سپاهان بار دیگر به راحتی و با شکست مقابل تیمی از لیگ دسته یک از جام حذفی کنار گذاشته شد، هرچند این شکست خلاف هزینه‌های میلیاردی و همه سروصداهایی بود که در ابتدای فصل با هدف‌گذاری فتح دو جام و گرفتن دوباره سهمیه لیگ قهرمانان آسیا بود!

به گزارش ایسنا، سپاهان در هفته‌ای که گذشت با پذیرفتن شکست از تیم دسته اولی گل‌گهر سیرجان به راحتی از یک جام کنار رفت و شاید خیلی ساده‌انگارانه و غیرحرفه‌ای بود وقتی برخی مسوولان این تیم، شرکت هواپیمایی ایران‌ایر را مقصر اصلی این ناکامی قلمداد کردند!

ظاهرا از بررسی و صحبت فنی در مورد این شکست خبری نیست و کسی صحبتی از جنبه های مدیریتی شکست در این بازی که البته مهمتر از لغو یک پرواز ( که اتفاقی عادی در سفرهای فوتبالی است ) نمی کند. شاید هنوز عمق چنین شکست و تبعات بعدی آن یا برای مدیران سپاهانی معلوم نیست و یا حداقل وانمود می کنند که موضوع اهمیت چندانی ندارد، در حالی که با یک نگاه فوتبالی، می‌بینید که مشکل تیم پرهزینه‌ای چون سپاهان در این موضوع نمی‌تواند در حد کنسل شدن یک پرواز باشد!

بعضی از مدیران سپاهان طوری از کنسل شدن پرواز و معطل شدن ۱۰ ساعته در فرودگاه صحبت می کردند که گویی اولین بار است پرواز این تیم یا دیگر تیم‌ها در صبح روز قبل از بازی لغو می‌شود و هیچ راه دیگری جز سرگردانی در فرودگاه وجود نداشته است! اینجا برخی سوالات به وجود می آید که کسی در مورد آن صحبت نمی کند. اول اینکه چرا برای بازی مهمی در جام حذفی و بازی در مکان تقریبا ناشناخته‌ای برای سپاهان (فاصله از اصفهان، موقعیت شهر، وضعیت آب و هوایی، ورزشگاه و نوع چمن آن، کیفیت محل اقامت و ...) تصمیم بسیار پرریسک حرکت در روز قبل از بازی گرفته می شود؟! آیا بهتر نبود برنامه ریزی سفر ۴۸ ساعت قبل در نظر گرفته می‌شد که در صورت لغو پرواز ( که اتفاقا در کشور ما موضوعی عادی و آن چنان که مدیران سپاهان می گویند اتفاق بعید و کم سابقه ای نیست) تیم در آرامش و با یک سفر چندین ساعته یک روز قبل از بازی به محل برگزاری می رسید.

این موضوع سابقه قبلی هم برای سپاهانی‌ها دارد و به خوبی لغو پرواز تیم به بندرانزلی در فصل زمستان و سفر زمینی برای بازی با این تیم را به یاد دارند که در آن زمان توانستند بر شرایط غلبه کرده و پیروز آن مسابقه شوند. بنابراین پذیرش ضعف در برنامه‌ریزی و اتخاذ تصمیم غیرحرفه‌ای با ریسک بالا (که از مجموعه سپاهان با سابقه‌ای زیادی که در مسافرت‌های داخلی و خارجی دارد بعید بود) عامل مهمی در خستگی ناشی از معطلی طولانی مدت در فرودگاه بود و در کمال تعجب مدیران این تیم شرکت هواپیمایی را محکوم کردند!

خلیلیان، مدیرعامل سپاهان عنوان کرده بود: "عدم تعهد یک شرکت هواپیمایی از عوامل اصلی حذف این تیم از رقابت‌های جام حذفی بوده و باخت سپاهان یک عامل اصلی داشت و آن هم شرکت هواپیمایی بود که قرار بود تیم را به کرمان ببرد اما به دلیل تأخیر بیش از حد باعث شد بازیکنان و اعضای تیم از ساعت ۶:۳۰ صبح تا ۷ شب در فرودگاه اصفهان باشند و بیش از ۱۲ ساعت معطل شوند. این شرکت هواپیمایی به تعهداتی که داده بود، عمل نکرد و برنامه‌های ما را به هم ریخت"!

در این بین اما بررسی ابعاد فنی حذف سپاهان در کنار توجیه‌های عجیب مطرح شده هم به فراموشی سپرده شد. یکی از مسوولان سپاهان در مواجهه با این شکست عنوان کرده بود تیم‌های لیگ دسته یکی مقابل تیم های لیگ برتری انگیزه زیادی دارند و این شرایط برای حریف سپاهان هم وجود داشت. وقتی می‌بینیم در کنار سپاهان تیم‌هایی چون پارسه تهران ، نیروی زمینی تهران، کارگر بنه گز بوشهر، پاس همدان ، بهمن شیراز ، کارون اهواز ، کیان بختیاری و ... هم در این مرحله حذف شدند، در این بین آن چیزی که معلوم نیست میزان انگیزه تیم اصفهانی است! انگیزه بالای گل‌گهر دلیلی برای بی‌انگیزگی سپاهان عنوان شد و به نام بزرگ تیم، آوازه حضور پرسابقه در لیگ قهرمانان آسیا و خریدهای میلیاردی این فصل گویی توجه نشد!

در هر حال سپاهان با تمام هزینه‌هایش در این فصل ۵۰ درصد شانس کسب سهمیه لیگ قهرمانان آسیا را از دست داد و با توجه به حضور مدعیانی چون استقلال و فولاد (که این تیم هم از جام حذفی کنار رفته است) در لیگ و با توجه به میزان سهمیه ایران در آسیا، کار سپاهان برای کسب سهمیه از طریق لیگ بیش از پیش سخت‌تر شده که شاید واکاوی عمیق نسبت به ابعاد مختلف روند این باشگاه‌ ضروری به نظر برسد.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.