم‌گیری کنیم. اگر این مسئله تایید شود باید فکری برای حل مشکل قرارداد او بکنیم. در هر حال بازیکن ازبک ما کار خود را پیش می‌برد و شرایط خوبی دارد.

نظر کاربران را اینجا ببینید. ( تعداد نظرات: ۴۵ )