دولت برزیل نگران افزایش قیمت و تورم در خلال برگزاری رقابت‌های جام‌ جهانی ۲۰۱۴ به میزبانی این کشور است.
به گزارش خبرگزاری فارس و به نقل از رویترز، اگر نگرانی از ورزشگاه‌های نیمه‌تمام و فرودگاه‌های شلوغ کافی نباشد، جام‌جهانی آینده یک دردسر دیگر برای سیاستگزاران برزیلی به همراه دارد و آن هم تورم است.

ورود حدود ۶۰۰ هزار توریست خارجی به مدت یک ماه در کشور برای تماشای رقابت‌هایی که از اواسط ژوئن آغاز می‌شود احتمالا عامل افزایش موقتی قیمت‌های بلیت‌های هواپیمایی، رستوران‌ها و هتل‌ها خواهد شد.

این سه حوزه یک‌دهم معیار بحران افزایش قیمت در برزیل به شمار می‌آیند. این می‌‌تواند مشکلاتی برای دیلما روسف رئیس جمهور این کشور ایجاد کند زیرا نرخ تورم در این کشور در حال حاضر ۶.۱۹ درصد است.

رجیینالدو نوگویرا، استاد اقتصاد دانشکده اقتصاد بازرگانی در بلوهوریزنته اظهار داشت: جام‌جهانی کارها را برای دولت مشکل‌تر خواهد کرد. جام‌جهانی در باتلاق افزایش قیمت‌ها، تأخیر‌ در اتمام پروژه‌ها و تصادفات مرگبار گیر کرده است. هرچند دولت انتظار دارد نیم درصد به رشد اقتصادی اضافه کند و هزاران شغل ایجاد کند، افزایش تورم و رشد ضعیف مداوم از محبوبیت روسف که به دنبال انتخاب مجدد در اکتبر است، کاسته است.

نوگویرا اعلام کرد که شوک قیمت‌ها از جام‌جهانی می‌تواند آخرین چیزی باشد که تورم ناشی از جام‌جهانی را خارج از کنترل خواهد کرد.

تخمین‌ها از تأثیر مستقیم جام‌جهانی بر روی افزایش قیمت‌ها متفاوت است. اکثر اقتصاددان‌ها با این قضیه موافق هستند که هرگونه ثبات قیمتی پس از پایان جام‌جهانی که در جولای به اتمام می‌رسد، آسان‌تر خواهد شد اما برخی مقامات همچنان نگران هستند که این مسئله خریداران را به وحشت بیندازد و نیروی محرکه جدیدی برای افزایش قیمت‌ها در آینده باشد.

دولت تلاش کرد تا از افزایش قیمت برق و گازولین جلوگیری کند اما نمی‌توان کار بیشتری برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها در طول برگزاری رقابت‌ها انجام داد.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.